2107:n econ-mittarin seurailua...

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Viesti Kirjoittaja Marko »

jos es.1500 samaralla ajaa 90km/h vaihteella 5,on varma,että moottori ns.vetää.vaihteella 4 moottori pyörii vapaasti ja jos veätetää,aina palaa ainetta enemmän.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Jos asia olisi noin kuten kuvailit niin moottorin voisi käytännössä sammuttaa matkan ajaksi koska moottorin pyöriessä vapaasti ei se myöskään tuota yhtään tehoa joka veisi autoa eteenpäin. Todellisuudessa kulutuksessahan on kyse enemmänkin moottorin kuormitusasteesta, eli jos moottori on välityksiin, ajonopeuteen ja liikevastuksiin nähden liian tehoton joudutaan ajamaan kyseisellä moottorilla kovalla kuormalla joka vie enemmän polttoainetta. Tällöin on mahdollista että pienemmällä vaihteella on taloudellisempaa ajaa samaa nopeutta mitä suuremmallakin vaihteella, vaikka moottori pyöriikiin nopeammin ja siten kulutus tuntuisi olevan suurempaa.

En tiedä miten ladojen tapauksessa tuon kulutusasian laita on, mutta olisi mukava nähdä joitakin mittauksia jossa olisi ajettu samaa nopeutta samoissa olosuhteissa eri välityksillä, siten että suurempi välitys olisi moottorin tehon kannalta hieman turhan suuri ja sillä jouduttaisiin ajamaan suuremmalla kuormituksella kuin pienemmällä vaihteella.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Econ-mittariin ja markonkin esittämään teoriaan vedoten olen edelleen sillä kannalla että vitosella ei paljon kannata ajella!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:Econ-mittariin ja markonkin esittämään teoriaan vedoten olen edelleen sillä kannalla että vitosella ei paljon kannata ajella!
Ei siihen mittariinkaan kannata sokeasti luottaa..
Ja täytyy olla aika pirun pitkät välitykset et tasasella pitää ajaa 4:sella 90km/h.. :roll:

Paljonko kone sit kiertää noilla nopeuksilla?
toi on se huonompi homma kun ei ole kiekkamittaria, silloin voisi tarkastella tuoltakin kantilta. välityssuhteista voisi tietty laskeskella teoreettisia kierroksia, mutta siinä ei tietysti näy ilmanvastukset yms.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Takatuupparissa 100 km/h mittarissa ja 5. tuvassa on noin 3200 rpm muistaakseni. Jos on nelonen niin pyöritään jossain 3600+ lukemissa ellei vähän enemmänkin. Nämä lukemat kaverin ex-2107 1500:sta...

En minä ainakaan kehtaa ajaa satasta nelosella, kun vitosellakin mökää on ihan kotitarpeiksi, vaikkei niitä kierroksia olekkaan paljoa :roll:
Viimeksi muokannut Jokari, 11.2.2006 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jokari_ kirjoitti:Takatuupparissa 100 km/h mittarissa ja 5. tuvassa on noin 3200 rpm muistaakseni. Jos on nelonen niin ollaan pyöritään jossain 3600+ lukemissa ellei vähän enemmänkin.
joo takavedossa olen huomannut tuon, ja sen vääntöhuippu on juuri tuossa 3400 r/min eli noi kierrosluvut on aika sopivat, toisaalta nelonen antaa enemmän pelivaraa jos tulee vaikka äkkinäinen tuulenpuuska tai nyppylä.

Samarassa on tilanne hurjempi, kun perä on sama ja jo nelonen on suhteeltaan alle 1, tehoa ja vääntöäkin taitaapi olla vähempi
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Idän Ihme 1 kirjoitti:Onkohan se nyt kuitenkaan ihan niin että aina kun ajaa parhaalla vääntöalueella, niin kulutuskin on pienin mahdollinen..................
No ei. Tunteehan sen milloin auto jaksaa vetää ja silloin kun se ei jaksa, niin se vie myös enemmän lörttiä.

Tästä nyt on jo ennenkin mukistu ja minä olen edelleen sitä mieltä, ettei viitosvaihdetta turhana pitävät osaa ajaa taloudellisesti kuin korkeintaan teoriassa.

Noilla ekomittareilla taasen ei hevon herttasta persusta tee, joten en ymmärrä miksi tuiki tarpeellinen vaikkakin Ladassa lähinnä viitteellinen öljynpainemittari on moisella turhakkeella korvattu. Kierroslukumittari on heti parempi, voihan siitä tosiaan noita vääntökierroksiakin etsiä mutta enemmän siitä iloa on ripeästi kiihdyttäessä.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Eikö auto vie sitä vähempi bensaa, mitä ylempänä kaasupoljin on?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

väitättekö että itä-saksalainen autoinsinööri ei tiedä asioista?
autoni on lada, Rabis, Schulze, Spahn /1979 DDR kirjoitti:kuvasta 2-3 imienee ensinnäkin selvästi, että eri vaihteiden käyttöalueet leikkaavat toisensa enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Tämä johtuu siitä, että moottori kehittää kulloinkin ajovastusten voittamiseen tarvittavan voiman (tehon), ja nämä vastukset ovat eri ajonopeuksilla erillaiset. Voidaanhan ajaa pienellä vaihteella ja suurella voimalla (mäennousu) tai suurella vaihteella ja pienellä voimalla (tasaisella tiellä). Toisekseen Ladan moottori (samoin kuin muutkin nelitahtimoottorit) toimii taloudellisimmin käyntinopeusalueella, joka on suurimman vääntömomentin kohdalla, siis eri vaihteilla suunnilleen pyörimisnopeuksilla 2000-4000 r/min. nämä pyörimisnopeudet ja samalla moottorista saatava voima määrätään kaasupolkimella ja vaihteen valinnalla. Kulloinkin valitaan ajovaihde, joka katsotaan tarpeelliseksi voitettavien ajovastusten kannalta.
teoksessa puhutaan 4-vaihteisista takavetomalleista, eikä kantaa oteta siihen kuinka hyvin koneen suorituskyky riittää minkäkinlaisella ajovastuksella. 5. vaihde lisää voiman tarvetta ottaen huomioon että perävälityskin on tuolloin usein 3,9. nelosvaihteesta taas todetaan sopivan taloudellisiin ajonopeuksiin 50-90/95 km/h

Econ mittari kyllä ilmaisee kaasupolkimen painamisen lisäksi, myöskin tuon koneen kuormittumisen matalilla kierroksilla. Ainakin itse olen saanut myös pintakaasulla Econit vaaralliselle alueelle.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Aamusella töistä tullessa kyttäsin nuo 1700i Combin kierrokset.
80 km/h nelosella 2600 rpm ja vitosella 2200 rpm. 100 km/h nelosella 3400 rpm ja vitosella 2800 rpm.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tosta tulikin mieleen taas yksi syy miksi olla käyttämättä vitosta, loota ei kestä, siksi kai joka paikassa tulee vastaan rikkinäisiä 5-vaihteisia lootia, mutta nelivaihteiset on aina ehjiä :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada-Jussi kirjoitti:tosta tulikin mieleen taas yksi syy miksi olla käyttämättä vitosta, loota ei kestä, siksi kai joka paikassa tulee vastaan rikkinäisiä 5-vaihteisia lootia, mutta nelivaihteiset on aina ehjiä :wink:
Yleensä noista 5-vaihteisista on joku muu vaihde hajalla kuin vitonen. Yleesä pienet vaihteet kytkeytyy huonosti tai 3-4 puutttuu/tippuu päältä. Se on kyllä totta että 4-v on pomminvarma, 5-v taas ei...neukkuinsinöörit ei kyllä kunnolla osaa tehdä mtn :wink:

Mikähän muuten on perimmäinen syy noiden lootien hajoamiseen...huonot synkrot vai mikä :roll: Vai kenties se että melkein kaikissa lootissa on pyörineet rankat GL-5 hypoidit jota loota ei todellakaan tarvitse...*miettii* :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lada-Jussi kirjoitti:väitättekö että itä-saksalainen autoinsinööri ei tiedä asioista?
autoni on lada, Rabis, Schulze, Spahn /1979 DDR kirjoitti:kuvasta 2-3 imienee ensinnäkin selvästi, että eri vaihteiden käyttöalueet leikkaavat toisensa enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Tämä johtuu siitä, että moottori kehittää kulloinkin ajovastusten voittamiseen tarvittavan voiman (tehon), ja nämä vastukset ovat eri ajonopeuksilla erillaiset. Voidaanhan ajaa pienellä vaihteella ja suurella voimalla (mäennousu) tai suurella vaihteella ja pienellä voimalla (tasaisella tiellä). Toisekseen Ladan moottori (samoin kuin muutkin nelitahtimoottorit) toimii taloudellisimmin käyntinopeusalueella, joka on suurimman vääntömomentin kohdalla, siis eri vaihteilla suunnilleen pyörimisnopeuksilla 2000-4000 r/min. nämä pyörimisnopeudet ja samalla moottorista saatava voima määrätään kaasupolkimella ja vaihteen valinnalla. Kulloinkin valitaan ajovaihde, joka katsotaan tarpeelliseksi voitettavien ajovastusten kannalta.
teoksessa puhutaan 4-vaihteisista takavetomalleista, eikä kantaa oteta siihen kuinka hyvin koneen suorituskyky riittää minkäkinlaisella ajovastuksella. 5. vaihde lisää voiman tarvetta ottaen huomioon että perävälityskin on tuolloin usein 3,9. nelosvaihteesta taas todetaan sopivan taloudellisiin ajonopeuksiin 50-90/95 km/h

Econ mittari kyllä ilmaisee kaasupolkimen painamisen lisäksi, myöskin tuon koneen kuormittumisen matalilla kierroksilla. Ainakin itse olen saanut myös pintakaasulla Econit vaaralliselle alueelle.
nii onko tää DDR:n juttu totta vai ei?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Luulisin että se on riittämätön voitelu mikä noita laatikoita rikkoo, kun ajetaan isolla vaihteella liian pientä nopeutta. Laakerit sieltä antautuu, sitten taas jos on oikeasti vääntöä koneessa niin alkaa hammaspyörät olla kovilla.

GL-5 luokan öljyissä on liian kova pintapaineenkestolisäaineistus (olipa sana :shock: ). Kuitenkin, ne ei voitele kunnolla sellaisessa käytössä missä ei ole niin kovia rasituksia mille nuo öljyt on suunniteltu.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kapa kirjoitti:Luulisin että se on riittämätön voitelu mikä noita laatikoita rikkoo, kun ajetaan isolla vaihteella liian pientä nopeutta. Laakerit sieltä antautuu, sitten taas jos on oikeasti vääntöä koneessa niin alkaa hammaspyörät olla kovilla.
niin just, tyyliin tää on taloudellista ajaa vitosella -> laatikkoremonttiin :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin