Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Koko Iltapäivän..
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Kiitoksia vaan, kyllä sille nykyään jo liikenteessä hymyilläänkin, kun on Samarat jo melko vähissä tien päällä. Muutama vuosi taaksepäin oli vaan kaikilla pakko päästä ohi ja lähinnä irvisteltiin. Harvinaista oli että katsastaja ruuvasi itse päästöjä parempaan suuntaan kesken katsastuksen, kävi liian laihalla aluksi. Ilmeisesti Ladat oli tuttuja autoja.

Ulkoasusta ei välttämättä näy että silloin 70v tätini tömäytti tuolla aikanaan kuorma-auton perään. Oli ollut ensin Samaran kanssa ojassa ja kuormuri veti takaisin tielle. Täti lähti siitä liikenteeseen kaksiasentoisella kaasullaan ja suoraan edessä olleen kuorma-auton perään.. Tädillä oli aika railakas ajotyyli. Joskus näin paikallislehdessä etsintäkuulutuksen valkoisesta Samarasta, joka oli tullut vastaan hirmuista vauhtia yksisuuntaisella tiellä väärään suuntaan, ja kolauttanut etsintäkuulutuksen tekijältä taustapeilin irti.. Sitten toisella puolen autoa on laaja-alainen lommo tädin parkkipaikkaperuuttelun jäljiltä. Vastapuolena olleelta mersulta oli tipahtanut takapuskuri. Täti onnistui piilottelemaan lommon mieheltään tämän loppuiän ajan, meni aina avaamaan miehelle vänkärin oven valmiiksi, ja seisoi huolellisesti lommon edessä..
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kävin uudestaan konttorilla ja nyt kelpasi takajarrut, vieläkin tosin jäi 18%:n heitto oikean hyväksi.

Vaihdoin painesäätimen ja samalla meni neljä jarruputkea uusiksi. Aika mätiähän ne vanhat teräsputket siellä painesäätimen tienoilla jo olivatkin, kyllä joutivatkin vaihtoon. Jotain lähes 10m. niihin kaikkiaan putkea meni, kaksi pitempäähän niistä tulee pääsylinteriltä. Laitoin vielä oikeaan pyöräänkin myös uudet kengät, että on samanlaiset molemmissa pyörissä, mutta ei sillä mitään vaikutusta ollut, oikea haluaa vaan purea edelleen jostain syystä paremmin. Ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa enää jää kuin pääsylinteri. No samapa tuo enää kun sai uuden otteen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ison työ olet tehnyt kun putket vaihdoit. Omassa toinen pitkä putki taakse ja paineesäätimeltä oikealle takapyörälle menevät putket ovat enää vaihtamatta. Ne putket voivat pettää minä hetkenä hyvänsä. Täytyy käydä kai nyt huomenna tarjoamassa konttorilla omaa autoa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Olihan siinä jonkunverran töitä, ei kuitenkaan kovin paha homma sinänsä. Veli tosin teki mittojen mukaan uudet putket valmiiksi, niin ei tarvinnut kuin viritellä niitä paikoilleen. Vanhoista lähti liittimet yllättävänkin helposti irti kierteeltä mutta jokaisessa kääntyi putki väkisin mukana ja monissa oli putki niin syöpynyt liittimeen ettei sitä saanut enää edes hakkaamalla irti.

Se Ladan orkkisliitin on vielä hieman pitempi kuin Motonetin pisin 1,25 kierteinen malli, ilman putkea se upposi sukkana pohjaan ja tuntui että riittääkö niissä riittävästi kiristysvaraa, koska sekä pääsylinterissä että paineensäätimessä on syvät poraukset liittimille. Putken kanssa toppasi kuitenkin just riittävästi ja sai kunnolla nämä uudetkin liittimet kiristettyä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

itselläkin pomppasi Samara katsastuksessa heikosta jarrusta vasemmassa takapyörässä. Käsijarru oli ok siinäkin. Pyöräsylinteri varmaan syöpynyt jumiin kun ajoa ollut vain n. 1000km vuoden aikana, sekin kesällä. Kaikki jarruosat taitaa olla alkuperäisiä nyt 65 tkm ajettuja. Muuten olisi leima tullut heittämällä, katsastajakin mainitsi että Samara on mainettaan parempi auto. Tekeekö motonetin jarrusylintereillä mitään vai kannattaako tilata venäjän puolelta? Vai saako kummassakin tapauksessa saman osan?
Nyt kelpasi katsastajalle, kun uusin pyöräsylinterin (venäläinen osa tuli). Kappalehinta n.10e ja matkahuollon kulut joten ei kallis homma kuitenkaan, tekniset kysymykset -puolelle jo mainitsin että oli melkoisen helppo juttu vaihtaa se pyöräsylinteri tähän.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Sehän oli hyvä juttu, että tuli noin helpolla kuntoon. Eihän siinä pyöräsylinterin irrotuksessa muuta "kriittistä" vaihetta ole kuin jarruputken irrotus - lähteekö liitin pyörimään irrallaan niin ettei pyöri jarruputki mukana.

Teemasta hieman sivussa: Euro-Samaran valmistuksen alkamisesta (1.3.1996) tuli eilen 20v. Ensimmäinen Samara Baltic rullasi Valmet Automotiven tuotantolinjalta 23.3.1996.

Maailma oli silloin toinen. Suomi oli juuri liittynyt EU:hun ja toipumassa lamasta - tulevaisuus näytti hyvälle, talous alkoi nousta ja Nokian voittokulku kohta parhaimmillaan.

Mutta sitten joskus tulikin uusi aamu ja kalpeana kuin haamu. Nyt maksetaan sitä hintaa minkä Martti Ahtisaari, Sauli Niinistö ja Paavo Lipponen Suomen euroon siirtymisestä silloin järjestivät. Siitä tuli samanlainen floppi kuin Euro-Samarastakin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja mush »

samarai kirjoitti:Eihän siinä pyöräsylinterin irrotuksessa muuta "kriittistä" vaihetta ole kuin jarruputken irrotus - lähteekö liitin pyörimään irrallaan niin ettei pyöri jarruputki mukana.
Tuokin on helppo ratkaista näissä, sen kun pyörittää koko sylinterin irti, eikä yritäkään avata putkea jos ei suosiolla aukea.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Olisi varmaan joku putki jäänyt itseltä uusimatta jos olisi noin älynnyt tehdä. :) Tullut se aina se jarruputki ensin irrotettua.

Viimeksi kuin vaihdoin sen pyöräsylinterin, niin pidin pihdeillä kiinni siitä putkesta ja se riitti. Ihmeen jumissa sekin liitin jo putkessa oli vaikka ei kovin vanha putki edes ollut kyseessä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Onko porrasperäistä Samaraa saanut suomessa muulla kuin atsteekkikoneella? Olisi ulkonäöltään omaan silmään huomattavasti vähemmän ruma, mitä viistoperämalli, mutta aika harvinaiseksi käynyt

E: Löysin itse, että on sitä ruiskuaikanakin myyty. En vaan ole ikinä nähnyt ehjänä myynnissä muita kuin atstekkejä.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kyllä ne olivat harvinaisia, sehän tuli markkinoillekin monta vuotta myöhemmin kuin viistoperät. Aikaisemmin laittamassa lehtijutussa juuri oli ruisku porrasperä koeajossa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Näkys torissa Pohjanmaala olovan Punanen Sedan Mynnissä. vois olla ihan hyvä käyttö vehje.. Ihan nätit verhoilut penkeissä ja ilmeisesti myös oviss.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Taitaa olla sen verran vanha että on vielä atsteekki. Päällepäin jo aika rupinen, harvinainen toki.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samara Sedan mk2 tuli puolestaan vuosia ennemmin markkinoille kuin viistoperät.

Kuva

Mk. 1 oli tuotannossa Ukrainassa vielä v.2011:een asti, vaikka Venäjällä sen tuotanto päättyi v.2004.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%90%D0%97-21099

^ tuosta valmistajalistasta puuttuu vielä Azia-Avto Kazakstan, siellä oli myös 21099(4) kokoonpanoa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Joku PERSREIKÄ oli Ukin Samaraa käsitellyt kaltoin. Oli nääs sytkärillä tai muulla Polttimella tehnyt kuskinoveen keskelle euron kolikon kokoisen jäljen.. Ei mikään mukava korjattava joutuu ehkä kynäruiskun kaivelemaan esille... Tapahtui viikonloopuna Honkalahden rannalla Kuopiossa..
Vastaa Viestiin