Tuulilasin asennustyökalu
Tuulilasin asennustyökalu
Mistäköhän mahtaisi löytyä sellainen tuulilasin asennukseen tarvittava työkalu jolla tiivisteen lukitus/täytelista asennetaan paikoilleen?Siinähän on sellainen silmukka ja joissain rulla joka painaa listaa.Googlettamalla ei ainakaan noissa tarvikeliikkeissä tuntunut löytyvän,eikä tuollaisesta viitsisi ihan älyttömiä maksaakaan.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Tuulilasin asennustyökalu
Tervehdykset toivottelen.
Joskus aikoinaan kasasivat tuulilasiin kehyskumin, kiilanauhan ja koristelistat paikoilleen irrallaan. Lasin uraan vetonaru siten, että se kierti 1,5r ympäri narujen päät alas. Asensivat lasin alareunan uran paikoilleen ja vetivät loput tiivisteen reunat naruilla sisään. Käyttivät asennuksessa apuna liukastetta, parafiiniä, vesiliukoista rasvaa, jotkut jopa vauvojen ihovoidetta /Natusania) Näin tehdessään tuli suoritettua monta työvaihetta kerralla ja urakka ei ns. erittänyt urea pitoista nestettä.
Joskus aikoinaan kasasivat tuulilasiin kehyskumin, kiilanauhan ja koristelistat paikoilleen irrallaan. Lasin uraan vetonaru siten, että se kierti 1,5r ympäri narujen päät alas. Asensivat lasin alareunan uran paikoilleen ja vetivät loput tiivisteen reunat naruilla sisään. Käyttivät asennuksessa apuna liukastetta, parafiiniä, vesiliukoista rasvaa, jotkut jopa vauvojen ihovoidetta /Natusania) Näin tehdessään tuli suoritettua monta työvaihetta kerralla ja urakka ei ns. erittänyt urea pitoista nestettä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Mä oon käyttäny ko. työkalua joskus -80 luvulla, taidettiin laittaa ruuvikompressorien kojetaulut kumitiivisteillä oviin kiinni.. Nykyään erilliset sähkökaapit ja kojetaulut joten työkalut lojuu jossain hylättyinä. Saatan ensviikolla kattella kulkiessani josko vielä löytyis jostain.
Kyllä ihan varmasti sitä ureapitoista nestettä erittyy reilusti kun pistää kaikki fillerinauhat paikoilleen tiivisteeseen ja rupeaa sitten repimään lasia niiden kanssa paikoilleen. Ja tiivisteenpalaset lentää kun naru leikkaa reunan rikki.. Tietystihän lasi menee paikoilleen noinkin, jos vain aukko on riittävän suuri.
Ja sitten asiaan oikeasti vastaten, itse ostin pari vuotta sitten ko. yleistyökalun Biilteemasta tarjouksesta (loppuunmyynnistä..?) kun ajattelin kokeilla sitä Varpusen tuulilasin asennuksessa. Sittemmin se työkalu otti ja hävisi ennen kuin ehdin edes kokeilla. Kannattaisikohan kysyä paikallisesta lasiliikkeestä jos niiden kautta saa ostettua kunnollisen työkalun "edullisesti"?
Olen toistaiseksi jatkanut tiivisteiden fillerinauhojen asennusta painelemalla ensin toisen reunan uraan ja sitten vetämällä toisenkin paikoilleen leveäkärkisellä kulmistaan pyöreähköksi kuluneella ruuvimeisselillä.
Ja sitten asiaan oikeasti vastaten, itse ostin pari vuotta sitten ko. yleistyökalun Biilteemasta tarjouksesta (loppuunmyynnistä..?) kun ajattelin kokeilla sitä Varpusen tuulilasin asennuksessa. Sittemmin se työkalu otti ja hävisi ennen kuin ehdin edes kokeilla. Kannattaisikohan kysyä paikallisesta lasiliikkeestä jos niiden kautta saa ostettua kunnollisen työkalun "edullisesti"?
Olen toistaiseksi jatkanut tiivisteiden fillerinauhojen asennusta painelemalla ensin toisen reunan uraan ja sitten vetämällä toisenkin paikoilleen leveäkärkisellä kulmistaan pyöreähköksi kuluneella ruuvimeisselillä.
Tämäntyyppistä työkalua käytti ainakin eräs paikallinen tuulilasiammattilainen. Hämmästyttävän nopeaa touhua, itseltä meni kahteen mieheen ainakin nelinkertainen aikawarremies kirjoitti: Olen toistaiseksi jatkanut tiivisteiden fillerinauhojen asennusta painelemalla ensin toisen reunan uraan ja sitten vetämällä toisenkin paikoilleen leveäkärkisellä kulmistaan pyöreähköksi kuluneella ruuvimeisselillä.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Uudet listat ja tiivisteet ei ehkä tosiaan pysy siinä lasissa asennuksen aikana.warremies kirjoitti:Kyllä ihan varmasti sitä ureapitoista nestettä erittyy reilusti kun pistää kaikki fillerinauhat paikoilleen tiivisteeseen ja rupeaa sitten repimään lasia niiden kanssa paikoilleen. Ja tiivisteenpalaset lentää kun naru leikkaa reunan rikki.. Tietystihän lasi menee paikoilleen noinkin, jos vain aukko on riittävän suuri.
Mutta kun minä laitoin uuden lasin auton alkuperäisillä 19 vuotta vanhoilla aukkoonsa muotoutuneilla tiivisteellä ja listalla, niin meni koko heleposti narulla vetämällä ilman kuminpalasia ja ureaa.