VAZ 21013 -87 Lempi Harrasteauto
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: 1200 L (Lempi) & 2104 1700i (Sepe)
Tuli tänään turailtua tuon Sepen kimpussa. Kuskin etuikkunan hissi tuli mm. korjattua eli vaihdettua uuteen. Sekä pientä käyttötuunausta eli jokaiseen oveen tuli laitettua lisää äänieritystä. Sekä tuli laitettua pohjapanssari, jonka takia rekisterikilpi piti siirtää ylemmäs, ja laittaa suoraan kumilistaan kiinni, toivottavasti pysyy kiinni.
Re: 1200 L (Lempi) & 2104 1700i (Sepe)
Eipä ole tullut tänne tarinoitua, kun eipä ole ollut hirveästi kerrottavaa. Mutta nyt on.
Lempi siis sai eilen uuden otteen, mutta ei se ihan ongelmitta tullut. Kaikki alkoi päästölapun hakemisesta. Ensin kaasarin huolto eli korjaussarja sisään ja uusi tyhjäkäynnin alipainekalvo. Läksinpä katsastamaan ja kuumana ei tyhjäkäyntiä olleenkaan. Auto takaisin pajalle (ammattikoululle, en tällä kertaa jaksannut/kerennyt itse turata) ja selvisi että kaasari tullut tiensä päähän n. 132 tkm:n kohdalla. Eli uusi kaasari tilalle ja homma toimii jälleen. Ja vaikka Kymenlaaksossa olenkin, niin tuli orkkis Ozon tilalle eikä Weber. Muuta kuini jälkimmäistä ei kyllä olisi mietitty, jos kyseessä olisi ollut joku muu kuin Lempi. Samalla tuli myöskin vaihdettua kytkimen ja jarrujen pääsylinterit. Kytkinsylinteri vuosi nesteet pihalle ja jarrujensylkkä taasen muuten oli "omituinen". Tämähän lähtee lauantaina talviunille.
Sepestä ei uutta, talilla makaa pukkien päällä ja jostain pitäisi löytää aikaa laittaa se kuntoon.
Lempi siis sai eilen uuden otteen, mutta ei se ihan ongelmitta tullut. Kaikki alkoi päästölapun hakemisesta. Ensin kaasarin huolto eli korjaussarja sisään ja uusi tyhjäkäynnin alipainekalvo. Läksinpä katsastamaan ja kuumana ei tyhjäkäyntiä olleenkaan. Auto takaisin pajalle (ammattikoululle, en tällä kertaa jaksannut/kerennyt itse turata) ja selvisi että kaasari tullut tiensä päähän n. 132 tkm:n kohdalla. Eli uusi kaasari tilalle ja homma toimii jälleen. Ja vaikka Kymenlaaksossa olenkin, niin tuli orkkis Ozon tilalle eikä Weber. Muuta kuini jälkimmäistä ei kyllä olisi mietitty, jos kyseessä olisi ollut joku muu kuin Lempi. Samalla tuli myöskin vaihdettua kytkimen ja jarrujen pääsylinterit. Kytkinsylinteri vuosi nesteet pihalle ja jarrujensylkkä taasen muuten oli "omituinen". Tämähän lähtee lauantaina talviunille.
Sepestä ei uutta, talilla makaa pukkien päällä ja jostain pitäisi löytää aikaa laittaa se kuntoon.
Re: 1200 L (Lempi)
Lempi otettu eilen liikennekäyttöön ja tänään haettu säilytyspaikasta ajoon. Vasta tokalla kerralla hörähti käyntiin, kun tarvike bensapumpussa ei käsivipua ole. Mutta olipa kiva tuolla ajella pitkästä aikaa.
Tänään autolle tehtiin vain pikainen pesu, mutta huomenna auto myllytetään ja vahataan,siivotaan sisältä, Melberit vaihdetaan juuri maalatuihin vanteisiin ja vaihdetaan muutama pisteosa ulkonäön kohentamiseksi. Ensi viikolla tuoreet öljyt koneeseen niin auto on valmiina Kevätpörähdykseen.
Tänään autolle tehtiin vain pikainen pesu, mutta huomenna auto myllytetään ja vahataan,siivotaan sisältä, Melberit vaihdetaan juuri maalatuihin vanteisiin ja vaihdetaan muutama pisteosa ulkonäön kohentamiseksi. Ensi viikolla tuoreet öljyt koneeseen niin auto on valmiina Kevätpörähdykseen.
Re: 1200 L (Lempi)
Tiimikaveri ilmoitti että oli tallin lattialle ilmestynyt lätäkkö yön aikana keulan kohdalle. Pikainen tutkinta ja paljastui glykoliksi ja auton alle tutkimaan. Vesitippa löytyi vesipumpun siivapyörästä, siis vesipumppu vaihtoon ja samalla tietenkin nesteet.
Huomisen öljynvaihdon jälkeen onkin valmis kesän rientoihin, kiiltäähän se nyt lähes uudenveroisesti myllytyksen ja kahden vahauksen jälkeen. Toinen vahauksista suoritettiin kiiltovahalla.
Huomisen öljynvaihdon jälkeen onkin valmis kesän rientoihin, kiiltäähän se nyt lähes uudenveroisesti myllytyksen ja kahden vahauksen jälkeen. Toinen vahauksista suoritettiin kiiltovahalla.
Re: 1200 L (Lempi)
Eipä ole paljoa ollut kerrottavaa kahteen kesään, ajoa, pesua, vahausta, perushuoltoja...
Tänään vaihdoin taas tuoreet öljyt ja Volvon orkkis suodattimen, pesu ja vahaus. Siis ajokausi alkanut. Vikakin ilmaantui jo viime kesänä, startti sylkee rattaan pois vauhtipyörältä juuri kun olisi lähtemässä käyntiin. Huomenna uusi startti Viipurista ja Igor saa sen vaihtaa. Vanha mukaan ja korjataan kun jaksetaa/keretään.
Viikon päästä alkaa kesä kun ajellaan Mansoon...
Tänään vaihdoin taas tuoreet öljyt ja Volvon orkkis suodattimen, pesu ja vahaus. Siis ajokausi alkanut. Vikakin ilmaantui jo viime kesänä, startti sylkee rattaan pois vauhtipyörältä juuri kun olisi lähtemässä käyntiin. Huomenna uusi startti Viipurista ja Igor saa sen vaihtaa. Vanha mukaan ja korjataan kun jaksetaa/keretään.
Viikon päästä alkaa kesä kun ajellaan Mansoon...
Re: 1200 L (Lempi)
On kyllä nätti tuo ''lempi'' (: katteeks käy ku itel semmone 1990 lad 1200 L peltoautona
Re: 1200 L (Lempi)
Lempi otettu eilen ajoon ja putsattu ja puunattu Manson reissua varten. Sitte onkin aika tehdä autolle 150 tkm:n huolto.
Sinälläänhän tämä on tylsä auto ettei määräaikaishuoltojen lisäksi tarvitse muuta tehdä kuin tankata ja ajaa. Mutta ei tästä kyllä osaisi luopuakaan.
Sinälläänhän tämä on tylsä auto ettei määräaikaishuoltojen lisäksi tarvitse muuta tehdä kuin tankata ja ajaa. Mutta ei tästä kyllä osaisi luopuakaan.
Re: 1200 L (Lempi)
Tänä kesänä on ollut jo hieman ongelmiakin. Alku kesästä vaivasi ikävä sähkövika, kun poltti vasemman takaparkin ja oikean etuparkin sulaketta. Johtoja käytiin läpi, mitään löytämättä. Vika korjaantui kun vaihtoi takavalon rungon uuteen. Tarkempaa diagnoosia vanhalle ei vielä ole tehty. Tehdään kun jaksetaan, muistetaan viitsitään...
Idän Ihmeistä kotiin päästyä startti hajosi. Bendix hajosi ja jäi pyörimään koneen mukana. No varastosta varmasti toimiva startti tilalle. Herätepiuhaa paikalleen laittaessa piti piuha epäilyttävää rätinää ja tarkemmassa tutkiskelussa piuha ottanut jossain vaiheessa pakosarjaan kiinni ja eriste palanut 5 mm matkalta. Samalla kun auton alla ryömi, niin huomasin että kardaanista ristinivelet ja/tai tukilaakeri entiset. Osat saattaisi vielä löytyäkin hyllystä, mutta ei todellakaan aikaa ja halua ruveta moisten vaihtoa opettelemaan, kun Unkarin reissu painaa päälle. Ratkaisuna ajelin maanantaina aamusta Viipuriin yövuoron jälkeen, ostin uuden kardaanin ja ajoin korjaamolle jossa se vaihdettiin. Samalla häipyi koko kesän Lemmen äänimaailmassa häirinnyt jurmutus, jonka johdosta oikea etulaakeri vaihdettiin uuteen kun se todettiin väljäksi. Ääni ei vain hävinnyt tällä toimenpiteellä.
Mutta auto saatiin taas tip top kuntoon Unkarin reissua varten.
