Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja mush »

Laatikon sisäiset vaihteensiirtäjät ovat näissä kyllä niin yksinkertaiset, että niitä ei kyllä rikki pitäisi saada kuin pahalla väärinkäytöllä. Ja silloinkin ongelma olisi ylipäätään vaihteiden päällesaamisessa, niin sammuksissa kuin käydessäkin.

Jos pakki rutisee, niin se on merkki siitä ettei kytkin irroita, pakkihan näissä on suorahampaisilla rattailla, jossa yhtä ratasta liikutetaan kahden muun väliin. Jos kytkin ei irroita kunnolla, niin pakin päälle saaminen menee ensimmäiseksi mahdottomaksi.

Katsoitko painelaakerin käyttöhaarukan? Nehän ovat se heikko kohta, saattavat murtua hitsauksistaan ja oireet voisivat olla kuvatunlaiset.

Itse olen sitä mieltä että näitä on rikottu moottoriöljyillä, joita omistajan käsikirja suosittelee vielä 2000-luvulle. Pitääpä tarkistaa Kalinan tilanne, joko siihen ovat saaneet ohjekirjaan oikean tiedon.

EDIT:
Kalinan ohjekirja sanoo jo suositukseksi SAE 80W-85 GL4.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä katsoin sen haarukan, minä en siitä löytänyt vikaa, mutta veli kun oli sitä ominpäin tutkinut, niin hänen mukaansa se irrotussysteemi ei toiminut kunnolla. En sitten pähkäillyt asian kanssa enempää, kun oli tuo toinen laatikko kytkimineen jo alunperin tarkoitus vaihtaa :)

Otan jotain kuvia puhelimella. Mä laitan niistä valokuvat tähän viestiin myöhemmin jos niistä jotain pystyisi päättelemään.


e. Ehkä nyt selvisi mikä tässä kiikasti. Pääsin juttelemaan veljen kanssa (on ollut joulun vietossa), niin en oikein ollut ymmärtänyt, mitä se oli silloin tarkoittanut. Eli se levyyn vinoon meneminen johtuisi kytkinlevyn keskiön liiasta välyksestä kytkinakselilla ja painelaakeri painaa sitä vinossa vauhtipyörän ja painelevyn välissä jääden osittain kantamaan ja sen takia kuulemma se "pakki roikaa", itse mekanismi toimisi muuten oikein. Heh, eipä tullut tarkemmin silloin kuunneltua, kun olin niin innoissani työn touhussa - "so what, tässähän ollaan nyt kytkintä ja laatikkoa juuri vaihtamassa". :)

Ja toden totta, kävin tallissa sovittamassa sitä levyä kytkinakseliin niin kyllä siinä aikamoinen klappi tosiaan onkin. Ei ollut mitään toista levyä mihin tuota klappia verrata, mutta kyllä se äkkiseltään tuntui aika hurjalta, ainakin jotain 5mm tuolla ulkokehällä suuntaansa.

En enää muista milloin tuon levyn vaihdoin, olisko sillä joku 60-80 tkm ajettu. Hävisi huoltokirjakin joku aika sitten mystisesti, ei enää tiedä jakohihnan vaihdostakaan. Ostin tuon kytkinlevyn kuitenkin Raadi Lennuväljan autotorilta joskus 90-luvun puolivälissä "varastoon" ja kyseessä on orkkis VAZ -neuvostovalmisteinen kytkinlevy. Eikö siis mihinkään enää voi luottaa? :)

Kuva Kuva Kuva
Kyllä siinä niinkuin hampaatkin olisi, mutta klappia on mielestäni liikaa kytkinakselilla. Näyttäisi myös äkkiseltään, että kitkapinta olisi ulompana "kuluneempi"?

No tuli tässä varmaan sitten vaihdettua viottuneen kytkinlevyn vaihdossa ehjä vaihdelaatikkokin ja pari muutakin turhaa juttua. No ehkä ne olisi lopulta kuitenkin hajonnut, jos mitään ei olisi tehty ja jatkettu vaan ajamista. 8)
Ja tätä samaa turhien osien vaihtoahan tehdään varsinkin merkkikorjaamoilla, tässähän alkaa tuntea itsensä jo "ammattimieheksi". Harmi vaan, että ei pysty ketään laskuttamaan tästä "turhaan tehdystä työstä". Kyllä siitä vaihteistostakin olisi siinä tapauksessa jotain vikaa löydetty. :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Se on nykyaikaista auton korjausta tuo isojen osakokonaisuuksien vaihtaminen. Siinä täytyy sitten vaan laskuttaa itseään. :)
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Vaihdettu mikä vaihdettu. Niin nyt seuraavaan vaihtoon on ehjä laatikko.. Ja hyvää kokemusta vaihtotyö on varsinkin kun vissiin ei tarvinnut laatikkoa kalliilla ostaa..
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ukin Samara lienee toiminut hyvin kaiken kaikkiaan?? Yleensä Samaroissa tuo takaluukku on heikko kohta. Se alkaa ruostumaan vähän joka puolelta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo, näin siinä pääsi käymään. :D Hyvää harjoitustahan tuo vain oli ja eihän siinä tullut oikeastaan kuin yksi purkutyö liikaa tehtyä. Toisaalta kytkinlevyä olisi pitänyt alkaa metsästämään jostain kuin Motonetissäkin oli 0 kpl. Harmi, ettei älynnyt sieltä kerhon shopista tilata aikanaan, oli niin kova luotto tuohon CCCP-levyyn, että arvelin etten koskaan enää ainakaan tähän Samaraan tarvitse sitä vaihtaa. Siitä se epäily osittain siihen vaihteistoonkin johtui, kytkin kun pelasi muuten "normaalisti" lukuunottamatta tuota pakin äänekästä hylkimistä. :)

