
Kaukomatkailua...
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Eiks monissa maissa ole niin että valojen käyttö ei päiväsaikaan ole pakollista? Tai eiks jossain ole peräti kiellettyä? 

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
entisessä Neuvostoliitossa oli kaupunkialueella (ainakin muistan näin olleen Tallinnassa ja Leningradissa) ainakin valojen käyttö kielletty (vain parkit päällä). Ja maantiellä kohdatessa piti vaihtaa pitkiltä suoraan parkeille. NL-autojen valokatkaisijat oli suunniteltu tätä varten, eli puolivälissä toimivat parkit ja pitkät kun painoi vaihtokatkaisijaa.
Venäjällä taitaa olla jo valot päällä.
Venäjällä taitaa olla jo valot päällä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
No kyllä Venäjällä porukka edelleen ajaa ilman valoja tai parkeilla. Mäkin sen kerran kun siellä ajoin pistin ajovalot pois ettei erottuis liikaa joukostasamarai kirjoitti:entisessä Neuvostoliitossa oli kaupunkialueella (ainakin muistan näin olleen Tallinnassa ja Leningradissa) ainakin valojen käyttö kielletty (vain parkit päällä). Ja maantiellä kohdatessa piti vaihtaa pitkiltä suoraan parkeille. NL-autojen valokatkaisijat oli suunniteltu tätä varten, eli puolivälissä toimivat parkit ja pitkät kun painoi vaihtokatkaisijaa.
Venäjällä taitaa olla jo valot päällä.

Reippaina käymme rekkain alle 

Valot läppäsin pois päältä jonkin aikaa ajettuani Liettuaa halki, kun ei muillakaan ollut, niin ajattelin että säästetään sekin bensa. Virossa ja Latviassa valoja oli käytettävä. Puolassa tuntui olevan vähän vapaampi käytäntö.
[/quote]
Mites noiden valojen kanssa oikein nykysin on? Ennen ei saanut Keski-Euroopassa käyttää päivällä valoja kuin tunneleissa.[/quote]
[/quote]
Mites noiden valojen kanssa oikein nykysin on? Ennen ei saanut Keski-Euroopassa käyttää päivällä valoja kuin tunneleissa.[/quote]
Ladalla ajaminen on machoa.
Ladan omistaminen machokismia.
Skoda Favorit 1991 - Havelin kastanjetti
Ladan omistaminen machokismia.
Skoda Favorit 1991 - Havelin kastanjetti
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ei ole pitkää aikaa, kun jostain lehdestä luin, että näin on edelleen. Siksi näitä valokytkimiä voi eri maihin toimitettavissa autoissa olla erilaisia. Mulla on Fiatissa sellainen valokytkin, että siinä voi valita kolme perusasentoa, ei pakkovaloja, vain parkit ja pakkovalot. Eli samalla katkaisijalla pärjää eri käytännön maissa.Odessa kirjoitti:
Mites noiden valojen kanssa oikein nykysin on? Ennen ei saanut Keski-Euroopassa käyttää päivällä valoja kuin tunneleissa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: joo
Enpä ollut tuota aikaisemmin ajatellut, mutta sehän on perkeleen totta. Myös täälläkin..Lada-Jussi kirjoitti:mitä kauempana kevyt liikenne on ajoradalta sen hitaampi on nopeusrajoitus:
ei piennarta 80 km/h
piennar 60 km/h
erillinen pyörätie korotettu tientasosta 50 km/h
erillinen pyörätie jossa oja välissä 40 km/h
jos tohon lisättäis vielä muuri väliin niin autolla saisi ajaa 30 km/h, bonarina kaikissa paikoissa joissa on erillinen pyörätie löytyy kaikenlaisia hidastetöyssyjä yms.
tällai suomessa, mikähän lokiikka tossa lienee?![]()
![]()
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Hauskaa tekstiä täällä rohkeudesta ja kaikesta... Itse olen matkustellut Ladoilla Euroopan ristiin rastiin. Vaimo kartanlukijana ja kolme pentua takapenkillä, alkuun alle kouluikäisiä, pienin tuttipulloiässä. Teltta ja makuupussit katolla boxissa. Pariisi, Rooma, Madrid, Lontoo... Ihan kaikkialla!
Tarinoita olisi tuhansia, tässä ehkä tälle palstalle sopivin: Monacossa siinä kasinon edessä liikennevaloissa oli joku ferrari vieressä (ihan totta!) ja poika sanoi takapenkiltä auton pitävän makeeta ääntä. Siitä kun lähdettiin niin huomasin äänen tulevan pikemminkin Samarasta, pakoputken pönttö oli brakannut niillä vuoristoteillä. Mistä ihmeestä apu tähän vikaan, Monacossa Ferrarien ja Häkkisten konnuilla? Pari kilometriä ajoimme Ranskan puolelle ihmetellen mitä nyt tehdään, kun auto pitää niin perkeleenmoista mökää. Ja sitten iso tutunnäköinen L-kirjain uudehkon autoliikkeen katolla!
(Seuraava keskustelu käännetty ranskasta) "Onko Pakoputkipönttö?" "On." "Saako pönttö?" "Saa, asentaa itse." " Ei vaan te asentaa". "Asentaja jo baarissa (kello oli yli viiden), mutta minä soittaa."
Ja niin saapui kaveri polkupyörällä ja hilpeällä päällä. Pönttö vaihtui nopeasti, hinta oli naurettavan pieni ja tulipa vielä kutsu baariinkin.
Näitä tarinoita olisi todellakin loputtomiin. Berlitzin kielioppaissa on älyttömiä lauseita tyyliin; onko tässä hotellihuoneessa saippuaa? Tai "voiko tällä autolla ajaa kymmenen kilometriä?" espanjaksi. Espanjassa teki vesipumppu temppunsa ja korjaamolla hinautettuamme halusimme tietää, kun varaosan saaminen olisi vienyt yli viikonlopun voimmeko mennä leirintäalueelle odottamaan osan saapumista maanantaihin. Kymmenvuotias tyttö paukautti kirjasta, jonka lauseita olivat koko matkan naureskelleet: voiko tällä autolla ajaa kymmenen kilometriä? Ei voinut ja korjaamon omistaja heitti meidät tavaroinemme leirintäalueelle. Tuli korjatulla Ladalla heti maanantai-aamupäivänä hakemaan laskua maksamaan, joka ei ollut paha. Outoa vain, että kaveri piti Carlos Saintzia parhaana rallikuskina, aikana jolloin Tommi Mäkinen vielä ajoi!
Tarinoita olisi tuhansia, tässä ehkä tälle palstalle sopivin: Monacossa siinä kasinon edessä liikennevaloissa oli joku ferrari vieressä (ihan totta!) ja poika sanoi takapenkiltä auton pitävän makeeta ääntä. Siitä kun lähdettiin niin huomasin äänen tulevan pikemminkin Samarasta, pakoputken pönttö oli brakannut niillä vuoristoteillä. Mistä ihmeestä apu tähän vikaan, Monacossa Ferrarien ja Häkkisten konnuilla? Pari kilometriä ajoimme Ranskan puolelle ihmetellen mitä nyt tehdään, kun auto pitää niin perkeleenmoista mökää. Ja sitten iso tutunnäköinen L-kirjain uudehkon autoliikkeen katolla!
(Seuraava keskustelu käännetty ranskasta) "Onko Pakoputkipönttö?" "On." "Saako pönttö?" "Saa, asentaa itse." " Ei vaan te asentaa". "Asentaja jo baarissa (kello oli yli viiden), mutta minä soittaa."
Ja niin saapui kaveri polkupyörällä ja hilpeällä päällä. Pönttö vaihtui nopeasti, hinta oli naurettavan pieni ja tulipa vielä kutsu baariinkin.
Näitä tarinoita olisi todellakin loputtomiin. Berlitzin kielioppaissa on älyttömiä lauseita tyyliin; onko tässä hotellihuoneessa saippuaa? Tai "voiko tällä autolla ajaa kymmenen kilometriä?" espanjaksi. Espanjassa teki vesipumppu temppunsa ja korjaamolla hinautettuamme halusimme tietää, kun varaosan saaminen olisi vienyt yli viikonlopun voimmeko mennä leirintäalueelle odottamaan osan saapumista maanantaihin. Kymmenvuotias tyttö paukautti kirjasta, jonka lauseita olivat koko matkan naureskelleet: voiko tällä autolla ajaa kymmenen kilometriä? Ei voinut ja korjaamon omistaja heitti meidät tavaroinemme leirintäalueelle. Tuli korjatulla Ladalla heti maanantai-aamupäivänä hakemaan laskua maksamaan, joka ei ollut paha. Outoa vain, että kaveri piti Carlos Saintzia parhaana rallikuskina, aikana jolloin Tommi Mäkinen vielä ajoi!
alku kesästä lähdettiin kaverin kanssa jyväskylästä-turkuun-helsinkiin-vaalimaa-viipuri-pietari siellä yksi yö aamulla koistisessa narvaan-tallinnaan siellä yksi yö,
päivälla takasin jyväskylään.
autossa ainut vika vaihdekeppi jäi pietarissa käteen,parkkiin ja minuutin pika huolto ja taas etiäpäin.narvan tullissa joku ryssä huijas meiltä 80 ruplaa.
päivälla takasin jyväskylään.
autossa ainut vika vaihdekeppi jäi pietarissa käteen,parkkiin ja minuutin pika huolto ja taas etiäpäin.narvan tullissa joku ryssä huijas meiltä 80 ruplaa.