Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Hienot neuvostoliittolaiset tai mitkälie nastarenkaat oli pudotelleet nastojaan (joiden pituus n. 5mm), joten laitoin eteen Talbotin v.2004 ostetut Goodyear -nastarenkaat. Yllättäen ne sopi vaikkei Talbotin kesävanteet mahtuneet tähän eteen, taakse kyllä. Oli paljon paremmat ajaa mitä nuo KGB-nastarenkaat. Tehokin tuntui lisääntyvän puolella kun ei ylipitkät nastat pureudu tiehen. Mutta toinen renkaista vuotaa näköjään itsensä tyhjäksi parissa viikossa. Ehkäpä niillä seuraavan katsastuksen läpi mentäisiin. Tramblerin myymät NOS-pölykapselit näyttäisivät tosi hienolta. En raaski vielä laittaa paikalleen kun ovat niin kovaa muovia, etteivät varmaan kestä pakkasessa juuri minkäänlaista iskua.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Iltasanomat povaa vanhoista Samaroista keräilykappaleita, siis hyvistä yksilöistä. Harvoin Samaroista noin positiivisesti kirjoitetaan.
Valmistusmääräksi sanotaan 5,4 miljoonaa kappaletta.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288645498869.html
Iltasanomat povaa vanhoista Samaroista keräilykappaleita, siis hyvistä yksilöistä. Harvoin Samaroista noin positiivisesti kirjoitetaan.
Valmistusmääräksi sanotaan 5,4 miljoonaa kappaletta.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288645498869.html
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Mikä niitten sopivuutta edessä esti?juippi11 kirjoitti:Hienot neuvostoliittolaiset tai mitkälie nastarenkaat oli pudotelleet nastojaan (joiden pituus n. 5mm), joten laitoin eteen Talbotin v.2004 ostetut Goodyear -nastarenkaat. Yllättäen ne sopi vaikkei Talbotin kesävanteet mahtuneet tähän eteen, taakse kyllä.
Eurosamarassani oli talvella käytössä koko ajan Talbotin vanteet. Tulivat vuosimallin -82 Horizonin mukana, 13". 165-175 leveät 70-profiilin kumit tuon päällä olivat. Paljon parempia nuo Talbotin, pääosin Michelinin tekemät vanteet, kun Samaran omat. Nuo ovat pyöreät.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Keskireikä oli liian pieni niissä Talbotin kesävanteissa, taakse kuitenkin menivät. Samarassa eturenkaiden keskireiän pitäisi kai olla aavistuksen isompi mitä takana. Ellei ole vaan tämän yksilön piirre. En kyllä tiedä oliko ne alunperin Talbotin vanteet, olivat kyllä tulleet Talbotin mukana ja samannäköisiäkin ovat. Voivat olla myös Fiatin vanteet, en ole tarkistanut merkintöjä. Näillä Talbotin aidoilla vanteilla Samara näyttäisi lopettaneen täristämisen isommissa vauhdeissa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Joo, keskireikä on edessä noillakin hiukan siinä ja siinä. Saa talvivanteita taputella kohtuudella että saa irti etukeskiöstä... Mutta istuupahan hyvin ja sen ansiosta, etteivät ole kulmikkaita, eivät täristä ajossa.juippi11 kirjoitti:Keskireikä oli liian pieni niissä Talbotin kesävanteissa, taakse kuitenkin menivät. Tai mistä minä tiedän oliko ne alunperin Talbotin vanteet, olivat kyllä tulleet Talbotin mukana ja samannäköisiäkin ovat. Voivat olla myös Fiatin vanteet. Näillä Talbotin aidoilla vanteilla Samara näyttäisi lopettaneen täristämisen isommissa vauhdeissa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
No sitten se ei ole tämän yksilön piirre vaan samaroitten yleinen ominaisuus, että eturenkaat istuu ahtaammin paikalleen.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Käytin Samaraa konttorilla ja sain uuden otteen, jarrut ei ole tainnut koskaan ottaa niin tasaisesti 18v. aikana katsastuksessa.
Kaksi korjauskehoitusta: tuulilasi halki ja äänimerkki ei toimi.
