VAZ 21013 -87 Lempi Harrasteauto
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Ai niin, unohdin eilen kertoa.
Pikkasen porukka katsoi naapurimaassa noita 15" aluja. Ensin korjaamolla mekaanikot ihmeissään tutkivat renkaita ja kuului kommentti "pjätseen" eli viisitoista.
Vielä tullissa piti auto pysäyttää kun tullimiehen Venäjän puolella rupesivat tutkimaan vanteiden kokoa.
Tosin tuohon kiinnostukseen varmasti vaikuttaa se, että itse en ole Ladan jaolla löytynyt 14" isompia vanteita. Valikoimaan vaikuttaa varmasti se ettei siellä hirveästi italialaisia autoja näy.
Pikkasen porukka katsoi naapurimaassa noita 15" aluja. Ensin korjaamolla mekaanikot ihmeissään tutkivat renkaita ja kuului kommentti "pjätseen" eli viisitoista.
Vielä tullissa piti auto pysäyttää kun tullimiehen Venäjän puolella rupesivat tutkimaan vanteiden kokoa.
Tosin tuohon kiinnostukseen varmasti vaikuttaa se, että itse en ole Ladan jaolla löytynyt 14" isompia vanteita. Valikoimaan vaikuttaa varmasti se ettei siellä hirveästi italialaisia autoja näy.
Hmmm, tämä latausongelma meni mielen kiintoiseksi. Päivällä piti käydä asioilla ja latausmittarin neula vaappui edelleen valkoisen ja vihreän rajalla, oli kierroksia tai ei. Latauskin tarkistettiin ja näytti vain akun lepojännitettä tyhjäkäynnillä. Matka jatkui riskillä Haminaan ja neula vain sukelsi syvemmälle valkoiselle alueelle, latausvalon koskaan palamatta, vaikka se kyllä iloisesti loimottaa jos virrat päällä ja kone sammuksissa.
Haminasta kun jatkoimma matkaa, mittari pomppasi samantien normaaliin tasoon ja pysyi siellä ajokierroksilla, mutta tyhjäkäynnillä edelleen tippui vihreän rajalle. Loppujen 50 km aikana lataus pysyi mittarin mukaan normaalina ja jossain vaiheessa ei enään tyhjäkäynnilläkään sukeltanut rajalle vaan pysyi tiiviisti vihreän alueen puolivälissä.
Täytyy seurailla tilannetta ja miettiä uuden laturin ostoa vai olisiko kuitenkin akku sipannut?
Haminasta kun jatkoimma matkaa, mittari pomppasi samantien normaaliin tasoon ja pysyi siellä ajokierroksilla, mutta tyhjäkäynnillä edelleen tippui vihreän rajalle. Loppujen 50 km aikana lataus pysyi mittarin mukaan normaalina ja jossain vaiheessa ei enään tyhjäkäynnilläkään sukeltanut rajalle vaan pysyi tiiviisti vihreän alueen puolivälissä.
Täytyy seurailla tilannetta ja miettiä uuden laturin ostoa vai olisiko kuitenkin akku sipannut?
Kaverin vastaavassa -97 Combissa oli sama ilmiö, joskus vähä latasi, yleensä ei.
Yleismittarin mukaan heräte tuli, mutta ei ladannu.
Eihän Haminaan riskillä ole vielä mitään; kävin em. autolla Helsingissä tossa kunnossa. Laturi oli just rempattu, ja mitattu.
Sitte "korjattiin" vika sillä, et vedettiin pakkosyöttö herätteeksi = Se oranssi johto, joka löytyy akun vierestä, luultavasti kaasarimallin johtoja, sytytysvirta siihen tuli.
Kappas vaan; nyt lataa kokoajan vihreän ylärajoilla, tosin säädin on varmaan kovilla, kun katkoo jatkuvasti latausta, eli volttimittari pompottaa.
Alkuperäistä vikaa ei saatu paikallistettua.
Yleismittarin mukaan heräte tuli, mutta ei ladannu.
Eihän Haminaan riskillä ole vielä mitään; kävin em. autolla Helsingissä tossa kunnossa. Laturi oli just rempattu, ja mitattu.
Sitte "korjattiin" vika sillä, et vedettiin pakkosyöttö herätteeksi = Se oranssi johto, joka löytyy akun vierestä, luultavasti kaasarimallin johtoja, sytytysvirta siihen tuli.
Kappas vaan; nyt lataa kokoajan vihreän ylärajoilla, tosin säädin on varmaan kovilla, kun katkoo jatkuvasti latausta, eli volttimittari pompottaa.
Alkuperäistä vikaa ei saatu paikallistettua.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Sepe sai uuden vesipumpun ja eihän se mikään ihme että vähän tiputteli vettä pumpusta. Ulommaisesta laakerista nimittäin näkyi kuulienpidike pikkaisen laakerista ulospäin tulleena.
Sellainen huomio tuli tehtyä että kymmenen vuotta vanhassa pumpussa pumppu osa oli valurautaa kun uudessa muovia. Kustannustehokkuus edennyt myös Venäjälle.
Sellainen huomio tuli tehtyä että kymmenen vuotta vanhassa pumpussa pumppu osa oli valurautaa kun uudessa muovia. Kustannustehokkuus edennyt myös Venäjälle.
Mystisen starttivian iskettyä Sepeen joutui kaivamaan Lemmen ajoon hieman suunniteltua aikaisemmin. Muuten käyttöönotto sujui ongelmitta, mutta työsylinteri oli hukannut kaiken nesteen säilytyksen aikana. Nestettä kehiin ja jonkun näköinen ilmaus ja ilmanippa kiinni loput ilmat pois, kun vuotaa kuitenkin. Mutta sitten huomataan että kytkin jumissa. Vaihde päällä siis auto käyntiin ja tallia ympäri jos vaikka irtoaisi. No eihän se irronnut ja läksin kotiin tilannetta ihmettelemään. Pitkän matkaa ajelin kytkin pohjassa ja kävin vielä Prismassa pyörähtämässä kotimatkalla. Kotimatkalla se sitten irtosikin. Täytyy tuo kytkimen työsylinteri vaihtaa piakkoin, kunhan ensin saa Sepen kuntoon.
Tuli keskiviikkona riehuttua noiden rakkineiden kimpussa enemmänkin. Sepen starttiongelma ei siis ratkennut, mutta saipahan uuden mankan. Ilmaiseksi saati NatsiSiwan sinihampaalla varustettu eli toimii myös hands freenä. Sepen vanha mankka siirtyi sitten Lempeen ja uuteen kovamuoviseen 2101 malliin tarkoitettuun keskikonsoliin, joka vain painettiin kojelaudan ja kardaanitunnelin väliin. Samalla tuli asennettua vaihdekepin ympärille myös kovamuovista valmistettu lokerikko pikkutavaroille. Jo vuoden jumissa ollut konepellin avausvaijeri vaihtui myös uuteen. Niin jumissa oli vaijeri kuoreensa ettei sitä saanut vetämällä lähtemään. Ja nyt kun konepellin saa kätevästi auki kabiinista, tuli asennettua uudet orkkis ilmanohjaimet ritilöiden päälle.
Re: 1200 L (Lempi) & 2104 1700i (Sepe)
En mä olis tiistaina Sepeä veinytkään leimalle, vaikka pitäisi ja kaiken piti olla valmiina. Vilkaisu helmoihin ja kuskinpuoleinen helma suht rapeena. Siis itänaapurista uusi helma mukaan huomenna ja auto pajalle.
Re: 1200 L (Lempi) & 2104 1700i (Sepe)
Nousi tänään adrenaliinitaso pilviin Prisman parkkiksella. Peruuttelin Lempeä pois ruudusta ja puolet autosta ruudusta pois kun huomaan takanani olevassa autossa pakkivalon päällä ja liikahtavan taakse päin ja pysähtyvän samantien, joten ajattelin että huomasin minun myös peruuttavan ja jäävän odottamaan. Kun auto oli jo kokonaan ruudusta ja valmiina lähtemään eteenpäin, rellun takapuskuri ja vetokoukku lähestyy uhkaavasti suht läheltä kuskin ovea. Torvi soimaan ja ystävällinen ohikulkija taputti kanssa autoilijan tuulilasiin ja törmäys vältettiin. Hetken siinä sydän pamppaili vielä kotiin päästyäni.