Suolaa, suolaa...

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
pressa
Viestit: 10538
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nonnis kirjoitti:Parhaiten tietävät aina ne, jotka eivät ole hiacea isommalla ajaneet.
maalla on helppo olla viisas, kun merellä sattuu vahinko.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Viisaiden ollessa maalla ja kun merellä vahinko sattuu, ovatko silloin vahinkopaikalla viisaiden vastakohdat? Mikä siinä on, kun syyksi sanotaan, että taas yllätti. Eikö miljoonia kilometrejä ajaneilla kuljettajilla ole kokemusta esim. säätilanmuutosten tuomista uhkatekijöistä. Onko autoissa puutteita huolloissa ja korjauksissa, jotka muuttavat ajoneuvon käyttäytymistä ääritilanteissa. Onko aikataulut liian tiukat ja niissä ei ole ns. joustovaraa. Fysiikanlakejahan ei voi ohittaa, sivuuttaa eikä ylittää. Kumpi on tärkeämpää, olla ajoissa perillä, vai olla luomatta uhkatekijöitä liikenteeseen vaarallisissa ajo-olosuhteissa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No eipä ammattilaisia sää yleensä yllätäkään, vaan eikös ne oo ne helsinkiläiset henkilöautoilijat, joille talvikeli tulee joka vuosi yllätyksenä.

Toki joissain hommissa aikataulujen takia joudutaan menemään riskirajoilla, mutta ei ne aikataulut ole kuljettajien syy. Toinen hoputtava tekijä on perässäroikkuva kilometrien pituinen henkilöautojono, jos yrittää ajaa täysin turvallista nopeutta. Sitten ne ohitse poukkoilevat henkilöautoilijat aiheuttaa vaaratilanteita.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Ei kai se ole liikkeelle lähtö se ongelma, mielestäni ongelma on ohjattavuus ja pysähtyminen.
Jos viittaat tuohon mun "tarinaan", niin ei tuolla välillä 3talven aikana ollut yhdelläkään vakituisella kuskilla tuollaisia vaikeuksia. Oppimiskyvyn puute myös ihmetytti, tönkkönä risteyksen ohi, pakitusta ja 30km:n jälkeen seuraavassa risteyksessä sama homma, uudestaan ja uudestaan...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

^Jospa siinä oli joku isäntä/juitsari tms hienompi herra ajamassa ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Kokemus puhuu puolestaan tuolla tien päällä. Pitäisi vaan malttaa mielensä, meinaan opetella ennakoivan ajon asenne. Tulee noissa risteyksissä lähdettyä usein kuorma-auton eteen, sitten harmittaa kun huomaa kuorma-auton takapuskurissa vauhtia työntämässä. Minä pääsen pian matkavauhtiin, kuormurilla kestää taas entisen vauhdin kelaaminen ikuisuuden.
Minä en kaipaa suolaa tippaakaan tielle, kala ilman suolaa maistuu puulle.
warre 353w sedan,
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Ei kai se ole liikkeelle lähtö se ongelma, mielestäni ongelma on ohjattavuus ja pysähtyminen. Raskaalleliikenteelle talvirengaspakko, kuten kevyemmällekin. Nykypäivän pehmeillä seoksilla saadaan varmasti niihinkin sopivat ns. kitkarenkaat. Pitäisi saada sitä turvallisuusasennetta lisättyä, varsinkin ajokelien vaihtuessa nopeassa tahdissa, ettei tarvitsisi otsikoihin kirjoitella talven yllättäneen, liukkauden yllättäneen jne. Tieliikennelaissa on muistaakseni pykälä jossa vaaditaan, että ajoneuvo on hallittava "kaikissa" ennalta varoittamattomissa tilanteissa. Kukapa muu kuin kuljettaja on se joka hallitsee. Mihin meillä on kiire, kun emme kuitenkaan kerkiä joka paikassa käydä, emmekä kaikkea tehdä. Aina, siis aina, suurin osa jää vajaaksi, tai tekemättä, taikka kokematta.
Vielä kun saisi yritysjohtajat sun muut pamput ymmärtämään moisen kiireettömyyden.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Nykyään lähes kaikilla on aina KIIRE!
Kiire sanaan sisältyy kyllä hosuminen.
Siksi sitä kaikenlaista vahinkoa sattuu, kun on kiire/hosuminen.
-kiireissään käytiin kaupassa
-kiireissään ajoin terminaaliin
-kiireessä en huomannut
-kiireessä jäi ostamatta
-kiireessä unohdin tarkistaa kuorman kiinnityksen
-kiireessä unohdin avaimet, lompakon tai kännykän.
-oli niin kiire, että en kerkinyt sinua katsomaan.
Onko nämä
sinulle tuttuja asioita.?
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja dJONY »

pressa kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:Parhaiten tietävät aina ne, jotka eivät ole hiacea isommalla ajaneet.
maalla on helppo olla viisas, kun merellä sattuu vahinko.
Juu tuo on kyllä totta. Ihan näin traktorin kannalta ku asiaa ajattelee, niin ei kyllä normi renkaille tee mieli lähteä ajelemaan. tuossa pari viikkoa sitten vein peili jäillä yhden viljakuorman, ja ei ollu kaukana etten olisi ollut ojassa. Kun se 6 tonnia lähtee luisumaan vinoa tietä reunaa kohti, niii ei siinä paljoa ole tehtävissä.

Mutta itse asiaan. Traktoreihinkin on olemassa parempia renkaita "nappularankeet" jotka pitävät talvella miljoona kertaa paremmin kuin normaalit, mutta maksavat enemmän, ja eivät pelto käytössä ole niin hyvät kuin perinteiset. Joten en rupea talvea varten investoimaan 6000 € pelkkiin renkaisiin, kun talvella tulee ajettua maksimissaan 100 km. Ja siitäkin suurin osa on lumitöitä.

Mielipiteeni on se että suolausta pitäsisi vähentää. Tai sitten määrata kitkarengas pakko ja kieltää nastat yksityis auoista. Kuten kaupungeissa valojen jälkeisissä mäissä huomaa, että nastat on syöneet asfalttiin syvät urat.

Ja vauti se on mikä tappaa ei matka.
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja Mara »

dJONY kirjoitti:Mielipiteeni on se että suolausta pitäsisi vähentää. Tai sitten määrata kitkarengas pakko ja kieltää nastat yksityis auoista. Kuten kaupungeissa valojen jälkeisissä mäissä huomaa, että nastat on syöneet asfalttiin syvät urat.
En ole itsekään mikään suolan ystävä mutta olen silti sitä mieltä, että kyllä se raskas kalusto suolattuilla teillä kulkee mielummin. Enkä missään tapauksessa tarkoita, että kesä tehdään väkisin suolaamalla!
Se 60000 kiloa kyllä lisää pitoa tiettyyn rajaan asti mutta en kyllä itse mielelläni peilijäisille teille sellaisella lähtisi..
Kitkarenkaat ovat ihan jees vaihtoehto mutta nekin tarvitsevat nastojen karhentamia teitä. Jos kaikki kiillottavat pintaa vain kitkoilla, ei homma etene.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ympäristön ja työllisyyden yms kannalta voitaisiin kyllä kyseenalaistaa koko rekkaliikenne, hirveetä saastuttamista ajella kumipyörillä ympäri maata, kama kulkee raiteillakin ja lisääntyneet kuljetukset aiheuttuu osittain siitä että yrityksiä ja laitoksia on hajasijoiteltu, lisääntyneillä kuljetuksilla saadaan säästöjä kun lopetettaan toimipisteitä ja heitetään porukkaa pihalle firmoista. kuljettaminen on halvempaa yrityksille.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Lada-Jussi kirjoitti:ympäristön ja työllisyyden yms kannalta voitaisiin kyllä kyseenalaistaa koko rekkaliikenne, hirveetä saastuttamista ajella kumipyörillä ympäri maata, kama kulkee raiteillakin ja lisääntyneet kuljetukset aiheuttuu osittain siitä että yrityksiä ja laitoksia on hajasijoiteltu, lisääntyneillä kuljetuksilla saadaan säästöjä kun lopetettaan toimipisteitä ja heitetään porukkaa pihalle firmoista. kuljettaminen on halvempaa yrityksille.
Kun nyt mennään OT:ta niin lisään tähän, että eilen Kauppalehti uutisoi, että Teijo-Talot Oy:n tuotteet kuljetetaan Virosta Suomeen, kun palkkamenot ovat etelänaapurissa puolet Suomen vastaavasta. Näin ollen talon kuljetuskin lahden takaa kannattaa. Jännä seikka asiassa on, että ko. yritys mainostaa itseään näin: Teijo-Talo - Suomen ainoa valmistalotehdas.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Onkohan kerholaisissa paljonkin liikennetsijöitä? ei muuten mutta kun taivastellaan renkaiden hintoja eritoten raskaankaluston renkaiden hintoja.
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Mara kirjoitti:
dJONY kirjoitti:Mielipiteeni on se että suolausta pitäsisi vähentää. Tai sitten määrata kitkarengas pakko ja kieltää nastat yksityis auoista. Kuten kaupungeissa valojen jälkeisissä mäissä huomaa, että nastat on syöneet asfalttiin syvät urat.
En ole itsekään mikään suolan ystävä mutta olen silti sitä mieltä, että kyllä se raskas kalusto suolattuilla teillä kulkee mielummin. Enkä missään tapauksessa tarkoita, että kesä tehdään väkisin suolaamalla!
Se 60000 kiloa kyllä lisää pitoa tiettyyn rajaan asti mutta en kyllä itse mielelläni peilijäisille teille sellaisella lähtisi..
Kitkarenkaat ovat ihan jees vaihtoehto mutta nekin tarvitsevat nastojen karhentamia teitä. Jos kaikki kiillottavat pintaa vain kitkoilla, ei homma etene.
Siis kuten tuossa lukee, jos suolausta ei vähennetä niin sitten kitkarengas pakko YKSITYIS autoilijoille. Eli taksit, poliisit, posti yms. saisivat käyttää nastoja edelleen.

Ja kyllä kitkoilla pärjää kaikella muulla alustalla hyvin, paitsi peilijää johon sataa vettä. Tosin yksi vaihtoehto vielä olisi se että pitäisi sitten olla mukanan jääketjut, niin ei voisi tulla ongelmia. Ja tuota jäätä nyt ei ainakaan tänä talvene montaa päivää ole ollut.
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Suolaa, suolaa...

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jussi Jussi, mietis nyt vähän tota raidejuttua tarkemmin. Raideliikenteellä voitaisiin korvata ehkä pieni osa runkolinjoista, ei muuta. Tosin ne junat tuntuu kulkevan huonolla kelillä vielä rekkoja huonommin.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin