tuulilasin vaihto samaraan
tuulilasin vaihto samaraan
ajattelin vaihtaa samaraan uuden tuulilasin, koska entinen on niin naarmuuntunut edelliseltä omistajalta.
siksi ajattelinkin kysyä onko kenelläkään kokemusta tuulilasin vaihdosta? ensinäkin mitäköhän uusi lasi maksaa (voi olla että saan papan vanhasta samarasta otettua tuulilasin mikäli se sopii omaani) ja toiseksi onko samarassa liimalasi? ja millainenkohan operaatio olisi ite alkaa lasin vaihtoon? jos joku on ite vaihtanut voisi vähän antaa neuvoja
en ole sen kummemmin mistään liikkeestä kysynyt lasin vaihdosta mutta kuulin autoasi vara osa liikkeen myyjältä asennus työn hinnan pyörivän ehkä siinä 150€ hinnoissa.
siksi ajattelinkin kysyä onko kenelläkään kokemusta tuulilasin vaihdosta? ensinäkin mitäköhän uusi lasi maksaa (voi olla että saan papan vanhasta samarasta otettua tuulilasin mikäli se sopii omaani) ja toiseksi onko samarassa liimalasi? ja millainenkohan operaatio olisi ite alkaa lasin vaihtoon? jos joku on ite vaihtanut voisi vähän antaa neuvoja
en ole sen kummemmin mistään liikkeestä kysynyt lasin vaihdosta mutta kuulin autoasi vara osa liikkeen myyjältä asennus työn hinnan pyörivän ehkä siinä 150€ hinnoissa.
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Re: tuulilasin vaihto samaraan
Vaihdatin vuosi sitten, maksoi 175 € kaikkineen. Kai siinä joku silikoni kumin välissä on? Muttei se sen kummemmin liimattu ole. Joku varmaan kertoo, miten saa uuden paikalleen, vanhan varmaan pois saat:)
Re: tuulilasin vaihto samaraan
Pari vuotta sitten vaihdoin tuohon omaan Samaraan tuulilasin ja on niitä lasinvaihtoja tehty jo ennenkin.
Homma menee muistin varaisesti suurin piirtein näin:
Ensiksi kannattaa irrottaa taustapeili - kiinni pienellä ruuvilla metallinpalasessa, mikä on liimattu tuulilasiin. Palakin tietysti irrotetaan, jos kiinnitettävässä sitä ei ole valmiina (uudessa). Samalla sisältä ne muoviset reunalistat irti.
Kuskin penkille istumaan ja jaloilla painaa lasin väkisin niin, että se pullahtaa tiivisteineen ulos. Lasi räsähtää tietysti, mutta jätettähän se on muutenkin - pääasia että tiiviste säilyy ehjänä.
Tiiviste vanhasta irti ja paikalleen asennettavaan lasiin, esim. pöydän päällä vaahtokumipala alla.
Esim. saippuavedessä uitettu 3mm. laatoitusnaru tiivisteuraan, niin että päät tulee keskeltä alhaalta ulos. (tai ei kai sillä väliä ole vaikka tulee ylhäältä, kun näyttää niin olleen tuossa kuvassakin..)
Lasi tiivisteineen hollilleen autoon.
Sisältä alkaa rauhallisesti kiskomaan narua, niin että tiivisteen kieli samalla tulee paikoilleen - tässä olisi hyvä jos olisi toinen joka painaa lasia sisäänpäin. Vetelee silleen tasaisesti "molemmista päistä".
Tiivisteen pitäisi tulla aika helposti narua vetämällä paikoilleen, ainoastaan nurkat on hankalampia.
Taustapeilin palan liimaus sitten siihen tarkoitetulla liimalla, peili ja reunalistat kiinni - siinä se on. Palan taakse jää hieman vanhasta lasia kovan liiman takia, mikä on tietysti ennen uudelleen liimausta hiottava pois.
Itse jätin vain vanhat tiivistemössöt tiivisteeseen, enkä laittanut mitään lisää, eikä ole yhtään vuotanut.
Pari kuvaakin tuli silloin vaihtotyöstä otettua:



Venäjänkielinen ohje:
http://www.myautotun.ru/remont/remont-v ... zub-kuzov/
Homma menee muistin varaisesti suurin piirtein näin:
Ensiksi kannattaa irrottaa taustapeili - kiinni pienellä ruuvilla metallinpalasessa, mikä on liimattu tuulilasiin. Palakin tietysti irrotetaan, jos kiinnitettävässä sitä ei ole valmiina (uudessa). Samalla sisältä ne muoviset reunalistat irti.
Kuskin penkille istumaan ja jaloilla painaa lasin väkisin niin, että se pullahtaa tiivisteineen ulos. Lasi räsähtää tietysti, mutta jätettähän se on muutenkin - pääasia että tiiviste säilyy ehjänä.
Tiiviste vanhasta irti ja paikalleen asennettavaan lasiin, esim. pöydän päällä vaahtokumipala alla.
Esim. saippuavedessä uitettu 3mm. laatoitusnaru tiivisteuraan, niin että päät tulee keskeltä alhaalta ulos. (tai ei kai sillä väliä ole vaikka tulee ylhäältä, kun näyttää niin olleen tuossa kuvassakin..)
Lasi tiivisteineen hollilleen autoon.
Sisältä alkaa rauhallisesti kiskomaan narua, niin että tiivisteen kieli samalla tulee paikoilleen - tässä olisi hyvä jos olisi toinen joka painaa lasia sisäänpäin. Vetelee silleen tasaisesti "molemmista päistä".
Tiivisteen pitäisi tulla aika helposti narua vetämällä paikoilleen, ainoastaan nurkat on hankalampia.
Taustapeilin palan liimaus sitten siihen tarkoitetulla liimalla, peili ja reunalistat kiinni - siinä se on. Palan taakse jää hieman vanhasta lasia kovan liiman takia, mikä on tietysti ennen uudelleen liimausta hiottava pois.
Itse jätin vain vanhat tiivistemössöt tiivisteeseen, enkä laittanut mitään lisää, eikä ole yhtään vuotanut.
Pari kuvaakin tuli silloin vaihtotyöstä otettua:



Venäjänkielinen ohje:
http://www.myautotun.ru/remont/remont-v ... zub-kuzov/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: tuulilasin vaihto samaraan
Saako noita Venäjän linkin kuvia mitenkään isommaksi ?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: tuulilasin vaihto samaraan
^^ Ei.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: tuulilasin vaihto samaraan
kiitoksia neuvoista ne tulevat kyllä tarpeen. Nyt kun on lama (vai onko se taantuma?) ja omalla alalla on todella niukasti töitä voi olla että jään työttömäksi joten en kovinkaan mielelläni vie samaraa mihinkään kalliiseen lasi liikkeeseen vaan teen kaiken mielummin itse ja tarvittaessa pyydän lasin vaihdossa enolta apua.
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Re: tuulilasin vaihto samaraan
Onko olemassa mitään helppoa keinoa jolla lasin saa ehjänä irti..?
On alkanut ruostua tiivisteen alta, ja asialle voisi tehdä jotain jos lasin saisi irti.
On alkanut ruostua tiivisteen alta, ja asialle voisi tehdä jotain jos lasin saisi irti.
Re: tuulilasin vaihto samaraan
kävin tilaamassa uuden tuulilasin joka maksaa 130€
tuntuu kyllä suurelta summalta, mutta kylläsen vielä säästöistä kehtaa maksaa ja viikon päästä kun saan lasin alan asennus hommiin

Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Re: tuulilasin vaihto samaraan
No onpa täällä tosiaan Samaran lasilla hintaa.
Pari vuotta sitten ostin Tartosta tämän nykyisen tuulilasin 30e:lla ja Transittiin liimalasi asennettuna 100e, ja merkiltään oli vielä Saint Gobain.
Nyt näkyy Tallinnassa Samaran tuulilasin hinta olevan n. 40e.
http://www.klt.ee/index.php?main=23&mar ... laas=18163

Nyt näkyy Tallinnassa Samaran tuulilasin hinta olevan n. 40e.
http://www.klt.ee/index.php?main=23&mar ... laas=18163
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: tuulilasin vaihto samaraan
Juu aito Autovaz tuulilasi alk:50€
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: tuulilasin vaihto samaraan
Ladan alkuperäislasithan on perinteisesti "BOR"-merkkiset (Borskin lasitehdas). Tehdas liittyi vuonna 1997 Asahi-konserniin.
Katselin tuolta sivustolta, niin tehtaalta löytyy 12 erilaista ! tuulilasia Samaraan - alkaen 930 ruplaa (kirkas)
http://www.asahi.ru/
Tällainen merkki pitäisi löytyä kaikista Samaran orkkislaseista
:

