Stefa asennuksesta.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Stefa asennuksesta.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Tänään tuli Stefat ja huomenna asennus.
Irroitan kuljettajanpuoleisen vetoakselin pois ja vaihteiston päästä vaihdan stefan.
Stefojen värit on musta ja ruskea, stefojen sisäpuolella on myös nuolet, joilla jotain merkitystä, kumpi tulee kummalle puolelle.
Mustasa stefassa nuolet myötäpäivään ja ruskeassa vastapäivään.
Kumman stefan laitan kuljettajanpuolelle?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Stefa asennuksesta.

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Laita nuoli niin, että se osoittaa vetoakselin pyörimissuunnan, kun auto kulkee eteenpäin.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Stefa asennuksesta.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Suuret kiitokset.
Eilen illalla aloitin työn.
Napamutteri löysälle, jarrusatula irti ja sitten jousijalan pultit.
Ylimmäinen säätöpultti lähti kohtalaisen hyvin irti ja kyllä muistin merkata tussilla, että tulee sitten kiinni samalla lailla.
Alimmaisen pultin mutteri lähti irti, mutta pultti ei. Sitten T väännin ja 19 hylsy ja runsaan metrin putkea, vääntämistä varten. Ei lähde pultti pyörimään reijässä. Käytettiin myös irroitusöljyä runsaasti CRC:tä.
No sylkäsin käsiin ja väänsin Suomalaisella sisulla, kuului naps ja pultin kanta poikki.
Tässä vaiheessa olisi sinulta kuulunut, että voi vinyyli. :lol:

Kyseessähän on M12 pultti.
Pikku kosanilla lämmittelyä, ei mitään auta. Sitten porataan ja rosteri terillä porasin pultin läpi.
Sitten hakkasin pultinpätkää edestakaisin ja taas runsaasti CRC:tä.
Lähti hitaasti liikkumaan ja ei muuta, kuin edestakaista takomista ja CRC:tä.
Lähti se vihdoinkin. Oli mukava mennä illalla maaten, kun onnistuu. Tänään jatketaan vetoakselin irroituksella ja stefan vaihdolla.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Stefa asennuksesta.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kokeilitko pulttia ensin kunnolla Kiinnipäin?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Stefa asennuksesta.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kuskin puoleinen ja silloin pultin kanta keulapuolella ja alaspäin vääntöä, eli juuri kiinnipäin.
Ei taida läpipultilla olla suurta merkitystä, kumpaan suuntaan sitä yrittää pyörittää. Oli umpi ruosteessa, reijässään.

Vetoakseli lähti kiskaisulla pois ja stefa Ladan rengasraudalla. Oli kaveri apuna, kun laitoimme vetoakselin takaisin vaihteistoon. Mielestäni siinä juuri pitää olla tarkkana, että vetoakseli menisi suoraan sisään ja siten vältytään, että akseli ei painaisi/venyttäisi uutta stefan alaosaa. Mitähän tälläinen työ olisi maksanut autokorjaamolla?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Stefa asennuksesta.

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Valitan, että olen vähän myöhässä tämän kirjoittamisen kanssa, mutta vetoakseli lähtee irti ilman, että olkatukea irrotetaan iskunvaimentimesta tai jarrusatulaa olkatuesta.

Alapallonivel irti, minkä jälkeen vetoakseli mahtuu ulos.

Kuva

Kuva

Sisempi vetonivel on syytä irrottaa sopivalla raudalla kammeten, ei vetämällä, sillä ainakin teoriassa nivelen sisäinen ohuesta teräslangasta tehty lukkorengas voi pettää nykäisyssä. Lukkorenkaan pettäessä nivel purkautuu ja suojakumi todennäköisesti tuhoutuu.

Kuva

Kuvat: http://www.vaz.ee

Kokoonpanossa on kotelonsuoja-aine kova sana, ainakin seuraavaa kertaa ajatellen.

Jos sopivat työkalut on käsillä, eikä mitään lisähommia ilmene, kuluu yhden tiivisteen vaihtoon noin 20 min.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Stefa asennuksesta.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kiitoksia hyvistä neuvoista tulevaisuutta varten.
Tähän mun Samaraan(rekisteröity-96) on vaihdettu kytkin tässä 2000 luvulla ja näköjään näitä etutolpan pultteja ei olla varmaankaan koskaan irroitettu.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Stefa asennuksesta.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Omassa Samarassa ne pultit oli myös aivan läpihitsautuneet, kun kokeilin niitä joku vuosi sitten iskarin vaihdossa. Niinpä irrotin samantien suosiolla joustintuen napoineen ja olikin näin aika helppo juttu. Jälkeenpäin kiittelin, että ostin pelkän "länsipatruunan" vaikka koko uusi orkkisjoustintuki iskareineen olisi ollut samanhintainen. :) Silloin olisi ollut pakko avata (porata) ne pultit auki.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin