Hyviä vinkkejä vailla, nivea probleem

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Arska tehtaalta

Hyviä vinkkejä vailla, nivea probleem

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Kaikki alkoi siitä kun mä lopputilin sain...

No ei vaan, Nivasta on hävinny nesteet jo siitä asti kun sen ostin. Nokkaketju on pitänyt Ladamaista kolinaa aina sekä pensaa virtaa öljyjen sekaan.

OK rupesin sit viimeinkin vaihtamaan kansipahvia kun rupes kyrsimään jäähdytysveden (glykoolin) tuhlaus.
Kaikki sujui kuin unelmaa vaan.
Kaikki pultit irtosi helposti ja laitteen purkaminen sujui helpohkosti.

Nostin kannen pois. Kattelin kansipahvia ja löysin ilmeisen vuotokohdan ja samalla huomasin että kannessa näkyi kaksi katkennutta kiinnikettä?

No nokkaketjun laaha oli pamahtanut paskaksi, mutta ei hätää laahan pää näkyi nokkaketjun ja lohkon välistä.
Nappasin kärkipihdeillä laahan päästä kiinni ja kiskaisin jolloin kuului pahaenteinen plumpsis öljypohjasta (luulen ettei se ollut tervasaarenkesäteatterin esityksessä käytetyn jatimaticin ääniä vaan...) se woihan wanha wihtahousu ohjuri oli katkennut kahtia ja toinen puolisko putosi alas :shock:

Onneksi on pullo hyvää Chileläistä punaviiniä ja (toivottavasti) kohtalotovereita jotka antavat kivoja vinkkejä ettei tarvia purkaa jakopäätä kokonaan...
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ei sitä jakopäätä tartte purkaa jos kerran plumpsis kuului vain öljypohja pois niin sieltä se löytyy. Nivassa siinä tosin on hommaa hieman enemmän kuin takavedossa. Toisaalta tuskin se palanen mitään tuhoa saa aikaan vaikka se öljypohjaan jäisikin.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Se on varmaa etten sitä siivua sinne jätä :?
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

jos et, niin öölipohja poes ,muuta keinoa en keksi...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

ei siinä tartaa mitään jakopäätä tai öljypohjaa irrottaa. ainoastaan vennakoppa pitää irrottaa.
mie kun vaihoin sen laahaimen ni rautalangalla nostin sen pätkän sieltä pois.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

miksu kirjoitti:ei siinä tartaa mitään jakopäätä tai öljypohjaa irrottaa. ainoastaan vennakoppa pitää irrottaa.
mie kun vaihoin sen laahaimen ni rautalangalla nostin sen pätkän sieltä pois.
No muttakun tässä tapauksessa laahaimen palanen on pudonnut öljypohjaan, niin siinä täytyy jo muutakin purkaa kuin venakoppa. Hyvällä säkällä palasen saa noukittua öljypohjasta ottamalla jakopään kopan pois. Tietysti jos se on mulskahtanut sinne perälle niin tuskin onnistuu. Eli todennäkösesti joutuu ottamaan öljypohjan pois.

Ittelläni oli tuo laahain 3 osassa ja vain yhden palasen sain noukittua rautalangalla sieltä apuakselin rattaan ja lohkon välistä. Loput 2 palaa sain pois kun irrotin apuakselin rattaan...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hyviä vinkkejä vailla, nivea probleem

Viesti Kirjoittaja audiq »

Arska tehtaalta kirjoitti: Nivasta on hävinny nesteet jo siitä asti kun sen ostin. Nokkaketju on pitänyt Ladamaista kolinaa aina sekä pensaa virtaa öljyjen sekaan.

OK rupesin sit viimeinkin vaihtamaan kansipahvia kun rupes kyrsimään jäähdytysveden (glykoolin) tuhlaus.
Jos sitä jäähdytinnestettä on päässyt laakereihin ja lisäksi on ajettu mineraaliöljyn ja bensan sekoituksella, niin ei siitä hyvää saa, kuin vaihtamalla kaikki laakerit uusiin! Voihan sitä kokeilla ilmankin, mutta halvempi vaihtaa suoraan uudet laakerit, kun kone jo auki. Normaali mineraaliöljyllä saadaan riittävä voitelu, jos polttoaineen määrä öljyssä jää alle 10prosenttiin. Muutamia moottorivaurioita on tullut pelkästään sillä, että on kaadettu samalla mittakannulla öljyt ja jäähdytinnesteet, eli jäähdytinnestettä ei saisi olla yhtään öljynseassa.
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

No muttakun tässä tapauksessa laahaimen palanen on pudonnut öljypohjaan, niin siinä täytyy jo muutakin purkaa kuin venakoppa. Hyvällä säkällä palasen saa noukittua öljypohjasta ottamalla jakopään kopan pois. Tietysti jos se on mulskahtanut sinne perälle niin tuskin onnistuu. Eli todennäkösesti joutuu ottamaan öljypohjan pois.

Ittelläni oli tuo laahain 3 osassa ja vain yhden palasen sain noukittua rautalangalla sieltä apuakselin rattaan ja lohkon välistä. Loput 2 palaa sain pois kun irrotin apuakselin rattaan...[/quote]

mie olen nyt kahesta koneesta noukinu nuo laahaimen kappaleet. ne on ollu aina siellä pohjalla et ei oo tarvinnu kun rautalangasta tehä koukku ja nostaa pois.
voihan se olla menny johonkin öljypohjan perukoillekin
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Sopivasti loiskelevyn alle mennessään ne palaset vaatii öljypohjan poiston, näin ainakin takavetojen öljypohjassa.
Arska tehtaalta

Re: Hyviä vinkkejä vailla, nivea probleem

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

audiq kirjoitti: Jos sitä jäähdytinnestettä on päässyt laakereihin ja lisäksi on ajettu mineraaliöljyn ja bensan sekoituksella, niin ei siitä hyvää saa, kuin vaihtamalla kaikki laakerit uusiin!
Jaa eikö se ookkaan normaalia ettei öljynpaineita ole alle 2000 kierroksen :D :lol: :D

Ei se glykooli öljyn sekaan oo menny, kansipahvin liekkirengas oli yhestä pytystä sökönä joten jäähytysnesteet on valunu sylinteriin (hoonaus jäljet näky kaikissa pytyissä 8) )

Pitää laittaa PAKSUT öljyt ja pari purkkia STP:tä niin rupee paineet nouseen :lol:
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Joo kokeile ensin saada noukittua se palanen esim. koukulla tai magneetilla koska se öljypohjan irrotus ilman koneen nostoa on TODELLA paskamainen homma, kerran oon joutunu irrottaan että pääsi hitsaan puhjenneen pohjan ja kovin äkkiä en sitä ala uusix irrottaan. Tosin jos se on päässyt loiskelevyn alle niin se onkin tosi hankala saada noukittua niinkuin tossa aiemminkin mainittiin.

Jos nyt joudut öljypohjan irrottaan niin hommaa sit ees uus tiiviste että saa jotain hyödyllistäkin siinä tehtyä samalla hitsit.

Öljynpohjan irrotus Nivassa paikallaan vaatii ensinnäkin etuperän irrotuksen, tää etuperän irrotus taas vaatii joko vetarin sisempien tumppien irrotuksen tai sitten etupalkin pitkittäistukien irrotuksen jolloin etuperä vetareineen mahtuu putoon sieltä välistä liu´uttamalla pois.
Sen jälkeen sulla onkin öljypohja siinä näkösällä, ei muuta kuin pultit irti ja voi v**tu p**kele s**tana jne. se ei mahu tuleen pois sieltä koska öljypumpun kaula kinkee sinne loiskelvyn alle eikä öljypohjaa saa sopivaan asentoon vaikka tunkkais konetta niin ylös kuin saa.
Öljypohjaa pitää kallistaa niin että saa ne pumpunkaulan 2 pulttia irti ja pumppu putoo sinne pohjaan ja tän jälkeen pohjan saa pois paikoiltaan.
Takasin laittaminen onkin vielä mukavempi operaatio koska se on taas laitettava niin että pumpunkaula on siellä pohjassa ja siitä pienestä rakosesta sit pitäis saada kaula kohdilleen ja pultit kiinni ja jottei homma kuulostais liian helpolta niin se kaulan pitempi pultti pitää olla kaulassa paikallaan jo silloin kun sen laittaa öljypohjaan koska se on niin pitkä että sitä ei mahdu siellä pohjassa laittaan paikalleen!!!
Kuva
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Voi persus, tuon lukeminenkin jo aiheuttaa pahoinvointia, sehän on pistettävä koko auto lihoiksi yhden pienen molahduksen takia.
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Purin jakopään näkyviin, mutten löytäny paloja. Pitää ottaa endoskooppi lainaan töistä niin pääsee tähystämään.

Laitan optimistisesti kannen ja muut käikäleet paikoilleen jottei viikolla mene niin kauan kasaamisessa.

Minkäs kokoinen avain käy öljyntyhjennysproppuun? Ei viitti lähteä könyämään auton alle kun siellä on märkää :roll:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Arska tehtaalta kirjoitti: Minkäs kokoinen avain käy öljyntyhjennysproppuun? Ei viitti lähteä könyämään auton alle kun siellä on märkää :roll:
12 mm kuusiokolo
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Ilkimys

Mihkä se lähtis

Viesti Kirjoittaja Ilkimys »

Nappasin kärkipihdeillä laahan päästä kiinni ja kiskaisin jolloin kuului pahaenteinen plumpsis öljypohjasta
tuskin se palanen mitään tuhoa saa aikaan vaikka se öljypohjaan jäisikin.
Se on varmaa etten sitä siivua sinne jätä
Mikä on todennäköisyys, että vahinkoa syntyy ja jos niin miten se kikkare pääsee aihuttamaan vahinkoa? Ei mielikuvitus riitä! Ennustelkaapas! On meinaan melkoinen duuni sen poistamisessa.
Vastaa Viestiin