Mystinen jarrupääsylinteri / Toyota Hilux

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Mystinen jarrupääsylinteri / Toyota Hilux

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Asiani koskee nyt Toyotan jarruongelmaa, mutta samapa kai tuo kun systeemi on samankaltainen lähes joka autossa.

Aluksi haluaisin esittää häthätää tekaisemani kaaviokuvan pääsylinteristä, jotta asia tulisi helpommin selväksi:
Kuva


Lähtötilanne:
Alkuperäinen vika oli sellainen, että autossa oli pumppujarrut. Ensimmäisellä polkaisulla poljin meni lähes lattiaan, toisella sai jo hyvät jarrut. Kuitenkin poljinta pidempään pohjassa pidettäessä se painui taasen lähes lattiaan. Lähes lattiassa ollessaankin autossa oli jonkinmoiset jarrut eli ainakin toinen jarrupiiri oli käytössä.

johtopäätös:
Tiiviste C tai B lienee vaurioitunut. Jompikumpi ehkä falskaa nesteet takaisin säiliöön jonka jälkeen 1. ja 2. piirin männät ottavat kiinni toisiinsa. Tämän jälkeen tiiviste A työntää edelleen nestettä 1. piiriin jolloin poljin todennäköisesti menisi syvälle eli tilanne vastaisi todellisuutta. Mikäli tiiviste A olisi vaurioitunut, ei sillä olisi merkitystä, koska tiiviste C työntäisi koko edessään olevaa nestemäärää ja 1.piirin mäntää eteenpäin. Tiiviste D:n tehtävänä on ainoastaan huolehtia siitä, ettei sylinteri kuse nesteitään ulos eli se ei voi olla syynä.

toimenpiteet:
Purin sylinterin, mutta tiivisteissä tahi sylinteriseinämissä ei ollut silminnähtäviä vaurioita. Tiivistekumit tuntuivat notkeilta. Varaosakauppa oli jo kiinni eli en saanut uutta tiivistesatsia. Koska tiivisteet A ja C olivat keskenään identtiset, vaihdoin ne keskenään. Tämä siksi, että epäilin tiivistettä C vialliseksi (ks. edellä mainittu). Tämän jälkeen kokosin sylinterin ja asensin sen paikoilleen.

seuraus:
Nyt tulee se mystinen vaihe jota en voi käsittää. Nyt jarrupoljin tuntuu todella hyvältä ja antaa tuntuvan vasteen. Kuitenkaan mikään pyörä ei jarruta yhtään. Kun avaan pääsylinteriltä 1. piiriin lähtevän putken liitosta, ei sieltä tule mitään (avustaja pitää poljinta painettuna samanaikaisesti) eikä poljinkaan liiku. Avattaessa 2. piirin liitin, tulee nestettä paineella ja poljin painuu. Aluksi päättelin 2. piirin putken olevan tukossa, mutta se ei selitä asiaa. Tällöinkin molempien sylintereiden tulisi liikkua eteenpäin työntäen nestettä 1. piiriin, mutta näin ei tapahdu. Jarrupääsylinterin 1. piiriin menevä kanavakaan ei ole tukossa sillä sylinterin ollessa purettuna puhalsin ilmaa sitä kautta ja kanava oli hyvin avoinna.

Kertokaa tietäjät mikä voi olla vikana. Minulta loppuu nyt järki vaikka systeemin pitäisi olla yksinkertaisuusasteikossa heti rautakangesta seuraava.
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Mystinen jarrupääsylinteri / Toyota Hilux

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Kun asennusjuoman voimin tekee remonttia niin muisti palailee pätkittäin...

Tuli mieleen että tuo 1. piirin sylinterihän jäi asennus/testivaiheessa pohjaan enkä saanut sitä enää ulos vaikka mitä yritin. Eli kun se on pohjassa ja vaikkapa 2. piirin putki tukossa niin silloinhan tämä menisi juuri näin.

Mitenkäs saan tukkiutuneen putken avattua?
Pitäisi varmaankin saada nestepainetta takaperoisesti vaikkapa pyöräsylinteriltä pääsylinterille päin, mutta se ei olekaan helppo juttu. Ilmausruuvin kautta painetta ei saa systeemin sisään kun sehän vuotaa ruuvin kierreosasta jos ruuvi on vähänkään raollaan. Mitenkäs muut ovat saaneet tukkeutuneet putket auki. On vähän turhan suuri urakka alkaa vetämään uusia putkilinjastoja koko auton pituudelle.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Mystinen jarrupääsylinteri / Toyota Hilux

Viesti Kirjoittaja samarai »

Oliskohan se A-kumi mennyt vahingossa väärinpäin. :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Onkos tuo kakkospiiri takajarrut?
Jos on, niin voisiko olla että kuormaventtiili on jotenkin viallinen eikä takajarruihin mene nestettä lainkaan ja piiri siksi tukossa?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Mystinen jarrupääsylinteri / Toyota Hilux

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Eikö piirit yleensä mene niin että ykkönen on esimerkiksi molemmat etujarrusylinterit ja toinen taka-.Ja toinen piiri taas molemmat etu- ja jäljelle jäänyt taka-.....turvallisuuden vuoksi :? ?
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

Re: Mystinen jarrupääsylinteri / Toyota Hilux

Viesti Kirjoittaja evo2 »

onko se ykköspiirin mäntä yhä siellä pohjassa jumissa?
TOSI MIEHET AJAA TAKAMOOTTORISELLA

Skoda Forman
Skoda 110 L
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Mystinen jarrupääsylinteri / Toyota Hilux

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Luultavasti on. Kun en sylinterin auki ollessa saanut sitä mitenkään pois, päätin asentaa koko paketin sellaisenaan ja toivoin männän alkavan pelittää kun nesteet ovat sisällä ja polkimella pääsee nylkyttämään edestakaisin. Nähtävästi ei auttanut.
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

Re: Mystinen jarrupääsylinteri / Toyota Hilux

Viesti Kirjoittaja evo2 »

eikö se lähtenyt paineilmalla lähtöreiästä? kyl se täytyy saada liikkeelle (ei varmaan lähde paikalla ollessaan)
haet korjaus-sarjan(ei ööliä) ja pääsylkkä pöydälle.
TOSI MIEHET AJAA TAKAMOOTTORISELLA

Skoda Forman
Skoda 110 L
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Mystinen jarrupääsylinteri / Toyota Hilux

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Ei lähtenyt paineilmalla (en saanut pistoolin liitäntää kyllin tiiviiksi) eikä muillakaan vippaskonsteilla. Hämmästelen suuresti sitä että se ylipäätään jämähti pohjaan noin vahvasti kun männän takana on kuitenkin suhteellisen vahva palautusjousi.
Vastaa Viestiin