110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
-
Riisi
110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Vm. 2000 110 lähtee hyvin kylmänä käyntiin, mutta kun kierrokset alkavat tasaantua tyhjäkäynnille, kierrokset tippuvat ja lopulta niin alas että kone tukehtuu. Kaasuun reagointi em. tilanteessa on myös aika kehnoa ja moottori tukehtuu aika helposti, pumppaamalla kaasua sitten kierrokset saa niin ylös että käy hyvin. Lämpimänä mitään tyhjäkäyntiongelmia ei ole. Mistä tuota vikaa vois ruveta etsiin? Lisäksi kylmänä liikkeelle lähdettäessä on ensimmäinen kilometri aika nykimistä, tokenee tosin kun moottori vähän lämmennyt.
En tiedä liittyykö ensimmäiseen vikaan, mutta ce-valokin syttyy aina välillä. Eritoten pidemmillä matkoilla, maantienopeuksilla. Valo sammuu taas muutaman hitaamman ajopätkän jälkeen kaupungissa. On noita koodeja purettu aina välillä huollossa ja testerillä katteltu moottoria, mutta niistä tiedoista ei ole selvinnyt mitään korjattavaa vikaa.
Määräaikaishuolto (45tkm) on tehty pari kuukautta sitten, tulpat ja bensansuodatin on vaihdettu pari viikkoa sitten.
Vai voiko elektroniikassa olla joku rikki? Reilu vuosi takaperin akkua vaihdettaessa tuli avaimella oikosuljettua akkua, ja hitsaaminen loppui kun maadoituskaapeli auton nokkaan suli poikki. Onkohan joku komponentti sellainen, että olis ihan heti vaarassa kärähtää. Tämän jälkeen auto alkoi satunnaisesti vilkutella ce-valoa.
Jos on jotain korjausehdotuksia, diagnooseja, niitä otetaan mielellään vastaan.
En tiedä liittyykö ensimmäiseen vikaan, mutta ce-valokin syttyy aina välillä. Eritoten pidemmillä matkoilla, maantienopeuksilla. Valo sammuu taas muutaman hitaamman ajopätkän jälkeen kaupungissa. On noita koodeja purettu aina välillä huollossa ja testerillä katteltu moottoria, mutta niistä tiedoista ei ole selvinnyt mitään korjattavaa vikaa.
Määräaikaishuolto (45tkm) on tehty pari kuukautta sitten, tulpat ja bensansuodatin on vaihdettu pari viikkoa sitten.
Vai voiko elektroniikassa olla joku rikki? Reilu vuosi takaperin akkua vaihdettaessa tuli avaimella oikosuljettua akkua, ja hitsaaminen loppui kun maadoituskaapeli auton nokkaan suli poikki. Onkohan joku komponentti sellainen, että olis ihan heti vaarassa kärähtää. Tämän jälkeen auto alkoi satunnaisesti vilkutella ce-valoa.
Jos on jotain korjausehdotuksia, diagnooseja, niitä otetaan mielellään vastaan.
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: 110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Jokin anturi tai antureita viallisia, ilmamassamittari mahdollisesti viallinen...
Meidän 110 vm 2000 oli kanssa melkoinen rytkytin, lopulta homma korjaantui
siten että merkkihuollossa kokeiltiin osia vaihtamalla missä vika.
Meidän 110 vm 2000 oli kanssa melkoinen rytkytin, lopulta homma korjaantui
siten että merkkihuollossa kokeiltiin osia vaihtamalla missä vika.
-
Riisi
Re: 110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Huoltoonhan tuo sitten oli vietävä, kun ei enää käynyt tyhjäkäyntiä ollenkaan. Tai no ei edes kaasulla pysynyt käynnissä. Ilmamäärämittari meni vaihtoon. Pakokaasuarvotkin oli mitä sattu, niin lambdakin vaihdettiin. Nyt on sitten kylmänä käynnistyksen jälkeen käynyt tosi hyvin.
Sitten tuli vaan sellanen vika, että moottorin ollessa vähän aikaa jäähtynyt ajon jälkeen, ei uudestaan käynnistettäessä auto pysy tyhjäkäynnillä vaan sammuu. No kun pari kertaa polkasee kaasua ko. tilanteessa löytyy se tyhjäkäynti, mutta kovin tasainen tuo käynti ei ole. Siitä sitten kun lähtee matkaan, meno on hieman nykivää. Missähän vika? Käytin jo pullollisen Masinoliakin tässä joku aika sitten, kun ajattelin onko tankkiin kertynyt vettä. Auttoi ehkä hieman, mutta ei tuo toimivuutta mitenkään mullistanut.
Sitten vikana on ollut aika korkeat lämmöt. Ei tarvinnut kesähelteillä ollu kuin hetki paikallaan, niin johan lämmöt oli miltei punaisella ja tuuletin puhalsi. Sama juttu on vaikka olis vähän reilu kymmenen astetta lämmintä ulkona. Onkohan tuolla vielä jotain antureita sökönä? Jäähdytysnestettä on kyllä ihan tarpeeksi säiliössä.
Sitten tuli vaan sellanen vika, että moottorin ollessa vähän aikaa jäähtynyt ajon jälkeen, ei uudestaan käynnistettäessä auto pysy tyhjäkäynnillä vaan sammuu. No kun pari kertaa polkasee kaasua ko. tilanteessa löytyy se tyhjäkäynti, mutta kovin tasainen tuo käynti ei ole. Siitä sitten kun lähtee matkaan, meno on hieman nykivää. Missähän vika? Käytin jo pullollisen Masinoliakin tässä joku aika sitten, kun ajattelin onko tankkiin kertynyt vettä. Auttoi ehkä hieman, mutta ei tuo toimivuutta mitenkään mullistanut.
Sitten vikana on ollut aika korkeat lämmöt. Ei tarvinnut kesähelteillä ollu kuin hetki paikallaan, niin johan lämmöt oli miltei punaisella ja tuuletin puhalsi. Sama juttu on vaikka olis vähän reilu kymmenen astetta lämmintä ulkona. Onkohan tuolla vielä jotain antureita sökönä? Jäähdytysnestettä on kyllä ihan tarpeeksi säiliössä.
Re: 110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Vika voi olla tyhjäkäyntimoottorissa(säätää kaasuläppää)Riisi kirjoitti:Huoltoonhan tuo sitten oli vietävä, kun ei enää käynyt tyhjäkäyntiä ollenkaan. Tai no ei edes kaasulla pysynyt käynnissä. Ilmamäärämittari meni vaihtoon. Pakokaasuarvotkin oli mitä sattu, niin lambdakin vaihdettiin. Nyt on sitten kylmänä käynnistyksen jälkeen käynyt tosi hyvin.
Sitten tuli vaan sellanen vika, että moottorin ollessa vähän aikaa jäähtynyt ajon jälkeen, ei uudestaan käynnistettäessä auto pysy tyhjäkäynnillä vaan sammuu. No kun pari kertaa polkasee kaasua ko. tilanteessa löytyy se tyhjäkäynti, mutta kovin tasainen tuo käynti ei ole. Siitä sitten kun lähtee matkaan, meno on hieman nykivää. Missähän vika? Käytin jo pullollisen Masinoliakin tässä joku aika sitten, kun ajattelin onko tankkiin kertynyt vettä. Auttoi ehkä hieman, mutta ei tuo toimivuutta mitenkään mullistanut.
Sitten vikana on ollut aika korkeat lämmöt. Ei tarvinnut kesähelteillä ollu kuin hetki paikallaan, niin johan lämmöt oli miltei punaisella ja tuuletin puhalsi. Sama juttu on vaikka olis vähän reilu kymmenen astetta lämmintä ulkona. Onkohan tuolla vielä jotain antureita sökönä? Jäähdytysnestettä on kyllä ihan tarpeeksi säiliössä.
Lämpöongelma voi johtua siitä että termari ei aukea kunnolla,omassa on joutunut vaihtamaan termarin 2-3 vuoden välein.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
-
rotsi4
Re: 110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Kaasuläpän asentotunnistin voi olla myös yksi vikakohde, sen kunnon pystyy selvittämään mittaamalla jännitemittarilla.
Jos bosch-osien tilalle on vaihdettu kiinalaisia osia ilmestyy myös monenlaisia oireita, eikä ainakaan oma samara niillä kunnolla toiminut.
Ajotietokone ja vikakoodilista kannattaa hankkia myös.
Jos bosch-osien tilalle on vaihdettu kiinalaisia osia ilmestyy myös monenlaisia oireita, eikä ainakaan oma samara niillä kunnolla toiminut.
Ajotietokone ja vikakoodilista kannattaa hankkia myös.
-
Riisi
Re: 110 nykii ja yskii
Jatketaan nyt vanhaa viestiketjua kun samat vaivat Ladassa (110, vm.00, 8v), edelleen.
Eli siis toi lämpimänä käynnistyminen on hieman tuskaista, kun kaasua joutuu antamaan ensimmäisen hörähdyksen jälkeen, ettei kierrokset putoa, ja lopulta auto sammu. Sit kun polkaissut, kone käy luultavimmin kolmella pytyllä jonkin aikaa ennen kuin tilanne tasaantuu. Joskus kun auto auringonpaisteessa, meinaa tyhjäkäynti tukehtua startin jälkeen, ja usein myös tukehtuu. Käyneekö liian rikkaalla, ja mikähän ihme sen aiheuttaa?
Autossa oli kuukausi takaperin samat ongelmat, mutta CE-valo paloi myös. Vikakoodin perusteella sitten Nokialla vaihdettiin lambda (ei ollut muita koodeja). Ei nyt ihan onnistuneeksi huolloksi voi sanoa, kun hyvä että korjaamon pihasta pääsi pois, kun kone ei käynyt. Kyllä se ekan kilometrin matkalla hieman parani ja ajaamaan pystyi. Niinpä ajattelin jatkaa kotiin. Jos kolme päivää meni lambdan vaihtoon, ei oikein motivaatio riittänyt enää jättää autoa päiväksikään pidempään lojumaan korjaamolle.
Nyt sitten CE-valo ei pala, mutta starttiongelmat lämpimänä jatkuvat. Lämmöt ovat punaisen rajoilla ruuhkissa edelleen, eivät suostuneet vaihtamaan Nokialla termostaattia, kun yli sadan asteen lämmöt ovat kuulemma ihan normaalit. Sitten tasakaasulla 2000 kierroksen hujakoilla III- ja IV-vaihteella tulee kummaa nytkytystä ja yskimistä.
Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä? Aloittaako toi sekalainen anturien vaihtaminen, check engine kun ei pala ja muutenkaan mitään vikakoodia ei tule ulos.
Jos joku on positiivista, niin hyvin yön yli levännyt Lada toimii loistavasti, eikä nyi.
Eli siis toi lämpimänä käynnistyminen on hieman tuskaista, kun kaasua joutuu antamaan ensimmäisen hörähdyksen jälkeen, ettei kierrokset putoa, ja lopulta auto sammu. Sit kun polkaissut, kone käy luultavimmin kolmella pytyllä jonkin aikaa ennen kuin tilanne tasaantuu. Joskus kun auto auringonpaisteessa, meinaa tyhjäkäynti tukehtua startin jälkeen, ja usein myös tukehtuu. Käyneekö liian rikkaalla, ja mikähän ihme sen aiheuttaa?
Autossa oli kuukausi takaperin samat ongelmat, mutta CE-valo paloi myös. Vikakoodin perusteella sitten Nokialla vaihdettiin lambda (ei ollut muita koodeja). Ei nyt ihan onnistuneeksi huolloksi voi sanoa, kun hyvä että korjaamon pihasta pääsi pois, kun kone ei käynyt. Kyllä se ekan kilometrin matkalla hieman parani ja ajaamaan pystyi. Niinpä ajattelin jatkaa kotiin. Jos kolme päivää meni lambdan vaihtoon, ei oikein motivaatio riittänyt enää jättää autoa päiväksikään pidempään lojumaan korjaamolle.
Nyt sitten CE-valo ei pala, mutta starttiongelmat lämpimänä jatkuvat. Lämmöt ovat punaisen rajoilla ruuhkissa edelleen, eivät suostuneet vaihtamaan Nokialla termostaattia, kun yli sadan asteen lämmöt ovat kuulemma ihan normaalit. Sitten tasakaasulla 2000 kierroksen hujakoilla III- ja IV-vaihteella tulee kummaa nytkytystä ja yskimistä.
Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä? Aloittaako toi sekalainen anturien vaihtaminen, check engine kun ei pala ja muutenkaan mitään vikakoodia ei tule ulos.
Jos joku on positiivista, niin hyvin yön yli levännyt Lada toimii loistavasti, eikä nyi.
-
Peuhu
Re: 110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Moro!
Tätä palstaa lueskelleena on jostain jäänyt mielen perukoille kaivertamaan semmoinen ajatus, että lämpötila-anturin toimimattomuus vois aiheuttaa kyseisen kaltaisia oireita.
Tätä palstaa lueskelleena on jostain jäänyt mielen perukoille kaivertamaan semmoinen ajatus, että lämpötila-anturin toimimattomuus vois aiheuttaa kyseisen kaltaisia oireita.
-
Riisi
Re: 110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Vaihdoin tulpanjohdot ja nyt on käynnistynyt hyvin myös lämpimällä moottorilla. Johdot on AD:n 20 euron piuhat. Vaihdoin eilen vielä tulpat. Vanhat oli NGK:n BPR6ES ja laitoin tilalle Boschin Super4-WR78. Menossa on edelleen lievää nytkytystä.
Haen vielä tuon AD:n ilmamäärämittarin ja katsotaan tokeneeko. Jostain luin että moottorin lämpötilanäyttämä tulee samalta anturilta kuin menee moottorin ohjaukselle. Siis lämpötila-anturikin sitten joskus sotkee moottorin toimintaa, kun viime kuukausien aikana ohjaamon mittari on sahannut 15-20 asteen haitarilla edestakaisin sekunnin syklillä. Tosin 98% ajasta näyttämä on ihan järkevä. Taitaa olla hyvä vaihtaa tuokin anturi.
Haen vielä tuon AD:n ilmamäärämittarin ja katsotaan tokeneeko. Jostain luin että moottorin lämpötilanäyttämä tulee samalta anturilta kuin menee moottorin ohjaukselle. Siis lämpötila-anturikin sitten joskus sotkee moottorin toimintaa, kun viime kuukausien aikana ohjaamon mittari on sahannut 15-20 asteen haitarilla edestakaisin sekunnin syklillä. Tosin 98% ajasta näyttämä on ihan järkevä. Taitaa olla hyvä vaihtaa tuokin anturi.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Terve!
Moottorin lämpömittari saa tietonsa samalta anturilta kuin moottorinohjausyksikkökin.
Jos anturi antaa virheellistä, mutta sinällään uskottavaa tietoa, ei vikavalo syty.
(Siis esimerkiksi anturi väittää jäähdytysnesteen olevan sata-asteista, vaikka totuus olisi 20 astetta.)
menestystä
SvS
Moottorin lämpömittari saa tietonsa samalta anturilta kuin moottorinohjausyksikkökin.
Jos anturi antaa virheellistä, mutta sinällään uskottavaa tietoa, ei vikavalo syty.
(Siis esimerkiksi anturi väittää jäähdytysnesteen olevan sata-asteista, vaikka totuus olisi 20 astetta.)
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
Riisi
Re: 110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Hetken aikaa nuo tulpanjohdot auttoivat lämpimänä käynnistymiseen, tai sitten olosuhteet olivat vain suotuisat. Auto rupes taas hörähtään käyntiin lämpimänä ja sitten kierrokset nollaan ja auto sammui. Ei kuitenkaan ollut suurin murhe, joten varasin Deltaan ajan, että vaihtaisivat tuon jäähdytinnesteen lämpötila-anturin, jos vaikka nytkytys lämpimänä katois. Vein sitten Deltaan 50e:n jäähdytysnesteanturin vaihtoon. No vaihtoivat anturin. Tutkivat muutenkin autoa ja selvisi että kaasuläpänasentotunnistin antoi lämpimällä moottorilla epäjohdonmukaista signaalia pienellä kaasulla. No vaihtoivat sen kaasuläpän asentotunnistimenkin lämpötila-anturin lisäksi. Olisivat voineet ilmoittaa että korjaukselle tulee lisää hintaa ja korjattavaa tulee lisää. Vaihtoivat nyt molemmat kysymättä ja samalla toi lämpötila-anturin vaikutus jäi kysymysmerkiksi. Lämpötila-anturin vaihto meni luvattuun 50 euroon, mutta 200 euroa maksoi kaasuläpänasentotunnistimen vaihto ja muu tutkailu. Siihen kuitenkin loppui tasakaasulla nytkytykset.
Auto ei lämpimänä sitten edelleenkään oikein startannut mallikkaasti. Vaihdoin sitten ilmamäärämittarin, uuteen ADn tarvikeosaan (42e). Ja johan rupes lähteen lämpimänä käyntiin, ja jäi mallikkaasti tyhjäkäynnille. Pari kertaa on oireillut vanhaan tyyliin, mutta pääasiallisesti auto toimiin hyvin.
Auto ei lämpimänä sitten edelleenkään oikein startannut mallikkaasti. Vaihdoin sitten ilmamäärämittarin, uuteen ADn tarvikeosaan (42e). Ja johan rupes lähteen lämpimänä käyntiin, ja jäi mallikkaasti tyhjäkäynnille. Pari kertaa on oireillut vanhaan tyyliin, mutta pääasiallisesti auto toimiin hyvin.
-
rotsi4
Re: 110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Ei pitäisi oireilla mitenkään jos kaikki anturit ja tekniikka on kunnossa. Pitäisi käydä kuin ziticen-kellon tai japanilaisen Toyotan moottori
.
Kannattaa ainakin irroittaa akunkenkä silloin tällöin ja temppuilu voi alkaa alusta, tällöin on taas jokin anturi rikki,.
Ongelmat pahenevat juuri satunnaisesta nykimisestä, ja lopuksi auto lakkaa kulkemasta tai katsastuksessa ei mene päästöistä läpi. Ja vaikka osa on viallinen niin aiai ja voivoi jos takuu ei ole enään voimassa.
Etenkin kiinalaisissa ilmamassamittareissa keskimäärin (kaikki merkittömät, AD ei tee kuin pahvilaatikoita) kymmenestä 5 tulee takaisin kauppaan takuuna. Luulen että loputkaan ei toimi kunnolla. Voi tietysti olla jokin muukin kohta antautunut, mutta kiinanpommeja itse tutkisin ekana.
Paha vaan selvittää vikaa jos ei ole akuuttia vikaa, ei anna vikakoodia / tai antaa cheg engineä sytyttämättömän vikakoodin ja ei ole ajotietokonetta. Ja päästötestissä käydään aika harvoin, eikä näy siinäkään aina.
.
Kannattaa ainakin irroittaa akunkenkä silloin tällöin ja temppuilu voi alkaa alusta, tällöin on taas jokin anturi rikki,.
Ongelmat pahenevat juuri satunnaisesta nykimisestä, ja lopuksi auto lakkaa kulkemasta tai katsastuksessa ei mene päästöistä läpi. Ja vaikka osa on viallinen niin aiai ja voivoi jos takuu ei ole enään voimassa.
Etenkin kiinalaisissa ilmamassamittareissa keskimäärin (kaikki merkittömät, AD ei tee kuin pahvilaatikoita) kymmenestä 5 tulee takaisin kauppaan takuuna. Luulen että loputkaan ei toimi kunnolla. Voi tietysti olla jokin muukin kohta antautunut, mutta kiinanpommeja itse tutkisin ekana.
Paha vaan selvittää vikaa jos ei ole akuuttia vikaa, ei anna vikakoodia / tai antaa cheg engineä sytyttämättömän vikakoodin ja ei ole ajotietokonetta. Ja päästötestissä käydään aika harvoin, eikä näy siinäkään aina.
-
Riisi
Re: 110 nykii ja huono tyhjäkäynti kylmänä
Kyllähän tässä niin kävi, että tarvikeilmamäärämittari sitten rupesi oireilemaan. Muuten toimi hyvin, mutta rupesi CE-valo vilkuttelemaan satunnaisesti. Aikani ronklasin tämän mittarin ja vanhan oikuttelevan välillä. Tulin siihen johtopäätökseen, että on se uusi anturi hommattava. Tampereen Delta-Auto valitti ei oo:ta. Kävin sitten kysymässä paikallisessa autovaraosaliikkeessä, että löytyy Startaxilta vastaavaa osaa. Löytyi, ja sain osan, mikä pahvilaatikkoa myöten oli sama osa kuin AD:ltä. Siihen 50%:n toimivuuteen päästiin, kun tämä osa on toiminut, ainakin viimeisen kuukauden.