Tutkin tuota äänimerkin toimimattomuutta jo ennen katsastusta ja se johtuu siitä, että äänimerkin johtoon (C4) ei tule virtaa painaessa ratin keskeltä. Kokeilin myös uutta relettä (K8), mutta ei vaikutusta ja sulake on ehjä.
Itseä hämää kun kytkentäkaaviossa rattiin tulisi myös "C4 virtapiuha"? Tuon maapiuhan kyllä näkyy heti sen lipan alla tulee ratin keskeltä, mutta onko siellä jossain myös tuo virtapiuha?
http://car-exotic.com/vaz-cars/vaz-2108 ... em-15.html
Kaksi korjauskehoitusta: tuulilasi halki ja äänimerkki ei toimi.
Tutkin tuota äänimerkin toimimattomuutta jo ennen katsastusta ja se johtuu siitä, että äänimerkin johtoon (C4) ei tule virtaa painaessa ratin keskeltä. Kokeilin myös uutta relettä (K8), mutta ei vaikutusta ja sulake on ehjä.
Itseä hämää kun kytkentäkaaviossa rattiin tulisi myös "C4 virtapiuha"? Tuon maapiuhan kyllä näkyy heti sen lipan alla tulee ratin keskeltä, mutta onko siellä jossain myös tuo virtapiuha?
http://car-exotic.com/vaz-cars/vaz-2108 ... em-15.html
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Vetääkö rele kun painat ratissa olevaa äänimerkin painiketta? Jos ei niin vika on releen ohjauksessa eli ei saa nastaan 85 sähköä tai nastaan 86 maadoitusta (sehän tulee siitä ratinkatkaisimesta).
Mikäli rele vetää niin vika on releen äänimerkin puolella, eli tarkista onko releen nastalla 30 sähkö, jos on niin sitten kokeilet yhdistää sen hyppyjohdolla nastaan 87 ja äänimerkin pitäisi soida jos itse äänimerkki ja sen johdotus on ehjä.
Mikäli rele vetää niin vika on releen äänimerkin puolella, eli tarkista onko releen nastalla 30 sähkö, jos on niin sitten kokeilet yhdistää sen hyppyjohdolla nastaan 87 ja äänimerkin pitäisi soida jos itse äänimerkki ja sen johdotus on ehjä.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Ei jaksa muistaa, että olisiko siellä yksi vai useampi johto ratin sisällä. Niin harvoin sinne tulee kurkattua. Monesti kun vasaralla koputtaa itse tööttiä, niin lähtee se toimimaan kun sille virtaa antaa.
Itse joudun jossain vaiheessa vaihtamaan autoon toisen jäähdyttimen, kun se vuotaa jostain sieltä alhaalta. Kovimmilla pakkasilla näyttäisi vuoto rauhoittuneen. Pitäisi nyt päättää millä jäähdyttimellä tässä pitäisi mennä katsastukseen.
Ei ole Samara ollut ennen näin kuuma sisältä kuin nyt. Mossen kenno ja kiertovesipumpun avulla saa kyllä lämmintä sisälle. Kiitos kerhon puheenjohtajan, joka viitsi minulle sellaisen etsiä. Tosin pahvi täytyy laittaa edelleen "syylärin" eteen kovimmilla pakkasilla kuten ennenkin.
Ei jaksa muistaa, että olisiko siellä yksi vai useampi johto ratin sisällä. Niin harvoin sinne tulee kurkattua. Monesti kun vasaralla koputtaa itse tööttiä, niin lähtee se toimimaan kun sille virtaa antaa.
Itse joudun jossain vaiheessa vaihtamaan autoon toisen jäähdyttimen, kun se vuotaa jostain sieltä alhaalta. Kovimmilla pakkasilla näyttäisi vuoto rauhoittuneen. Pitäisi nyt päättää millä jäähdyttimellä tässä pitäisi mennä katsastukseen.
Ei ole Samara ollut ennen näin kuuma sisältä kuin nyt. Mossen kenno ja kiertovesipumpun avulla saa kyllä lämmintä sisälle. Kiitos kerhon puheenjohtajan, joka viitsi minulle sellaisen etsiä. Tosin pahvi täytyy laittaa edelleen "syylärin" eteen kovimmilla pakkasilla kuten ennenkin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kiitos vaan ohjeista. Rele on mykkänä kun painaa äänimerkkiä, eli siihen nastaan 85 ei ilmeisesti tule sähköä, ratissa oleva maadoituspiuha kyllä mielestäni pitäisi toimia, kun sitä tarkastelin. Äänimerkin tarkastin akkuvaraajalla ja se on kunnossa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Samaraan tuli 2kpl "uusia" valkoisia kärsämaskeja. Aivan siistejä olivat kyllä. Joku tyyppi oli saanut niitä haltuunsa mahdottoman läjän jostain suljetusta varaosaliikkestä, varmaankin ovat niitä maskeja, jotka on jo 80-luvulla maahantuojan toimesta ruuvattu pois mustan ritilämaskin tieltä. Kaikki ei olleet niin siistejä, Samaran tuon aikaisilla muovimaskeilla ja keulakappaleilla on taipumus varistella maalit pois.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,samarai kirjoitti:Kiitos vaan ohjeista. Rele on mykkänä kun painaa äänimerkkiä, eli siihen nastaan 85 ei ilmeisesti tule sähköä, ratissa oleva maadoituspiuha kyllä mielestäni pitäisi toimia, kun sitä tarkastelin. Äänimerkin tarkastin akkuvaraajalla ja se on kunnossa.
Mulla valmistautuminen katsastukseen ja myös äänimerkki eli töötti mykistyi. Uusin hapettuneet liittimet ja maadoituksen niin lähti toimimaan. Kurkkasin ratin sisään niin siellä on tosiaan kaksi piuhaa ainakin tässä ratissa. Huomasin myös, että töötille tuleva virtapiuha oli jännästi hapettunut muovikuoren sisältäkin. Oliskos ilmanpaine painanut sinne vettä kuoren alle ja sen takia hapettunut. Nyt töötti toimii herkästi kuin uudessa autossa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Otitko ratin irti? Itse kuikuilin vain siitä äänimerkin painimen alta ja en siitä huomannut kuin yhden piuhan mikä on kytketty ratin maadoituksesta keskelle amp-liittimelle. Ei ole viitsinyt nyt tutkia tuota enempää.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
En ottanut rattia irti, vaan irrotin ratin keskiön kun se minun mallissani lähtee helposti irti. Mulla on rattina venäläinen kopio Fordin 80-luvun urheiluratista joita oli Escorteissa ja Sierroissa aikanaan. Niin siellä on tosiaan virtajohto ja sitten maadoitusjohto joka maadoittuu ratin runkoon.
Tosiaan, näillä ilmoilla ei oikein tee mieli puuhastella auton kanssa.
Katsastus meni muuten hienosti, mutta korjausmääräys tuli toimimattomasta sumuvalosta. Eikös se sumuvalon sulake ollut siellä kojetaulun päässä lähellä katkaisijaa?? Ei edes lamppu syty kojetaulussa kun painaa katkaisijan pohjaan. Toisaalta en tiedä onko siellä mittaristossa edes poltintakaan. Mutta kojetaulun puolelta täytyy lähteä asiaa selvittämään.
En ottanut rattia irti, vaan irrotin ratin keskiön kun se minun mallissani lähtee helposti irti. Mulla on rattina venäläinen kopio Fordin 80-luvun urheiluratista joita oli Escorteissa ja Sierroissa aikanaan. Niin siellä on tosiaan virtajohto ja sitten maadoitusjohto joka maadoittuu ratin runkoon.
Tosiaan, näillä ilmoilla ei oikein tee mieli puuhastella auton kanssa.
Katsastus meni muuten hienosti, mutta korjausmääräys tuli toimimattomasta sumuvalosta. Eikös se sumuvalon sulake ollut siellä kojetaulun päässä lähellä katkaisijaa?? Ei edes lamppu syty kojetaulussa kun painaa katkaisijan pohjaan. Toisaalta en tiedä onko siellä mittaristossa edes poltintakaan. Mutta kojetaulun puolelta täytyy lähteä asiaa selvittämään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Mahtavan isoja vikoja Ladoissamme on josta katsurit pääsee sanomaan... Eilen näin niin ruosteisen E mersun etten ikänä laskisi katsastuksesta läpi niillä pelleillä... sellaisessa kunnossa ladaa ei tarvitsisi sinne viedä reput tulisi....... Itse en ilkeisi ajella sellaisessa kunnossa olevalla laatuautolla...