Laatikko ei tosiaan maksanut mitään ja samallahan ne tuli kytkimenkin osat nyysittyä.

Ja se jäikin kertomatta, että apparin puolelle laitettiin samalla vetoakseliin ulompaan niveleen uusi venytettävä kumi. Oli vanha (orkkis) mennyt hajalle. Kuskin puolelle laitettu venytettävä kumi (taisi olla v.2010) näytti edelleen hyvältä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ukin Samara pelannut normaalisti nyt olevat viat on oikea takavalo ei pala ja takalunkun nostimet on hyytyneet vain 14 vuoden jälkeen. Kytkin puoli pelaa vähän ylhäältä ottaa mutta osansa sai kun aikoinaan venettä tuli vedettyä rannassa niin semmoinen näkkileipä vähän haisi. Lastia liikaa samaran kyvyille. Ukki kuitenkin on Armeijan Autokomppanian miehiä niin suhteellisen hyvästi vielä on ajanut.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ukin Samaraan Vaihdettu takavalon polttimo, lanka oli ehjä mutta oli hapettunut niin vaihdoin, Heikkolaatuisia lamppuja kun on mennyt vain kaksi 15 vuoteen. vilkku vasen taka tarvitsi pienen kopauksen että sielläkin pientä hapettumaa.. Se miksi vaihdoi tai korjasin Samaraa oli se että ei lähtenyt aamulla käyntiin niin suklaapaketin kokoisella akulla apuvirralla lähti kuin palmun alta. satuin halvalla saamaan apuakun tai mitä nämä charkkerit on..ja sitten Isolla laturilla Virtoja akkuun, huomenna sitten harrasteisiin Samaralla niin saa vähän kyytiä.. voi olla että Solenoidillakin vähän kontakti häiriötä....Vai jättikö samara lähtemättä kun parinpaikan päässä Mersun maasturi ei lähtenyt käyntiin vaikka oli lämmössä ja vaikka missä . Mersun omistaja oli pahalla päällä kuulemma 4 kuukautta vanha akku. mutta ilmeisesti virtaa oli muttei mennyt oikeaan paikkaan.. oikeaan aikaan..
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Omassa Samarassa poltto-aineen kulutus ollut kovilla pakkasilla 7,6 litraa/ 100 km. Havaittu myös, että termostaatti ei taida toimia oikein. Siihen jäähdyttimen yläletkuun voisi asentaa jonkinlaisen venttiilin, jolla tukkii tai säätää veden kiertoa ennen kuin moottori on täysin lämmennyt. Kovilla pakkasilla tuntuu, että moottorin lämmöt aaltoilevat ja kuumaa ilmaa saa vain ajoittain matkustamoon.

Tänään satanut 15 senttiä lunta ja tiet olivat auraamatta. Pitihän sitä mennä huvikseen kokeilemaan ajamista pöperöisillä teillä. Tuntuu, että Samara sopii hyvin huonoille teille ja keleille. Ohjaus ei tunnu talvella yhtään liian jäykältä kun on lunta ja kapeat talvirenkaat. Oikeastaan ohjaus on tosi kevyt. Kesällä se ohjaus on sitten kamalan jäykkä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Tehty huonoille sivuteille..Muistanet Tuulilasi testin Samara ja 7 kääpiötä. alkoi 70 kymppiä olemaan vasta liikaa kun parhaimmille 30 rupeaa olemaan liikaa.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Samassa testissä luki jokseenkin näin: Niissä kuopissa joissa japanilaiset autot rämähtävät ilkeästi, pyytää Samara vaan lisää vauhtia

Edit: Ne olikin matkustajat, jotka samarassa pyytää lisää vauhtia:
http://lada1970.1g.fi/lehti_1980/1986_t ... ara_04.jpg
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kävin tarjoamassa Samaraa konttorilla. Hylättiin takajarruista, heittoa 48% - kuskinpuoli ottaa huonommin. Muuta ei löytynyt kuin korjauskehoitus tuulilasista.

Otin jo kuskinpuolen rummun irti ja ei siellä mitään ihmeellistä näkynyt, sylinteri toimii ja kengät hyvät eikä rumpukaan kovin vanha ole.

Jumppasin painesäädintä ennen katsastusta ja kokeilin kiilattuna nyt jarrutella, niin kuskinpuoli ottaa edelleenkin selvästi huonommin, myöskin käsijarru, vaikka se otti kuitenkin jostain syystä katsastuksessa miltei yhtä hyvin kuin apumiehen puoli - 1,2/1,4.

Täytyy ilmeisesti vaihtaa paineensäädin jos siitä olisi apua.

Oikea etupyörä otti myös jonkin verran huonommin kuin vasen, niin tuli jo taas epäilys pääsylinteristäkin, koska se samassa piirissä vasemman takapyörän kanssa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuli ihan tuttu tunne tätä lukiessa. Piti oikein kaivaa että kummalle puolelle säätimen osiot vaikuttavat, kun itse on sen suhteen päästy viime aikoina (liian?) helpolla:
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Säätimen näkyvä kara on yhteydessä vasemman etupyörän ja oikean takapyörän piiriin.

Se, että kyseinen kara liikkuu, ei vielä kerro siitä, mitä tapahtuu vasemman takapyörän paineelle. (Lienee kyse siitä, että vas. takapyörä on se vähempitehoinen.)

Vasen takapyörä saa jarrupaineensa oikean takapyörän piiristä säätimen sisällä olevan (näkymättömän) "kelluvan" välimännän avulla. Jos tämä välimäntä on jumissa, ei vasempaan takapyörään tule samaa jarrupainetta kuin oikeaan takapyörään.
Ja:
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Säädin vaikuttaa mutkan kautta myös käsijarruun, sillä "löysemmän" puolen työsylinterin automaattisäätö tuppaa jäämään myös "jälkeen", mikä tekee käsijarrustakin tehottomamman.
Lisää jumppaa vaan sille säätimelle. Jos on kovin vanhat nesteet, niin voisi kokeilla vaihtaakin nekin ennen suurempia operaatioita.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

20 vuotta minäkin olen tällä Samaralla päässyt helpolla painesäätimen kanssa, viime vuosina "jumppaamalla" nyt sitten voi olla toinen juttu. :) Viime vuonna se taisi mennä takajarruista täpärästi läpi juuri sillä 30% erolla. Etupyörissä on puolestaan aina ollut puolestaan jostain syystä vasen aina parempi, ero on kuitenkin ollut "vain" 10-20%, ja kelvannut näin katsastuksessa.

Tarkistettiin niin kara kyllä liikkuu ulos joten se ei tosiaan kerro vasemman takapyörän paineesta. Oikea pyörä puolestaan menee todella liukkaasti lukkoon soralla jarrutettaessa niin käyttö- kuin käsijarrullakin. Tuntuisi ikäänkuin, että siitä vasemman pyörän tehosta karkaisi se puuttuva osa sinne oikealle vielä lisätehoksi ja vaan korostaa sitä eroa. :)

Ihme systeemi tuo kyllä on, koska molemmille takapyörille tulee painesäätimeen omat putket ja lähdöt pyörille, niin vasen pyörä saa kuitenkin silti paineensa oikean pyörän piiristä. Sen muistan kun veljen 110:iin vaihdettiin jarruputki vasempaan takapyörään, niin ilmaus ei onnistunut kuin painesäädin kiilattuna. Mikähän idea tuollaisessa oikein on?

Rumpua poisottaessa se lähti tosi helposti ulos vaikka oli reunassa hieman kranssiakin - tuntui tosiaan, että kengät ovat "kaukana" ja automaattisäätö ei säädä kenkiä riittävän lähelle ja käsijarru on ko. pyörässä siitä syystä tehoton.

Nesteet on vaihdettu v.2013 pääsylinterin vaihdon yhteydessä, silloin siitä johtui oikean etupyörän tehottomuus. Aika paljon sitä painesäädintä tuli jumpattua, hieman tuntuu siltä ettei sitä enää saa toimimaan. Jarruputkethan siinä menee sitten samalla vaihtoon, näki heti että putket on jo "yhtä rautaa" liittimien kanssa. Että kyllä siinä suurempi operaatio väkisinkin tulee. Ei kuitenkaan viitsisi tällaisen vian takia vielä paaliinkaan laittaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Eiköhän se paineensäätimen vaihto, ja uudet nesteet ratkaise jumittamiset. Mulla ollut kanssa viime vuosina vähän epätasaiset takajarrut. Nyt tuntuu, että kaikki jarrut toimivat kuten pitää. Etupään liikkuvat osat vaihdettu viime keväänä. Sitten olen pitänyt tavaratilassa pitkään noin 20 kg betonitiiltä ja jarrut ainakin tuntuvat nyt herkiltä.

Ei auta, katsastukseen täytyy minunkin mennä tässä kuussa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin