110 Lämppärin puhallin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Timpa

110 Lämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja Timpa »

Puhaltimen 1 ja 2 nopeus lakkasi toimimasta. ( Kolmonen toimii)
Vikana voisi olla etuvastus, aikaisemmista viesteistä päätellen se on puhallinkotelossa.
Katkaisin on vielä tarkistamatta kuin myös moottorin liittimet.
Kellään kokemuksia vastaavasta.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: 110 Lämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Taisit vastata jo itse itsellesi kun tuota etuvastusta veikkailit :D
Timpa

Sehän se oli

Viesti Kirjoittaja Timpa »

Etuvastuksesta oli lanka poikki.

Vapaapäivä meni rattoisasti purkaessa ilmanoton muoviheepelit, rintapellin eessä oleva pahvi ja lämppärinkoteloa avatessa (En vielä silloin tiennyt että etuvastuksen saa pois kotelon sivusta).
Oli vain tieto että vastus on moottorin takana. Viisi ruuvia, kaksi vaati etsimistä ja neljä peltinipsua pois ja kotelo irtosi.
Hommaa helpotti kun irroitti konepellin pumput, konepelti tuulilasia vasten (pehmuste välissä)
Kannatta aukasta etuovet taikka ne painaa jäljet konepeltiin.

Soitto Deltaan:Löytyy hyllystä ja maksaa n38€.
Deltassa: Jaa se on tää uudempi malli, menee tilaukseen, maksaa 91€.

Meni koko hernemaa sieraimeen.

Onko niin että kun puhallin on kolmsella ja moottoriin menevän johdon välistä on vedetty piuhat sisälle ja siinä potikka, niin puhallin nopeutta voi säätää portaattomasti.
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Sehän se oli

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Timpa kirjoitti:Etuvastuksesta oli lanka poikki.

Vapaapäivä meni rattoisasti purkaessa ilmanoton muoviheepelit, rintapellin eessä oleva pahvi ja lämppärinkoteloa avatessa (En vielä silloin tiennyt että etuvastuksen saa pois kotelon sivusta).
Oli vain tieto että vastus on moottorin takana. Viisi ruuvia, kaksi vaati etsimistä ja neljä peltinipsua pois ja kotelo irtosi.
Hommaa helpotti kun irroitti konepellin pumput, konepelti tuulilasia vasten (pehmuste välissä)
Kannatta aukasta etuovet taikka ne painaa jäljet konepeltiin.

Soitto Deltaan:Löytyy hyllystä ja maksaa n38€.
Deltassa: Jaa se on tää uudempi malli, menee tilaukseen, maksaa 91€.

Meni koko hernemaa sieraimeen.

Onko niin että kun puhallin on kolmsella ja moottoriin menevän johdon välistä on vedetty piuhat sisälle ja siinä potikka, niin puhallin nopeutta voi säätää portaattomasti.
Periaatteessa kyllä, mutta potentiometrin pitäisi olla melko paljon tehoa kestävä ja isokokoinen lankapotikka. 2107 mitttarivalonsäätimessä on lankapotikka, mutta se tuskin kestää lämppärin tuularin ottamaa virtaa. Järkevämpää olisi tehdä joku transistorisäädin, joka ei tarvitsisi olla kovinkaan kummoinen. Itse rakensin PWM-hakkuriperiaatteella toimivan DC-tehonsäätimen, jolla ainakin YLÖ pumppuhapotin pelasi hyvin ja pyörimisnopeuden sai säädettyä lähes nollasta maksimiin. Osat maksoivat jotain reilun kympin.

Joku tämän tyyppinen...

Lankavastuksia saa myös elektroniikkaliikkeistä.
Vastaa Viestiin