1200L -85 -> 1700cc projektipäiväkirja

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Auto on melkein kasassa, se liikkuu jo omin voimin ja uutta konetta on sisäänajettu jo 30km. Voimaa tuntuu olevan hiukan eri tavalla kuin ennen, näköjään kolmoselle vaihdettaessa pitää olla tarkkana kytkimen kanssa jottei avaa kaasua liian aikaisin. Harmi kun tuo sisäänajo rajoittaa voimankoitoksia vielä tässä vaiheessa, pitää malttaa tehdä se kuitenkin hyvin niin pelaa kone sitten pidempään.

Puristuksia tuli 10,57 nyt tällä kokoonpanolla. Viritys jäi vielä vähän vaiheeseen sillä kantta on ainoastaan laskettu, ja koneessa on vielä vakio nokkakin. Hiottu nokka saapunee lähiaikoina, jolloin alakerran sisäänajo onkin toivottavasti jo valmiina. Kansi lähtee tekijälle ehkäpä kesän aikana kun olen harjoittelemassa sotimista.

En oikein vieläkään luota tuohon moottoriin, se on meinaan ensimmäinen kone jonka olen koskaan kasannut.. Luottamusta vähensi kummasti auton jääminen kotipihaan jonkin ruiskun sähkövian takia joka sammutti bensapumpun. Kytkin sitten bensapumpun väliaikaisesti katkaisijan taakse joten matka jatkui taas. Pitää kytkeä se joko virtalukon taakse suoraan, tai sittea hankkia uusi boksi tuolle ruiskulle. Kaikki boksin ja releiden liitokset sekä sulakkeet on tarkistettu eikä niissä ole mitään vikaa, ilmeisesti boksi on siis hajalla osittain. Vikakoodit pitää katsoa kun ehtii. Ajon aikana CE valo ei pala.

Kytkintäkin joutui säätämään aika paljon jotta sen sai irroittamaan tuon teräsvauhtipyörän kanssa. Pakonuotti on vähän ärhäkämpi kuin ennen, mutta myöhemmin nokan kanssa se voisi jo kuullostaa joltakin. Kierroksia kone ottaa paljon terävämmin kevyen pyörykän ansiosta, entisen vauhtipyörän kanssa se muistutti lähinnä traktoria.

Tyhjäkäynti on jostakin syystä melko matala, liekö syynä ohjausboksin varaohjelma vaiko mikä, tietysti noilla rutuilla ja vauhtipyörällä tyhjäkäynnin aleneminen ei olekaan mikään suurempi ihme.

Erittäin palkitsevaa hommaa tuollainen koneen kasaaminen tuntuu olevan, oppirahojen maksu kylläkin palauttaa ikävästi takaisin maan pinnalle jos jossakin sattuu möhläämään.

Kuvatuksia voidaan laittaa myöhemmin, niitä on taas kertynytkin.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Upeeta, hienoo, mahtavaa!! Että joku jaksaakin kyhätä?? Itsellä on joskus ollut haaveena suuremman koneen vaihto ja katsastus, mutta luulin sen olevan vaikeampaa. Totuus on näyttäisi kuitenkin olevan tarua ihmeellisempää. Ei muuta kun lykkyä tykö projektille!!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Taas on saatu jotain aikaiseksi. Ensimmäiset 500km uudella koneella ovat takanapäin. Kone toimii muuten hienosti, mutta jakopää rupesi ääntämään. Ilmeisesti kanteen tuleva ketjun laahain ei ole ihan kohdallaan kun sen asennuksessakin sai käyttää hieman pihtejä jotta se sinne meni. Luultavasti kumipinnoite on kulunut jostakin kohdasta pois laahaimen jäädessä hieman vinoon ja se aiheuttaa nyt ääntä. Vika ei ole löysä ketju, sillä jatkoin kiristimen tappia 5mm ja ketju kiristyy kyllä ihan hyvin.

Aamulla käytin auton katsastuksessa ja sainpa vielä leimankin paperiin. Taas voi ottaa katalyytin talteen jottei se kulu tässä vuoden aikana turhaan, pitihän se lyhkänen 2" putkikin lykätä samoin tein taas auton alle. Päästöt menivät juuri ja juuri läpi, myöheistetty sytkä oli selvästi liikaa myöhäisellä. Tarkemmalla koeajolla selvisi ettei moottori nakuta edes vakioennakoilla, joten sytytystä myöhäistettiin vain hitunen vakioon nähden ihan kaiken varalta. Polttoaineena käytän 98E:tä, vaikka se hitusen kalliimpaa onkin niin mielestäni näihin puuhiin ei pidä edes ryhtyä jos jo bensan hinnasta tulee itku.

Uuden moottorin ensiajolla ruisku teki jonkun oudon tempauksen ja sammutti bensapumpun kotipihassa. Pumpun virransyöttö katkesi kokonaan vaikka kaikki sulakkeet ja releet olivat ehjiä ja johtojen liitokset kunnossa. Nyt kun sain ostettua uuden ohjausyksikön ja aioin koittaa toimiiko se niin huomasin että bensapumpulle tuleekin taas virtaa vanhalta boksilta vaikka en koskenut vielä edes mihinkään. Nyt se on pelannut pari päivää kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Jakopään ketjun rahinasta pelästyneenä ja sitä nakutukseksi erinäisillä kierroksilla luulleena hankin kylmemmät tulpat sekä puristuspainemittarin. Tulppien arvo osui ilmeisen kohdalleen sillä heti moottoritieajon jälkeen tarkistettuna tulpat ovat terveet. Puristuspaineita näyttää olevan vähän yli 15bar jokaisessa pytyssä. Heittoja ei ollut yhtään.

Koneeseen kaadettu öljykin on vielä kuin uutta, noilla vanhoilla koneilla ajettaessa öljy on värjääntynyt mustaksi heti kun sen on kaatanut koneeseen. Ehkäpä se voitelu toimii nyt paremmin.

Tuplavakaajaa on paranneltu muuttamalla vakaajat yhdistävät kiinnikkeet vakaajien päissä liukuviksi vakio vakaajaan nähden, jolloin joustoissa vakaajat pääsevät paremmin elämään toisiinsa nähden ja näin korikiinnikkeisiin ei tule turhaa rasitusta.

Huomisen ohjelmassa on jakopään tarkistus ja mahdollisesti nokan hammaspyörän muuttaminen säädettäväksi. Ehkäpä portaaton säätökin toteutetaan jos vain sorvaajan lahjoja sekä ideoita löytyy sen verran. Kannen laahaimen taidan tehdä kokonaan itse jos tuosta venäläisestä ei saa täydellisesti sopivaa. Ketjun kulmahan on kanssa vähän muuttunut kun kantta ja lohkoa on laskettu, ehkäpä sekin aiheuttaa enemmän ääntä tuossa laahaimessa.

Kuvia virityksen eri vaiheista: http://koti.mbnet.fi/ba3/Nappisprojekti ... 20viritys/ En ruvennut kommentoimaan niitä kaikkia joten kysymällä saa lisätietoa jos jokin kohta jää ihmetyttämään.
Kontio

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Olisko tota videoa viel nähtävillä mitä destor oli editoinut?
Avatar
Aapo89
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2006 14:21
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Aapo89 »

destor kirjoitti:
Hanki kuitenkin sellainen kattiladan pakosarjaputki niin saat auton alle hienosti 2" putken mistä voikin jatkaa perään asti helposti.
Mitä eroa on 1700i:n ja 1200 pakoputken etupätkällä?
Lada 1200s/1700cc
Vastaa Viestiin