Terve!
Seuraava koskee lukuarvoiltaan lähinnä etuveto-Ladoja, mutta periaatteet ovat sovellettavissa kaikkiin nestejäähdytteisiin autoihin.
Autoilun alkuajoilta on useiden nykyistenkin autoilijoiden perimässä tieto, että moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan nouseminen lähelle 100 °C on jotenkin vaarallista.
Nykymoottorit on kuitenkin suunniteltu niin, että jäähdytysnesteen normaalilämpötila-alue on noin 85...115 °C.
Niinpä esimerkiksi etuveto-Ladojen termostaatti alkaa aueta, kun sen lämpötila on 83...87 °C; termostaatti on täysin auki, kun lämpötila on noin 102 °C.
Nykymoottorien jäähdytysjärjestelmät toimivat lämmetessään paineistettuna. Etuveto-Ladojen ns. paisuntasäiliön tulpan venttiili aukeaa vasta, kun järjestelmäpaine on noin 110 kPa ulkoilman painetta suurempi.
Tällaisessa paineessa tavanomainen 50/50-vesi-etyleeniglykoliseos kiehuu vasta yli 125 °C lämpötilassa. Normaali-ilmanpaineessa saman seoksen kiehumislämpötila on noin 109 °C.
Paineistetulla järjestelmällä saavutetaan mm. seuraavat edut:
- moottorin hyötysuhde paranee, kun palotilan seinämälämpötilat nousevat
- lämpö siirtyy moottorista nesteeseen, nesteestä jäähdyttimeen ja jäähdyttimestä ilmaan sitä tehokkaammin, mitä suurempia lämpötilaerot ja nestepaine ovat
- em. syystä voidaan jäähdytintä ja nestepumppua pienentää ja jäähdyttimen läpi kulkevaa ilmavirtaa vähentää => osien massa on pienempi, tarvittava pumppu- ja puhallinteho alempi sekä auton aerodynamiikka parempi (matala, kiilamainen keula)
- paineenalaisen nesteen kavitointivaara esimerkiksi nestepumpussa ja värähtelevissä sylinteriputkissa vähenee
- lämmityslaitteen teho kasvaa/koko pienenee
- paineistettu järjestelmä ei kiehu helposti vuoristoissa (alhainen ulkoilman paine)
Nykyiset moottorinohjausjärjestelmät kytkevät jäähdytyspuhaltimen päälle, kun nesteen lämpötila nousee moottorinvalmistajan määräämään arvoon (etuveto-Ladoissa noin 102...105 °C, vastaa anturiresistanssia n. 155 Ω) ja pois päältä, kun nesteen lämpötila taas laskee (etuveto-Ladoissa noin 95 °C, vastaa anturi-resistanssia n. 210 Ω).
Jos nesteen lämpötila jostain syystä nousee kovin suureksi, järjestelmä sammuttaa moottorin, tyypillinen sammutuslämpötila on 118 °C.
***
Alussa mainitun pelon vuoksi on monien autojen lämpömittari "stabiloitu" näyttämään esimerkiksi tasan 90 °C, olipa nesteen lämpötila mitä tahansa 75...115 °C välillä. Tuntemissani Ladoissa ei näin ole menetelty, vaan mittari näyttää - tarkkuutensa rajoissa tietenkin - todellista lukemaa.
lämpimin terveisin
SvS
Jäähdytysnesteen lämpötila
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Jäähdytysnesteen lämpötila
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!