Apua Samaran ajonesto ja lukitus
Apua Samaran ajonesto ja lukitus
Olen uusi Samaran omistaja, mitä pitää tietää ajonestolaitteesta, voiko tankata kotipihassa varatankista vai vaatiiko elektroniikka aina huoltoaseman pumpun jne., jättääkö tumpun tyhmänä tielle, eli kuinka se on tarkoitettu toimivan. Takaluukun lukko ei kierry eli jää aukiasentoon, mitä voin tehdä?
- Sdelano v SSSR
Re: Apua Samaran ajonesto ja lukitus
Terve!
Ajonestosta paljon juttua
http://ladakerho.fi/info/muut/elektro.htm#005
Asiaa ei kannattane opiskella, ennenkuin varsinainen tarve.
Auton mukana lienee tullut ainakin kaksi mikrosirun sisältävää pampulaa. Punainen on ns. master-avain, jota ei normaalisti tarvitse.
Mustalla poistetaan ajonesto käytttämällä sitä tunnistinpään vieressä.
Ajonesto kytkeytyy ajon jälkeen itsestään päälle (5 minuutissa, jos ovea ei avata ja 30 sekunnissa, jos kuljettajan ovi avataan).
Musta pampula kannattaa kiinnittää virta-avaimeen nauhanpätkällä tms., jotta sitä voi käyttää, vaikka avain olisi lukossa.
Tankkauksen voi tehdä kannusta tms. Auto ei tiedä sitä, miten se tankataan. Noin periaatteessa sähköiset pumput eivät pidä kuivanakäynnistä, joten tankkia ei kannata ehdoin tahdoin ajaa aivan tyhjäksi.
Takaluukun lukossa ei ole tyyppivikaa tms. Ensiveikkaus on voitelun puute.
menestystä
SvS
Ajonestosta paljon juttua
http://ladakerho.fi/info/muut/elektro.htm#005
Asiaa ei kannattane opiskella, ennenkuin varsinainen tarve.
Auton mukana lienee tullut ainakin kaksi mikrosirun sisältävää pampulaa. Punainen on ns. master-avain, jota ei normaalisti tarvitse.
Mustalla poistetaan ajonesto käytttämällä sitä tunnistinpään vieressä.
Ajonesto kytkeytyy ajon jälkeen itsestään päälle (5 minuutissa, jos ovea ei avata ja 30 sekunnissa, jos kuljettajan ovi avataan).
Musta pampula kannattaa kiinnittää virta-avaimeen nauhanpätkällä tms., jotta sitä voi käyttää, vaikka avain olisi lukossa.
Tankkauksen voi tehdä kannusta tms. Auto ei tiedä sitä, miten se tankataan. Noin periaatteessa sähköiset pumput eivät pidä kuivanakäynnistä, joten tankkia ei kannata ehdoin tahdoin ajaa aivan tyhjäksi.
Takaluukun lukossa ei ole tyyppivikaa tms. Ensiveikkaus on voitelun puute.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Monet kiitokset nopeasta vastauksesta tyhmyrille. Sain kyllä pikaopastuksen myyjältä, mutta jotenkin jäin siihen käsitykseen, että ajonestopompulaa käytetään vain jos avain on työnnetty jotenkin väärin, toisin sanoen yritetty virheellisellä avaimella käynnistää. Toisaalta se pompula ei totellut minua, (vaihdoin vara-avaimeen ja se toimi, en tiedä silti mistä johtui se toimiminen tai toimimattomuus), onko jokin taikaliike joka auttaa nopeuttamaan autoni ymmärtämään lähtötarvettani? Olen voidellut sitä lukkoa, toivotaan että sekin alkaa toimia, saako varaosina uuden lukon jostakin (onko yleismalleja vai pitääkö olla Samaran oma). Vielä yksi ongelma saako Samaraan ja mistä Konelasta tai varaosaliikkeistä lukollisen bensatankin korkin, paljonkohan maksaa korkki? Onko korkkeja yleismalleja vai pit'äkö olla samaran oma?
Tankkauksesta sen verran että bensatankin täyttöputkessa (siis se reikä jostapiiirakka kirjoitti:Olen uusi Samaran omistaja, mitä pitää tietää ajonestolaitteesta, voiko tankata kotipihassa varatankista vai vaatiiko elektroniikka aina huoltoaseman pumpun jne., jättääkö tumpun tyhmänä tielle, eli kuinka se on tarkoitettu toimivan. Takaluukun lukko ei kierry eli jää aukiasentoon, mitä voin tehdä?
bensaa tankataan) on ainakin omassa samarassani noin 15 cm syvyydellä läppä, joka
pysyy jousen voimalla kiinni jollei sitä jollain kovalla esineellä (kuten bensapistoolilla)
paina auki. Täten, jos tankkaat varatankista, niin tuo läppä pitää saada jollain pysymään
auki. Kurkkaa taskulampulla sinne täyttöreikään ja tarkista onko siellä semmoinen läppä
vai ei.
Voitto
Luulen että monet yleismalliset korkit käyvät, mutta en ole varma, koska olen itsepiiirakka kirjoitti:Vielä yksi ongelma saako Samaraan ja mistä Konelasta tai varaosaliikkeistä lukollisen bensatankin korkin, paljonkohan maksaa korkki? Onko korkkeja yleismalleja vai pit'äkö olla samaran oma?
tyytynyt lukottomaan korkkiin.
Noin yleisesti Samaraan saa alkuperäisvaraosia Delta-Autosta, mutta ne ovat usein
selvästi kalliimpia kuin esim. Motonetistä saatavat tarvikeosat.
http://www.delta.fi/
http://www.motonet.fi/
Voitto
Ite ostin varaosaliikkeestä lukollisen korkin ei vain mennyt aivan kierteen loppuun eli jäi hieman "löysälle". Laitoin paksun o-renkaan korkin juuren nyt tiivistää hyvin ja naksuu kiinni laittessaan eikä vuoda. Kannattaa siis katsoa että menee varmasti kunnolla kiinni vaikka pitäisi olla muka käypänen
.

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- Sdelano v SSSR
Terve!
Tankin korkista:
Jos autosi on OBDII-diagnostiikkajärjestelmällä varustettu, on varminta hankkia ns. tiivis tulppa. Huohotuksella varustettu saattaa sekoittaa bensiinihöyryjen talteenottojärjestelmän.
Em. tieto enemmänkin luulo kuin omaan kokemukseen perustuva.
menestystä.
SvS
Tankin korkista:
Jos autosi on OBDII-diagnostiikkajärjestelmällä varustettu, on varminta hankkia ns. tiivis tulppa. Huohotuksella varustettu saattaa sekoittaa bensiinihöyryjen talteenottojärjestelmän.
Em. tieto enemmänkin luulo kuin omaan kokemukseen perustuva.
menestystä.
SvS
Sdelano v SSSR
Bensa korkki kannattaa olla tiivis, oli höyryjen talteenottoa tai ei. Juuri hiljan meni yksi auto korjattavaksi kun tankin korkki ei ollut tiivis. Painepesurilla pestessä oli aina mennyt vettä tankkiin ja sittenhän kun sitä on sielä riittävästi niin suodattimet tilttaa...
Vielä kerran kiitokset vastaajille. Sitä tankkausta kyselen siksi, että luin jostakin tai sitten kuulin jostakin, että autossani saattaisi olla jokin elektroninen este sekä tankkaukselle, että bensan pois pumppaukselle. Myös jotakin sellaista, että virta-avain pitäisi olla päällä tankatessa, muuten tankkaus ei onnistuisi. Jos edelliset pitää paikkansa lukollista korkkia ei ehkä tarvittaisi. Kysyin myös siksi, että pidän usein bensaa varatankissa (ainakin aiemmassa autossa oli käytössä ko. systeemi pystyi hyvin laskemaan myös kulutuksen ja välttämään ruohonleikkuun rahapulan ollessa akuutti.) ja nyt myös hyvällä syyllä jos/tai lukoton korkki ei pidä bensavarkaita loitolla.
Kirjoittelen vielä ja kerron, että ostin lukollisen bensatankin korkin, sain lähiliikkeestä Volvo 400 korkki käy, oli tiiviskin, ongelmana on vain että se ei aukea millään. Kerran aukesi vahingossa ja toisen kerran naapuri sai sen auki ja näytti miten se avataan ja suljetaan, mutta kotipihan tankaamisen jälkeen se sulkeutui taas liian hyvin. Korkki on kierteinen kuten lukitsematonkin korkki, mutta kun sen on laittanut tiiviisti paikoilleen se aukeaa vain sellaiseen asentoon , jossa se pyörii mutta ei nouse pois. Osaako joku ihan teoreettisesti neuvoa miten se kuuluu avata ja sulkea? Kuten edellä kävi ilmi tankaaminen sujuu kotipihassakin, kun ei kaada liikaa kerrallaan. Melko varmaa on, että varkaat eivät pääse bensaa viemään, mutta olisi hyvä päästä itse tankkaamaan sitä.
Silloin kun korkki on lukittu sen kuuluukin pyöriä vapaasti. Kun käännät avaimen toiseen asentoon. pyöriminen lukittuu ja voit vääntää korkin auki.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Niinhän sen pitäisi, mutta onnistun saamaan sen vain kahteen lukittuun asentoon: I asento korkki pyörii tyhjää, mutta ei aukene, II asento korkki ei pyöri lainkaan eikä aukene, eli se lukittuu täysin.
Ohjeissa lukee, 1. kierrä korkki lujasti täyttöaukkoon, 2. aseta avain ja käännä 180 astetta (puoli kierrosta) ja poista avain. Tämän jälkeen korkki pyörii, mutta sitä ei voi kiertää auki. 3. Korkki avataan käänteisessä järjestyksessä.
Muuten hyvät ohjeet , mutta miksi minä saan korkin ainoastaan kahteen lukittuun asentoon, toisaalta ohjeissa ei ole vaivaiduttu mainitsemaan edes kumapaan suuntaan avainta tai korkkia tulisi kääntää. Kiinni laitettaessa se on helppo todeta, mutta vataavassa saa miettiä sitäkin
Olen todella kiitollinen jos joku keksii hyvän toimivan avausohjeen. Olin ensinhyvin tyytyväinen kun löysin sopivan korkin ja sain bensatankin lukkoon, mutta ko. tilanne jumiuttaa autoni käytön nyt täysin, siellä on bensaa sisällä nytkin vain noin 5-6 litraa jos sitäkään ja naapurikaan ei ole aina kotona eikä ainakaan otettavissa esim. matkalle mukaan
tankkausavuksi KIITOS JO ETUKÄTEEN pitäisi olla yskinkertainen asia muttaa..
Kyseinen ongelma ei tullut edes mieleeni, aiemmin on ollut 2 ladaa, Fiatteja ja Renu, ladoihin ja fiatteihin olen ostanut lukkoja ennenkin tarvittaessa.
Ohjeissa lukee, 1. kierrä korkki lujasti täyttöaukkoon, 2. aseta avain ja käännä 180 astetta (puoli kierrosta) ja poista avain. Tämän jälkeen korkki pyörii, mutta sitä ei voi kiertää auki. 3. Korkki avataan käänteisessä järjestyksessä.
Muuten hyvät ohjeet , mutta miksi minä saan korkin ainoastaan kahteen lukittuun asentoon, toisaalta ohjeissa ei ole vaivaiduttu mainitsemaan edes kumapaan suuntaan avainta tai korkkia tulisi kääntää. Kiinni laitettaessa se on helppo todeta, mutta vataavassa saa miettiä sitäkin
Olen todella kiitollinen jos joku keksii hyvän toimivan avausohjeen. Olin ensinhyvin tyytyväinen kun löysin sopivan korkin ja sain bensatankin lukkoon, mutta ko. tilanne jumiuttaa autoni käytön nyt täysin, siellä on bensaa sisällä nytkin vain noin 5-6 litraa jos sitäkään ja naapurikaan ei ole aina kotona eikä ainakaan otettavissa esim. matkalle mukaan
tankkausavuksi KIITOS JO ETUKÄTEEN pitäisi olla yskinkertainen asia muttaa..
Kyseinen ongelma ei tullut edes mieleeni, aiemmin on ollut 2 ladaa, Fiatteja ja Renu, ladoihin ja fiatteihin olen ostanut lukkoja ennenkin tarvittaessa.
Ainakaan niissä kierteisissä korkeissa, joita minulla on ollut, ei ole minkäänlaisia olakkeita, tappeja tai lovia, jotka lukitsisivat korkin ja täyttöputken toisiinsa. Ainoastaan korkin ylä- ja alaosat lukittuvat ja avautuvat toisiinsa.
Kuvaamassasi tilanteessa, jossa korkki ei pyöri ollenkaan, minä käyttäisin avaamiseen jotakin työkalua, öljynsuodattimen avain voisi olla hyvä tai sitten putkitongit.
Kuvaamassasi tilanteessa, jossa korkki ei pyöri ollenkaan, minä käyttäisin avaamiseen jotakin työkalua, öljynsuodattimen avain voisi olla hyvä tai sitten putkitongit.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
No en ainakaan noita välineitä, koska korkki avautui sitten kun avautui ihan helposti. Täytyy naapuriani vielä vaivata. Kun korkki naksahtaa se jää asentoon, jossa se ei pyöri lainkaan ja sitten on se asento jossa se pyörii, mutta ei avaudu ja sitten hokkus pokkus aukeava yllätys.
Korkki maksoi 25 euroa ja ohjehinnoissa useimmat pyörivät 9-14 euron välissä, joten kyllä mekaniikka on saatava irti ja korkki varmuudella toimivaksi.
Korkki maksoi 25 euroa ja ohjehinnoissa useimmat pyörivät 9-14 euron välissä, joten kyllä mekaniikka on saatava irti ja korkki varmuudella toimivaksi.
Ihan vain tiedoksi, että ruiskuautolla ei saisi ajaa noin tyhjällä tankilla. Polttoainepumppu on kovilla, kun jatkuvasti hörppii ilmaa.piiirakka kirjoitti:...siellä on bensaa sisällä nytkin vain noin 5-6 litraa...