Samara 1,5i GM - epävakaa tyhjäkäynti/kannen vaihto
Tuollaiset pienet venttiiliviat hoidettiin ennenkuin oli mitään Teltta-autoja tai moottorikoneistamoja muutaman sadan kilometrin säteellä, paikallisissa nyrkkipajoissa. Tarvittiin purkki hiontatahnaa, jossa toisessa päässä karkeampaa, toisessa päässä hienompaa ja sellainen reilun mulkunpituinen pyöreä palikka, jonka päissä imukupit. Näitä saa edelleenkin tarvikeliikkeistä.
Kansi ja venttiilikoneisto irti, venttiili paikalleen, karkeampaa tahnaa lautasen ja karan väliin ja sitten imukuppi venttiilin lautaseen kiinni ja kapulaa kämmenten välissä edesstakaisin pyörittelemään (niinkuin intiaanit tulenteossa)
Muutaman tuokion kuluttua pyyhitään tahnat pois, ja mikäli sekä venttiilissä, että karassa on riittävästi kiiltävää tiivistepintaa, homma viimeistellään sillä hienommalla tahnalla.
Kansi ja venttiilikoneisto irti, venttiili paikalleen, karkeampaa tahnaa lautasen ja karan väliin ja sitten imukuppi venttiilin lautaseen kiinni ja kapulaa kämmenten välissä edesstakaisin pyörittelemään (niinkuin intiaanit tulenteossa)
Muutaman tuokion kuluttua pyyhitään tahnat pois, ja mikäli sekä venttiilissä, että karassa on riittävästi kiiltävää tiivistepintaa, homma viimeistellään sillä hienommalla tahnalla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mistäs kertoo tuo venttiilien välyksen pienentyminen?
kun välys kasvaa voi helposti kuvitella että nokka ja säätökiekko on kulunut käytössä, mutta toisinpäin on vaikeampi järkeillä.
jos vuoto johtuukin venttiilien säädön virheestä, mutta aiheuttaako tämän virheen sitten jokin muu vaurio?
kun välys kasvaa voi helposti kuvitella että nokka ja säätökiekko on kulunut käytössä, mutta toisinpäin on vaikeampi järkeillä.
jos vuoto johtuukin venttiilien säädön virheestä, mutta aiheuttaako tämän virheen sitten jokin muu vaurio?

No se säätökiekko ei kulu. Välyksen pieneneminen johtuu venttiilin "uppoaimesesta" kanteen. ts. venttiili lautanen ja istukka kuluu. Jos välys suurenee, niin yleensä syynä on nokan/venttiilin nostimien kuluminen. Oikein voidellussa moottorissa siis välys yleensä pienenee ajan mittaan, väärin voidellussa surenee.Lada-Jussi kirjoitti:mistäs kertoo tuo venttiilien välyksen pienentyminen?
kun välys kasvaa voi helposti kuvitella että nokka ja säätökiekko on kulunut käytössä, mutta toisinpäin on vaikeampi järkeillä.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Jos venttiili kerran kantoi niin mitätöi se ohivuoto- puristuspainetestien tuloksen. Samaten se mitätöi päästömittauksen, koska puristuksettomassa tilassa palaminen ei ole ollut kummoistakaan ja polttoainehöyry on päässyt palamattomana pakokanavistoon.
En sano enkä toivo, mutta itse toimisin nyt seuraavasti:
1. Kantavan venttiilin säätö oikealle välykselle. Tämän jälkeen auto ajoon.
2. Mahdollisuuden koittaessa uusi päästömittaus pajalla. Isältä saan lainaan puristuspainemittarin eli jos sitä tarvitaan niin ilmoitus siitä minulle puhelimitse aiottua mittausta edeltävänä päivänä.
3. Jos venttiili osoittautuu säädettynäkin mittauksissa sököksi niin avataan kansi. Jos venttiili on palanut niin vaihdetaan se upouuteen tai jostakin Jussin raadoista realisoituun.
4. Jos kanteen on palanut rantu jota ei saada itse hiomatahnalla kuntoon, dyykataan Jussin raadosta kokonainen kansi ja vaihdetaan se tilalle. Mitään koneistuksia ja laanauksia ei tarvita ehjään vaihtokanteen, jos se on toimivasta autosta => silmämääräinen tarkistus ennen paikalleenasennusta.
En sano enkä toivo, mutta itse toimisin nyt seuraavasti:
1. Kantavan venttiilin säätö oikealle välykselle. Tämän jälkeen auto ajoon.
2. Mahdollisuuden koittaessa uusi päästömittaus pajalla. Isältä saan lainaan puristuspainemittarin eli jos sitä tarvitaan niin ilmoitus siitä minulle puhelimitse aiottua mittausta edeltävänä päivänä.
3. Jos venttiili osoittautuu säädettynäkin mittauksissa sököksi niin avataan kansi. Jos venttiili on palanut niin vaihdetaan se upouuteen tai jostakin Jussin raadoista realisoituun.
4. Jos kanteen on palanut rantu jota ei saada itse hiomatahnalla kuntoon, dyykataan Jussin raadosta kokonainen kansi ja vaihdetaan se tilalle. Mitään koneistuksia ja laanauksia ei tarvita ehjään vaihtokanteen, jos se on toimivasta autosta => silmämääräinen tarkistus ennen paikalleenasennusta.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
vähän vastauksia ja kommentteja edellä mainittuihin asioihin:
venttiilien säätö hiomalla säätökiekkoa pienemmäksi ei kuulosta oikein järkevältä
kuinkas paljon venttiili saa kulua ja "upota" kanteen ennen kuin se on jo ihan entinen, ei kuulosta oikein hyvältä, jossain vaiheessa venttiili on porautunut kokonaan venttiilikoppaan?
uskon että säätökin voisi riittää, juuri kuten kamaz totesi
puristuspainemittari löytyy kyllä, mutta jos säädön jälkeenkin ongelmaa niin helpompi sit tuunata koko kansi toisesta autosta, mutta kyllä mä lanaisin kannen tasaseksi joka tapauksessa.
venttiilien säätö hiomalla säätökiekkoa pienemmäksi ei kuulosta oikein järkevältä
kuinkas paljon venttiili saa kulua ja "upota" kanteen ennen kuin se on jo ihan entinen, ei kuulosta oikein hyvältä, jossain vaiheessa venttiili on porautunut kokonaan venttiilikoppaan?
uskon että säätökin voisi riittää, juuri kuten kamaz totesi
puristuspainemittari löytyy kyllä, mutta jos säädön jälkeenkin ongelmaa niin helpompi sit tuunata koko kansi toisesta autosta, mutta kyllä mä lanaisin kannen tasaseksi joka tapauksessa.

No meinaatko että otat sen kiekon irti, mittaat vahvuuden ja lähdet kyseleen että mistä löytys "sopivasti" ohuempi, ajelet kotiin ja kokeilet? Helpomalla kotimekanikko pääsee kun hivasee alkuperäistä ohuemmaksi. Se ei siitä heikkene. Pitää vaan mitata alkuperäinen vahvuus ja vähän kerrallaan ohentaa ettei ohenna liikaa. Ihan käytännössä toimivaksi todettu konsti.Lada-Jussi kirjoitti: venttiilien säätö hiomalla säätökiekkoa pienemmäksi ei kuulosta oikein järkevältä
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ennen koko hommaan ryhtymistä olisi parasta jos hyllyssä olisi varuille pinkka säätökiekkoja ja lisäksi vaihtoon tarvittavat erikoistyökalut. jos näitä varusteita ei löydy, niin sitten auto huoltamolle missä ne on. Jos kiekko ei kulu käytössäkään niin kyllä sitä on sitten kova homma hioakaan millään ohuemmaksi ja vielä tasaisesti.,_,/ukka kirjoitti:No meinaatko että otat sen kiekon irti, mittaat vahvuuden ja lähdet kyseleen että mistä löytys "sopivasti" ohuempi, ajelet kotiin ja kokeilet? Helpomalla kotimekanikko pääsee kun hivasee alkuperäistä ohuemmaksi. Se ei siitä heikkene. Pitää vaan mitata alkuperäinen vahvuus ja vähän kerrallaan ohentaa ettei ohenna liikaa. Ihan käytännössä toimivaksi todettu konsti.Lada-Jussi kirjoitti: venttiilien säätö hiomalla säätökiekkoa pienemmäksi ei kuulosta oikein järkevältä
,_,/ukka

Ei kai tuohon mitään sääntöä ole. Hissun kissun ajan kanssa ne vaan kuluu ja "uppoaa". Siis ei kirjaimeellisesti, vaan venttiili lautanen ja istukka kuluu näiden kosketus pinnasta ja ennen pitkää on "uponnut" sen verran että venttiili "kantaa", jos ei välystä säädetä aikoinaan. Kyllä se kone on yleensä muutenkin ihan loppu, ennen ku venttiilien ja istukan vaihto (muuten kuin venttiilin palamisen yhteydessä) tulee tarpeeliseksi.Lada-Jussi kirjoitti:
kuinkas paljon venttiili saa kulua ja "upota" kanteen ennen kuin se on jo ihan entinen, ei kuulosta oikein hyvältä, jossain vaiheessa venttiili on porautunut kokonaan venttiilikoppaan?
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Juu, onhan siinä omat hankaluutensa. Nauhahiomakoneella, pihdeillä säätölevyä kiinni pitäen olen tuota hommaa nähnyt tehtävän. Ainoa haitta vinoksi ohentamisessa on, että "tyssääntyy" sitten paikoillaan ollessan hieman ja välys isonee. Koneessahan sitä kiekkoa ei hiero mikään, vaan rasitus on puristus rasitusta, siksi se ei kulu.Lada-Jussi kirjoitti: Jos kiekko ei kulu käytössäkään niin kyllä sitä on sitten kova homma hioakaan millään ohuemmaksi ja vielä tasaisesti.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
venttiilien säädössä onkin Deltalla monopoliasema, ei ihme että se maksaa. korjaamot joilta täällä kyselin eivät voi säätää samaran venttiilejä ja yksi koneistamokin voi tehdä sen vain irtonaiseen kanteen kasaus vaiheessa. että sillai, sama tietysti koskee myös 8-venttiilistä 110:ä
elikkä ei varmaan kannatta riskillä kokeilla auttaako pelkkä venttiilien säätö, siitä palaako venttiili säätämättömyyden takia kuinka pian, on monia mielipiteitä. kansiremontti onkin sitten paljon hintavampi homma, tarvinnee ryhtyä siihen...
elikkä ei varmaan kannatta riskillä kokeilla auttaako pelkkä venttiilien säätö, siitä palaako venttiili säätämättömyyden takia kuinka pian, on monia mielipiteitä. kansiremontti onkin sitten paljon hintavampi homma, tarvinnee ryhtyä siihen...

Eli mitään et häviä, jos kokeilet kantavan venttiilin säätölevyä hioa ohuemmaksi. Parhaassa tapauksessa venttiili ei ole palanut ja kone tulee tuolla kuntoon. Pahimmassa tapauksessa vahinko on jo sattunut ja joudut tekemään/teettämään kansiremontin, jolloin säätölevy menee kuitenkin vaihtoon. Yksi mahdollisuushan on ottaa ohuempi säätölevy jostakin varaosa samarasta.Lada-Jussi kirjoitti: elikkä ei varmaan kannatta riskillä kokeilla auttaako pelkkä venttiilien säätö, siitä palaako venttiili säätämättömyyden takia kuinka pian, on monia mielipiteitä. kansiremontti onkin sitten paljon hintavampi homma, tarvinnee ryhtyä siihen...
Mitäkähän niin erikoista siinä kannessa on, ettei tavallisessa korjaamossa säätö onnistu? Ei oo säätölevyjä hyllyssä? vai vaatii jonkun erikoisen työkalun?
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Olisiko muuten kenelläkään myydä nuita säätölevyjä? tarvisin itse ainakin 3,57 3,5 3,47 3,42 kokoja. Osoite raappa76@hotmail.com
Pääsiäisenä aloin tehdä 60tkm huoltoa, ja säätää venttiileitä. Yhdessä imuventtiilissä oli vain 0,05 välystä, pitäisi olla 0,2.
Venttiilit oli muka säädetty deltassa 59050km sitten.
Ja paljonkohan nuista tarvisi köyhtyä? entä saako mistään uusia tarvikkeena?
Taitaa autoa-asentajia hitsit kun pitää purkaa puoli moottoria ja laskea minkälainen pala tarvitaan, ja tästä ilosta tuskin saa kovin ruhtinaallista korvausta jos laskutus otetaan autodatan ohjeaikojen perusteella.
Tulipa säädettyä.. palat maksoi 7.4e kappale, ja neljä joutui laittamaan. Tammer-dieselistä olisi saanut volkkarin paloja 2.5e/klp, mutta ne sössi tilauksen kanssa, ja myöhästyivät.
Vähä kalisevat venttiilit, yhteen kai tuli liikaa välystä, olisi pitänyt vaatia just 3.47 pala eikä kelpuuttaa 3.5 palaa.
Tuo venttiilin alaspainaminen ei minulta onnistunut, piti irroittaa nokka-akselit ym. rensselit.
Pääsiäisenä aloin tehdä 60tkm huoltoa, ja säätää venttiileitä. Yhdessä imuventtiilissä oli vain 0,05 välystä, pitäisi olla 0,2.
Venttiilit oli muka säädetty deltassa 59050km sitten.
Ja paljonkohan nuista tarvisi köyhtyä? entä saako mistään uusia tarvikkeena?
Taitaa autoa-asentajia hitsit kun pitää purkaa puoli moottoria ja laskea minkälainen pala tarvitaan, ja tästä ilosta tuskin saa kovin ruhtinaallista korvausta jos laskutus otetaan autodatan ohjeaikojen perusteella.
Tulipa säädettyä.. palat maksoi 7.4e kappale, ja neljä joutui laittamaan. Tammer-dieselistä olisi saanut volkkarin paloja 2.5e/klp, mutta ne sössi tilauksen kanssa, ja myöhästyivät.
Vähä kalisevat venttiilit, yhteen kai tuli liikaa välystä, olisi pitänyt vaatia just 3.47 pala eikä kelpuuttaa 3.5 palaa.
Tuo venttiilin alaspainaminen ei minulta onnistunut, piti irroittaa nokka-akselit ym. rensselit.
Viimeksi muokannut rotsi4, 23.4.2006 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Säädätin venttiilit Pietarissa. Ammattimieheltä meni hommaan n. 30 min.
Kaikki palat menivaihtoon. Uusien palojen hinta oli 240 ruplaa; vähän yli 7 euroa. Kilometrejä on takana 100 tkm. Säätäminen vaikutti selvästi moottorin toimintaan. Ääni vähän hiljeni ja käynti tasaantui hieman; vetokin on kohdallaan.
Joten huolehtikaa huollosta ja säädöstä huoltosuunnitelman mukaisesti.
Kaikki palat menivaihtoon. Uusien palojen hinta oli 240 ruplaa; vähän yli 7 euroa. Kilometrejä on takana 100 tkm. Säätäminen vaikutti selvästi moottorin toimintaan. Ääni vähän hiljeni ja käynti tasaantui hieman; vetokin on kohdallaan.
Joten huolehtikaa huollosta ja säädöstä huoltosuunnitelman mukaisesti.