Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Pienestäkin määrästä nestettä tulee näkyvä läikkä, eikä sitä vielä huomaa kulutuksena. Olet kai joskus läikyttänyt vähän jotain juomaa pöydälle tai lattialle, ja heti on uskomaton siivo.
Mutta mitkään vuodot eivät korjaannu itsestään. Päin vastoin, pahenevat ajan myöden.
Nyt on jo käyty läpi, että nestettä on moottorissa, lootassa ja jarruissa. Jäljelle jäivät vielä kytkin ja jäähdytysjärjestelmä. Kytkimen vuodot lienevät kuitenkin aika harvinaisia.
Mutta mitkään vuodot eivät korjaannu itsestään. Päin vastoin, pahenevat ajan myöden.
Nyt on jo käyty läpi, että nestettä on moottorissa, lootassa ja jarruissa. Jäljelle jäivät vielä kytkin ja jäähdytysjärjestelmä. Kytkimen vuodot lienevät kuitenkin aika harvinaisia.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Vielä tuli mieleen lasinpyyhkimen säiliö. Tosin en tiedä, millainen se on Samarassa. Jos se on kuin takavetoLadassa, ei vuotane, mutta 110:n järjetelmä pystyy vuotamaan pumpun juuresta. Siinä on nimittäin pumpun läpivienti säiliöön lähes säiliön pohjassa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
Vaihteisto on pääepäilyt koska vuoto on niillä kohdilla ja on pääsääntöisesti mustaa, tosin voihan se värjääntyä miten tahansa.
Toi pesunestesäiliö taas on kyllä sellainen että se varmasti vuotaa mutta on aivan eri reunalla. Enkä koskaan laita sinne kuin pari senttiä pohjalle, ylipuolen välin kun täyttää niin tulee kyljestä pihalle pesuaineet.
Toi pesunestesäiliö taas on kyllä sellainen että se varmasti vuotaa mutta on aivan eri reunalla. Enkä koskaan laita sinne kuin pari senttiä pohjalle, ylipuolen välin kun täyttää niin tulee kyljestä pihalle pesuaineet.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Tuo jarrutuksessa syttyvä valo viittaa ainakin jarrunestepinnan laskuun. Itselläni vanhassa Samarassa se oli oire siitä että jarruputkilla alkoi olla käyttötunnit täynnä (vaikka enhän minä puupää sitä ymmärtänyt), koska lisäsin aina nestettä muutaman kuukauden välein ja sitten se aina jonnekin hävisi.
Ruostumisen suhteen kokemukseni vanha vs. uusi on kyllä päinvastainen. -92 City ruostui pahasti jo parissa vuodessa ja erittäin näkyvistä paikoista, -95:ssä mätänivät vain huonosti tehdyt kolarikorjaukset (ed. omistajan jäljiltä).
Ruostumisen suhteen kokemukseni vanha vs. uusi on kyllä päinvastainen. -92 City ruostui pahasti jo parissa vuodessa ja erittäin näkyvistä paikoista, -95:ssä mätänivät vain huonosti tehdyt kolarikorjaukset (ed. omistajan jäljiltä).
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
jarrut on juuri nesteytetty eikä hävikki ole esiintynyt ja toi merkkivalon palaminen alkoi tasan siitä kun sain käsijarrun säädettyä, joten siihen sen täytynee liittyä, aika outoa että miten tuskin tossa on mitään kulumis tunnistimia takajarruissa? joissakin samaroissa niitäkin on ainakin etupaloissa... en ole kyllä jarrurumpuja avannut vielä.
Kai toi ruostuminenkin on yksilöllistä, mutta olen nähnyt paljon noin -96 mallisia samaroita joissa on esim. A-pilarin alareuna läpimätä, pienemmistä vioista helpommin naarmuuntuva nokkapelti ja puolessa vuodessa ruostuva pyyhkijän varsi. Vanhemmissa yksilöissä (eli 80-lukuisissa) ei ole noita esiintynyt, meillä on niitä ollut yhteensä 4 kpl.
Kai toi ruostuminenkin on yksilöllistä, mutta olen nähnyt paljon noin -96 mallisia samaroita joissa on esim. A-pilarin alareuna läpimätä, pienemmistä vioista helpommin naarmuuntuva nokkapelti ja puolessa vuodessa ruostuva pyyhkijän varsi. Vanhemmissa yksilöissä (eli 80-lukuisissa) ei ole noita esiintynyt, meillä on niitä ollut yhteensä 4 kpl.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
Nyt on vihdoin kesärenkaat alla. Auton mukana sain vähänkäytetyt 155R13 kesärenkaat, mutta yllätys yllätys, niitä ei löytynyt mistään. Vanhemmat oli pölliny ne itselle käyttöön no onneksi niiltä löytyi vanhemmat 175/70SR13 kesärenkaat aidoilla Samara vanteilla. Ton Samaran virallinen oikea kokohan olisi 165/70SR13 mutta kaippa noi leveet donitsitkin kelpaa.
Kävin sitten oikein motarilla ajelemassa. Enää ei täristänyt kuten talvirenkailla teki, joten vika kai renkaissa. pientä täristelyä tuntui. En kyllä asentaessa noudattanut täällä annettuja vinkkejä vaan äkkiä heitin ne autoon kiinni. Se kyllä huomasin että vanne ei kovin tarkkaan osu kohdalleen, kun väljää on kaikissa reijissä joten keskityksen kanssa on tekemistä.
Kävin sitten oikein motarilla ajelemassa. Enää ei täristänyt kuten talvirenkailla teki, joten vika kai renkaissa. pientä täristelyä tuntui. En kyllä asentaessa noudattanut täällä annettuja vinkkejä vaan äkkiä heitin ne autoon kiinni. Se kyllä huomasin että vanne ei kovin tarkkaan osu kohdalleen, kun väljää on kaikissa reijissä joten keskityksen kanssa on tekemistä.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
Nyt tulee Samaralle kokemuksia kärryn vedosta, ihan kivasti se tyhjää peräkärry vetää ja Samaran peilejä voi jopa käyttää onnistuneeseen peruuttamiseen. Peruutus vaihteen välitys on vähän liian vauhdikas, mut eihän toi mikään kuormuri olekaan... tulevaisuudessa nähdään miten menee kuorman kanssa.
Myös opetuspoljin saatiin jo fyysisesti kiinni autoon, mutta vielä kun sen saisi oikein kunnolla toimimaan.
Myös opetuspoljin saatiin jo fyysisesti kiinni autoon, mutta vielä kun sen saisi oikein kunnolla toimimaan.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jos tulee yllättäen alkava öljyvuoto öljypohjan kauluksesta kannattaa katsoa tuleeko öljy nokkahihnanpuoleisesta päästä.Siellä sijaitsee öljynpaineanturi,joka voi alkaa vuotamaan.Jarrunesteiden vähentyminen (-valon vilkkuminen kaarteissa) johtuu vuotavista jarrusylintereistä,-letkusta,-putkista.Vuoto voi olla alkuun hyvinkin vähäistä.Jos kytkinpolkimen liikeradassa tapahtuu äkillinen muutos,kannattaa tarkistaa kytkinkonsolin kiinnitys.Konsoli on kiinni kolmella pultilla.Jos yksikin pultti puuttuu voi konsoli irrota ja aiheuttaa kytkimen toimimattomuuden.(poljin lattiassa).
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jess
nyt tulee tilaa, löysin vihdoin vivun millä saan nostettua takapenkin istuin osan, siitä oli vedin hukassa joutu tekee hommia, kävin kattoo äitin samarasta miten päin lukkoavautuu ja aukeshan se sitten. Nyt kun on takapenkki nurin ja hattuhylly pois ei paljon pakettiautoa tarvii muutossa, vielä kun on vetokoukku johon voi kytkeä peräkärryn.
joku happovuoto autossa on joskus tapahtunut, ihmetyttänyt se hapettuminen/homehtuminen etupenkkien kiskoissa, samaa hapettumaa on takapenkinkin alla esim. turvavyön kiinnikkeissä, lähinnä siis kaikessa maalaamattomassa metallipinnassa, mitä lienee smegmaa siel on ruiskittu? takapenkin verhoilukin on hivenen tahmaisen tuntuinen.
joku happovuoto autossa on joskus tapahtunut, ihmetyttänyt se hapettuminen/homehtuminen etupenkkien kiskoissa, samaa hapettumaa on takapenkinkin alla esim. turvavyön kiinnikkeissä, lähinnä siis kaikessa maalaamattomassa metallipinnassa, mitä lienee smegmaa siel on ruiskittu? takapenkin verhoilukin on hivenen tahmaisen tuntuinen.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3286
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala