Samran jäähdyttimen puhallin
Samran jäähdyttimen puhallin
1995 mallin Samara 1500 ja jäähdyttimen puhallin pyörii kokoajan, kun moottorin lämpötila on yli 60 astetta. Mitattu infrapunamittarilla, mittari näyttää jo 90 astetta. Ohjaako moottorinohjainlaite puhallinta ja minkä anturin mukaan???? Jäähdyttimessä, missä ennen oli termostaattikytkin on nyt vain tulppa??
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samran jäähdyttimen puhallin
Terve!
Moottorinohjainyksikkö ohjaa myös jäähdytyspuhallinta.
Anturina toimii termostaattikotelossa oleva anturi. Katso Usein kysytyt kysymykset -osiosta aihe "Ruiskusamaran anturit".
Veikkaisin, että kyseinen anturi on tullut tiensä päähän.
Anturi on helppo vaihtaa. Jäähdytinnestettä ei tule ulos. Avaa paisuntasäiliön tulppa, jotta jäähdytysjärjestelmän paine poistuu.
Täydennän tätä viestiä myöhemmin (luultavasti 11.4.) ja kerron, mikä anturi - alkuperäisen ohella - sopii.
TÄYDENNYS 12.4:
Eipä löytynyt tietokoneen muistista tietoa siitä, mikä anturi sopii alkuperäisen tilalle. Palaan asiaan, jos tieto löytyy.
Lada-Jussin seuraavaan viestiin kommenttina, että Check Engine -valo (MI-valo) ei syty, jos anturin antama lämpötilatieto on uskottava, vaikka tieto sinällään olisikin väärä. GM-Samarasta en tiedä, mutta uudemmissa Bosch MP7.0 -järjestelmissä valo syttyy, jos anturi väittää nesteen olevan kylmempää kuin -42 degC tai kuumempaa kuin +135 degC.
Uskoisin, että autotarvikeliikkeistä löytyy, vanha mukaan malliksi.
menestystä
SvS
Moottorinohjainyksikkö ohjaa myös jäähdytyspuhallinta.
Anturina toimii termostaattikotelossa oleva anturi. Katso Usein kysytyt kysymykset -osiosta aihe "Ruiskusamaran anturit".
Veikkaisin, että kyseinen anturi on tullut tiensä päähän.
Anturi on helppo vaihtaa. Jäähdytinnestettä ei tule ulos. Avaa paisuntasäiliön tulppa, jotta jäähdytysjärjestelmän paine poistuu.
Täydennän tätä viestiä myöhemmin (luultavasti 11.4.) ja kerron, mikä anturi - alkuperäisen ohella - sopii.
TÄYDENNYS 12.4:
Eipä löytynyt tietokoneen muistista tietoa siitä, mikä anturi sopii alkuperäisen tilalle. Palaan asiaan, jos tieto löytyy.
Lada-Jussin seuraavaan viestiin kommenttina, että Check Engine -valo (MI-valo) ei syty, jos anturin antama lämpötilatieto on uskottava, vaikka tieto sinällään olisikin väärä. GM-Samarasta en tiedä, mutta uudemmissa Bosch MP7.0 -järjestelmissä valo syttyy, jos anturi väittää nesteen olevan kylmempää kuin -42 degC tai kuumempaa kuin +135 degC.
Uskoisin, että autotarvikeliikkeistä löytyy, vanha mukaan malliksi.
menestystä
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 12.4.2008 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Samran jäähdyttimen puhallin
lähes poikkeuksetta ton anturin toimintahäiriö esiintyy myös check engine valon palamisena ja käynnistymisvaikeuksina. onkin yleensä ainut vika mistä GM:ssä toi valo herjaa.

Re: Samran jäähdyttimen puhallin
Ja lämpömittariko toimii myös saman anturin ja moottorinohjaimen kautta??
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samran jäähdyttimen puhallin
Terve!
Juuri niin. Muuta lämpötilatietoa ei moottorista tule (paitsi imuilman lt-tieto, mutta se on eri juttu.)
Itse anturi näyttää siis tältä:

Anturin resistanssi eri lämpötiloissa (Ohmia):
+100 C - 177 ohm*90-241*80-332*70-467*60-667*50-973*45-1188*40-1459*30-2238*25-2796*20-3520*15-4450*10-5670*5-7280*0-9420*-5-12300*-10-16180*-15-21450*-20-28680 -30-52700*-40-100700
Jutunkerrontana: Omassa taannoisessa GM-Samarassa m/1995 kimahti nesteen lt-anturi kolme vuotta sitten talvella. Kun -20 asteessa laittoi virran päälle, käynnistyi jäädyttimen puhallin heti ja lt-mittari heilahti +130:een. Moottori oli melko hankala käynnistää, kun mitään kylmärikastusta ei tullut, eikä se ajettavuuskaan moottorin vihdoin käynnistytttyä niin kaksinen ollut
SvS
Juuri niin. Muuta lämpötilatietoa ei moottorista tule (paitsi imuilman lt-tieto, mutta se on eri juttu.)
Itse anturi näyttää siis tältä:

Anturin resistanssi eri lämpötiloissa (Ohmia):
+100 C - 177 ohm*90-241*80-332*70-467*60-667*50-973*45-1188*40-1459*30-2238*25-2796*20-3520*15-4450*10-5670*5-7280*0-9420*-5-12300*-10-16180*-15-21450*-20-28680 -30-52700*-40-100700
Jutunkerrontana: Omassa taannoisessa GM-Samarassa m/1995 kimahti nesteen lt-anturi kolme vuotta sitten talvella. Kun -20 asteessa laittoi virran päälle, käynnistyi jäädyttimen puhallin heti ja lt-mittari heilahti +130:een. Moottori oli melko hankala käynnistää, kun mitään kylmärikastusta ei tullut, eikä se ajettavuuskaan moottorin vihdoin käynnistytttyä niin kaksinen ollut

SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samran jäähdyttimen puhallin
Tosta omasta myös 95 GM Samarasta meni aikoinaan toi anturi aivan samoilla oireilla. Tästä 96 mallista meni myös anturi pari vuotta sitten, mutta silloin ei se puhallin lähtenyt jostain syystä heti käyntiin, mutta muuten oireet oli samat -vaikea käynnistää ja käynnistyttyään kuin kolmella pytyllä. Ainoa anturi minkä olen tohon 11vuoden (120tkm) aikana joutunut uusimaan! Lambdakin olisi pitänyt vaihtaa 90tkm. kohdalla, mutta ei kai siitä haittaa ole jos kerran arvot on kunnossa.Sdelano v SSSR kirjoitti:
Jutunkerrontana: Omassa taannoisessa GM-Samarassa m/1995 kimahti nesteen lt-anturi kolme vuotta sitten talvella. Kun -20 asteessa laittoi virran päälle, käynnistyi jäädyttimen puhallin heti ja lt-mittari heilahti +130:een. Moottori oli melko hankala käynnistää, kun mitään kylmärikastusta ei tullut, eikä se ajettavuuskaan moottorin vihdoin käynnistytttyä niin kaksinen ollut
SvS

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»