Lada käynnistyy surkeasti

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Lada käynnistyy surkeasti

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pitkään olen tämän probleeman kanssa paininut, mut tänään viimein palo kiinni...:evil:

Eli siis Lada on allekirjoituksen 1500S -90. Tietenkin normaalilla Ozon-kaasarilla.

Eli kylmänä tuon vehkeen käynnistys on aina ontunut pahasti, jopa kesäkeleillä satunnaisesti :x
Yleensä lähtee normaalin ryypyn ja kaasunpainallusten jälkeen heti käymään kun startti pyörähtää, mutta sammuu laakista. Siitä se riemu alkaakin ja hurjan kaasunpainallus-ryypyn vetely-rumban jälkeen saa käymään jotenkin. Yleensä kuitenkin sammuu pian tämän jälkeen 1-3 kertaan, siinä ei auta edes varovaiset kaasunpainallukset eikä ryypyn asennon muklaus.
Nykyisellään ei kärsi edes painaa kaasua kylmänä liikkeellelähdössä, vaan kytkimen varovainenkin nosto pienen kaasun kanssa aiheuttaa booamista ja sammahtelua.

Lohkolämppäristä lähtee moitteetta käyntiin, samoten lämpöisenä kärrin toiminnassa ei tunnu olevan mitään epänormaalia. Mutta kyllä mun mielestä Ladan pitäisi lähteä +2 asteessa laakista käymään.

Sytkäpuoli pitäisi olla kunnossa, tulpat+johdot+jakajan kansi tarkistettu, pyörijä uusittu hiljattain, katkojan kärkiväli ok, akku uusi, puola mallia etuvastus+"moderni" kuiva puola (toisioresistanssi 25 Kohm; vikaa?) Sytkäennakko OK. Lisäksi tietty ryypyn teleskooppia on rasvailtu monet kerrat, mutta ei vaikutusta. Bensansuodatin+ilmanputsari uusittu juuri äsken.

Itse en ymmärrä kaasareiden päälle juuri mitään, joten ajattelinpa taas kysyä tovereilta, mistä sitä vikaa taas lähtisi katselemaan? :?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Ei mene ryypyn läppä kunnolla kiinni, tai alipaine avaa sitä liikaa, eli perussäädöt, ainakin ryypyn osalta poskellaan.

Autodatasta löytyy muistaakseni perussäädöt (ainakin kaasuttimia koskevassa Autodata-kirjassa. Voiskohan imuttaa hevoskaupasta???), sitä en kyllä tiedä, mistä tuon kirjan (kirjana) löytäisi.
Tosin huomasin virheitäkin noissa säätöarvoissa, kun Samaran kaasaria säädin, mutta tuo virhe koski ko. tapauksessa kaasuläpän perussäätöä, joka löytyy kyllä helposti muutenkin.

Ongelmana Sinulla todennäköisesti, ryyppyvaijeri liian löysällä, tai ryyppyläpän ja kaasuläpän säätösuhde väärä, eli avaa ryyppyläppää liikaa, suhteessa kaasuläppään.
Paljonko joutokäynti nousee ryypyllä ja röpöttääkö, jos ryyppy täysillä, kun kone kylmä -pitäisi röpöttää?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ryyppynamiska liikkuu ulos noin puolet sen liikkeestä herkästi. Sen jälkeen jäykistyy tuntuvasti loppumatkalle.

Tossa ekassa namiskan "pykälässä" ryyppyläppä on sulkeutunut jonkun verran, muistaakseni kolmen-neljän millin raot jäävät läpän ja kurkun väliin. Siitä kun vetää hieman lisää, niin ihan reippaan käynnin saa aikaiseksi, arviolta noin 1500 rpm. Jos tuosta vetää lisää ryyppyä niin rupeaa röpöttämään.

Yleensä kyllä Ladat on lähteneet parhaiten käyntiin ryyppynamiska kokonaan ulos vedettynä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mitenhän kiihdystyspumpun toiminta :roll: Ruiskiiko kunnolla kun poljet kaasupoljinta?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kyllä sieltä soppaa tulee ihan normaaliin tapaan. Nopeasti kaasua vääntelemällä jopa kohisten...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Minun Ladassa käynnistys muistaakseni niin, että ryyppy täysille ja polkaisu, auto käyntiin ja ryyppyä pois niin kauan, kuin ei enään röpötä, jää käymään ekalla (tosin en ole sillä ajanut yhteensä kuin 10km, kun 2107 on ollut aina (=pari vuotta) lainassa siskolla :lol: ).

Mitenkäs Sinulla tuo käynnistysrutiini? Käynnistyksessä/jälkeen ryyppyä täysiltä pois vai vajaasta lisäten. Tuntuu, että monet kaasaripelit tykkää, kun lähdetään täysiltä tiputtamaan, eli silloin kone saa sen käynnistyshetken ja ensipyörähdykset kunnolla bensaa kitusiinsa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kyllä se ryyppy täytyy vajaalla pitää käynnistyksessä, muuten ei lähde ikinä käyntiin :) Siitä sitten hiljalleen poispäin...