Omassa 110:ssä tuulilasi ja pikkutakaikkunat "Saratovsteklo", kylkilasit ja takalasi "Bor".
Katselin tuolta sivustolta, niin tehtaalta löytyy 12 erilaista ! tuulilasia Samaraan - alkaen 930 ruplaa (kirkas)
http://www.asahi.ru/
Tällainen merkki pitäisi löytyä kaikista Samaran orkkislaseista


Omassa 110:ssä tuulilasi ja pikkutakaikkunat "Saratovsteklo", kylkilasit ja takalasi "Bor".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: tuulilasin vaihto samaraan
Tere! Itellä olisi tässä tuulilasin asennus edessä projektiautoon.
Hyvä ohje Samarailta....jälleen kerran, kiitos!
Mutta yksi kysymys kuitenkin heräsi: Voiko sen lasin asentaa myös niinpäin, että laittaa tiivisteen ensin koriin ja sen narun sinne lasinuraan, jolloin periaate on tietysti sama, mutta asennus päinvastainen??
Asensin harjoitusmielessä entisen tuulilasin varaosa-autoon juurikin näin, mutta kumpi tapa on se oikea (helpompi?)
Hyvä ohje Samarailta....jälleen kerran, kiitos!
Mutta yksi kysymys kuitenkin heräsi: Voiko sen lasin asentaa myös niinpäin, että laittaa tiivisteen ensin koriin ja sen narun sinne lasinuraan, jolloin periaate on tietysti sama, mutta asennus päinvastainen??
Asensin harjoitusmielessä entisen tuulilasin varaosa-autoon juurikin näin, mutta kumpi tapa on se oikea (helpompi?)
samarai kirjoitti:Pari vuotta sitten vaihdoin tuohon omaan Samaraan tuulilasin ja on niitä lasinvaihtoja tehty jo ennenkin.
Homma menee muistin varaisesti suurin piirtein näin:
Ensiksi kannattaa irrottaa taustapeili - kiinni pienellä ruuvilla metallinpalasessa, mikä on liimattu tuulilasiin. Palakin tietysti irrotetaan, jos kiinnitettävässä sitä ei ole valmiina (uudessa). Samalla sisältä ne muoviset reunalistat irti.
Kuskin penkille istumaan ja jaloilla painaa lasin väkisin niin, että se pullahtaa tiivisteineen ulos. Lasi räsähtää tietysti, mutta jätettähän se on muutenkin - pääasia että tiiviste säilyy ehjänä.
Tiiviste vanhasta irti ja paikalleen asennettavaan lasiin, esim. pöydän päällä vaahtokumipala alla.
Esim. saippuavedessä uitettu 3mm. laatoitusnaru tiivisteuraan, niin että päät tulee keskeltä alhaalta ulos. (tai ei kai sillä väliä ole vaikka tulee ylhäältä, kun näyttää niin olleen tuossa kuvassakin..)
Lasi tiivisteineen hollilleen autoon.
Sisältä alkaa rauhallisesti kiskomaan narua, niin että tiivisteen kieli samalla tulee paikoilleen - tässä olisi hyvä jos olisi toinen joka painaa lasia sisäänpäin. Vetelee silleen tasaisesti "molemmista päistä".
Tiivisteen pitäisi tulla aika helposti narua vetämällä paikoilleen, ainoastaan nurkat on hankalampia.
Taustapeilin palan liimaus sitten siihen tarkoitetulla liimalla, peili ja reunalistat kiinni - siinä se on. Palan taakse jää hieman vanhasta lasia kovan liiman takia, mikä on tietysti ennen uudelleen liimausta hiottava pois.
Itse jätin vain vanhat tiivistemössöt tiivisteeseen, enkä laittanut mitään lisää, eikä ole yhtään vuotanut.
Pari kuvaakin tuli silloin vaihtotyöstä otettua:
Venäjänkielinen ohje:
http://www.myautotun.ru/remont/remont-v ... zub-kuzov/
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Re: tuulilasin vaihto samaraan
Kyllä ainakin ammattilaiset, siis työkseen laseja vaihtavat laittavat tiivisteen ensin lasiin ja sitten koko hoito autoon kiinni. Saattaa olla hieman helpompi laittaa noin... 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: tuulilasin vaihto samaraan
Näin vähän arvelinkin.
Kiitoksia varmistuksesta, naru on jo paikallaan ja lasi odottaa asennusta...
Kiitoksia varmistuksesta, naru on jo paikallaan ja lasi odottaa asennusta...
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...