katallysaattori ongelma

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

pmatti kirjoitti:eli biltemasta hakemaan yleiskattia? paikalleen ja leimalle kiitoksella? oliskin noin helppoa :D
Ja EDELLEEN tarjoan: Bolt in alkuperäis kattia (jos on orkkis putket), hintaan 25 eur.

Ja jos halvemmalla haluaa niin saa hakea katalysaattorinsa sanonko..... :evil:
Lada rules
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Eikä Jokarin tarvitse maalata piruja seinille, voi se axtec toimiakin. Mulla oli kerran yksi loistoyksilö.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nonnis kirjoitti:Eikä Jokarin tarvitse maalata piruja seinille, voi se axtec toimiakin. Mulla oli kerran yksi loistoyksilö.
Ehän mä mitään piruja maalailekkaan, mut se nyt vaan on karu totuus useimmissa tapauksissa. 99% asteekeistä pilaa sen 1% maineen :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Jokari on siinä ihan oikeessa että on ihan Prkeleen vaikeeta saada aksteekki toimimaan sillain että se toimii ja päästöt on kohallaan! :lol:

Hauskaa sinänsä että tavallisella kaasarilla saa säädettyä ihan helposti päästöt kohalleen katin kanssa. :lol: Etenkin jos joutokäyntiä pikkasen nostaa lähelle 1000rpm.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja audiq »

larssi21074 kirjoitti:

Hauskaa sinänsä että tavallisella kaasarilla saa säädettyä ihan helposti päästöt kohalleen katin kanssa. :lol: Etenkin jos joutokäyntiä pikkasen nostaa lähelle 1000rpm.
Milläs Lambda-arvon saa säädettyä kohdilleen? :?
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Säädettyä?
Se säätyy samalla kun seoksen laittaa kohalleen. Mikäli pakoputkessa ei ole reikää niin lambda ei ole ongelma päästömittauksessa. Tuota lambda-arvoa kun ei mitata siten että tutkittais sen vaihtelunopeutta.
Ja se vielä lisäyksenä että kannattaa tietenkin mitata ne päästöt jossai muualla ja viedä valmis lappu konttorille. :lol: Saa painettua tallennusnappia just herkällä hetkellä kun kaikki on kohallaan. :lol:

Itse en ole ikinä tuota omiin autoihin tehny mutta säätäny olen pakokaasutesterin kanssa kohalleen ja ottanu lapun pihalle.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja audiq »

larssi21074 kirjoitti:Säädettyä?
Se säätyy samalla kun seoksen laittaa kohalleen. Mikäli pakoputkessa ei ole reikää niin lambda ei ole ongelma päästömittauksessa.
Lambda-arvo mitataan yli 2000 kierroksella. Ei taida joutokäynnin seossäätöruuvit paljon auttaa.
Voi se mennäkin lambdasta läpi, mutta kovasti epäilen, on se niin tarkka seosten oikeellisuudesta.
pmatti

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja pmatti »

Ja EDELLEEN tarjoan: Bolt in alkuperäis kattia (jos on orkkis putket), hintaan 25 eur.

Ja jos halvemmalla haluaa niin saa hakea katalysaattorinsa sanonko.....



sultako tommosen sitten saa?? parempi kuin biltema?
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Vanhat ladan metallikenno katalysaattorit ovat 100 kertaa perempia kuin uudet keraamisella kennolla olevat! :D

Kestävät huomattavasti enemmän kolhuja ja ylikuumenemistakin vähintään yhtä hyvin.

Audiq: Jos katti on kunnossa ja tehokas niin katalysaattorin jälkeen mitattu lambda on ihan eriasia kuin ennen kattia mitattu. Lambdan kanssa ei ole ikinä ollu mulla ainakaan ongelmia katastuksessa.

Omassa 110:ssä katalysaattori alkaa olla jo siinä kunnossa kun on ajettu yli 260000km että sen huononemiskerroin on jo melkoinen ja joutokäynnillä tahtoo päästöt karata heti kun katti vähänkin jäähtyy! :? Mutta onneks noissa noin uusissa ei mitata joutokäyntipäästöjä! 8)
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja audiq »

larssi21074 kirjoitti:Vanhat ladan metallikenno katalysaattorit ovat 100 kertaa perempia kuin uudet keraamisella kennolla olevat! :D

Kestävät huomattavasti enemmän kolhuja ja ylikuumenemistakin vähintään yhtä hyvin.
Taitaa olla Kemiran tekemä tuo kestävä katti, näin olen ymmärtänyt. Ja kestää tosiaan vaikka raakaa bensaa, joten hyvä valinta ollut maahantuojalta Ladistille.
larssi21074 kirjoitti:Audiq: Jos katti on kunnossa ja tehokas niin katalysaattorin jälkeen mitattu lambda on ihan eriasia kuin ennen kattia mitattu. Lambdan kanssa ei ole ikinä ollu mulla ainakaan ongelmia katastuksessa.
Tämä menee mielenkiintoiseksi. :lol: Mä väitän, että lambda-arvo pysyy samana ennen ja jälkeen katin.
Johtuu ihan siitä, että se bensa palaa samassa suhteessa hapen kanssa katissa ja ulos tulee siis vähemmän saastetta, mutta samassa suhteessa kuitenkin.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ei se lambda arvo ainakaan käytännössä säily samana. enkä usko että teoriassakaan pitäsi säilyä. pensa ei pala ilman happea mutta happi palaa ilman pensaa. Eli eivät pala samassa suhteessa kuin moottorissa. Moottoria ohjataan jäännöshapen määrän perusteella sen verrna laihalle että pakokaasussa on jäännöshappea katalysaattorin toiminna turvaamiseksi. Katalysaattori vaatii happea että se voi polttaa hiilivetyjä ja häkää. Ihanne tilannehan palamisen kannalta olisi että happi poltettais kokonaan mutta niin tarkka seoksen muodostus ei ole mahdollista ilman palamnattomia hiilivetyjä ja jäänöshapesta on helppo seurata seosta ja säätää sen mukaan. :D
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

pmatti kirjoitti:Ja EDELLEEN tarjoan: Bolt in alkuperäis kattia (jos on orkkis putket), hintaan 25 eur.
Ja jos halvemmalla haluaa niin saa hakea katalysaattorinsa sanonko.....

sultako tommosen sitten saa?? parempi kuin biltema?
Viimeinen tarjous: 30 eur :evil: :evil: :twisted: .

Näitä muuten kaikki jenkki tuunaajat haluaa, Miksikähän???????.

Ja alle 30 en enään myy. Myyköön muut joilla moisia on.
Lada rules
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

larssi21074 kirjoitti:Ei se lambda arvo ainakaan käytännössä säily samana. enkä usko että teoriassakaan pitäsi säilyä. pensa ei pala ilman happea mutta happi palaa ilman pensaa. Eli eivät pala samassa suhteessa kuin moottorissa. Moottoria ohjataan jäännöshapen määrän perusteella sen verrna laihalle että pakokaasussa on jäännöshappea katalysaattorin toiminna turvaamiseksi. Katalysaattori vaatii happea että se voi polttaa hiilivetyjä ja häkää. Ihanne tilannehan palamisen kannalta olisi että happi poltettais kokonaan mutta niin tarkka seoksen muodostus ei ole mahdollista ilman palamnattomia hiilivetyjä ja jäänöshapesta on helppo seurata seosta ja säätää sen mukaan. :D
VOI VOI, entäs jos muuten on OK mutta kun on liikaa HAPPEA. Ja pakoputkin on 100% hitsattu eli kaikki saumat on ummessa :shock: . Kone ei käy enään tasaisesti (laihalla sekä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä). Venttiilit (solenoidi ja seos) vaihdettu pienimpiin mitä olen nähnyt.

Ja kyseessä oli ASTEEKKI. toki lopulta löytyi se vikakin jota ei edes deltan tunarit löytäneet.
Lada rules
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja audiq »

larssi21074 kirjoitti:Ei se lambda arvo ainakaan käytännössä säily samana. enkä usko että teoriassakaan pitäsi säilyä.
Jos ei säily, niin miksi se lambda-arvo mitataan katin jälkeen, eikä ennen, josta lambda-anturikin tietonsa mittaa. :lol:
Lambda-anturihan on sitä varten putkessa, että moottorinohjaus pystyy säätämään sen perusteella lambda-arvon keskiarvoltaan yhteen, jotta katalysaattori toimisi mahdollisimman tehokkaasti.
Jos katalysaattori muuttaisi lambda-arvoa, pitäisi se arvo mitata vuosikatsastuksessa ennen kattia, koska muutenhan arvo voisi olla mitä vain, riippuen katin lämpötilasta/toimintakyvystä.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: katallysaattori ongelma

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Mutta eikös tuo lambda arvo pakokaasutesteristä ole ihan laskennallinen arvo?
Eihän se ole mitenkään tekemisissä pakokaasujen jäännöshappeen? :shock:

Ja muuten nuo ekat Kat samarat täytti katsastuspäästörajat vaikka niissä ei ollu kuin tavallinen kaasari ja katti putkessa. Olen sellaisesta mitannu päästöt kerran ja oli tosi hyvät kun käytti kuumaksi vaikka eihän se us-83 normia täytä.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Vastaa Viestiin