Renkaiden sijoitus

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.

Mihin huonompi rengas?

Eteen kuskin puolelle
13
20%
Eteen penkan puolelle
20
30%
Taakse kuskin puolelle
13
20%
Taakse penkan puolelle
20
30%
 
Ääniä yhteensä: 66

Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Renkaiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jos uusia renkaita ei tule hankittua, tilanne on tämmöinen:

3 kpl ikivanhoja eko turbo -uusiorenkaita, joissa kuitenkin pintaa 6-7 mm ja nastat kohtuukuntoisia ja paikallaan

1 ikivanha master-uusiorengas, jossa pintaa pari milliä vähemmän ja nastat kuluneita

Miten sijoittaisit nämä renkaat? Siis autoon, ei rengasliikkeen romulavalle ;). Eli mihin tämä paskempi rengas?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

eteen penkan puolelle

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Mielestäni on aivan sanomattakin selvää, että turvallisinta ja järkevintä on laittaa se eteen penkan puolelle, sillä parempi suistua tieltä penkkaan kun törmätä vastaantulijaan. Taakse sitä ei tule missään nimessä laittaa, koska kylki edellä jonnekin törmääminen on kuitenkin aina se vaarallisin vaihtoehto.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

mielestäni taakse koska etu renkaat tulisi olla keskenään saman laiset muuten se nimen omaan kääntyy poikittain jarrutuksessa ja varsinkin jos se on oikealla puolen joka on tiestä yleensä liukkaampi niin vastaan tulijan puolelle mennään ku jarruttaa.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Viesti Kirjoittaja XXX »

Pistä ehdottomasti penkan puolelle. Parempi ojassa, kuin vastaantulijan keulassa.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

talvihallintaa

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Jos rengas on vanha ja kovettunut; eli renkaat ovat jo menettäneet materiaalinsa puolesta parhaan pitonsa, osta uudet renkaat.
Mieti minkä arvoisena pidät henkikultaasi. Talvirenkaista ei kannata säästää; melkein kaikesta muusta voi autoilusta puhuttaessa.
Myös jarrut on hyvä olla tasapainoiset, ettei jarruttaessa lähde venkoilemaan.

Jokatapauksessa taka-akselille AINA parhaimmat renkaat ja eteen samanveroiset, joten ei sekarengastusta.

Nastarenkaissa on muistettava myös pyörimissuunta. Mikäli renkaanpyörimisuunta vaihtuu aiemmasta, pian saa kuunnella nastojen rapinaa lokasuojiin, kun ne lähtevät irtoilemaan.
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

renkaista

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Yleisten suositusten mukaan paremmat renkaat eteen ja huonommat taakse! Ohjattavuus ja jarrutettavuus säilyy parempana. Takarenkaissa jarrutuksissa kun ei ole paljoakaan pitoa muutenkaan etupäähän verrattuna. Mulla olis kyllä nastattomat talvirenkaat lahjoitettavana, jos Nonnis vaan tulee hakemaan. Saat ainakin tasalaatuiset renkaat alle. Samalla antaisin kyllä mielellään Nissanin vanteet mukaan, ettei ruostu mun pihalle:-) Ite ajelin noilla nastattomilla viime kevään liukkaat ja osan kesääkin. Näytti olevan pintaakin vielä:-)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kiitos vaan Martigan, mutta mä luulen, että noi kuitenkin voittaa nastansa tiputtaneet ;).
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2680
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Niin, itse olen ostamassa auton mukana tulleiden pinnoitettujen ja kyljistä halenneiden tilalle uusia renkaita ja olen syvästi harkinnut ostaa nastattomat. Jäällä kun ei pidä kumpikaan rengas, ja muulloin ajelen lähinnä kaupunkialueella, jossa tuo lumenpoisto toimii. Ja ainahan vauhti pitää sovittaa kelin mukaan, joten oikein liukkailla vain lisää varovaisuutta mukaan ja vauhti alemmas. Monet tuntuvat ajavan ihan hillitöntä vauhtia luottaen alla oleviin nastarenkaisiin kuin hihhulit jumalaan (ketään kuitenkaan loukkaamatta, vertauskuvallisesti vain) että kyllä ne pitää ja sitten ihmetellään miksi ollaan ojassa, tolpan ympärillä tai solmussa toisen auton kanssa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Itse olen ajanut kaksi talvea Nokia Q kitkarenkailla. Ei mitään ongelmia. Märällä sileällä jäällä ne ei kyllä pidä, tällaisia päiviä oli viime talvena kolme, ensimmäisenä päivänä pääsin pihasta kun otin pihan perältä vauhtia, kahtena seuraavana oli jo mäki hiekoitettu.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
Kamaz
Viestit: 335
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Itse haen aina syksyisin purkaamolta tai rengasliikkeestä sellaiset kumit, joilla nipin napin pääsee talven yli ja sen jälkeen kesän. Nastat nypin aina pois, koska niistä irtoaa helmat ruostuttavia palasia. Talvirenkaat vaihdan aina vasta 1. joulukuuta oli sää sitä ennen millainen hyvänsä. Ennenkin pärjättiin slicseillä, joten kyllä nykyäänkin. Hyvienkin renkaiden kanssa pitäisi liukkailla keleillä ajaa kuin huonoilla renkailla eikä ulosmitata syntynyttä lisäpitoa. Mitä kovemmat kumit niin sen parempi kun ne eivät kulu.
No köyhinä armeija-aikoina tuli yksi talvi ajeltua sellaisillakin kumeilla, joista kudokset näkyivät. Ladan tankissa oli bensan seassa löpöä ja takakontissa kaksi 20 l sankollista talon hiekoitusastiasta varastettua hiekkaa.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kamaz kirjoitti:Itse haen aina syksyisin purkaamolta tai rengasliikkeestä sellaiset kumit, joilla nipin napin pääsee talven yli ja sen jälkeen kesän. Nastat nypin aina pois, koska niistä irtoaa helmat ruostuttavia palasia. Talvirenkaat vaihdan aina vasta 1. joulukuuta oli sää sitä ennen millainen hyvänsä. Ennenkin pärjättiin slicseillä, joten kyllä nykyäänkin. Hyvienkin renkaiden kanssa pitäisi liukkailla keleillä ajaa kuin huonoilla renkailla eikä ulosmitata syntynyttä lisäpitoa. Mitä kovemmat kumit niin sen parempi kun ne eivät kulu.
No köyhinä armeija-aikoina tuli yksi talvi ajeltua sellaisillakin kumeilla, joista kudokset näkyivät. Ladan tankissa oli bensan seassa löpöä ja takakontissa kaksi 20 l sankollista talon hiekoitusastiasta varastettua hiekkaa.
Huh huh, pitääkin varoa aina kun näkyy jotain keltaiseen mosseen viittaavaakin liikenteessä ;).
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
juha_va

renkaat

Viesti Kirjoittaja juha_va »

Itse laittaisin taakse ja jos kyse on halvalla saaduista renkaista niin voihan siihen toiseen samalla akselilla olevaan renkaaseen laittaa hieman eri paineet niin se kuluu sitten samaan paksuuteen...
mutta eikös samalla akselilla olevat renkaat pidä olla samaa kuviota??
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: renkaat

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

juha_va kirjoitti:mutta eikös samalla akselilla olevat renkaat pidä olla samaa kuviota??
Ei tietääkseni pidä, samaa kokoa vaan.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Lopeta toi arpominen ja osta uudet renkaat, muuten voi käydä niin että ens vuonna ei oo vappua muuten kuin kalenterissa, eikä Ladan ratissa. Kamazin asenne on hengenvaarallinen. Jollei ole varaa kunnon renkaisiin niin sitten kannattaa kävellä. Vaikkei omaa henkiriepuaan arvosta, niin jotkut toiset saattavat haluta vielä nähdä lätkän SM-liigan loppuun asti.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2680
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Olen kyllä renkaissa Vanja-enon kanssa samaa mieltä. Alle kunnon renkaat eikä mitään romari pommeja. Vaikka olenkin köyhä opiskelija, niin sen verran kyllä löytyy rahaa että tarvittaessa ostan aina uudet renkaat ja hyvät sellaiset. Pinnattuja en ole edes kokeillut, enkä äipän kokemuksien perusteella kokeillekaan. Auto sentään pysyi turvallisesti tiellä ilman läheltäpititilanteita, mutta muuta hyvää sanottavaa niistä ei sitten kuulemma ollutkaan. Voihan niissäkin olla eroja pinnoittajien kesken, mutta en rupea arpomaan mistä saisi hyvät.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Vastaa Viestiin