Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

aktivoin tänään itseni ja vaihdoin Samaraan tyhjäkäyntisolenoidisuuttimen, mut ei se palauttanut autoon tyhjäkäyntiä, joten vika ei kai siellä. Mutta kun irroitin tyhjäkäyntiruuville menevän johtimen, niin johan alkoi käydä tyhjäkäyntiä :shock: heti kun johdon laittoi kiinni niin auto sammui, rajua eikös sen pitäisi toimia juuri toisin päin? eli kun ei tyhjäkäynnillä maadoita sitä kautta niin laite sulkee tyhjäkäynti suuttimen, silloin jos sen johdon kautta maadoittaa suutin toimii? kattoos nyt miten jatkossa käy, peliä ei vielä ole pelattu loppuun.....
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Nyt tuli äkkilähtö, olin jo ihan varma ettei Samara tollasessa -20 asteessa lähe käyntiin, mutta pelko oli turha, ei tarvinnu kuin kerran avainta kääntää ja käynnistyi. Mikä hienointa ei edes sammunut ennen kuin itse taas käänsi avaimesta. Tyhjäkäynti alkoi siis toimimaan kun irroitti yhden johdon kaasuttimesta.

Muutenkin Samaran talviominaisuudet ovat yllättäneet, ikkunat ei jäädy helpolla vaan ovat aina helposti putsattavissa, en tiedä onko sitten ominaisuus vai onko joku tehnyt laseille jotain. Ainakin suorat lasipinnat on helppoja kraapata. Viimeisimmissä takavedoissani on ainakin aina lasit pitänyt kraapata sekä sisältä että ulkoa. Lämmityslaite puhaltaa hyvin etulasin kirkkaaksi.

ainoa, mutta isompi vika mikä ahistaa on toi etuvetoisuus, joutuu risteykset ja kurvit ajamaan paljon varovaisemmin, mut ehkä totakin voi oppia hallitsemaan tai sitten ei.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Eikös vaan olekkin kelpopeli tuo samara. :lol: On siitä etuvedosta se hyötykin että lumessa menee kyllä huomattavasti paremmin eteen päin kun takaveto, mutta mutkissa kyllä puskee herkästi. :twisted:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

niih

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

No tänään kävin taas ajelemassa samaralla. (tämä topikki onkin melkein mun ajopäiväkirja, jokaisen ajoni olen täällä melkein selostanut) Siis uhrauduin merkkihuollon palveluiden pariin ja vaihdatin nokkahihnan Hyvinkään Car Pojilla. Sanottakoon että hinta oli 43 euroa, kun oli oma hihna mukana. Jos olisi ollut uudempi Samara olisivat vaihtaneet myös säätörullan, koska uudemmissa se on kuulemma muovia ja sen kesto on myöskin tota 60 tkm luokkaa (kuten hihnankin). Vanhan Samaran kanssa säästi sen rullan verran.

Saamieni dokumenttien mukaan hihnan vaihto oli jo 30 tkm myöhässä ja joka ajokerta pelotti entistä enemmän. Huollon mukaan pelkoon oli ihan syytäkin. Vanha hihna oli jo aika huonona, repeillyt useasta kohtaa, joten luultavammin kannattaa vaihtaa hihna suositellun 60tkm:n välein.

Hinnallisestihan toi kertasuorituksena taas kirpas ison osan tilistä, mutta toisaalta, nyt voi turvallisin mielin luottaen merkkiliikkeen osaamiseen ajella seuraavat 60 tkm. Samarassa kun hihnan katkeaminen voi aiheuttaa isompaakin koneremonttia. Huolto teki sen odottaessa, tunti siihen meni, mutta katselin sillä aikaa uusia Fiateja automyynnin puolella. Uusi Ladoja oliskin ollut vaikea katsella, koska niitä ei ollut. Enää ei ollut edes Ladan esitteitä? a) joko kiinnostuneita on ollut niin paljon että ovat vieneet kaikki Lada esitteet ja hinnastot tai b) ovat päättäneet luopua koko Lada myynnistä, tosin kyllä seinässä vielä luki Lada.

Kysyinpä Samalla huoltohintoja Samaran osalta. Vanhoillekin löytyy vielä ihan kiinteät listahinnat määräaikaishuolloille. Antoi sitä hinnastokirjaa mun silmäiltäväksi ja äkkiseltään tein muutamia muistiinpanoja omaan päähäni:

- 15 tkm:n huolto on kalleinta AXTEC Samaralle, Ruiskulle halvin, Perinteinen siinä välillä. Tosin hinnoissa oli korkeintaan muutaman kympin eroja.
- huollon hinta olis siinä vajaa 400 euroa
- harvemmin tehtävä huolto 60 tkm, 120 tkm... maksoi myöskin vajaa 400 euroa, erikoista että sama hinta vaikka enemmän töitä. Vai pitääköhän se käsittää niin että 60 tkm huollossa tehdään 15, 30 ja 60 tkm huollot á 400 euroa eli 1200 euroa kokopaketti?
- ruiskun kohdalla luki Samara 1300i - 1500i eli onko tota 1300i:tä ihan oikeestikin myyty Suomessa. Kerran olen hinnastossa nähnyt vuonna 1996, mutta en muulloin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hee

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Olin uudelleen liikenteessä. Nyt kun nokkahihnan vinkuminen ja epämääräiset äänet on saatu kuriin, pääsee kuuntelemaan uusia ääniä. Jarruissa tosiaan taitaa olla jotain vikaa, jäävät päälle selvästi jarrutusten jälkeen. Tietyllä ajonopeudella/kierrosluvulla kuuluu myös mahdollisesti kytkimenlaakerista tai vetopyörästöstä jotain ulvontaa. Mutta kyllä se ainakin vielä kuljettaa turvallisesti perille.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Kokemuksia Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Omistin kaksi vuotta 3000mk:n Samaran vm.90.Kerran se jätti tielle Hall-anturin johdon irtoamisen takia.Ajoin sillä kaupunkiajoa 34 000km.Tavallisia kulutusosia vaihdetiin,kerran jopa hitsattiin.Kun huoltaa Samaraa niinkuin Mersua huolletaan on se kestävä auto.Aikansa pommitettuaan Delta-auto sai minun vaihtamaan uuteen 110:iin,jossa näin alkuun on ollut häiriöitä kiitettävästi,muuten kait ajaisin Samaralla vieläkin.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Toteutin pari viikkoa sitten jo pitkään mielessä olleen unelman eli omistaa Lada. Useita olin jo käynyt katsomassa mutta kaikista niistä puuttui se jokin tai jotain oli liikaa, yleensä hintaa. Kunnes kohdalle sattui erään ilmoita ilmaiseksi lehden palstalta vm -89 1.5 samara. Soitin numeroon kolme päivää lehden ilmestymisen jälkeen, tosin hieman epäillen että se on varmasti mennyt tuolla hintaa (100€). Yllätykseni oli melkoinen kun kuulinkin että se oli edelleen myymättä, syynä pikkuviat joita tästäkin muuten niin loistoyksilöstä löytyi. Suurin huoli myyjällä oli kuitenkin mahdollisesti palaneesta kannentiivisteestä, sillä auto oli keittänyt yllättäen. Autoon oli asennettu juuri ennen lumien tuloa uusi akku ja pyyhkijän sulat (bosch). Lisäksi vuosikatsastus oli tehty kuukautta ennen ostopäivää. Auto oli ollut uutena ollessaan erään autoliikkeen esittelyautona joten siihen oli asennettu jo silloin erinäisiä lisävarusteita kuten jalopuuratti mikä kylläkin hieman hymyilytti, teippisarja sekä takavalojen väliin paneli. Suomisisustuksella, kaksilla renkailla ja radiolla tietenkin. Epäilin jo alusta asti sitä ettei syy keittämiseen ollut kannentiivisteessä vaan jossain aivan muualla joten ostin auton itselleni. Tosi harvoin teen sellaisia kauppoja missä en tingi yhtään, tämä oli sellainen. Käyttelin autoa myyjän pihassa samalla kun kyselin autoon liittyvistä asioista ja seurasin kun jäähdyttimen yläreuna oli lämmin mutta alareuna aivan kylmä. Lämmöt nousi normaaliin mutta alareuna vain pysyi kylmänä, tosin lämmin vyöhyke laskeutui pikkuhiljaa aina vain alemmas ja alemmas. Sammutin auton ja paperit tehtiin omistajan vaihdoksesta ja lähdin viemään autoa ajaen kotiini. Pysäytin auton pienen matkan päähän ja kävin katsomassa mikä on tilanne konehuoneen puolella. Nyt jäähdytin oli lämmin mutta alavesiletku aivan kylmä vieläkin mutta kun auto kävi hetken paikallaan alkoi letkukin lämmetä, eli syy keittämiseen oli ollut liian laihat nesteet ja tästä syystä järjestelmä oli siis vain jäässä. Luonnollisesti innoissani uudesta harrastuksestani, imuroin auton, pesin lasit, alustan ja moottoritilan. Tein perushuollon sisältäen tulppien, öljyjen ja suodattimien vaihdot sekä muutenkin yleiskatsauksen mahdollisista tulevista korjauskohteista. Hieman (lue harmaaksi) hapettuneen ruskean maalipinnan myllytin hiontatahnoja ja asianmukaisia koneita hyväksikäyttäen ja pinnan viimeistelin vahauksella. Ajoja tulee noin 1000km viikossa ja samara on näyttänyt nyt parin viikon ajan luotettavuutensa niin pakkasesta käyntiinlähtöjen kuin muunkin kunnon suhteen. Kertakaikkiaan olen tosi tyytyväinen ja mietin miksi en ole tätä aiemmin tehnyt. Lisäksi mahdollisesti tarvittavat varaosat löytyy kätevästi itänaapurista ja suhteellisen edullisesti.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jes

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

On tossa Samara ollut telakalla jarrusatularempan takia. Mutta täyttyy taas todeta että toi Samara on todella käyttäjäystävällinen auto. Vaikka tietysti jumissa olevia osia saa perinteisesti hampaat irvessä vääntää, mutta yleensä rakenne on vielä takavetoistakin yksinkertaisempaa. Ottaen huomioon että vetokin on etupyörille on eturipustuksissa huomattavasti vähemmän rojua kuin takavedossa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jiihaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

päivittelin nettiin vähän kuvia Samaran jarruista yms

Lada-Jussi Samara sivu!!!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ompa hieman tutun näköistä entisenä 1,5 l Samaran vm.-90 omistajana.Tyylikkään näköiset penkit.Minulla oli penkit jotenkin pienemmät,liekkö vanhempaa mallia.Korikin näyttää olevan aika hyvin kuosissaan-varmaan vähän ajettu.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jaska HKI kirjoitti:Ompa hieman tutun näköistä entisenä 1,5 l Samaran vm.-90 omistajana.Tyylikkään näköiset penkit.Minulla oli penkit jotenkin pienemmät,liekkö vanhempaa mallia.Korikin näyttää olevan aika hyvin kuosissaan-varmaan vähän ajettu.
Niin eikös Jaskan 1,5 ollut kans noilla lyhyillä lokasuojilla ja konepellillä? Sellaisenaan oli vain vuoden verran myytävänä 1,5 mallia kunnes tuli paremmin varusteltu 1,5 5-ov eurokat -versio, jossa oli ne pitkät lokarit ja uusi konepelti ja säleikkö.

Tossa mun versiossa on luultavammin suomessa verhoillut penkit ja ovet, muuten penkit on kai samat. Olen kyllä hämmästynyt Samaran kunnosta, mittarissa on 150 tkm, olen nähnyt yli 5 vuotta uudempia ja 100 tkm vähemmän ajettuja Samaraoita jotka on paljon ruosteisempia.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Joo kyllä siinä oli nk. lyhyet lokasuojat ja konepelti.Kyllä se miten autoa pidetään paljon ratkaisee (pesu ja vahaus),sekä se missä sillä ajetaan.Ainakin Helsingin sudulla suolaaminen nopeuttaa auton ruostumista.Minulla ainakin peräluukun kulmat,takalasin alareuna ja takalokasuojan kaaret olivat aika pehmyttä kamaa.Taakse pohjaankin hitsattiin paikka.autolla oli ostettaessa ajettu 120TKM.
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Kiva nähdä että vanha samarani on hyvissä käsissä. :D :D :D
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Nyt toimii Samarassa jarrut (ainakin edessä) eli ei ollut vaikea homma kun sain sen itsekin tehtyä. Vaihdoin siis eteen palat, yhden jarrulevyn ja korjasin toisen etujarrusylinterin sekä jarruneste tuli vaihdettua uuteen. Ulkona tunkin kanssa puuhaillessa saa kivasti viikonlopun kulumaan, mutta osien hankinnan takia koko hommalle tuli kesto pari viikkoa.

Kulkee muuten kivemmin kun jarru ei ota yhtään päälle. Nyt voi käyttää nelosvaihdettakin :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Jos ollaan oikeen tarkkoja, noi jarrulevytkin pitäis vaihtaa parittain kuten iskaritkin... 8)
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin