varsinkin kun vertaa talvella pihalla ruuvaamiseenpressa kirjoitti:täällä kirjoittelu on paljon mukavampaa ja helpompaa kuin tallissa ruuvaaminen.ladamaster kirjoitti:Eiköhän tästä arvuuttelusta selvitä, kunhan potilas on avattu...
110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata

-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
No ainakin Tervakoskella paistoi aurinko muutaman tunnin tänäänLada-Jussi kirjoitti:varsinkin kun vertaa talvella pihalla ruuvaamiseenpressa kirjoitti:täällä kirjoittelu on paljon mukavampaa ja helpompaa kuin tallissa ruuvaaminen.ladamaster kirjoitti:Eiköhän tästä arvuuttelusta selvitä, kunhan potilas on avattu...

Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
Onhan se kiero jos on päässyt keittämään, ihmettelen vaan miten se muussa tapauksessa sitä on, jos ei sitten ole valmiiksi kiero tehtaalta saakka.audiq kirjoitti:Sen takia, että se on lähes aina kiero.samarai kirjoitti:Miksi se kansi pitää välttämättä höylätä venttiiliremontin yhteydessä?
samarai kirjoitti:Ja miksi se istukka pitää koneistaa, jos se ei ole palanut?
Seetit ja ohjurit on kuluvia osia ja totta kai ne pitää koneistaa samalla kuin venttiilit kunnostetaan/vaihdetaan.
Ihan turha niitä 95:lla kraatereiksi poltettuja tiivistepintoja lähteä tahnalla hinkkaamaan.
Istukassa onkin ratkaiseva juuri se tiivistepinnan kunto. Jos siinä jotain pahoja syöpymiä tms. niin ei varmaan onnistukaan tahnalla hiomalla. Sen kyllä yleensä näkee heti siinä hionnan aikana saako sen venttiilin kanssa tiiviiksi. Lopullisen ratkaisun näkee kun kokeilee pitääkö se liitos bensaa. Jos se ei vuoda yhtään, itse ainakin laitan silloin kannen takaisin.

Tottakai sitä voi tietysti tehdä jokainen kuinka paljon vaan mitä haluaa ja mitä pitää oikeana. Sellainen tuli mieleen, että dieseleissä pitää kuitenkin olla varovainen noiden kansien höyläyksien kanssa, ettei nappaa venttiilit mäntiin kuten itsellä aikoinaan yhdessä Perkinsin koneessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: 110, venttiilin ohivuoto, entä BK10
Kiitosta vaan, tulikin paljon neuvoja.
Tärkeää oli, ettei kukaan neuvonut moottorilla käyttämistä muuhun tarkoitukseen, esim. ankkurin painoksi sekä sen myötä auton siirtämistä navetan taakse nokkospensaiden paikalle tai - enemmän kunnioitusta osoittaen - hautaamaan maahan.
Korjaukseen siis pitänee viedä. Ensi viikolla on tietoa enemmän.
Sinänsähän auto kulkee toistaiseksi ihan mukavasti, jollakin kierrosluvulla tosin teho heikkenee.
Harmittaa tietysti, mutta kuulee väitettävän, että kyllä muillakin automerkeillä on vikoja.
Miten muuten pitäisi menetellä BK10:n kanssa? Pitäisikö sillä aina poistaa näytöstä vikanumerot (E-1- ...) samoin kuin suihkutuksen merkkivalon palaminen vain pitäisikö antaa niiden rauhassa palaa, jolloin vika juuri tuntuu? Onko merkkivalojen sammuttelu BK10:n avulla enemmänkin itsepetosta, joka kostautuu myöhemmin pahempina vikoina?
Tärkeää oli, ettei kukaan neuvonut moottorilla käyttämistä muuhun tarkoitukseen, esim. ankkurin painoksi sekä sen myötä auton siirtämistä navetan taakse nokkospensaiden paikalle tai - enemmän kunnioitusta osoittaen - hautaamaan maahan.

Korjaukseen siis pitänee viedä. Ensi viikolla on tietoa enemmän.
Sinänsähän auto kulkee toistaiseksi ihan mukavasti, jollakin kierrosluvulla tosin teho heikkenee.
Harmittaa tietysti, mutta kuulee väitettävän, että kyllä muillakin automerkeillä on vikoja.

Miten muuten pitäisi menetellä BK10:n kanssa? Pitäisikö sillä aina poistaa näytöstä vikanumerot (E-1- ...) samoin kuin suihkutuksen merkkivalon palaminen vain pitäisikö antaa niiden rauhassa palaa, jolloin vika juuri tuntuu? Onko merkkivalojen sammuttelu BK10:n avulla enemmänkin itsepetosta, joka kostautuu myöhemmin pahempina vikoina?

Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
Minä poistaisin kerran tai kaksi vikanumerot tuolla tietokoneella. Jos ne aina vaan tulee uudestaan, menisin ja tilaisin ajan korjaamoon. Delttakin on, on myös muita korjaamoja olemassa. Itsellä hyvät kokemukset ad korjaamoketjusta...
warre 353w sedan,
Re: 110, venttiilin ohivuoto, moottoriko irti
Eräältä korjaamolta kerrottiin, että kannen saa hiottavaksi irti ilman koko moottorin irrottamistakin. Silloin tietysti kulut laskisivat aika tavalla. Onko tässä nyt kyseessä vakavasti otettava korjaamo?
(On sanottava vielä, että asianomainen tarkisti asiaa jostakin opaskirjasta, jossa ei ollut Lada 110, mutta kylläkin Samara vm.2001.)
(On sanottava vielä, että asianomainen tarkisti asiaa jostakin opaskirjasta, jossa ei ollut Lada 110, mutta kylläkin Samara vm.2001.)
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
Siis täh? Totta kai sen saa irti ilman moottorin irroittamista. Harva sitä moottoria irroittaa kokonaan, jos kansi pitää vain tehdä.
Re: 110, venttiilin ohivuoto, moottoriko irti
Noinhan se lienee, ettei moottoria välttämättä tarvitse irrottaa, jos on kyse vain kannen hiomisesta. Ongelma on nyt vain niin, että eräillä tahoilla on katsottu tarpeelliseksi irrottaa myös moottori.
Kiinnostaa nyt vain se, että jos ohivuotoasia korjaantuu pelkällä kannen poistolla ja hiomisella moottoria irrottamatta, niin miksi sitten jotkut kuitenkin pitävät moottorinkin irrottamista tarpeellisena. (Meikäläiselle nämä asiat eivät ole niin tuttuja, niin pitää kysyä, kun epäilee.)
Ei kai korjaamokaan kiusallaan vaadi, että moottori on tällaisessa tapauksessa irrotettava
Kiinnostaa nyt vain se, että jos ohivuotoasia korjaantuu pelkällä kannen poistolla ja hiomisella moottoria irrottamatta, niin miksi sitten jotkut kuitenkin pitävät moottorinkin irrottamista tarpeellisena. (Meikäläiselle nämä asiat eivät ole niin tuttuja, niin pitää kysyä, kun epäilee.)
Ei kai korjaamokaan kiusallaan vaadi, että moottori on tällaisessa tapauksessa irrotettava
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
Tehkääpä miten hyvänsä venttiilienne kanssa..
Voihan sen "uuden" venttiilinkin ettiä jostain käytettynä. Itse en pelleilis yhtään palaneen venttiilin kanssa. Hioisin samalla kaikki venttiilit, oikasuttaisin kannen ja vetäisin kalibroidulla momenttiavaimella kannen kiinni.
Ja niitä vikakoodeja ei missään nimessä kannata poistaa koska tietää mistä se vika johtuu!!
Kun ne poistaa kone käy nätimmin, huonosti 4:llä pytyllä. Kun mi-valo vilkkuu ja syttyy, alkaa kone käymään heikommin, syynä se että se katkaisee yhden suuttimen pois käytössä käytöstä ja suojelee siten katalysaattoria. Tämä katalysaattorin suojaustoiminto tosin on vain euro 3 ja uudemmissa eli SEFI koneissa.
Eli nyrkkisääntönä kannattaa pitää sitä että jos vian tietää niin ei kannata poistaa sen aiheuttamia vikakoodeja.

Voihan sen "uuden" venttiilinkin ettiä jostain käytettynä. Itse en pelleilis yhtään palaneen venttiilin kanssa. Hioisin samalla kaikki venttiilit, oikasuttaisin kannen ja vetäisin kalibroidulla momenttiavaimella kannen kiinni.
Ja niitä vikakoodeja ei missään nimessä kannata poistaa koska tietää mistä se vika johtuu!!

Kun ne poistaa kone käy nätimmin, huonosti 4:llä pytyllä. Kun mi-valo vilkkuu ja syttyy, alkaa kone käymään heikommin, syynä se että se katkaisee yhden suuttimen pois käytössä käytöstä ja suojelee siten katalysaattoria. Tämä katalysaattorin suojaustoiminto tosin on vain euro 3 ja uudemmissa eli SEFI koneissa.
Eli nyrkkisääntönä kannattaa pitää sitä että jos vian tietää niin ei kannata poistaa sen aiheuttamia vikakoodeja.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
Mitenkäs pitäisi menetellä, jos BK-10 näyttää vikakoodia, mutta suihkutusjärjestelmän merkkivalo ei pala? - Jos minulla ei olisi ajotietokonetta, en tietäisi silloin koko vian olemassaolosta.
Tässä keskustelussa on tullut sen verran uutta BK-10:stä, että tekee mieli kysyä, onko sen toimintaperiaatteista yleensä jossakin yhtenäistä esitystä? Itse olen aiemmin käsittänyt, että vikakoodit voi huolettomasti poistaa ja ajella sen jälkeen rauhassa.
Tässä keskustelussa on tullut sen verran uutta BK-10:stä, että tekee mieli kysyä, onko sen toimintaperiaatteista yleensä jossakin yhtenäistä esitystä? Itse olen aiemmin käsittänyt, että vikakoodit voi huolettomasti poistaa ja ajella sen jälkeen rauhassa.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
Jos jossakin on todellinen vika, niin eihän nyt vikakoodien poisto sitä mitenkään korjaa. Joskus saattaa tosin koodi tulla jostain väliaikaisesta häiriöstä tms. jolloin järjestelmä väittää jossain olevan vikaa vaikkei sitä tosiasiassa olekkaan. Tällöin nollaus on ainakin aiheellinen. Jos koodi tulee uudestaan nollauksen jälkeen, niin jossain on sitten melko varmasti "oikea" vika. Näin ainaskin minä olen käsittänyt.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
Juuri niin että jos tulee ensimmäisen kerran tai hyvin harvoin joku vikakoodi niin kyseisen kohteen tarkistus ja vikakoodin kuittaus. Mutta jos joku vikakoodi tulee jatkuvasti niin antaa sen olla siellä muistissa, silloin moottorin ohjainlaite osaa ottaa toiminnoissaan vian huomioon ja toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Etenkin uudemmissa tuo diagnostiikka säätelee hyvinkin paljon arvoja mahdollisten vikojen mukaan.
Ja kerrotaan nyt tässäkin kissankokoisilla kirjaimilla että JOS MI-VALO ALKAA VILKKUMAAN ENNENKUIN SYTTYY, ON VIKA OTETTAVA TOSISSAAN, KOSKA SILLOIN VIKA ON KATALYSAATTORIA VAURIOITTAVA! Jos mi-valo vain syttyy palamaan ei todennäköisesti ole niin vakava ja akuutti vika.
Ja kerrotaan nyt tässäkin kissankokoisilla kirjaimilla että JOS MI-VALO ALKAA VILKKUMAAN ENNENKUIN SYTTYY, ON VIKA OTETTAVA TOSISSAAN, KOSKA SILLOIN VIKA ON KATALYSAATTORIA VAURIOITTAVA! Jos mi-valo vain syttyy palamaan ei todennäköisesti ole niin vakava ja akuutti vika.

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
Ajotietokone antaa heti vikakoodin kun vika ilmenee.Kun vika pahenee check-engine valon pitäisi syttyä.Näin kävi itselleni,kun kannentiiviste alkoi vuotamaan.Vaihdoin tiivisteen melko pian vian ilmenemisen jälkeen.Vuoto oli pieni mutta selvästi havaittavissa(mm.ykkös männän laki oli kirkas).Mittasin kannen ristiin eikä kieroutumista ollut havaittavissa.Vanhat kannenpultitkin kelpasivat,sillä ne olivat vielä reilusti raja-arvojen sisäpuolella.Kiristys momenttiavaimella sekä astelevyllä.Tämän jälkeen on mittariin tullut 30tkm.
Aikainen reagointi vikaan saattaa säästää suuremmilta harmeilta ja kustannuksilta.Kyllähän tuo omakin kansi olisi ollut koneistamo-tavaraa,jos olisi vaan kuittaillut vikakoodeja pois.
Aikainen reagointi vikaan saattaa säästää suuremmilta harmeilta ja kustannuksilta.Kyllähän tuo omakin kansi olisi ollut koneistamo-tavaraa,jos olisi vaan kuittaillut vikakoodeja pois.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 110, venttiilin ohivuoto, missä korjata
Nuo sytytyskatkos vikakoodit kannattaa aina ottaa vakavasti. Syyt ei välttämättä ole vakavia mutta seuraukset on aina vakavia! Syitä voi olla esim. vuotava tai tukossa oleva suutin, huonot tulpat tai johdot, ohivuoto venttiilissä, väärät venttiilivälykset, kulunut nokka-akseli, 16v koneissa öljy tulppien koloissa... Eli mikä hyvänsä mikä aiheuttaa syttymiskelvottoman seoksen tai muuten palamattomuutta. Ja lähes kaikki näistä aiheuttavat happea ja palamatonta polttoainetta ja tämä aiheuttaa katalysaattorille kuumat oltavat!!
Yleensä myös kyseisen sylinterin vikakoodi sytytyskatkoksista antaa suuntaa etsiä vikaa siitä sylinteristä koska ohjainlaite melkohyvin tunnistaa oikean sylinterin siitä että pyörimisnopeus kyseisen sylinterin työtahdin aikana hidastuu.

Yleensä myös kyseisen sylinterin vikakoodi sytytyskatkoksista antaa suuntaa etsiä vikaa siitä sylinteristä koska ohjainlaite melkohyvin tunnistaa oikean sylinterin siitä että pyörimisnopeus kyseisen sylinterin työtahdin aikana hidastuu.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129