Renkaiden sijoitus
Renkaiden sijoitus
Jos uusia renkaita ei tule hankittua, tilanne on tämmöinen:
3 kpl ikivanhoja eko turbo -uusiorenkaita, joissa kuitenkin pintaa 6-7 mm ja nastat kohtuukuntoisia ja paikallaan
1 ikivanha master-uusiorengas, jossa pintaa pari milliä vähemmän ja nastat kuluneita
Miten sijoittaisit nämä renkaat? Siis autoon, ei rengasliikkeen romulavalle . Eli mihin tämä paskempi rengas?
3 kpl ikivanhoja eko turbo -uusiorenkaita, joissa kuitenkin pintaa 6-7 mm ja nastat kohtuukuntoisia ja paikallaan
1 ikivanha master-uusiorengas, jossa pintaa pari milliä vähemmän ja nastat kuluneita
Miten sijoittaisit nämä renkaat? Siis autoon, ei rengasliikkeen romulavalle . Eli mihin tämä paskempi rengas?
Reippaina käymme rekkain alle
eteen penkan puolelle
Mielestäni on aivan sanomattakin selvää, että turvallisinta ja järkevintä on laittaa se eteen penkan puolelle, sillä parempi suistua tieltä penkkaan kun törmätä vastaantulijaan. Taakse sitä ei tule missään nimessä laittaa, koska kylki edellä jonnekin törmääminen on kuitenkin aina se vaarallisin vaihtoehto.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
mielestäni taakse koska etu renkaat tulisi olla keskenään saman laiset muuten se nimen omaan kääntyy poikittain jarrutuksessa ja varsinkin jos se on oikealla puolen joka on tiestä yleensä liukkaampi niin vastaan tulijan puolelle mennään ku jarruttaa.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
talvihallintaa
Jos rengas on vanha ja kovettunut; eli renkaat ovat jo menettäneet materiaalinsa puolesta parhaan pitonsa, osta uudet renkaat.
Mieti minkä arvoisena pidät henkikultaasi. Talvirenkaista ei kannata säästää; melkein kaikesta muusta voi autoilusta puhuttaessa.
Myös jarrut on hyvä olla tasapainoiset, ettei jarruttaessa lähde venkoilemaan.
Jokatapauksessa taka-akselille AINA parhaimmat renkaat ja eteen samanveroiset, joten ei sekarengastusta.
Nastarenkaissa on muistettava myös pyörimissuunta. Mikäli renkaanpyörimisuunta vaihtuu aiemmasta, pian saa kuunnella nastojen rapinaa lokasuojiin, kun ne lähtevät irtoilemaan.
Mieti minkä arvoisena pidät henkikultaasi. Talvirenkaista ei kannata säästää; melkein kaikesta muusta voi autoilusta puhuttaessa.
Myös jarrut on hyvä olla tasapainoiset, ettei jarruttaessa lähde venkoilemaan.
Jokatapauksessa taka-akselille AINA parhaimmat renkaat ja eteen samanveroiset, joten ei sekarengastusta.
Nastarenkaissa on muistettava myös pyörimissuunta. Mikäli renkaanpyörimisuunta vaihtuu aiemmasta, pian saa kuunnella nastojen rapinaa lokasuojiin, kun ne lähtevät irtoilemaan.
-
- Viestit: 475
- Liittynyt: 26.9.2003 8:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
- Viesti:
renkaista
Yleisten suositusten mukaan paremmat renkaat eteen ja huonommat taakse! Ohjattavuus ja jarrutettavuus säilyy parempana. Takarenkaissa jarrutuksissa kun ei ole paljoakaan pitoa muutenkaan etupäähän verrattuna. Mulla olis kyllä nastattomat talvirenkaat lahjoitettavana, jos Nonnis vaan tulee hakemaan. Saat ainakin tasalaatuiset renkaat alle. Samalla antaisin kyllä mielellään Nissanin vanteet mukaan, ettei ruostu mun pihalle:-) Ite ajelin noilla nastattomilla viime kevään liukkaat ja osan kesääkin. Näytti olevan pintaakin vielä:-)
Niin, itse olen ostamassa auton mukana tulleiden pinnoitettujen ja kyljistä halenneiden tilalle uusia renkaita ja olen syvästi harkinnut ostaa nastattomat. Jäällä kun ei pidä kumpikaan rengas, ja muulloin ajelen lähinnä kaupunkialueella, jossa tuo lumenpoisto toimii. Ja ainahan vauhti pitää sovittaa kelin mukaan, joten oikein liukkailla vain lisää varovaisuutta mukaan ja vauhti alemmas. Monet tuntuvat ajavan ihan hillitöntä vauhtia luottaen alla oleviin nastarenkaisiin kuin hihhulit jumalaan (ketään kuitenkaan loukkaamatta, vertauskuvallisesti vain) että kyllä ne pitää ja sitten ihmetellään miksi ollaan ojassa, tolpan ympärillä tai solmussa toisen auton kanssa.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Itse olen ajanut kaksi talvea Nokia Q kitkarenkailla. Ei mitään ongelmia. Märällä sileällä jäällä ne ei kyllä pidä, tällaisia päiviä oli viime talvena kolme, ensimmäisenä päivänä pääsin pihasta kun otin pihan perältä vauhtia, kahtena seuraavana oli jo mäki hiekoitettu.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Itse haen aina syksyisin purkaamolta tai rengasliikkeestä sellaiset kumit, joilla nipin napin pääsee talven yli ja sen jälkeen kesän. Nastat nypin aina pois, koska niistä irtoaa helmat ruostuttavia palasia. Talvirenkaat vaihdan aina vasta 1. joulukuuta oli sää sitä ennen millainen hyvänsä. Ennenkin pärjättiin slicseillä, joten kyllä nykyäänkin. Hyvienkin renkaiden kanssa pitäisi liukkailla keleillä ajaa kuin huonoilla renkailla eikä ulosmitata syntynyttä lisäpitoa. Mitä kovemmat kumit niin sen parempi kun ne eivät kulu.
No köyhinä armeija-aikoina tuli yksi talvi ajeltua sellaisillakin kumeilla, joista kudokset näkyivät. Ladan tankissa oli bensan seassa löpöä ja takakontissa kaksi 20 l sankollista talon hiekoitusastiasta varastettua hiekkaa.
No köyhinä armeija-aikoina tuli yksi talvi ajeltua sellaisillakin kumeilla, joista kudokset näkyivät. Ladan tankissa oli bensan seassa löpöä ja takakontissa kaksi 20 l sankollista talon hiekoitusastiasta varastettua hiekkaa.
Huh huh, pitääkin varoa aina kun näkyy jotain keltaiseen mosseen viittaavaakin liikenteessä .Kamaz kirjoitti:Itse haen aina syksyisin purkaamolta tai rengasliikkeestä sellaiset kumit, joilla nipin napin pääsee talven yli ja sen jälkeen kesän. Nastat nypin aina pois, koska niistä irtoaa helmat ruostuttavia palasia. Talvirenkaat vaihdan aina vasta 1. joulukuuta oli sää sitä ennen millainen hyvänsä. Ennenkin pärjättiin slicseillä, joten kyllä nykyäänkin. Hyvienkin renkaiden kanssa pitäisi liukkailla keleillä ajaa kuin huonoilla renkailla eikä ulosmitata syntynyttä lisäpitoa. Mitä kovemmat kumit niin sen parempi kun ne eivät kulu.
No köyhinä armeija-aikoina tuli yksi talvi ajeltua sellaisillakin kumeilla, joista kudokset näkyivät. Ladan tankissa oli bensan seassa löpöä ja takakontissa kaksi 20 l sankollista talon hiekoitusastiasta varastettua hiekkaa.
Reippaina käymme rekkain alle
Re: renkaat
Ei tietääkseni pidä, samaa kokoa vaan.juha_va kirjoitti:mutta eikös samalla akselilla olevat renkaat pidä olla samaa kuviota??
Reippaina käymme rekkain alle
Lopeta toi arpominen ja osta uudet renkaat, muuten voi käydä niin että ens vuonna ei oo vappua muuten kuin kalenterissa, eikä Ladan ratissa. Kamazin asenne on hengenvaarallinen. Jollei ole varaa kunnon renkaisiin niin sitten kannattaa kävellä. Vaikkei omaa henkiriepuaan arvosta, niin jotkut toiset saattavat haluta vielä nähdä lätkän SM-liigan loppuun asti.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Olen kyllä renkaissa Vanja-enon kanssa samaa mieltä. Alle kunnon renkaat eikä mitään romari pommeja. Vaikka olenkin köyhä opiskelija, niin sen verran kyllä löytyy rahaa että tarvittaessa ostan aina uudet renkaat ja hyvät sellaiset. Pinnattuja en ole edes kokeillut, enkä äipän kokemuksien perusteella kokeillekaan. Auto sentään pysyi turvallisesti tiellä ilman läheltäpititilanteita, mutta muuta hyvää sanottavaa niistä ei sitten kuulemma ollutkaan. Voihan niissäkin olla eroja pinnoittajien kesken, mutta en rupea arpomaan mistä saisi hyvät.