
Madallus
Re: Madallus
Ja leimaa ei tule katkotuilla jousilla,mikäli inssi sattuu ne huomaamaan.Joskus nuorena kossina,vajaat 20v. sitten tuli kanssa harrastettua auton madallusta jousia katkomalla,kyllä ne ajo-ominaisuudet saa tehokkaasti katoamaan rälläkällä
Suosittelen tohon madallus touhuun laadukkaita jousia esim.eibach,taitaa vaan saatavuus olla aika heikkoa ladoihin.

Re: Madallus
Tuokin riippuu autosta ja jousista ja mistä katkottu, eli riittävän vanha (ei tarveta tyyppihyväksynnälle) ja jouset täyttää katkomisen jälkeen vaatimukset niin täysin laillista. Kyllähän se jousilnnaka katkotaan jo jousitehtaalla sen mukaan minkälaisia jousia valmistetaan.Jeltsin kirjoitti:Ja leimaa ei tule katkotuilla jousilla
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Re: Madallus
Nyt on tuolla edessäki nuo mesen jouset http://s155.photobucket.com/albums/s293 ... _small.jpgSusipoika kirjoitti:Tässäpä linkit kuviin. HUOMATKAA ETTÄ VASTA TAKANA ON!! edessä on kuvissa vakio iskari+jousi.
http://s155.photobucket.com/albums/s293 ... a_sivu.jpg
http://s155.photobucket.com/albums/s293 ... iskari.jpg
ja perä on jäykkä!80 profiilin renkaat joustaa enemmän ku tuo perä
Todella paljon parempi ajaa jos vertaa niihin alkuperäsiin. Ohjaus tottelee paremmin ja on huomattavasti enemmän yliohjaava mitä kyllä haettiinki tuolla hommalla.

Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Madallus
ei se voi olla parempi ajaa jos kerta niin älyttömän jäykkä perä on.
keulan jäykistäminen nyt vielä menee mutta takapää.. takavetonen lada ei ota kuivalla asfaltilla vielä 3vaihteellakaan pitoa niin voiko se sillon olla hyvä ajaa??? hauska ehkä mutta ei hyvä
omassa korollossa tuli kanssa pikkasen turhan jäykkä takapää ja nyt se ei tule soratiellä metriäkään suorassa ja rivaa kaasusta varmaan vielä nelosellakin (ainakin kolmosella)
keulan jäykistäminen nyt vielä menee mutta takapää.. takavetonen lada ei ota kuivalla asfaltilla vielä 3vaihteellakaan pitoa niin voiko se sillon olla hyvä ajaa??? hauska ehkä mutta ei hyvä
omassa korollossa tuli kanssa pikkasen turhan jäykkä takapää ja nyt se ei tule soratiellä metriäkään suorassa ja rivaa kaasusta varmaan vielä nelosellakin (ainakin kolmosella)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Madallus
Jos vrt. vakio alustaan. Sama moottoritien ramppi (melkein täys ympyrä) ei vaan mene vakio alustalla 75-80kmh kovempaa puskee ulos mutkasta tai sitten käyttäytyy niin kauheella tavalla että hirvittää. Tuolla nykysellä alustalla oon vetäny saman rampin 115kmh ja vielä perän irtoomisen puolesta ois kärsiny kovempaa mennä mutta kun etupää kallistuu liikaa eli vaatii sen jämäkän vakaajan että ei kallistu vaan painuu tasasesti alaspäin.START kirjoitti:ei se voi olla parempi ajaa jos kerta niin älyttömän jäykkä perä on.
keulan jäykistäminen nyt vielä menee mutta takapää.. takavetonen lada ei ota kuivalla asfaltilla vielä 3vaihteellakaan pitoa niin voiko se sillon olla hyvä ajaa??? hauska ehkä mutta ei hyvä
omassa korollossa tuli kanssa pikkasen turhan jäykkä takapää ja nyt se ei tule soratiellä metriäkään suorassa ja rivaa kaasusta varmaan vielä nelosellakin (ainakin kolmosella)
Kyllähän se tuntuu ajossa kovalta mutta sitä haluanki. Ja myös sitä yliohjautuvuutta.
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Re: Madallus
No, kukin tyylillään.
Itsellä oli kesäladassa viimevuonna edessä "sikajäykät" ja normi vakain. Takana pätkityt vakiot. Lukko olis saanut olla, kun meinasi kuivalla että märällä sisäpyörä sutia liikaa, vaikka perä olikin löysä. Nooh, tarkoitus olisi laittaa tuota kallistuksen vakaajaa eteen (kenties taaksekin, kokemuksia?) ja taaksekin hiukan jäykemmät jouset tulossa. Iskarit tarkoitus myös päivitellä parempiin, kunhan kukkaro sallii.
Renkaat taitaa olla 14 185/55 jotka tosin tuntuu taittuvan alle asfaltilla kovempaa ajettaessa. Mitkälie makarooni renkaat? toki tuo liian kallisteleva auto siihen vaikuttaa, kun camperit muuttuu asfaltiin nähden reilusti.
Itsellä oli kesäladassa viimevuonna edessä "sikajäykät" ja normi vakain. Takana pätkityt vakiot. Lukko olis saanut olla, kun meinasi kuivalla että märällä sisäpyörä sutia liikaa, vaikka perä olikin löysä. Nooh, tarkoitus olisi laittaa tuota kallistuksen vakaajaa eteen (kenties taaksekin, kokemuksia?) ja taaksekin hiukan jäykemmät jouset tulossa. Iskarit tarkoitus myös päivitellä parempiin, kunhan kukkaro sallii.
Renkaat taitaa olla 14 185/55 jotka tosin tuntuu taittuvan alle asfaltilla kovempaa ajettaessa. Mitkälie makarooni renkaat? toki tuo liian kallisteleva auto siihen vaikuttaa, kun camperit muuttuu asfaltiin nähden reilusti.
Re: Madallus
Mulla kanssa 55-sarjalaiset, tosin tuumaa isompana ja loppuu kyllä Ladasta ajo-omituisuudet ennenkuin rupeaa renkaat sortamaan. Painetta olen pitänyt n. 2,6 - 2,8 bar.IlkkaHe kirjoitti: Renkaat taitaa olla 14 185/55 jotka tosin tuntuu taittuvan alle asfaltilla kovempaa ajettaessa. Mitkälie makarooni renkaat? toki tuo liian kallisteleva auto siihen vaikuttaa, kun camperit muuttuu asfaltiin nähden reilusti.
Mut jos sulla oli se Lada vedetty katuun kiinni eikä eturenkaita ole säädetty pystympään sen jälkeen, niin ei mikään ihme jos etupää tuntuu puskevalta kun renkaat on kuin vanhassa traktorissa eli näin \_/...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Madallus
Camppereita säädettiin madalluksen jälkeen ( olivat muuten meleko kenollaan, siis näin / \ ) Ja puskua tapahtu silti, tosin ei niin paljon kuin parempien (jäykempien) jousien vaihdon jälkeen, jolloin tosin kulmia säädettiin inhimillisempään asentoon, jotta renkaita ei menisi niin helevetin moista tahtia
Toki jäykkä etupää puskee myös enemmän.
Jaa että nuiskin kovia paineita. Vois olla ittelläkin poikaa, kun muistaakseni paineet tais olla alle 2ravintolan edessä ja takana...

Jaa että nuiskin kovia paineita. Vois olla ittelläkin poikaa, kun muistaakseni paineet tais olla alle 2ravintolan edessä ja takana...
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Madallus
nyt on tainut jokari olla pahasti unen pöppyrässä
eikös pyörät nimen omaan ole näin /-\ kun madalletaan? eli negatiivistä kampperia?? vai olenko nyt itse ihan hakoteillä?

eikös pyörät nimen omaan ole näin /-\ kun madalletaan? eli negatiivistä kampperia?? vai olenko nyt itse ihan hakoteillä?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Madallus
Jos korotat/kevennät Latuskan keulaa, niin menee juurikin /-\. Sen sijaan jos tontitat niin menee just toiseen suuntaan. Helppo kattoa vaikka kun kaveri istuu lokasuojan päälle.START kirjoitti:nyt on tainut jokari olla pahasti unen pöppyrässä![]()
eikös pyörät nimen omaan ole näin /-\ kun madalletaan? eli negatiivistä kampperia?? vai olenko nyt itse ihan hakoteillä?
Niin monta linttaladaa nähny jossa renkaat on kuin vanhassa traktorissa ja ajo-ominaisuudet varmasti päätä huimaavat kun rengas on entistäkin enemmän ulospäin kallellaan.
http://ladat.org/VAZ-3/vaz-main-showpic ... JPG&gn=173
Tässä malliesimerkki...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Madallus
mikä siinä sitten on kun mun järki sanoo että toisin päin? ite ainakin ajattelisin että jos lyhennät etujousta niin tukivarsi (ladan tapauksessa varret) nousee ylöspäin jolloin pyörä siellä päässä kääntyy vinoon jolloin ne pyörät on näin: /-\
vai enkö tiedä/ajattele/muista jotain ratkasevaa asiaa joka kääntäisi asian päälaelleen?
vai enkö tiedä/ajattele/muista jotain ratkasevaa asiaa joka kääntäisi asian päälaelleen?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Madallus
Älä ajattele tätä maalaisjärjellä, käy nostamassa se keula ilmaan.START kirjoitti:ite ainakin ajattelisin että jos lyhennät etujousta niin tukivarsi (ladan tapauksessa varret) nousee ylöspäin jolloin pyörä siellä päässä kääntyy vinoon jolloin ne pyörät on näin: /-\
vai enkö tiedä/ajattele/muista jotain ratkasevaa asiaa joka kääntäisi asian päälaelleen?
Samalla kun nostat, tutkipa hieman tukivarsien asentoja ja suhdetta toisiinsa nähden.
Mieti uudelleen, mieti Lada.

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Madallus
Jep, tottahan se on että ladassa tosiaan nuo kulmat muuttuu ihan "väärinpäin" kuin niiden pitäisi, ylä/alatukivarsi kun ei ole saman pituisia ja kiinnitys pisteet hiukan eri kohdilla. Esim kun lasket keulaa vaikka 10cm, niin alatukivarren kulma on muuttunut X-astetta, niin silloin ylemmän tukivarren kulma on muuten muuttunut enemmän kuin tuon X.
Pitäisi rakennella jokin pinoismalli ladan pyöräntuennoista, ja suunnitella sillä parempi alusta, koska pienoismallia nyt on (mielestäni) helpompi hahmotella.
Ja eeköstä sen campperin pitäisikin lisääntyä joustoissa jolloin auton kallistuessa ulkokurviin päin (ulkokurvin renkaan joustaessa), pysyisi kulutuspinta kuitenkin suorana/suorempana kuin camperilla, joka on sama läpi jostojen, tai niinkuin ladan tapauksessa muuttuu juuri päinvastaiseen suuntaan.
Mikäs sen osan hieno nimi on, mihin tulee pyöränlaakerit ja kummatkin pallonivelet kiinni? kuitenkin, sitä "pidentämällä" tuota campperia joustossa saa lisättyä (näilläkin on jottain hienoja nimityksiä, bumb steeringit sun kasterit (tosin kumpikaan niistä tuo ei ole)) Ladaracingporilla ainakin oli galleriassa kuvaa nuista pidennetyistä, muttei taida olla siviililiikenteeseen sallittuja? tässsä taas mainitaan, että ei niitä kukaan sieltä huomaa, joka on ihan totta, mutta itse koitan pysyä lain kirjan sisässä näissä rakenteluissa mahd paljon.
menee jo kyllä aiheen sivusta.
Pitäisi rakennella jokin pinoismalli ladan pyöräntuennoista, ja suunnitella sillä parempi alusta, koska pienoismallia nyt on (mielestäni) helpompi hahmotella.
Ja eeköstä sen campperin pitäisikin lisääntyä joustoissa jolloin auton kallistuessa ulkokurviin päin (ulkokurvin renkaan joustaessa), pysyisi kulutuspinta kuitenkin suorana/suorempana kuin camperilla, joka on sama läpi jostojen, tai niinkuin ladan tapauksessa muuttuu juuri päinvastaiseen suuntaan.
Mikäs sen osan hieno nimi on, mihin tulee pyöränlaakerit ja kummatkin pallonivelet kiinni? kuitenkin, sitä "pidentämällä" tuota campperia joustossa saa lisättyä (näilläkin on jottain hienoja nimityksiä, bumb steeringit sun kasterit (tosin kumpikaan niistä tuo ei ole)) Ladaracingporilla ainakin oli galleriassa kuvaa nuista pidennetyistä, muttei taida olla siviililiikenteeseen sallittuja? tässsä taas mainitaan, että ei niitä kukaan sieltä huomaa, joka on ihan totta, mutta itse koitan pysyä lain kirjan sisässä näissä rakenteluissa mahd paljon.
menee jo kyllä aiheen sivusta.
Niinhän se olisi tietenkin aivan luonnollista, nyt pyörä kallistuu sisäänjoustossa ulospäin ja kun koko auto vielä kurvatessa kallistuu samaan suuntaan, niin pyörähän taittuu ihan konkreettisesti alle vanteineen päivineen.IlkkaHe kirjoitti:Ja eeköstä sen campperin pitäisikin lisääntyä joustoissa jolloin auton kallistuessa ulkokurviin päin (ulkokurvin renkaan joustaessa), pysyisi kulutuspinta kuitenkin suorana/suorempana kuin camperilla, joka on sama läpi jostojen, tai niinkuin ladan tapauksessa muuttuu juuri päinvastaiseen suuntaan
Eli suoraan sanottuna Ladassa on suunniteltu päin persettä tämä(kin) kohta.
Tuota sisäänjouston ja/tai madalluksen vaikutuksen camperiin voi kyllä koettaa hahmotella mielessään vaikkapa ihan vain pällistelemällä esimerkiksi rompulla olevaa etujousituksen poikkileikkauskuvaa, josta noiden tukivarsien ja niiden nivelpisteiden väliset mittaerot ja sijainnit ovat aika hyvin havaittavissa.
Olka-akseliksihan sitä nimitetään vaikka ei Ladassa siinä kohtaa mitään varsinaista akselia olekaan. Se "akseli" siinä on oikeastaan se suora linja mikä vedetään ylä- ja alapallojen nivelpisteiden väliin ja minkä ympäri se pyörännavan kiinnittävä osanen rattia vexlatessa kääntyy. Caster-kulma on tuon olka-akselin takakallistuma.IlkkaHe kirjoitti:Mikäs sen osan hieno nimi on, mihin tulee pyöränlaakerit ja kummatkin pallonivelet kiinni?
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Madallus
eli en ole perillä ilmeisesti ladan pyörän tuennan ilmiöistä.
mutta eikös kaikkien niin kehumassa ja tunnetussa McPherson tuennassa mene niin kuin minä mainitsin? ei vissiin pitäs sekottaa autoja ja ladoja keskenään?
ja nyt kun rupesin miettimään asiaa tarkemmin noinhan sen täytyy mennä, kun siellä on se ylimääräinen tukivarsi se kääntää pyörän kulmat ihan poskelleen
mutta eikös kaikkien niin kehumassa ja tunnetussa McPherson tuennassa mene niin kuin minä mainitsin? ei vissiin pitäs sekottaa autoja ja ladoja keskenään?

ja nyt kun rupesin miettimään asiaa tarkemmin noinhan sen täytyy mennä, kun siellä on se ylimääräinen tukivarsi se kääntää pyörän kulmat ihan poskelleen
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti