Ruisku-Samara ei käynnisty
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Ruisku-Samara ei käynnisty
Eli GM ruiskuiseen Samaraan vaihdettiin kansi imu ja pakosarjoineen kuuleman mukaan toimivasta alle 100 tkm ajetusta 110:stä (8 v tietysti). Jakohihna uusittiin samalla ja jako on kohdallaan kaikkien merkkien mukaan ja hihna sopivan kireällä (ei lipsu), kaikki johdot on kiinni, anturit ja ruiskulaitteet on vanhasta koneesta paitsi se palikka jossa bensa kulkee ja siinä olevat ruiskusuuttimet. suuttimista kuuluu ääni, kun sulkeutuuvat virran katkaisun jälkeen. Virrat kytkettynä polttoainepumppu surisee normaalisti. Jostain syystä ei kone kuitenkaan edes lupaa käynnistyäkseen, vaikka startti pyörittää konetta iloisesti. Joku pieni suhahdus jostain kuuluu, ihan kuin joku alipaineletkupaikka olis irti, mutta kaikki on kohdallaan. Tämä on varsin erikoista, täytyy varmaan pistää paaliin ja ajaa vaan noilla Volvoilla?

Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
Tuleeko kipinää?? Onko polttoaine tukilla painetta?
paaliin vaan kaikki ja polkupyörällä duuniin....
paaliin vaan kaikki ja polkupyörällä duuniin....
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
polttoaine tukilla ei ole painetta, sen unohdin kertoa, uskoisin että vika on jossain polttoaineen syötössä. Pitääkö tollasen ruiskun polttoainelinjat jotenkin ilmata sen jälkeen kun on ollut auki?

Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
tuleeko kipinää??
polttoainetukin päässä on venttiili, pidä sitä auki ja sitten virrat päälle. Sitten kun polttoainetta tulee venttiilistä niin päästät sen kiinni. Sitten starttausta niin ei tarvitse sahata enää kovin pitkään.
polttoainetukin päässä on venttiili, pidä sitä auki ja sitten virrat päälle. Sitten kun polttoainetta tulee venttiilistä niin päästät sen kiinni. Sitten starttausta niin ei tarvitse sahata enää kovin pitkään.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
Terve!
Polttoainetukin päässä oleva venttiili on kiusallisesti juuri generaattorin yllä. Generaattorin hiilet saattavat kipinöidä, joten älä Jussi polta autoasi.
Venttiili on muuten tyypillinen schrader, se musta tulppa on vain suojus. Itse venttiilin voi avata samalla tavoin kuin renkaan venttiilinkin.
Pelkkä virran päälle laitto ei välttämättä riitä ilmaamaan järjestelmää, sillä ainakin Bosch 7.0 -järjestelmässä bensiinipumppu sammuu 15 sekunnin kuluttua virran kytkemisestä, jos kampiakselin asentotunnistimelta ei tule tietoa, että kampiakseli pyörii. GM-järjestelmää en enää muista.
Pumpun saa toimimaan jatkuvasti, kun kytkee diagnostiikkapistokkeen kaksi napaa sopivasti yhteen. Ks. usein kysytyt -osiosta.
***
Ovathan muuten pumpun paineletku- ja bensiinin paluuletku kytketty oikeinpäin (liitokset siellä suurinpiirtein akun ja jarrutehostimen välillä)?
menestystä
SvS
Polttoainetukin päässä oleva venttiili on kiusallisesti juuri generaattorin yllä. Generaattorin hiilet saattavat kipinöidä, joten älä Jussi polta autoasi.
Venttiili on muuten tyypillinen schrader, se musta tulppa on vain suojus. Itse venttiilin voi avata samalla tavoin kuin renkaan venttiilinkin.
Pelkkä virran päälle laitto ei välttämättä riitä ilmaamaan järjestelmää, sillä ainakin Bosch 7.0 -järjestelmässä bensiinipumppu sammuu 15 sekunnin kuluttua virran kytkemisestä, jos kampiakselin asentotunnistimelta ei tule tietoa, että kampiakseli pyörii. GM-järjestelmää en enää muista.
Pumpun saa toimimaan jatkuvasti, kun kytkee diagnostiikkapistokkeen kaksi napaa sopivasti yhteen. Ks. usein kysytyt -osiosta.
***
Ovathan muuten pumpun paineletku- ja bensiinin paluuletku kytketty oikeinpäin (liitokset siellä suurinpiirtein akun ja jarrutehostimen välillä)?
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
täytyykin kokeilla, tossa gm:ssä kans pumppu pyörii vain hetken virran kytkennän jälkeen, tarvii kytkeä pumpppu pyörimään ja avata venttiili kunnes bensiini lentää kaarella
(täytyy ottaa palovakuutus ennen touhua)... paitsi muuten eikö se ole laturin yläpuolella vain 16v koneissa, joissa imu on moottorin etupuolella?


Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
Ruiskun ilmaaminen? Kaikkea sitä kuulee, kun Lada-foorumia selaa.
Jos kaikki on kunnossa, niin täysin muttereiksi purettu ruiskutekniikka ilmaa itse itsensä muutamassa sekunnissa. Todennäköisesti ilmaa putkissa ei edes huomaa. Joten kannattaa keskittyä muihin juttuihin.
Jos kaikki on kunnossa, niin täysin muttereiksi purettu ruiskutekniikka ilmaa itse itsensä muutamassa sekunnissa. Todennäköisesti ilmaa putkissa ei edes huomaa. Joten kannattaa keskittyä muihin juttuihin.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
Terve!
Jussi: Olet oikeassa, 16-venttiilisessä on suoraan päällä, mutta kun bensiinin säätöpaine (siis se tukin sisäinen) on noin 300 kPa, osaa se bensiini lentää 8-venttiilisenkin generaattoriin.
audiq: tiedä sitten, mistä johtuu, mutta on joskus bensiinipumpun vaihdon jälkeen pitkään sahauttanut, ennen kuin palamisen voimalla pyöri
menestystä
SvS
Jussi: Olet oikeassa, 16-venttiilisessä on suoraan päällä, mutta kun bensiinin säätöpaine (siis se tukin sisäinen) on noin 300 kPa, osaa se bensiini lentää 8-venttiilisenkin generaattoriin.
audiq: tiedä sitten, mistä johtuu, mutta on joskus bensiinipumpun vaihdon jälkeen pitkään sahauttanut, ennen kuin palamisen voimalla pyöri
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
No niin tuli testattua pumpun väkisin pyöritystä, mutta se ei tuonut painetta.
Jos sdelano haluaa tarkentaa ukk:n juttua, niin tuossa GM-ruiskussa (ja Bosch Euro-2 ainakin Samara) ei ole diagnoosipistokkeessa +12V vain maa, bensapumppu, diagnostiikka ja sitten se M liitin, onko se joku datalähtö sekin. Eli joutuu akulle saakka vetää johdon, olen huomannut saman ongelman Bosch Euro-2 samaroissa, kun on yrittänyt kytkeä ajotietokonetta diagnostiikka liittimeen, niin ei asennusohjeen mukaista liitintä olekaan pistokkeessa.... no G ja akun plussa johdolla yhteen niiin hienosti pyöri.
no kun tämä ei auttanut aloin enemmän purkaa autoa ja sitten huomasin, että ne hiton polttoaineletkut on väärin
uskomatonta, kun kävin kahteen kertaan kahdesta eri toimivasta ruisku-samaran raadosta tarkistamassa oikean järjestyksen, mutta ne letkut on vaan sen verran sekaisin siellä muiden johtojen yms. seassa, että väärin ne oli.
Nyt käy ja painetta on polttoainejärjestelmässä.
Yhdet viisaammat kaverit tossa kertoili, että yksiletkuinen järjestelmä (joka on kai sitten uudemmissa 1,6 malleissa) on sellainen että se ainakin pitää ilmata, mutta paluu putkella varustetun pitäisi ilmata itse itsensä. tiedä sitten mikä on täystotuus.
Käynnistyttyään ääni oli ensin pahempi johtuen löysästä pakoputken kiinnityksestä, kiristyksen jälkeen hyvä, mutta käynti jäi vähän sekavaksi ja koeajon jälkeen huomasin että Check Engine palaa, katsoin valoa vilkuttamalla vikakoodin ja se näytti koodia 49, mutta en löydä kyseistä koodia mistään luettelosta!?
Jos sdelano haluaa tarkentaa ukk:n juttua, niin tuossa GM-ruiskussa (ja Bosch Euro-2 ainakin Samara) ei ole diagnoosipistokkeessa +12V vain maa, bensapumppu, diagnostiikka ja sitten se M liitin, onko se joku datalähtö sekin. Eli joutuu akulle saakka vetää johdon, olen huomannut saman ongelman Bosch Euro-2 samaroissa, kun on yrittänyt kytkeä ajotietokonetta diagnostiikka liittimeen, niin ei asennusohjeen mukaista liitintä olekaan pistokkeessa.... no G ja akun plussa johdolla yhteen niiin hienosti pyöri.
no kun tämä ei auttanut aloin enemmän purkaa autoa ja sitten huomasin, että ne hiton polttoaineletkut on väärin

