Aluksi haluaisin esittää häthätää tekaisemani kaaviokuvan pääsylinteristä, jotta asia tulisi helpommin selväksi:

Lähtötilanne:
Alkuperäinen vika oli sellainen, että autossa oli pumppujarrut. Ensimmäisellä polkaisulla poljin meni lähes lattiaan, toisella sai jo hyvät jarrut. Kuitenkin poljinta pidempään pohjassa pidettäessä se painui taasen lähes lattiaan. Lähes lattiassa ollessaankin autossa oli jonkinmoiset jarrut eli ainakin toinen jarrupiiri oli käytössä.
johtopäätös:
Tiiviste C tai B lienee vaurioitunut. Jompikumpi ehkä falskaa nesteet takaisin säiliöön jonka jälkeen 1. ja 2. piirin männät ottavat kiinni toisiinsa. Tämän jälkeen tiiviste A työntää edelleen nestettä 1. piiriin jolloin poljin todennäköisesti menisi syvälle eli tilanne vastaisi todellisuutta. Mikäli tiiviste A olisi vaurioitunut, ei sillä olisi merkitystä, koska tiiviste C työntäisi koko edessään olevaa nestemäärää ja 1.piirin mäntää eteenpäin. Tiiviste D:n tehtävänä on ainoastaan huolehtia siitä, ettei sylinteri kuse nesteitään ulos eli se ei voi olla syynä.
toimenpiteet:
Purin sylinterin, mutta tiivisteissä tahi sylinteriseinämissä ei ollut silminnähtäviä vaurioita. Tiivistekumit tuntuivat notkeilta. Varaosakauppa oli jo kiinni eli en saanut uutta tiivistesatsia. Koska tiivisteet A ja C olivat keskenään identtiset, vaihdoin ne keskenään. Tämä siksi, että epäilin tiivistettä C vialliseksi (ks. edellä mainittu). Tämän jälkeen kokosin sylinterin ja asensin sen paikoilleen.
seuraus:
Nyt tulee se mystinen vaihe jota en voi käsittää. Nyt jarrupoljin tuntuu todella hyvältä ja antaa tuntuvan vasteen. Kuitenkaan mikään pyörä ei jarruta yhtään. Kun avaan pääsylinteriltä 1. piiriin lähtevän putken liitosta, ei sieltä tule mitään (avustaja pitää poljinta painettuna samanaikaisesti) eikä poljinkaan liiku. Avattaessa 2. piirin liitin, tulee nestettä paineella ja poljin painuu. Aluksi päättelin 2. piirin putken olevan tukossa, mutta se ei selitä asiaa. Tällöinkin molempien sylintereiden tulisi liikkua eteenpäin työntäen nestettä 1. piiriin, mutta näin ei tapahdu. Jarrupääsylinterin 1. piiriin menevä kanavakaan ei ole tukossa sillä sylinterin ollessa purettuna puhalsin ilmaa sitä kautta ja kanava oli hyvin avoinna.
Kertokaa tietäjät mikä voi olla vikana. Minulta loppuu nyt järki vaikka systeemin pitäisi olla yksinkertaisuusasteikossa heti rautakangesta seuraava.