Muutenkin ryyppyä saa pitää tosi pitkään päällä että kone käy siedettävästi. Lämpömittarin pitää nousta ainakin puoleenväliin normaaleista lämmöistä jotta voi harkita ryypyn pois laittamista, muuten tyhjäkäynti on aika onnetonta.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Noniin, tulihan se ryypyn käyttöaika sieltä!
Käännäppäs ihan pokkana seosruuvia rikkaammalle puolen kierroksen verran, kokeile ja ylläty.
Ei 100% toimivuustakuu, mut oma ainaki villinty toimimaa sen jälkeen paremmin. :roll:
2102 16V ex.
2103 -75
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Jokari kirjoitti:Muutenkin ryyppyä saa pitää tosi pitkään päällä että kone käy siedettävästi. Lämpömittarin pitää nousta ainakin puoleenväliin normaaleista lämmöistä jotta voi harkita ryypyn pois laittamista, muuten tyhjäkäynti on aika onnetonta.


Ratkaisun nimi on Weber :wink:
Avatar
BA3
Viestit: 840
Liittynyt: 5.11.2004 20:39
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BA3 »

Kimmo86 kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Muutenkin ryyppyä saa pitää tosi pitkään päällä että kone käy siedettävästi. Lämpömittarin pitää nousta ainakin puoleenväliin normaaleista lämmöistä jotta voi harkita ryypyn pois laittamista, muuten tyhjäkäynti on aika onnetonta.


Ratkaisun nimi on Weber :wink:
Suosittelen Webrua lämpimästi :wink: Toimii...
Tällä hetkellä ei Lataa, ja hermo lepää...

* Latakerho Sons of Kymi
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kimmo86 kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Muutenkin ryyppyä saa pitää tosi pitkään päällä että kone käy siedettävästi. Lämpömittarin pitää nousta ainakin puoleenväliin normaaleista lämmöistä jotta voi harkita ryypyn pois laittamista, muuten tyhjäkäynti on aika onnetonta.


Ratkaisun nimi on Weber :wink:
Tosi on, todella hienosti pelaa BA3:n nappiksessa. Ryyppyä ei juuri koskaan tarvitse, ainakaan paljoa.

...ainoa vaan ettei tulis mieleenkään investoida ja näpertää kiinni mokomaa tohon pommiin :)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

No, sitten ollaan taas ensimmäisessä viestissä, eli perussäädöissä täytyy mielestäni vika olla.
Kyllä sen pitäisi ryyppy täysilläkin lähteä silloin, kun kone on kylmä, eli tuo luultavasti saakin liikaa bensaa ja korjaat sitä tuolla ryypyn avaamisella, mutta sitten se meneekin jo laihalle.
Oiskohan kaasuläppä sittenkin liikaa kiinni, kun ryyppy on täysin päällä.

Paras olisi käydä kokonaan kaasutin uudella tiivistesarjalla läpi, koho säätää samalla, mutta pikapikaa jos säätää ne läpät ja vivut arvoihin, niin luulisi ainakin johonkin suuntaan muuttuvan.

Minulla oli edellinen omistaja laittanut työhanskan ilmanottoon ja varmuuden vuoksi jeesusteippiä päälle, ettei vaan saa kone ilmaa.
Meni melkein vielä päästöistäkin läpi ja veti ihmeen hyvin, mutta kun poisti ylimääräiset rätit ja teipit, niin alkuperäinen vika, mitä oli yritetty korjata oli siinä saasteventtiilissä.
Jos et siis tiedä, mitä sille on tehty, niin sen takia kannattaa käydä kaikki säädöt läpi, Ladistit on tunnetusti kekseliästä porukkaa... :wink:
jartsa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Onko toisiokurkku mustana? Jos on, niin läppä ei aukea ja vikaa kannattaa etsiä alipainekalvosta. Toisiokurkun toimivuus vaikuttaa kylmäkäynnistykseen. Elikkä moottori ei vaan saa soppaa. Itsellä oli samantyyppisiä ongelmia: Kaasua ei kärsinyt painaa kun auton sain käyntiin. Onko auto lämpimänä vänän vaisu kiihtymään jne... Nykiikö? Tarkista ja säädä sytytysjärjestelmä myös.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tänään käytin vähän aikaa kaasarin tutkiskeluun. Alkuun kirrailin kaikki näkyvät pultit, ruuvit & mutterit. Varsinkin kaasarin imusarjaan kiinnittävät mutterit olivat aika löysällä.

Vähän rasvaa teleskooppihässäkkään ja muihin tarpeellisiin paikkoihin. Sopparuuvia puoli kiekkaa isommalle ja tyhjäkäyntikierrokset kohdilleen toisesta ruuvista.

Jotain kyllä tapahtui, nyt pystyy vetämään ryypyn ulos kokonaan eikä rupea kakomaan. Tyhjäkäyntiäkin käy huomattavasti paremmin kylmänä/haaleana ilman ryyppyä.

Huomenna selviää tapahtuiko kylmäkäynnistyksen suhteen mitään :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ihan turhaa ajanhaaskausta oli tuo kaikki edellämainittu. Äsken kävin koittamassa tulille, 6 astetta pakkasta ja eilisestä seissyt.

Laakista tulille ja sammui heti. Sen jälkeen ryyppyä hieman pienemmälle ja lisää sahausta. Muutama satunnainen hörskähdys ja vajaan puolen minuutin päästä hörähti viimein kunnolla ja jäi käymään huterosti, muttei kuitenkaan sammunut.

Pitääkö ryyppyläpän sulkeutua täysin vai saako se jäädä raolleen? Mulla jää jonkun matkaa auki. Kaasuläppää raottaa ihan hyvin kun vetää ryyppyä, mut ryyppyläppä on aivan vetelä ja kääntyy herkästi pystyyn. Käynnistyksen jälkeen läppä jää pystyyn. Onko sen tarkoituskin olla tuollainen?

Perkules kun en tajua kaasareista yhtään mitään :oops:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin