VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Hyvää alkanutta vuotta vaan kaikille.
Aika vähäiseksi jäi ladailuvuosi 2007. Olisikohan kaikkiaan kolme kertaa tullut käytyä kymenlaaksolaisten kuukausikokoontumisessa Susikosken sillalla. Näiden lisäksi kävin kerran kiinnityttämässä helman koristelistat ja kerran katsastuksessa.
Muuten kyllä riitti kaikenlaista tapahtumaa.
Ensin oli tuo katsastuksessa käynti, jossa Ladan jarruputk puhkesi dynamometrillä. Siitähän kerroin jo viime vuonna.
Kytkimen kanssa tuli loppuvuodesta vähän ongelmia. Siitäkin on juttua toisaalla. Sain runsaasti ehdotuksia ongelman ratkaisuun, josta kiitos kaikille.
Ensimmäisen kerra piti homma lopetta ihan tavallisen, mutta sitkeän flunssan takia. Siinä terveyskeskuksessa omalääkärillä käydessä kysäisin samalla poskeen tulleesta kummasta ihon kohdasta. Se sitten päätettiin poistaa ja lähettää tutkittavaksi. Varasin siis ajan tiomenpidettä varten. Sain sen seuraavalle viikolle eräälle iltapäivälle. Sattui sitten juuri tuon toimenpidepäivän aamuna, että kuorin vähän sormenpäästä ihoa pöytäsirkkelillä. Sittenhän sitä oltiin taas jonkun aikaa toimettomana kun oli tuppo poskessa ja sormessa.
Eikä siinä vielä kaikki. Samoihin aikoihin vaimo kaatoi Yariksensa ensimmäisillä liukkailla lunastuskuntoon. Pieni olkapäävamma tuli siitäkin. Vielä ei tiedä, paraneeko se ajan kanssa vai joutuuko leikkaukseen. Toinen ongelma on henkinen. Nyt hän pelkää autolla ajamista sekä myös kyydissä oloa. Uutta Yarista odotellessa olis Ladalle ollut käyttöä, jos olisi ollut kunnossa.
Vielä jouluna sattui yksi autoiluun liittyvä kommellus. Toinen tyttäreni oli meillä joulua viettämässä kahden lapsensa (2 v ja silloin 2 kk) ja miehensä kanssa. Ja tavaraa oli runsaasti mukana. Tällä tyttärellä oli vanha ja paljon ajettu VW Passat Variant. (On muuten melko iso tavaratila). Heidän kotimatkansa joulupäivän iltana Turkuun katkesi jo ennen Riihimäkeä Oitin kohdalla. Annoin ensin tyttärelle autoliiton tiepalvelun numeron. Apu sitä kautta ei kuitenkaan jostain syystä onnistunut. Niinpä sitten päätimme lähteä kahdella autolla OIttiin. Tyttären perhe pakattiin minun Corolla farmariin ja he jatkoivat sillä Turkuun. Tyttären lapset ottivat onneksi kolmeen tuntiin venyneen tauon rauhallisesti. Minä ja vaimoni palasimme hänen uudella vakuutuskorvaus Yariksella kotiin. Osa tavaroistakin piti tuoda takaisin meille, kun kaikki ei mahtunut Corollan perään. Oittiin päin mennessä sattunut räntäsade tuotti ajopelosta kärsivälle vaimolleni todellisen koettelemuksen. Tyttären auto jatkoi sitten joulun jälkeen Ahtialan autopurkaamoon.
Mutta hymy ei ole minulta hyytynyt.
Aika vähäiseksi jäi ladailuvuosi 2007. Olisikohan kaikkiaan kolme kertaa tullut käytyä kymenlaaksolaisten kuukausikokoontumisessa Susikosken sillalla. Näiden lisäksi kävin kerran kiinnityttämässä helman koristelistat ja kerran katsastuksessa.
Muuten kyllä riitti kaikenlaista tapahtumaa.
Ensin oli tuo katsastuksessa käynti, jossa Ladan jarruputk puhkesi dynamometrillä. Siitähän kerroin jo viime vuonna.
Kytkimen kanssa tuli loppuvuodesta vähän ongelmia. Siitäkin on juttua toisaalla. Sain runsaasti ehdotuksia ongelman ratkaisuun, josta kiitos kaikille.
Ensimmäisen kerra piti homma lopetta ihan tavallisen, mutta sitkeän flunssan takia. Siinä terveyskeskuksessa omalääkärillä käydessä kysäisin samalla poskeen tulleesta kummasta ihon kohdasta. Se sitten päätettiin poistaa ja lähettää tutkittavaksi. Varasin siis ajan tiomenpidettä varten. Sain sen seuraavalle viikolle eräälle iltapäivälle. Sattui sitten juuri tuon toimenpidepäivän aamuna, että kuorin vähän sormenpäästä ihoa pöytäsirkkelillä. Sittenhän sitä oltiin taas jonkun aikaa toimettomana kun oli tuppo poskessa ja sormessa.
Eikä siinä vielä kaikki. Samoihin aikoihin vaimo kaatoi Yariksensa ensimmäisillä liukkailla lunastuskuntoon. Pieni olkapäävamma tuli siitäkin. Vielä ei tiedä, paraneeko se ajan kanssa vai joutuuko leikkaukseen. Toinen ongelma on henkinen. Nyt hän pelkää autolla ajamista sekä myös kyydissä oloa. Uutta Yarista odotellessa olis Ladalle ollut käyttöä, jos olisi ollut kunnossa.
Vielä jouluna sattui yksi autoiluun liittyvä kommellus. Toinen tyttäreni oli meillä joulua viettämässä kahden lapsensa (2 v ja silloin 2 kk) ja miehensä kanssa. Ja tavaraa oli runsaasti mukana. Tällä tyttärellä oli vanha ja paljon ajettu VW Passat Variant. (On muuten melko iso tavaratila). Heidän kotimatkansa joulupäivän iltana Turkuun katkesi jo ennen Riihimäkeä Oitin kohdalla. Annoin ensin tyttärelle autoliiton tiepalvelun numeron. Apu sitä kautta ei kuitenkaan jostain syystä onnistunut. Niinpä sitten päätimme lähteä kahdella autolla OIttiin. Tyttären perhe pakattiin minun Corolla farmariin ja he jatkoivat sillä Turkuun. Tyttären lapset ottivat onneksi kolmeen tuntiin venyneen tauon rauhallisesti. Minä ja vaimoni palasimme hänen uudella vakuutuskorvaus Yariksella kotiin. Osa tavaroistakin piti tuoda takaisin meille, kun kaikki ei mahtunut Corollan perään. Oittiin päin mennessä sattunut räntäsade tuotti ajopelosta kärsivälle vaimolleni todellisen koettelemuksen. Tyttären auto jatkoi sitten joulun jälkeen Ahtialan autopurkaamoon.
Mutta hymy ei ole minulta hyytynyt.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Meillä oli tänään synttärit. Lada täytti 20 v.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Tänä kesänä on vaivannut käynnistyminen. Useimmiten onnistuu ensimmäisellä yrityksellä, mutta joskus joutuu virta-avainta naksuttelemaan. En ole toistaiseksi asiaan paneutunut, mutta varmaa on, ettei vika korjaannu itsestään. Melko varma kuitenkin olen, että vika ei ole akkukaapeleissa. Kaikki varoitusvalot syttyvät aivan normaalisti ja polttoaine ym. muut viisarilliset mittarit aktivoituvat. Startti ei vain ala edes pyörimään. Tumpelon (minä) arvio on, että virtaluokon pohja tai solenoidi ovat tulleet ikänsä ehtoopuolelle. Virtalukon pohjaa on palstalla usein kehoitettu vaihtamaan. Kuvittelen sen olevan se muovinen osa, jossa ovat kaikki virtalukkoon liitetyt johdot kiinni, liitin siis. Kertokaa, arvasinko oikein.
Viasta hyvin tietoisena, kävin heinäkuussa katsastuksessa. Kuusankosken A-asemalla oli heti aamusta niin kova ruuhka, että en heti päässyt parkkiruutuun. Jätin auton kauemmas, otin rekisteriotteen käteen ja lähdin ilmoittautumaan. Sitten olikin jo yksi ruutu vapautunut ja ajattelin siirtyä ruutuun. Käänsin avaimesta, ja tietenkään ei starttaa. Sanoin silloin autolle: "Tiesitkö muuten, että nykyään romutuspäätöksen voi tehdä myös katsastustoimistolla?" Sitten uusi yritys ja heti lähti käyntiin sekä joka kerta koko katsastusreissun ajan.
Rumaahan tuollainen uhkailu on, enkä sitä toiste aio käyttääkään.
Viasta hyvin tietoisena, kävin heinäkuussa katsastuksessa. Kuusankosken A-asemalla oli heti aamusta niin kova ruuhka, että en heti päässyt parkkiruutuun. Jätin auton kauemmas, otin rekisteriotteen käteen ja lähdin ilmoittautumaan. Sitten olikin jo yksi ruutu vapautunut ja ajattelin siirtyä ruutuun. Käänsin avaimesta, ja tietenkään ei starttaa. Sanoin silloin autolle: "Tiesitkö muuten, että nykyään romutuspäätöksen voi tehdä myös katsastustoimistolla?" Sitten uusi yritys ja heti lähti käyntiin sekä joka kerta koko katsastusreissun ajan.
Rumaahan tuollainen uhkailu on, enkä sitä toiste aio käyttääkään.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Kyllähän se pohja on se miksi sitä kuvittelitkin. Kannattaa ensin tarkistaa startin apurele joka on asennettu säästämään juuri virtalukon pohjaa. Luulisin, että -88:ssa sellainen jo on ja mulla ainakin on se rele joskus oireillut. Löytyy oikeasta reunasta konehuonetta ja siihen tulee melko paksut johdot.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Kyllä sieltä rele löytyy. Pystyyky sen toimivuutta mitenkään tarkastamaan. Onko rele standarditavaraa sillä lailla, että jos navat sopivat, niin sen voi huoletta vaihtaa. Mulla nimittäin näyttä olevan yksi muovikuorinen autotallin hyllyllä. Jäänyt varmaankin jostain vanhasta sumarisarjasta. En tosin tiedä senkään kuntoa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Releen toiminnan voit kokeilla syöttämällä virtaa herätejohdon nastaan. Eli irrota releestä virtalukolta tuleva johto, kytke tilalle joku hyppylanka ja anna sille virtasta akusta. Pitäisi startata, muista laittaa vaihde vapaalle, ettei auto hyökkää varpaille tai seinään.
Aivan tavallinen vetävä relehän se on, eli passaa tuo sumuvalojenkin rele ja löytynee mistä tahansa tarvikeliikkeestä parilla eurolla.
Aivan tavallinen vetävä relehän se on, eli passaa tuo sumuvalojenkin rele ja löytynee mistä tahansa tarvikeliikkeestä parilla eurolla.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Vaihdoin releen siihen tallista löytyneeseen. Tämän jälkeen startti alkoi toimia heti. Ajoin autoa pihatiellä sen verran, että lämpömittari nousi valkoisen ja vihreän rajalle. Ajoin auton talliin, sammutin moottorin ja tein heti perään onnistuneen käynnistyksen. Tämän jälkeen annoin auton seistä n. 5 min, jonka jälkeen käynnistys onnistui heti. Niin myös 10:n minuutin päästä. Nyt odotin n 20 min. Ensimmäinen avaimen kääntö ei tulosta, toininen yritys onnistui. Heti perään toistettuna sama juttu, eli startti pyöri vasta toisella yrityksellä. Annoin auton edelleen seistä n 25 min. Nyt startti ei lähtenyt pyörimään useallakaan yrityksellä. Jälleen seisotusta puoli tuntia ja auto lähti käyntiin heti ensimmäisellä kerralla.
Ennimmäkseen näin on käynyt aikaisemminkin. Esimerkiksi kaupassa käynnin jälkeen on pitänyt yrittää useampia kertoja. Tosin näin on käynyt myös lyhyemmän seisomisenkin jälkeen, kuten tankkauksen. Nyt kuitenkin kiinnitin huomion siihen, että avainta kääntäessä konehuoneesta kuuluu ääni (solenoidi vettää?) ja oven ollessa auki sisävalo himmenee hiukan.
Pitäisikö vikaa siis alkaa kuitenkin etsimään starttimoottorin suunnalta? Etsiminen olisi helpompaa, kun vika olisi jatkuvasti päällä.
Ja pitäisikö keskustelua jatkaa remonttipalstan puolella?
Ennimmäkseen näin on käynyt aikaisemminkin. Esimerkiksi kaupassa käynnin jälkeen on pitänyt yrittää useampia kertoja. Tosin näin on käynyt myös lyhyemmän seisomisenkin jälkeen, kuten tankkauksen. Nyt kuitenkin kiinnitin huomion siihen, että avainta kääntäessä konehuoneesta kuuluu ääni (solenoidi vettää?) ja oven ollessa auki sisävalo himmenee hiukan.
Pitäisikö vikaa siis alkaa kuitenkin etsimään starttimoottorin suunnalta? Etsiminen olisi helpompaa, kun vika olisi jatkuvasti päällä.
Ja pitäisikö keskustelua jatkaa remonttipalstan puolella?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Vähäiseksi jäi Ladalla liikkuminen taas tänäkin vuonna. Kerran katsastukseen, kerran Coloradoon ja kaksi kertaa Susikoskelle. Siis pyöreästi 250 km lisää mittariin koko vuonna. Tuo käynnistymisongelma kyllä nosti loppukesästä lähtökynnyksen aika korkealle. Toki kokoontumisissa olisi työntöapua saanut, mutta jos jostain syystä olisi joutunut matkan varrella käynnistämään, ei apua välttämättä olisi helposti ollut saatavilla.
En vieläkään ole tehnyt asian eteen mitään. Tarkoitus on kyllä ottaa startti irti ja käydä läpi liitokset, solenoidi sekä hiilet. Muistankohan oikein, että vanhoissa manuaaleissa olisi hiilien vaihtoa suositeltu 80 000 km:n välein. Minun tapauksessahan startti joutuu nykyään tekemään töitä huomattavan usein ajokertymään verrattuna.
Mutta talvisäilytyshuollon tein. Se alkoi luonnollisesti auton pesulla ja vahauksella. Eihän se paljoa kesän aikana likaantunut. Keväinen vahakin oli vielä hyvässä kunnossa. Pesu sujuikin tosi joutuisasti. Nopeasti käy myös vahaus näillä extremevahoilla. Kyllä on huima ero kiinteän vahan työstöön varsinkin näin vanhalla maalipinnalla. Ovien, takapaksin ja konepellin tiivisteet saivat myös silikonikäsittelyn.
Kun kori oli huollettu, aloitin nesteiden vaihdon. Ensin öljynvaihto ja sitten jarrunesteen vaihto ihan perinteisesti ilmausnippojen kautta. Repsikan puoleinen takapyörä tosin jäi vanhoille nesteille, kun nipan kulmat olivat sen verran pyöristyneet, etten saanut avattua sitä. Yritän avata sen väkisin vasta sitten, kun minulla on uusi nippa laittaa tilalle. Saman tien otin etujarrujen palat irti, puhdistin liukupinnat ja voitelin ne sekä kiinnitystapit. Kaikki tapit lähtivät irti sormivoimin, kun olin tehnyt saman operaation pari vuotta sitten. Tämä huolta kannattaa ja on nopea tehdä, kun mikään ei ole ryytynyt kiinni.
Seuraavaksi aloin vaihtaa jäähdyttäjän nestettä. Kun vanha työvalo otti lopputilin, tein homman sormituntumalla. Siellähän se poistoruuvi on jäähdyttäjän alaosassa. Sopiva hylsy ensin kokeilemalla ja sitten räikällä avaamaan. Pikkasen se pani vastaan, mutta irtosi kyllä kuitenkin suurempaa voimaan käyttämättä. Enhän minä sentään muistanut, että siellä on myös se isompi juotettu mutteri. Sitten olikin vuorossa koko jäähdyttimen irroitus. Vein sen Korialle jäähdytinhuoltoon. Kävin Kouvolassa asioilla puolentoista tunnin verran ja paluumatkalla kävin hakemassa korjatun jäähdyttimen. Maksoi 20 € ja oli vielä maalannut alaosan. Todella miellyttävää. Päätin sitten maalata loputkin jäähdyttimestä. Tuulettimen telineen olin jo muutenkin päättänyt maalata. Vielä yritin ruiskia kotelonsuoja-ainetta jäähdyttäjä alla olevaan palkkiin, kun nyt oli niin hyvin esillä siinä.
Alkuperäiset letkut lähtivät yllättävän helposti irti. Jopa alkuperäiset klemmaritkin yhtä lukuunottamatta sain ehjänä irti. Vain alavesiletkun kiristimiin en päässyt kunnolla käsiksi, joten irrotin letkun termostaatista liittimen rikkomalla. Miten ne voi saada tehtaalla kiristettyä sellaiseen kulmaan, että millään työkalulla ei pääse kiinni. Myös kiinnitys alkuperäisillä osilla näyttää onnistuneen. Sen rikkonaisenkin tilalla on vastaava Neuvostoliitossa valmistettu.
Vielä laitoin stabilointiainetta bensiinin joukkoon ja kosteuden syöjän auton lattialle. Vain akku on lataamatta ja takapyörä odottaa ilmausruuvia ja uutta jarrunestettä.
Jäähdyttäjän tiiviyttä tarkkaillessa uudella työvalolla, löytyikin kaksi muuta vikaa. Toinen oli liittimestä irronnut valojen maadoitusjohto ja toinen vuotava polttoaineletkun liitos. Ihmettelinkin viime talvena, kun tallissa oli joskus auton käyttämisen jälkeen voimakas bensiinin tuoksu. Nyt se sitten tuli esille auton käydessä. Myös tämä odotaa korjausta. Taitaa olla viisainta uusia koko letku. Jäähdyttäjän rikkomisella olikin siis isompi tarkoitus.
En vieläkään ole tehnyt asian eteen mitään. Tarkoitus on kyllä ottaa startti irti ja käydä läpi liitokset, solenoidi sekä hiilet. Muistankohan oikein, että vanhoissa manuaaleissa olisi hiilien vaihtoa suositeltu 80 000 km:n välein. Minun tapauksessahan startti joutuu nykyään tekemään töitä huomattavan usein ajokertymään verrattuna.
Mutta talvisäilytyshuollon tein. Se alkoi luonnollisesti auton pesulla ja vahauksella. Eihän se paljoa kesän aikana likaantunut. Keväinen vahakin oli vielä hyvässä kunnossa. Pesu sujuikin tosi joutuisasti. Nopeasti käy myös vahaus näillä extremevahoilla. Kyllä on huima ero kiinteän vahan työstöön varsinkin näin vanhalla maalipinnalla. Ovien, takapaksin ja konepellin tiivisteet saivat myös silikonikäsittelyn.
Kun kori oli huollettu, aloitin nesteiden vaihdon. Ensin öljynvaihto ja sitten jarrunesteen vaihto ihan perinteisesti ilmausnippojen kautta. Repsikan puoleinen takapyörä tosin jäi vanhoille nesteille, kun nipan kulmat olivat sen verran pyöristyneet, etten saanut avattua sitä. Yritän avata sen väkisin vasta sitten, kun minulla on uusi nippa laittaa tilalle. Saman tien otin etujarrujen palat irti, puhdistin liukupinnat ja voitelin ne sekä kiinnitystapit. Kaikki tapit lähtivät irti sormivoimin, kun olin tehnyt saman operaation pari vuotta sitten. Tämä huolta kannattaa ja on nopea tehdä, kun mikään ei ole ryytynyt kiinni.
Seuraavaksi aloin vaihtaa jäähdyttäjän nestettä. Kun vanha työvalo otti lopputilin, tein homman sormituntumalla. Siellähän se poistoruuvi on jäähdyttäjän alaosassa. Sopiva hylsy ensin kokeilemalla ja sitten räikällä avaamaan. Pikkasen se pani vastaan, mutta irtosi kyllä kuitenkin suurempaa voimaan käyttämättä. Enhän minä sentään muistanut, että siellä on myös se isompi juotettu mutteri. Sitten olikin vuorossa koko jäähdyttimen irroitus. Vein sen Korialle jäähdytinhuoltoon. Kävin Kouvolassa asioilla puolentoista tunnin verran ja paluumatkalla kävin hakemassa korjatun jäähdyttimen. Maksoi 20 € ja oli vielä maalannut alaosan. Todella miellyttävää. Päätin sitten maalata loputkin jäähdyttimestä. Tuulettimen telineen olin jo muutenkin päättänyt maalata. Vielä yritin ruiskia kotelonsuoja-ainetta jäähdyttäjä alla olevaan palkkiin, kun nyt oli niin hyvin esillä siinä.
Alkuperäiset letkut lähtivät yllättävän helposti irti. Jopa alkuperäiset klemmaritkin yhtä lukuunottamatta sain ehjänä irti. Vain alavesiletkun kiristimiin en päässyt kunnolla käsiksi, joten irrotin letkun termostaatista liittimen rikkomalla. Miten ne voi saada tehtaalla kiristettyä sellaiseen kulmaan, että millään työkalulla ei pääse kiinni. Myös kiinnitys alkuperäisillä osilla näyttää onnistuneen. Sen rikkonaisenkin tilalla on vastaava Neuvostoliitossa valmistettu.
Vielä laitoin stabilointiainetta bensiinin joukkoon ja kosteuden syöjän auton lattialle. Vain akku on lataamatta ja takapyörä odottaa ilmausruuvia ja uutta jarrunestettä.
Jäähdyttäjän tiiviyttä tarkkaillessa uudella työvalolla, löytyikin kaksi muuta vikaa. Toinen oli liittimestä irronnut valojen maadoitusjohto ja toinen vuotava polttoaineletkun liitos. Ihmettelinkin viime talvena, kun tallissa oli joskus auton käyttämisen jälkeen voimakas bensiinin tuoksu. Nyt se sitten tuli esille auton käydessä. Myös tämä odotaa korjausta. Taitaa olla viisainta uusia koko letku. Jäähdyttäjän rikkomisella olikin siis isompi tarkoitus.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Sentään jotain on tapahtunut. Lada sai tällä viikolla uuden bensaletkun ja klemmarit. Metrin pätkä kiristimineen Motonetista maksoi 6 euroa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Kun on tullut tuo kasvimaa valittua "pääharrastukseksi", niin keväällä ja alkukesällä ei sitten juuri muuhun jää vapaa-aikaa. Nyt on jo hellittänyt ja vihdoinkin kynsien alla on mullan sijasta öljyistä likaa. Väri siis pysyy samana.
Startti on sitten irroitettu vain pienin vaurion. Suojapelti kiinnittyy enään yhdellä pultilla. Hyvännäköinen laite sieltä löytyi. Hiilipölyä oli runsaasti. Hiilissä on vielä 18 mm pituutta jäljellä. Kestänevät vielä kuolemaani saakka, Ne kannattanee kuitenkin vaihtaa nyt, kun kerran olen jo näin paljon vaivaa nähnyt ja jos niitä vaan on saatavilla. Kollektorikin näyttää ihan hyvälle ja bendix liikkuu vaivatta.
Kun olin saanut startin kiinnityspultit irroitettua, siirsin sitä sen verran, että näin solenoidin johdot. Kaksihan niitä siellä oli. Toinen akkukaapeli ja toinen ei mihinkään. Eli sen on täytynyt olla hyvin löysällä ja irrota jo siinä ympäristöä purkaessa. Releestä näyttäisi lähtevän liittimeen sopiva orpo johto.
Kysymys kuuluukin: Releen johtoko se on?
Startti on sitten irroitettu vain pienin vaurion. Suojapelti kiinnittyy enään yhdellä pultilla. Hyvännäköinen laite sieltä löytyi. Hiilipölyä oli runsaasti. Hiilissä on vielä 18 mm pituutta jäljellä. Kestänevät vielä kuolemaani saakka, Ne kannattanee kuitenkin vaihtaa nyt, kun kerran olen jo näin paljon vaivaa nähnyt ja jos niitä vaan on saatavilla. Kollektorikin näyttää ihan hyvälle ja bendix liikkuu vaivatta.
Kun olin saanut startin kiinnityspultit irroitettua, siirsin sitä sen verran, että näin solenoidin johdot. Kaksihan niitä siellä oli. Toinen akkukaapeli ja toinen ei mihinkään. Eli sen on täytynyt olla hyvin löysällä ja irrota jo siinä ympäristöä purkaessa. Releestä näyttäisi lähtevän liittimeen sopiva orpo johto.
Kysymys kuuluukin: Releen johtoko se on?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Eiköhän se ole startin solenoidin virtajohto joka lähtee juurikin siitä apureleestä alaspäin ja startille.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Kun en saanut startin rataspäätyä ilman voimakeinoja irtoamaan, niin en sitten sen enempää purkanut. Eiköhän enimmät hiilipölyt kuitenkin jo kopistelemalla ja imuroimalla lähteneet. Voitelin vielä bendixin akselin. Kiinnitin hiilipäädynkin. Puratessa en huomannutkaan, että startin sisältä tulee vain kolmelle hiilelle johto. Onko se tarkoituskin vai hukkasinko yhden. Kolmehan taitaa olla käämejäkin kuoren sisäpinnalla.
Motonetin verkkosivuilla ainakin on hiiliä 4 €:n hintaan. Per kappale vai sarja, sitä en tiedä. 20 mm näyttää olevan mittaa. Jos ne ovat tinattavaa mallia, taidan panna vanhat takaisin. Jos alkuperäiset ovat olleet saman mittaiset uutena, on keskimääräinen kulutus ollut tähän mennessä 0,1 mm vuodessa. Vähäistähän se startin liike on auton muuhun käyttöön verrattuna.
Näyttää jokin häirikkörobotti hyökänneen tällekin palstalle. (En tarkoita Jokaria)
Motonetin verkkosivuilla ainakin on hiiliä 4 €:n hintaan. Per kappale vai sarja, sitä en tiedä. 20 mm näyttää olevan mittaa. Jos ne ovat tinattavaa mallia, taidan panna vanhat takaisin. Jos alkuperäiset ovat olleet saman mittaiset uutena, on keskimääräinen kulutus ollut tähän mennessä 0,1 mm vuodessa. Vähäistähän se startin liike on auton muuhun käyttöön verrattuna.
Näyttää jokin häirikkörobotti hyökänneen tällekin palstalle. (En tarkoita Jokaria)
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Saman tien, kun lähetin oman viestini, roskaviesti hävisi tuosta Jokarin viestin alta. Sattuiko valvoja tai joku poistamaan sen juuri samaan aikaan.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Sen on täytynyt irrota itsekseen, kun olen äheltänyt suojapellin kanssa. Liitos on siis ollut löysä. Saattaa olla syy ajoittaisiin käynnistyongelmiin. No, ei tämä eka kerta ole, kun puran ehjää autoa löysä johdon takia.Jokari kirjoitti:Eiköhän se ole startin solenoidin virtajohto joka lähtee juurikin siitä apureleestä alaspäin ja startille.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Startin kasaaminen sitten epäonnistui ainkakin ensimmäisellä yrittämällä. Onneksi en laittanut sitä heti paikalleen vaan kokeilin irrallaan. Nostin sen lokasuojan päälle ja kiinnitin akkukaapelin sekä releen johdon kiinni. Ensin kokeilin virta-avaimella. Ei tapahtunut mitään. Sitten kokeilin kaukokäynnistimellä. Näkyi ensin vain äärimmäisen pieni liike ja sitten ei mitään. Lopuksi vielä kokeilu ruuvimeisselillä. Kuului vain paukahdus ja jossain vähän leimahti. Sitten loppuikin aika sillä erää.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone