Samaran virtalukko

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
S.A.Mara

Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja S.A.Mara »

Kävin tänään hakemassa Motonetistä vm 1998 Samaraan uuden virtalukon mutta ei pelitä ei.. Startti kyllä pyörii iloisesti mutta ei jää käyntiin. Katselin sitten liittimiä sielä on pieniä eroavaisuuksia oliskohan myyjä antanut kaasari Samaran virtalukon.. Tietääkö kukaan mitä eroja Samaran virtalukoissa on?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

on venäläisiä ja unkarilaisia virtalukkoja, mutta niitten johtosarjat on niin erillaisia, ettei mene fyysisestikään paikoilleen, 110 tyyppiset virtalukot ei tainnut suomimalleihin ehtiä ollenkaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
S.A.Mara

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja S.A.Mara »

Tuli huima aatos mieleen, kun kerran vanha virtalukko on vielä paikalaan ja vain starttaus on arpapeliä niin jospa laittaisi painonapin startille. Toimisikohan tuommoinen systeemi? :shock:
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja pressa »

toimii, pariin 127 fiiattiin olen napin asentanut.
Avatar
jimi
Viestit: 254
Liittynyt: 31.8.2006 21:29
Paikkakunta: Panttila
Viesti:

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja jimi »

Ootko tutkinut, ettei lukko vain palauta liian hitaasti, eli lukko jää starttaus-asennon ja virta-päällä-asennon puoleen väliin.

Kun starttaat ja huomaat auton käynnistyvän niin kun normaalisti päästät avaimesta irti niin tällä kertaa käännätkin avaimen itse siihen virta-päällä-asentoon, jos auto nyt jää käyntiin niin sitten vain voitelemaan lukkopesää aseöljyllä tai vastaavalla jäykkyyden poistamiseksi.

-Jimi-
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kuva

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
S.A.Mara

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja S.A.Mara »

jimi kirjoitti:Ootko tutkinut, ettei lukko vain palauta liian hitaasti, eli lukko jää starttaus-asennon ja virta-päällä-asennon puoleen väliin.

Kun starttaat ja huomaat auton käynnistyvän niin kun normaalisti päästät avaimesta irti niin tällä kertaa käännätkin avaimen itse siihen virta-päällä-asentoon, jos auto nyt jää käyntiin niin sitten vain voitelemaan lukkopesää aseöljyllä tai vastaavalla jäykkyyden poistamiseksi.

-Jimi-
Juu siis vika on sellainen että ei lähde starttaamaan. Ohjauslukko toimii ja virrat saa päälle mutta välillä ei sitten lähde pyörittämään starttia. Viime perjantaina jäin pitkäripasen pihaan. Eihän sitä pirua uskalla sammuttaa.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja audiq »

EDIT: Otetaas uusiksi. Himpun on sekavat selitykset. :D
S.A.Mara kirjoitti:...välillä ei sitten lähde pyörittämään starttia.
S.A.Mara kirjoitti:...Startti kyllä pyörii iloisesti mutta ei jää käyntiin.
S.A.Mara kirjoitti:...Juu siis vika on sellainen että ei lähde starttaamaan. Ohjauslukko toimii ja virrat saa päälle mutta välillä ei sitten lähde pyörittämään starttia.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja samarai »

Oman käsityksen mukaan tässä kuvassa olisi kaasari ja ruiskumallin virtalukot. Erona niissä on, että kaasarimallissa on kaksi liitintä - isommat liittimet ovat molemmissa samanlaiset.

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

oikean puoleinen on mun mielestä unkarilainen ja vasen venäläinen, pienempi liitin menee relelle, mielestäni mulla on kaasarimallissa toi unkarilainen, mutta siinä on myös releen liitin, se rele on kai kaikissa Suomeen tuoduissa ainakin. tohon unkarilaiseen ei kai ainakaan kovin helpolla saa vaihdettua johtoja, mutta venäläiseen meenee johtosarja ihan heittämällä, ettei tarvii koko virtalukkoa uusia vain pohja ja johdot
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
S.A.Mara

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja S.A.Mara »

audiq kirjoitti:EDIT: Otetaas uusiksi. Himpun on sekavat selitykset. :D
S.A.Mara kirjoitti:...välillä ei sitten lähde pyörittämään starttia.
S.A.Mara kirjoitti:...Startti kyllä pyörii iloisesti mutta ei jää käyntiin.
S.A.Mara kirjoitti:...Juu siis vika on sellainen että ei lähde starttaamaan. Ohjauslukko toimii ja virrat saa päälle mutta välillä ei sitten lähde pyörittämään starttia.
Alkuperäinen virtalukko arpoo pyöritänkö starttimoottoria vaiko en ja jos pyörittää kone jää käyntiin... Siis on sattuman sanelemaa lähteekö starttimoottori pyörimään kun kääntää virta-avaimesta ja tässä on kyseessä auton alkuperäinen virtalukko.. Uusi virtalukko pyörittää mutta kone ei jää käyntiin... Epäselvää on tai sitten ei tai jotain sinnepäin vai minne päin.. :lol: :lol: Selkiskös?? :shock:
S.A.Mara

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja S.A.Mara »

samarai kirjoitti:Oman käsityksen mukaan tässä kuvassa olisi kaasari ja ruiskumallin virtalukot. Erona niissä on, että kaasarimallissa on kaksi liitintä - isommat liittimet ovat molemmissa samanlaiset.

Kuva
No niin kokeiltu kahta uutta lukkoa ja ovat juuri noita kahden liittimen malleja eikä vaan jää kone käyntiin vaikka kiivaasti kyllä pyörittää startatessa.. Vanhalla virtalukolla kyllä lähtee käyntiin silloin kun starttimoottori sattuu pyörähtämään. Delta autosta kävin kysymässä alkuperäistä virtalukkoa, 3kpl kuulemma maassa, eikä varaosatiskin kaveri edes ollut varma virtalukon mallista.
rotsi4

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Onko kojetaulun alle tulevan releenkin liitin oikein, siis niin että johdot tulevat samaan järjestykseen kuin ennen?
S.A.Mara

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja S.A.Mara »

Sorry,, jäipä sitten kertomatta mikä oli ongelman syynä.. Parin virtalukon kokeilun jälkeen tuumin olkoon... viikonlopun koittaessa kulkuneuvo talliin ja starttimoottori irti.. Ensin solenoidin piuha irti.... Hirmu paljon hapettumaa. Niin siinä oli se vika. Putsausta ja uusi liitin ja taas toimii.. 8) 8)
Jursinov

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja Jursinov »

Tervehdys,

ensimmäistä viestiäni tänne rustailen kun muutama päivä sitten sain alleni 204000km ajetun sedan Samaran, ensimmäisen Ladani siis ja nyt kaipaan apuanne. Auto on vuosimallia -93, 1500 kuutioinen kaasutinpeli.

Ongelmani on seuraavanlainen: Kääntäessäni avainta virtalukossa virrat eivät mene päälle, ja startatessa kuuluu virtalukon tienoolta sirinää. Startti ei siis pyöri eikä mikään valo siinä vaiheessa pala. Ongelma on satunnainen ja esiintyy eritoten kylmällä säällä. Ongelma saattaa poistua kun useamman kerran yritän startata ja pyörittelen avainta virtalukossa. Mikä eteen niin sanotusti?

Kiitos!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Samaran virtalukko

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Virtalukon pohjasta vika voisi löytyä. Eli sen vaihto voisi korjata asian, kosketinpinnat hapettuneet/kuluneet.
Vastaa Viestiin