GM-ruiskullinen 1999 Euro-Samara, mistään ei meinaa löytyä kampiakselin ykk-merkkiä, että saisi nokan ajoituksen kohdalleen.
Vauhtipyötältä kumitulpan alta löytyy ainoastaan tappi, josta vanhemmissakin posteissa oli puhetta, mutta se ei ole lähellekään oikeassa paikassa. Yritin strobollakin sohia tuohon reikään, niin ei näy yhtään mitään merkkejä vauhtipyörällä sen aukon kohdalla.
Löytyykö jakopään puolelta mitään merkkiä jolla pääsisi alkuun? Tiirailin laturin hihnapyörää, jossa on niitä kampiakselin asentotunnistimen hampaita, mitään koloa tmv sieltä ei löytynyt, muutama hammas tavallaan puuttuu, mutta ne liittyvät kaiketi ruiskun itsensä toimintaan.
Kone käy kyllä, on laitettu kohdalleen ykköspytyn männän mukaan, mutta voinee olla hampaan tai kahden verran sinne tai tänne pielessä kuitenkin.
Samara 1500i nokan ajoitus kohdalleen
Samara 1500i nokan ajoitus kohdalleen
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara 1500i nokan ajoitus kohdalleen
Terve!
Jakopään puolella on merkit molemmissa hammashihnapyörissä.
Kuvan A, B, C ja D.

Hihnapyörässä oleva hammaslovi kertoo induktiiviselle anturille ja edelleen moottorinohjausjärjestemälle 1. sylinterin yläkuolokohdan.
***
Kampiakselin päässä olevan ruuvin kierre on normaali oikeakätinen. Kiristysmomentti 100...110 Nm. Tarkasta, että kiila ehjä (päästä katsominen riittää, hammaspyörää ei tarvitse irrottaa) ja että niin ruuvin kuin kampiakselinkin kierre ovat puhtaita ja että ruuvin voi kiertää riittävän syvälle ennen "pohjaamista"). Lukiteliimaa tms. ei tarvitse.
Hihnan säätörullan (3) kiristysmomentti 40 Nm.
menestystä
SvS
Jakopään puolella on merkit molemmissa hammashihnapyörissä.
Kuvan A, B, C ja D.

Hihnapyörässä oleva hammaslovi kertoo induktiiviselle anturille ja edelleen moottorinohjausjärjestemälle 1. sylinterin yläkuolokohdan.
***
Kampiakselin päässä olevan ruuvin kierre on normaali oikeakätinen. Kiristysmomentti 100...110 Nm. Tarkasta, että kiila ehjä (päästä katsominen riittää, hammaspyörää ei tarvitse irrottaa) ja että niin ruuvin kuin kampiakselinkin kierre ovat puhtaita ja että ruuvin voi kiertää riittävän syvälle ennen "pohjaamista"). Lukiteliimaa tms. ei tarvitse.
Hihnan säätörullan (3) kiristysmomentti 40 Nm.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samara 1500i nokan ajoitus kohdalleen
Kiitoksia kovasti taas kerran. Pitää siis kaivaa alakautta irti - tuon kun saa esille, niin pitänee itse tehdä merkki vauhtipyörään, niin voi seuraavalla kerralla päästä helpommalla.
Onko tuohon mitään helppoa konstia millä kampiakselin saa lukittua hihnapyörän pultin irroitusta varten?
Onko tuohon mitään helppoa konstia millä kampiakselin saa lukittua hihnapyörän pultin irroitusta varten?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara 1500i nokan ajoitus kohdalleen
Terve!
Itse olen aina onnistunut irrottamaan ruuvin kämmenpohjaiskulla työkalun päähän, kun vaihde on ollut päällä ja ”väljät” ensin käännetty pois.
Mahdollista on myös käyttää sopivaa talttaa tms. jolla vauhtipyörän hammastuksen voi lukita koteloon.
Jos autossasi ei ole vääntövärähtelynvaimenninta (luultavasti ei ole), voi kampiakselin hihnapyörän lukita reiästään puikolla tms. sylinteriryhmään.
Omalla vastuulla ja tervettä järkeä käyttäen keino m/Wenäjä:
Työkalu kiinni ruuviin siten, että työkalu osoittaa etualaviistoon. Työkalun vapaa pää tuetaan maahan puupölkyllä, akselipukilla tms. Sitten pyöräytetään moottoria käynnistimellä lyhyesti.
menestystä
SvS
Itse olen aina onnistunut irrottamaan ruuvin kämmenpohjaiskulla työkalun päähän, kun vaihde on ollut päällä ja ”väljät” ensin käännetty pois.
Mahdollista on myös käyttää sopivaa talttaa tms. jolla vauhtipyörän hammastuksen voi lukita koteloon.
Jos autossasi ei ole vääntövärähtelynvaimenninta (luultavasti ei ole), voi kampiakselin hihnapyörän lukita reiästään puikolla tms. sylinteriryhmään.
Omalla vastuulla ja tervettä järkeä käyttäen keino m/Wenäjä:
Työkalu kiinni ruuviin siten, että työkalu osoittaa etualaviistoon. Työkalun vapaa pää tuetaan maahan puupölkyllä, akselipukilla tms. Sitten pyöräytetään moottoria käynnistimellä lyhyesti.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!