Idän Ihmeistä kotiin päästyä startti hajosi. Bendix hajosi ja jäi pyörimään koneen mukana. No varastosta varmasti toimiva startti tilalle. Herätepiuhaa paikalleen laittaessa piti piuha epäilyttävää rätinää ja tarkemmassa tutkiskelussa piuha ottanut jossain vaiheessa pakosarjaan kiinni ja eriste palanut 5 mm matkalta. Samalla kun auton alla ryömi, niin huomasin että kardaanista ristinivelet ja/tai tukilaakeri entiset. Osat saattaisi vielä löytyäkin hyllystä, mutta ei todellakaan aikaa ja halua ruveta moisten vaihtoa opettelemaan, kun Unkarin reissu painaa päälle. Ratkaisuna ajelin maanantaina aamusta Viipuriin yövuoron jälkeen, ostin uuden kardaanin ja ajoin korjaamolle jossa se vaihdettiin. Samalla häipyi koko kesän Lemmen äänimaailmassa häirinnyt jurmutus, jonka johdosta oikea etulaakeri vaihdettiin uuteen kun se todettiin väljäksi. Ääni ei vain hävinnyt tällä toimenpiteellä.
Mutta auto saatiin taas tip top kuntoon Unkarin reissua varten.
Re: 1200 L (Lempi)
Eilen otettiin auto liikenteeseen, huollettiin ja puunattiin. Viime kesänä tuli ajettua reilut 10 tkm ja huollossa vaihtui öljyt, suodatin ja tulpat, venttiilit säädettiin ja virranjakaja voideltiin. Nyt täytyy tutkiskella huoltokirjaa mitä muuta siihen pitää tehdä eli lähinnä koska mitäkin nesteitä on vaihdettu. Alle vielä uudet Yokohaman renkaat, kun edelliset oli ajettu jo melkein sakkorajoille.
Re: 1200 L (Lempi)
Mäkin laitoin Kopeikaan Yokohamat alle. Aika hiljaisilta vaikutti vanhoihin Nokialaisiin verrattuna! Painojakin tarvitsi laittaa vanteisiin liki puolet vähemmän. Oman eturenkaat oli kanssa sakkorajoilla. Nyt on joka kulmassa liki 8mm pintaa. Mun kummit eivät olleet uudet, mutta ei niillä kyllä ollut ajettu varmaan tuhatta kilometriä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 1200 L (Lempi)
Uudet olisin ostanut joka tapauksessa ja kun Yokohamat löytyi todella halvalla itänaapurista niin oli ostettava pois. Tuntui että hiljaisemmat ovat kuin muistaakseni 7 vuotta vanhat Misukat, tosin noissa pinta varmasti jo aika kova ja siksi meluisat sekä tarkkaa muistikuvaa ei vanhoista ole. Talven kun Lempi talvehti kitkat alla. Ei huonoa sanottavaa kyllä löytynyt tänään kun Lahdessa kävin.
Re: 1200 L (Lempi)
Rupesin toissa päivänä ihmettelemään kun jarruttaessa vasemmalta edestä kuuluu järkyttävää rohinaa, ihan kuin metallit koskettaisivat toisiaan. Jarrutkaan ei laahaa, kun ei vanne ole yhtään sen kuumempi kuin toisella puolella. Palatkaan ei voi lopussa, palat ja jarrusatulat pari vuotta sitten vaihdettu. Huomattu myös että jarrutehostaja on pois pelistä, suhina vain kuuluu kun paikoillaan ja kone sammuksissa polkee jarrua eikä poljin muutu kovaksi.
Tänään sitten kun autoon tehtiin ammattikoululla katsastustarkistus, niin samalla pojat vilkaisivat etujarrut ja yhdestä palasta oli kitkapinta lähtenyt irti ja metallit koskettivat toisiaan. Muut palat kuin uudet. Uudet palat paikoilleen ja jarrut jälleen loistokunnossa. Muuten ei tarkastuksessa ihmeellisempää löytynyt kuin että takajarruletku pitää uusia ennen katsastusta.
Tänään sitten kun autoon tehtiin ammattikoululla katsastustarkistus, niin samalla pojat vilkaisivat etujarrut ja yhdestä palasta oli kitkapinta lähtenyt irti ja metallit koskettivat toisiaan. Muut palat kuin uudet. Uudet palat paikoilleen ja jarrut jälleen loistokunnossa. Muuten ei tarkastuksessa ihmeellisempää löytynyt kuin että takajarruletku pitää uusia ennen katsastusta.