Nyt käy ja painetta on polttoainejärjestelmässä.
Yhdet viisaammat kaverit tossa kertoili, että yksiletkuinen järjestelmä (joka on kai sitten uudemmissa 1,6 malleissa) on sellainen että se ainakin pitää ilmata, mutta paluu putkella varustetun pitäisi ilmata itse itsensä. tiedä sitten mikä on täystotuus.
Käynnistyttyään ääni oli ensin pahempi johtuen löysästä pakoputken kiinnityksestä, kiristyksen jälkeen hyvä, mutta käynti jäi vähän sekavaksi ja koeajon jälkeen huomasin että Check Engine palaa, katsoin valoa vilkuttamalla vikakoodin ja se näytti koodia 49, mutta en löydä kyseistä koodia mistään luettelosta!?

- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
vastaanpa heti itselleni tuolta: http://chiptuner.ru/content/err_gm/ löytyikin täydellisempi luettelo GM:n vikakoodeista, siellä on myös tuo 49 Диагностика потери вакуума eli suomalaisittain voisi lukea Diagnostiikka Potero Vakuumi, eli onko se juuri tämä paineen säätimen diagnostiikka, onko paineissa jotain häikkää?

Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
No jos miettii vaikka tavallista vesiautomaatti-pumppua, niin eihän sitäkään tarvitse ilmata kuin pumppuun asti. Kyllä bensapumppu painaa ilmat pois, kun starttaa.Lada-Jussi kirjoitti: Yhdet viisaammat kaverit tossa kertoili, että yksiletkuinen järjestelmä (joka on kai sitten uudemmissa 1,6 malleissa) on sellainen että se ainakin pitää ilmata, mutta paluu putkella varustetun pitäisi ilmata itse itsensä. tiedä sitten mikä on täystotuus.
Toki jos vain yhdellä bensalinjalla, niin voipi sahuuttaa hetken. Monta ruiskua ollut remontin jälkeen putket tyhjinä, mutta kyllä ne kaikki ovat lähteneet ihan normaalisti käyntiin. Muutama päivä sitten viimeksi oli paineet laskettu pois ja lähtö tankilta irti, eikä korjauksen jälkeen käynnistyksessä huomannut mitään eroa normaaliin.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
Terve!Lada-Jussi kirjoitti:vastaanpa heti itselleni tuolta: http://chiptuner.ru/content/err_gm/ löytyikin täydellisempi luettelo GM:n vikakoodeista, siellä on myös tuo 49 Диагностика потери вакуума eli suomalaisittain voisi lukea Diagnostiikka Potero Vakuumi, eli onko se juuri tämä paineen säätimen diagnostiikka, onko paineissa jotain häikkää?
Koodi tarkoittanee ilmavuotoa ilmamassa-anturin ja moottorin välillä ("Vacuum leak diagnostic"). Eli imuputkien ja -sarjan yms. liitokset, aktiivihiilisäiliö, kampikammion tuuletusjärjestelmä, jarrutehostin, alipainemittarin letku jne. voivat olla syyllisiä.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Ruisku-Samara ei käynnisty
tossa GM 110:n kannessa imusarjoineen on pidempi imusarja kuin GM Samarassa, joten ehkäpä se liian pitkä ilmatila aiheutti sekoitusta. 110:n ohjainboxi ei jostain syystä käyttänyt ollenkaan bensapumppua? mutta kun siirsin siitä boxista ns. lastun tohon Samaran omaan boxiin, niin jo alkoi käynti tasoittua ja koeajolenkin jälkeen ei enää Check Engine syttynyt. Nyt tuntuisi olevan kunnossa, tosin en pitkää lenkkiä vielä uskaltanut ajaa. Perstuntumalta ei pysty sanomaan nousiko koneen teho nyt 71:stä 78 hv, periaatteessa GM Samaran ja 110:n välillä ei kai muita eroja ole kuin imusarja ja ohjainboksi (sama tyyppi, mutta eri ohjelmointi) silti niissä on tuo 7 hv:n tehoero.
