Laatuskan oranssi 1600 L

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
laatuska 2107

Laatuskan oranssi 1600 L

Viesti Kirjoittaja laatuska 2107 »

No joo, eiköhän ole aika omakin ketju pistää pystyyn kun rupee projekti pikkuhiljaa valmistumaan.

Puolisentoista vuotta sitten tuli haettua toinen nappisilmä pohojanmaalta (jostain syystä niitä tuntuu sieltä löytyvän joka liiterin kulmalta). -89 vuosimalliltaan, suht hyvässä kunnossa mitä nyt pintaruostetta siellä täällä ja oikea etukulma vajaan nyrkin kokosella lommolla varustettuna.
Lähtökohta siis tämä: kuvassa jo 14 tuuman vanteet.

http://kuvapilvi.fi/k/ypMN.jpg
http://kuvapilvi.fi/k/ypM5.jpg

Putki meni talvella poikki, käytin ladalla ralliakin ajaneella tutulla korjauttamassa ja pohja näytti suht hyvältä
http://kuvapilvi.fi/k/ypda.jpg

Lukkoperäkin tuli hommattua, kun valkeni suunnitelma että tehoja täytyy saada lisää.
http://kuvapilvi.fi/k/ypdY.jpg
Siihen tietenkin uusittiin kaikki laakerit ja stefat, kiitoksia Mansemotors!

Keväällä sitten tulikin hommattua varaosalada muuramesta josta sitten vaihdettiin 1500 kone paikoilleen ja samalla weberin 32/36 kaasari. Pikkuveljen 1300 remmilada lähti edelleen paremmin kuin tämä- pettymys oli suuri!

Väri vaihtui pirteämpään, kiitoksia Hakala

http://kuvapilvi.fi/k/ypdl.jpg
http://kuvapilvi.fi/k/ypdA.jpg

Sitten alkoikin suuremmat suunnitelmat. Löytyi pohjanmaalta purkaamolta 1600 kone ja se hommattiin ja ruvettiin suunnittelemaan. Tältä palstaltakin paljon vinkkejä saaneena alkoi homma selkeytyä. Jyrkempi nokka-akseli mansen kautta unkarista- 272 asteinen. 1600 lohko koneistamolle ja millin siivu pois. Kone meni tutulle kasattavaksi ja alkaa olemaan vaihtoa vailla.

http://kuvapilvi.fi/k/ypdO.jpg
http://kuvapilvi.fi/k/ypdj.jpg

Tuplatkin tuli hommattua, mutta ne nyt jääköön vielä toistaiseksi. Weeberin 2-kurkkuinen ja siihen korjaussarja ja isompia suuttimia niin avot! Vielä peltipakosarjaa vailla ja putkisto isommaks. Taitaa 2 tuuman olla vielä turhan iso?

Mutta päivitellään tätä sitä mukaa kun homma etenee ja kommentteja/vinkkejä otetaan vastaan!

http://kuvapilvi.fi/k/ypdB.jpg
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Laatuskan oranssi 1600 L

Viesti Kirjoittaja START »

laatuska 2107 kirjoitti:Taitaa 2 tuuman olla vielä turhan iso?
aika sopiva se taitaa olla.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
MrKz
Viestit: 574
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Laatuskan oranssi 1600 L

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Puskurit ainaki paikoilleen ensitilassa,vielä jos löyvät vanhan mallin käpypuskurit nii ois makia, kirkkaat etuvilkut ja valoihin luomet (nippelit.fi ainaki mistä löytyy), ja jotku 13-15" vanteet missä huulta ja sopivasti madallusta, mk1 golffin etulippa istuu aika nätisti nappiksessa ja senki saa motonetistä... jajajaja mutta ratkaisevinhan on se oma mielipide mistä ite tykkää, muut saa sanoa mitä vaa, pääasia et ite tykkää :) mutta sen sanon itekki et 2" ei oo liian iso, just sopiva, isompaa sitte jos ahtaa meinaat

Asiallinen larppa btw 8) onnea projektille
Lada 21044 1700i -96 --> 1500i 16v

Lada 21072 1300s -87 ---> 1500i 8v
laatuska 2107

Re: Laatuskan oranssi 1600 L

Viesti Kirjoittaja laatuska 2107 »

Juu siis unohtui sanoa että venäläinen alustasarja -30mm hommattu (kiitoksia toktornivako) ja taakse jo vaihdettukkin. Vähän hölmön näkönen nyt kun keula ylhäällä ja perä matalalla.

Käpypuskurit kyllä minunkin makuun paremman näköiset, löytäs vaan edullisesti jostain.
Paljonkos tässä vehkeessä voi olettaa olevan heppoja? Eikös 1600 ole vakiona yli 80? Sitten vielä jyrkempi nokka, milli pois lohkosta, weber, kärjetön sytkä, 2 tuuman putkisto peltipakosarjalla ja konetta muutenkin hieman kutiteltu kanavia hoonailtu ym. Eikös 100 pollea luulis menevän rikki? Vauhtipyörään ei koskettu, tykkään ku lähtee jo alhaalta vetämään.
Sitten jos jollain ollut suurinpiirtein samanlainen kokoonpano niin weberin suutinkoot kiinnostaa, eli minkäkokosia kannattaa tilata?
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Laatuskan oranssi 1600 L

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Hieno peli, tosiaan puskurit paikalleen ja sitten vielä näytät vähän rälläkkää niille -30mm jousille niin avot. ;)

Mulla -70 mm setti ja niistäkin veistetty laikalla vähän pois. :D

Vakio 1600 konelan lapussa muistaakseni 74 heppaa, voihan tuo likemmäs sataa hipoa kun on säädöissään.
Levipellit taikka huulella varustetut alut vielä alle madalluksen jälkeen niin hyvä tuloo.
Lada kardan...??? Njet... Volga
MrKz
Viestit: 574
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Laatuskan oranssi 1600 L

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Se kannattaa valita tarkkaan se virinokka sitte et mitä lähtee hakemaan et ei ota sitä jyrkintä tms mitä saa kun voi käydä niin ettei toimikkaa toivotulla tavalla ja saattaa hevosetki jäädä paljon vähemmäksi mitä mahollista saada
Lada 21044 1700i -96 --> 1500i 16v

Lada 21072 1300s -87 ---> 1500i 8v
laatuska 2107

Re: Laatuskan oranssi 1600 L

Viesti Kirjoittaja laatuska 2107 »

Jep tuli pitkään mietittyä kuinka jyrkkä nokka hommataan. 289 asteisesta paljon kuulunut hyvää mutta se on jo aika jyrkkä, tyhjäkäyntikin jo aivan erilainen... Melkeimpä tuplat vaatii jo tuollanen, päädyin sitten 272 asteiseen. Ei kyllä hajua paljonko asteita vakionokissa on...?
laatuska 2107

Re: Laatuskan oranssi 1600 L

Viesti Kirjoittaja laatuska 2107 »

No juu se rupee olemaan h-hetken aika jo lähellä. Peltipakosarja hommattu ja todennäköisesti ruvetaan nostelemaan ensi viikolla konetta irti. Aika reilusti lykkääntynyt tämä projekti, mutta eipä sitä taskusta löydy kerralla ruplia niin paljoa että ruosteisesta nappiksesta taiotaan viimesen päälle ladillac hetkessä.
- 1600 kone, käytetty koneistamolla (millin siivu pois)
- jyrkkä (272 asteinen) nokka unkarista plus säädettävä nokkapyörä
- kärjetön sytytys
- peltipakosarja 4-1 mallinen
- weber 32/36 dgv
- venäläinen -30mm alustasarja
- jarruosia uusittu
- kitkalukko, samalla kaikki laakerit perään
- ehostukset: maalaus, sisusta uudempaan, ralliratti ym.

Ei ole ilmaista ei. Ruplia kuluu ja aikaa sitäkin enemmän.

Tosiaan ensi viikon aikana motonetista putkistoa ja öljyt hakemaan ja vaihtoa vaille valmis. Laitan kuvia kun h-hetki lähestyy!
laatuska 2107

Re: Laatuskan oranssi 1600 L

Viesti Kirjoittaja laatuska 2107 »

Putkisto hommattu, kone irti ja uusi jo paikallaan! Huomenna loput hilppeet kiinni ja tulille!
http://kuvapilvi.fi/k/t/yhXZ.jpg
http://kuvapilvi.fi/k/yhXF.jpg

Vähän huonot kuvat tuli ja konehuoneen siistiminenkin jäi mutta laitellaan kuvat lopputuloksesta todennäkösesti huomenna. Kuhan saahaan venttiilikopan kansikin maalattua, tulee aika härski! ;)
Äänet suattaa myös olla aika mielenkiintoset ainakin veikkaisin mutta huomenna sekin selviää- kestääkö korvat :) Ja ylipäätään miten toimii koko setti, ei malta oottaa!
laatuska 2107

Re: Laatuskan oranssi 1600 L

Viesti Kirjoittaja laatuska 2107 »

Käy ja kukkuu!! Huhhuh! Upeat soundit! Peltipakosarjalta 2 tuuman suora putkisto yhdellä simonssin suht isolla pöntöllä. Kovempaa meteliä pelkäsin mutta jopa siedettävät oli.
Viiden minuutin starttailun jälkeen hörähti ujosti käyntiin sytkää kääntelemällä.
On kyllä iso ero aikasempaan nokka-akseliin, nyt siis 272 asteinen (paljonko lie vakio). Ei voi tyhjäkäyntiä kovin matalalle säätää, tukehtuu muuten.
Ajossa kaasujalan kanssa saa olla aika varovainen, vaikea ylipäätään "vähän" painaa kaasua- heti mennään. En kenkää vielä antanut eikä vissiin muutamaan sataan kilometriin saisikaan mutta kyllä kiertää aivan erilailla ja vääntöä tuli kyllä joka kierrosalueelle.

Nyt pitäisi malttaa hissukseen sisäänajella jokunen sata kilsaa, sitten tupaan paremmat öljyt.
Mutta laitan vielä kuvia jossain vaiheessa, jäi nyt se venttiilikopan maalaaminenkin.
Vastaa Viestiin