Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

hienolta näyttää :wink: iski itellekkin semmonen himo päästä omaan ladaan konetta vaihtaan että voipi olla että joulun pyhinä kurvaillaan jo vihreellä 1700 nappisilmä ladalla :D
toinen mikä rupes himottaan olis tuon jäärata auton puukottaminen, pyöräkoteloo ja kaaria, sekä repsikan jalkatilaa. voipi olla ettei sitä kunnolla täksi talveksi pääse tekeen mutta...
ja suurin himo olisi päästä kesäpirssin kimppuun. vanhaan japanilaiseen joutuu pari neliöö tinaan peltiä.
mutta hei, nythän sitä taas tuli karattua aiheesta :shock:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Sole niin justiisa tämä topikki, kun aihekin on paskan jauhantaa :lol:

No mutta mutta, tännään heräsi tämä työtön sälli jo kello 10 (kiitos sille kolumbuksen puhelinmyyjälle!) Ja eikun talliin mars mars. No tallissa ootteli edelleen samat romut kuin ne mitkä sinne illalla jäi, joten masennus oli kova vielä kolmannen aamusavukkeen jälkeenkin... Noh, ei kait siinä auta! melko rääppimistä se oli, mitä nyt sulakerasian sain irti ja laitettua sisä puolelle, tosin vielä vain johtojen varaan roikkumaan (tulee sinne hanska lootan taakse, ja sulakkeet vaihellaan alakautta, ko hanska loota säilyy) No kun se oli tehtynä (ja puolipäivää menny) kahteltiin, että josko sitä tekis paskahommaa, ja jatkais tota imusarjaa. Sarjoistahan tulee erilliset, vaikkakin kummatkin ovatkin sittenkin omavalmistetta. no tuosta imusarjasta sai pirrailtua kaikki röörit valamiiksi, ja suuttimetkin istuvat nyt nätisti ja suutinkiskon tekeminenki alotettiin Mutta kun tuo miggi on kaput, niin ei tuota saanu parsittua kasaan. Toi on onneksi niin pikkunen osa, että kulkee nätisti kaverille hitsaukseen, toisin kuin toi koko auto, kun ei voi tota välijäähytintä ton paremmin kiinnittää. Tuohon nuo nyt tulee, ja päätimmä yhressä poikain kanssa, että ei tapella valojen kanssa, vaan laitetaan suosiolla jotkut pyöriät, vaikka raiskausta se onkin.

No siinä olikin sitten hommat.. No eikä! seittemän maissa sitten tuli tollanen Hullu Saabisti Talliin hoputtamaan ladan laitossa, ja eihän siinä kauaa menny, niin oli Turbo palasina (oli muuten yllättävän hyvässä kunnossa 360tkm ajetuksi 8) ) sitte ku turboki oli palasina, keksi tuo kahajo ruveta pakosarjan tekoon! ei muutaku melekeen jo romukoppaan lentäny sarja työn alle, ja niinhän siitä sitten rupes tulemaan satsia. Sarja hitsattiin tälläkertaa täysin kassaan paikoillaan, jonka jäläkeen se kuumennettiin punaseksi jotta jännitykset poistuu, ja laippa on sitten suora kun sen irrottaa. Saa nähä miten käy, kun ei vielä tälle iltaa kehannu sitä irrottaa.

Sittempä nuo saabistit häippäs, ja jäätiin talliin taas yksin kyhynyttään... Onneksi uhkas tulla takas jo lauantaina :lol: No sai sitä sen verta itte väkrättyä, että kompura pesän kiillottelin 8) Aikaa tuohon sitten meni alta 10min, ja työkaluina rälläkkä jossa teräsharja laikka, joten pinta sen mukaista, mutta ainakin on puhas!

Että semmosta tännään. Piti ruveta myös megan johotuksia laatimaan, mutta tuli sitten vahingossa ostettua liian tehoton kolovi (kun ei ole talossa kunnon perinteistä kolovia! vain jottain ihime pistooli pikakolveja) niin pitää huomenna palautella, ja ottaa joku vähän tehokkaampi ko 15w :lol:

Ohan tää ladailu ihanaa
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

BME316 kirjoitti:Hyvältähän se näyttää, toivottavasti saat vakiovalot vielä ängettyä sinne :) Tuosta pakosarjasta, en nyt muista minkälainen pakosarja tossa latukassa on, mutta kyllä ainakin bemarin koneisiin on myös väkerrelty näitä turbopakosarjoja vakiosarjan jatkeeksi. Kyllähän se toimii kun tehotavoitteet eivät ole mitkään huimat. Ei näin pienillä tehoilla ole putkien pituuksilla juurikaan merkitystä turbovehkeessä.

Yritä nyt saada ennen suomen armeijaan menoa itänaapurin takia valmiiksi :lol: Yrität jättää ne turhat kikkalut myöhemmälle ja teet nyt vaan tarvittavan.
Mielessä tuo nyt käväiskin, mutta se nyt kuopattiin kun tuo suunniteltu sarja alakoki yhtäkkiä kummasti valamistuun :lol: joten teemmä sen loppuhun.

Ja tosiaan, nyt tärkeintä saada auto tulille! tehtävä lista lyhenee jatkuvasti, mutta kyllä ton kanssa vielä tovi mennee, seon selevä.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

minkäs volvon moottori kumit sulla oli? tuli mieleen että semmosethan määkin tarviin, varaosaliikkeestä vaan löytäis paremmin kun tietäis mallinkin.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

En muutes ole varma. Biltemassa käydessä vaan kahtelin, että volvon ovat, ja soppelin kokoset ladaan, ja hienosti ne passaskin (kun rälläköi pari ylimäärästä tappia nuista päistä pois.)

Nyt alakaa pakosarja olla viimestelyä vaille valamis. laipatkin pysyvät täysin linjassa, joten tiivistynee kunhan kiristää. Imusarjakin on jo kunnossa, kunhan bensakiskon (ja sen kiinnikkeet) sais tehtyä.
Avatar
jaasu
Viestit: 1054
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja jaasu »

otappa kuule ensikäynnistys videolle ;)
autoton.. vielä
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Tottahan toki. Video matskua on myös kaikista ropailuista, mutta julkiseen jakoon niitä ei kyllä kehtaa laittaa :lol:
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

se on hyvä että ottaa paljon materiaalia projektista, vaikkei yleiseen jakoon pistä, sitä on ite hauska kattoo joskus, kymmenenkin vuoden päästä :wink:
kävin itellekkin kumityynyt hakemassa, en tiiä mistä vollesta ovat mutta näyttäs ihan käypäsiltä. ovat "hiukan" tukevamman oloset :shock: hintakaan ei ihan järkyttävä paikallisessa ollut, n. 9euroa kappale, 2kpl 11euroa :D
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Joo, nuita mopoaikasia kuviakin on kiva kahtella nyt (luultavasti) viisaampana, ja ajatella että kyllä sitä itekin kehittyy aikojen saatossa :)

Kuva matskua ladasta taitaa olla 3-4500 kpl, joista ehkä 1/3 osa tästä turboviilailusta. yhteensä näistä värkeistä on varmasti tullut kuvattua yli 10 000kpl verran, jotenka kamera on käyny meikän nuoruuvessa ahkerasti :lol: Kalustona yleensä joku tigikamera, yleensä tuo Canonin laatuvalmiste, mutta näitä lada ranetus kuvia on tullu otettua lähes aina kännykällä, Nokian N73 jonka kamera nyt on mitä on, muttakun se on aina siinä hollilla, niin ei vihti kameraa tuoda tallille. Nykyään ois myös reilu 600e Canonin digijärkkäri, jolla kuvailua itte vasta kyllä opettelen, mutta melko hienoja otoksia sillä kyllä on saanu jo tulemaan 8) Sillä kuvailu pitäs opetella nyt pikkuhiljaa kuntoon, jotta saa sitten ladasta ottaa maggeita hämykuvia :D

Tosiaan, nuo volvon kumit HUOMATTAVASTI jämäkemmät kuin ladan omat, taitavat ollakin täysin umpikumia. Ladan kone käsin heilutellessa ei nyt heilu kuin muutamia millejä, toisin kuin ladan kumeilla. Ajossa en nuita ole kokeillut, hennommat umpikumi kannattimet mulla oli jonkin aikaa kiinni, niilläkään ei kone heilunut sitä 5senttiä kuin ladan kumeilla, mutta olivat liian pienet, ja meinas öljypohja ottaa etupalkkiin kiinni, jotenka laitoin ladan kumit takas ja nyt on nuo volvon, joita en vaiha. Puhuivat, että kun nuo on jämäkämmät, niin rasittaa lootan kumia enempi, ja se pitäski vaihtaa jämympään, vaan mistä sellasia saa? hyvä että ton orggiksen löysi jostain, eikä sekään ole suoraan passeli. Mutta yhtä kaikki, nyt kone on jämysti kiinni.


Huh, Hullut saabistit kävi tänään :lol: Ite olin tallissa rassannu jo about 9h, kunnes joskus 22:00 ilmesty eka, toinen tuli 30min jälkeen, ja siitä se sitten lähti :lol: Turbo kasattiin, kartaanitunnelin loput maalattiin, kuin myös painekello, sen kiinnike ja käkkärivipu. Myös muuta hipistelyä tuli harrastettua, ja hitsattiinhan se down pipe, jossa myös nyt se jousto kappale. Kaikkea muutaki suunniteltiin, ja nyt alkaa olla vaan armotonta niputtamista 8) Huomenna tavotteena laittaa kardaani ja käkkäri kuntoon ja kasaan, ja sitten tehä pakoputkistoa mahd pitkälle, toivottavasti sais ainakin heppailtua loppuun asti. hitsit vaan kun ainut hitsi on kaverin puikkomuunnin, jonka kanssa ei oikeen ole vielä päässy sinuiksi. Välillä sauma on lähes kymppiä, mutta välillä täyttä paskaa. Noh, toivottavasti saa tiiviiksi...

Mutta, kuvia ei tänään, väsyttää, kello on kuiten puoli kuus aamulla, viimenen saabisti lähti 45min sitten :lol: eli yötöitä tehtiin... Toivottavasti talli ei pala yön aikana
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

kai sulla on pakoputki jotain 1,5mm seinällä? se meinaan on jo aika mielenkiintosta hitsata puikolla. muuten pelaa 1,6mm puikolla hyvin mutta sitten kun on vähänkin rakoo niin rupee oleen reiän paikkuuta... yhen 1,5mm seinällä olleen putkiston kasaan hitsannut ja voin kertoo että siinä kyllä jää kaipaan mikkiä, tai kaasua tai tiggiä

jotkut virittelee moottorin kumityynyistä laatikollekkin, tosin sitten taitais mennä kiinnikkeet vielä ihan uusiks.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Aapo89
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2006 14:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Aapo89 »

Velipoika hitsailevan jotain millistä peltiä puikolla, ja hyvin näytti lynxin paisari valmistuvan :wink:
Lada 1200s/1700cc
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

joo joo onnistuuhan se mutta aikaa menee 4kertaa enempi ja v*ttuuntuminen on jotain aivan toista kun mikillä. ja noi paisarit kyllä on jo kaasu/tikki hommia
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Jep, ohuttahan tuo on puikolla hitsattavaksi tuo pakoputki, mutta tuolla nyt vain tehään saumat sinne päin (tai oikeestaan heppaillaan) ja sitten joko käytetään tuo putki jollain kaverilla tiiviiksi hitsattavana, taikka sitten uudenvuoden jälkeen hitsataan omalla migillä. Ja on tuo puikko homma kyllä migin jälkeen outoa hommaa. Paksuja rautoja hemmetin hauska hitsata puikolla, kun voi käyttää virtaa eikä sula puhki, mutta ohkasten kanssa meinaa mennä hermot vain. Pienellä virralla saumaksi tulee vain kuona, ja kovemmalla reijjällä palaa komeasti läpitte. Kaikkeen varmasti tottuu, ja aapo, se sun velipoika nyt on semmonen seppä, että en ihmettelekään :lol:

Noh DP on nyt valamis (saumat nyt vähän sinnepäin) ja siihen tuli nyt tuo tärinä pätkäkin, joten voi sovituksista autoon tehä vähän timmimmät.. Kuten myös tuo "katalysaattori" alakaa olla kunnossa, ja sen jakso sovitellakin tuonne auton alle ja meleko lähellä on putkisto pohjaa, mutta silti jää alimmaksi osaksi putkisto. Harmittaa etten samalla vaivalle leventäny tota kardaani tunnelia, jotta ois putkistonkin saanu ängettyä sinne :lol:

Turbokin on nyt kasattu ja sovitettu ja tuohon asentoon jääkin. Harmittaa kun tuo turbiinikotelo jäi nyt tuohon asentoon, mutta ei oikeen ollu parempaa vaihtoehtua, kun tuo (pornonpunainen) hukkaportti ois menny liian hankalaksi sovittaa jos tuon ois laskenu alaspäin, niinku suunnittelin. Samapa tuo, menee noinkin, joskin tuo ahtoputki jää tuohon päälimmäiseksi, ja suodatin alapuollelle (tai sitten pikkupätkällä killumaan tuohon turbon eteen) ja lähinnä se että ite saa tehä tosta eka ahtoputkesta 2-3 tuumasen laajennuksen, joten voi vaan kuvitella miltä sekin näyttää :lol:

Kytkinkin tuli tuossa viimein ilmattua, ja tulipas kyllä jämäkkä :shock: Oikeestaan vois sanoa, että kytkin ois jopa raskas, tosin itteä se ei kyllä haittaa, mutta kaupungissa voi olla vähän perseestä. Tuli myös pultattua vänkärin penkki kuskin penkin tilalle, sen takia että kuskin penkki oli jo paskasempi kuin vänkärin, ehkä vähän jo veltomman olonenkin, joten parempi jos nuo sovittaa nyt niin että voi käyttää ristiin, joten kuluvat ja sotkeentuvat tasasemmin, kun yksinhän tolla ladalla saa ajaa :lol: menevät nyt siis ristiin, ja ainoa ero on että selkänojan kippi tulee nyt tohon käsijarru vivun viereen, joka tosin ei kyllä haittaa yhtään mitään.

Nyt alakaa joulu painamaan päälle, joten voipi olla ettei tässä jouvva rassaamaan, mutta sen jälkeen sitten taas. Tosin tulee (taas) yksi kelkan raato pihaan, jossa varmasti riittää puuhaa...


Kuva
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Eilen illalla (yötä se oli jo raakasti) tein pakoputkiston loppuun asti. Taino, vajailla saumoilla sekin vielä on, mutta muuten jees. niin ja takaänkkärin kiinnikkeitä ei ollu, jotenka se oli pölkyn päällä siellä takana, ja pitää ne kiinnikkeet vielä väsätä.

Putkistosta tuli sitten 3osainen. DownPipe joka yltää siihen lootan kannakkeeseen asti, ja siinä on myös se tärinäpätkä. Siitä sitten jatkuu ja heti tullee "katalysaattori" joka siis siinä kardaanin keskituen ja lootan tuen välissä, melko hollilla kiville yms :? ei kertakaikkiaan sitä vain saa sen nätimmin, mutta olokoot. Siitä jatkuu vielä sama putki käsärin vaijerin alitte (taino ylitte se oikeesti menee, suunnat vaan hukassa ku maaten joutunu tekemään :lol: ) ja taka-akselin päälle asti menee, jossa seuraava liitos, josta vain menee puolet siitä kartaanin ylityksestä ja takapönttö (loppupilliksi tulee tosin vielä irtonainen rosteri pää :lol: )

Tuota lähellä maataviistävää putken tärinäpätkää ja kattia lukuunottamatta putki menee melko lähellä pohjaa, ja onkin naftisti kiinni. Kiinnityksiä on yks lootaan, sitten kartaanin keskituen kohalla kaks kumirenksua, sitten (ehkä) tulee myös siihen ennen akselia käkkärin vaijerin tuen luoksi yks kiinnike, ja suunnittelin että takapöntön laittaa neljällä kumirenksulla kiinni, jottei se kovin siellä heiluis... Ja tälläkertaa vähän tutkailtiin myös akselin liikkeitä, ettei se nyt ottais mihinkään kiinni joustoissa :lol: Viimeksi kun saatiin jämäkkä putkisto kieroon kovalla lastilla hidasteeseen ajettaessa, jonka jälkeen rupes resonoimaan. Ton ei nyt pitäs ottaa kiinni, ja asiaa parannetaan myös jäykemmillä jousilla, jotka ollu muutenkin hankintalistalla.

Nyt (varmaan menee aaton jälkeiseksi ajaksi) pitäs tuo pakosarja ja imusarja saaha tiptop kuntoon, ja nakata termotekit ja maalit päälle ja paikoilleen, jotta pääsee vetelemään sähköjä. Ja niinkuin olen tainnu sanoa tuossa aiemmin, niin kone lyödään pelkän pakosarjan kanssa eka tulille, ja myöhästetyllä sytkällä poltellaan pakosarjasta paskat liikkeelle, jotteivat turhaan turboa härnää.

Tuli myös ostettua bensa pumppu, Saab 9000 (vai 900og) Walbron valmiste jossa painetta riittää 4barin asti, ja muistaakseni tuottoa noissa on jotain 200 jomman kumman puolin? riittänee siis about 250hp tehoihin. Myös siirtopumppu mallia yleisvalmiste (tähän tulee siis välisäiliö, jota ei etes olla alotettu...) ja muuta bensahilpettä, jotka pitäs asentaa.



Kyllä se tästä.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Muuten hilijasta tallin puolella, vaan tuli tuossa aattona aloteltua ruiskun johtosarjan tekoa 8) johot oli vähän turhan paksun puoleisia, jotenka tinailu oli vähän hankalahkoa, mutta kyllä tuosta nyt jonkinlainen tuli. Pitäis käydä hankkimassa häiriö suojattua kaapelia, jotta voi tinata ton loppuun ja kutistesukalla sinetöijä johtosarjan johot nippuun, ja tietty viedä kaikki romppeet autoon ja ruveta mittomaan ja tinailemaan johtoja kiinni liittimiin.
Vastaa Viestiin