Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
Vähän aikaa tossa tutkittiin ladan jarrujen sielunelämää ja todettiin mututuntumalla että ladaan olisi hydraulikässärin tekeminen mahdollista melko helposti (?) kun piirijako menee siten, että toinen piiri eteen ja toinen taakse, taakse vieläpä yhdellä putkella. En löytänyt täältä mitään juttuja noista hydraulikahvojen rakentelusta juuri ladaan, vaan kuinka tuo käytännössä onnistuu/mitä erilaisia vermeitä siihen tarvitaan? Jonkunlainen kahva toki omalla pääsylinterillä, tuleeko mitään esim. kytkinsylinteristä? Mitä muita paineensäätöventtiileitä tai ohitusventtiileitä tuohon hommaan tarvitaan? Monesti on juttua kässärin asentelusta nykyaikaisempiin autoihin, joissa piirijako menee ristiin (monimutkaisempi käsijarrusysteemi?)
Toiseksi, millaisella paineensäätimellä saisi jarrutasapainoa muokattua urheilullisemmaksi (takapainoisemmaksi), mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään jos tuo ladan taka-akselin päällä olevan säätölaitteen lukitsee/rakentaa niin, kuin säädin ikään kuin tunnistaisi auton olevan täyteen pakattu? Onko sillä paljonkaan vaikutusta sillä säätimellä vai pitääkö juuri takajarrupiiriin asentaa väliin joku kisamallin paineensäädin? Ladan takajarruthan tunnetusti ovat suhteellisen tehokkaat, joten kysymys lähinnä sinne suuntautuvasta paineesta...
Toiseksi, millaisella paineensäätimellä saisi jarrutasapainoa muokattua urheilullisemmaksi (takapainoisemmaksi), mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään jos tuo ladan taka-akselin päällä olevan säätölaitteen lukitsee/rakentaa niin, kuin säädin ikään kuin tunnistaisi auton olevan täyteen pakattu? Onko sillä paljonkaan vaikutusta sillä säätimellä vai pitääkö juuri takajarrupiiriin asentaa väliin joku kisamallin paineensäädin? Ladan takajarruthan tunnetusti ovat suhteellisen tehokkaat, joten kysymys lähinnä sinne suuntautuvasta paineesta...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
Putkita paineensäädin hyttiin. Laita ympäri tukevä panta ja siihen säätöruuvi. Säätöruuvia tiukkaamalla saat lisää voimaa taakse, löyhdyttämällä vähemmän. Näinhän ne noissa rata-autoissakin ovat säädön tehneet.
Re: Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
Jos takajarrujen paineensäätimen rakennat ns. katuautoon, niin se ei saa olla sellainen mitä pääsee säätämään ajon aikana.
Re: Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
eihän se tietenkään katuautoon ole tulossa... Mutta siis eräänlaiseksi pedalboxin korvaajaksi vähän koetan etsiä jonkinlaista jarrutasapainon säätöä, olisiko se sitten tuon takapiirissä olevan kuormasäätimen tilalle tuleva manuaalisesti säädettävä ahdistin vai mikä...? Miten paljon sitten vaikuttaa jos koko säätimen jättää pois ja korvaa sen suoralla jarruputkella, elikkä onko vakiojarrusysteemeillä mahdollistakaan saada kovin paljon suurempaa painetta takajarruille...
Mutta kyllä nuo ladan jarrut ihan kelvolliset tuntuvat olevan kunnostuksen jälkeen, elikkä eteen uudet palat, takana olivat sylinterit jumissa, niiden korjauksen jälkeen tuntuu ottavankin aika hyvin... Käsijarrukin toimii tehokkaasti, ja kahvan modasin fly-off tyyppiseksi, elikkä jousi pois lukitussalvasta ja vaijerin löysäys lähes äärimmilleen, tein korokkeen stopparin alle (sen jossa merkkivalon katkaisin sijaitsee), siten, että nyt kun käsijarru ei ole päällä, se on samalla korkeudella kun se tavallisesti olisi päällä. Race-henkeä näes...
Nyt kässäriin yltää penkiltä kurottelematta vöissä kiinni, ja muutenkin tuntuu luontevalta käyttää.
Mutta kyllä nuo ladan jarrut ihan kelvolliset tuntuvat olevan kunnostuksen jälkeen, elikkä eteen uudet palat, takana olivat sylinterit jumissa, niiden korjauksen jälkeen tuntuu ottavankin aika hyvin... Käsijarrukin toimii tehokkaasti, ja kahvan modasin fly-off tyyppiseksi, elikkä jousi pois lukitussalvasta ja vaijerin löysäys lähes äärimmilleen, tein korokkeen stopparin alle (sen jossa merkkivalon katkaisin sijaitsee), siten, että nyt kun käsijarru ei ole päällä, se on samalla korkeudella kun se tavallisesti olisi päällä. Race-henkeä näes...

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
Laitappas suora putki sen paineen säätimen tilalle, mutta varaudu siihen että voi tuntua että häviää etujarrut kokonaan
Meinaa ittellä laikkamadallus joskus parivuotta sitten autossa, niin se jo vaikutti niin paljon tohon toimintaan, että auto nakkeli perää jarrutuksissa märällä asfaltilla. Oli tosin ajettava vielä, mutta välillä säikäytti.
Eli kyllä on juu mahollista säätää sitä painetta, mutta vasta sen jälkeen ku jarrut on kokonaan rempattu, meinaa toimivat jäärata autossa yms aivan hienosti.

Eli kyllä on juu mahollista säätää sitä painetta, mutta vasta sen jälkeen ku jarrut on kokonaan rempattu, meinaa toimivat jäärata autossa yms aivan hienosti.
Re: Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
Sehän siitä juuri tapahtuu, elikkä takajarruille enemmän painetta: Pystyy ohjaamaan jarrulla, muuten kun tuo laatokka meinaa vähän puskea... Mistähän tuota osaisi etsiä sellaista paineensäädintä, löytyykö muualta kuin noista kisaosakaupoista? (lautamäkimotorsportilla näkyy olevan merkistä riippuen alkaen 74€)
Tai onnistuukohan vaihtoehtoisesti tuommoisesta johonkin autoon tarkoitetusta kuormasäätimestä, esim. ladan säädin taisi maksaa motonetissä vajaa parikymppiä. Sen vaan tietenkin sijoittaisi sisätiloihin ja varustaisi tuon kuorman tunnistavan vivun sijaan jonkinlaisella manuaalisella säätömekanismilla?
edit: Eipä ollutkaan ladan paineensäätimellä hintaa kuin 12,90...
Tai onnistuukohan vaihtoehtoisesti tuommoisesta johonkin autoon tarkoitetusta kuormasäätimestä, esim. ladan säädin taisi maksaa motonetissä vajaa parikymppiä. Sen vaan tietenkin sijoittaisi sisätiloihin ja varustaisi tuon kuorman tunnistavan vivun sijaan jonkinlaisella manuaalisella säätömekanismilla?
edit: Eipä ollutkaan ladan paineensäätimellä hintaa kuin 12,90...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
kyllähän sen pitäisi toimia jos tuot vakio säätimen hyttiin ja varustat sen jollain manuaalisella kahvalla. on vaan hieman herkkä säätönen (ellei virittele jotain välityksiä)
mites mahtaisiko hydrauliikka liikkeessä olla halvempia nuo paineen säätimet?
mites mahtaisiko hydrauliikka liikkeessä olla halvempia nuo paineen säätimet?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
Niin, siitä en tiedä, mutta jos sen voisi juurikin jostakin tuommoisesta kuormasäätimestä rakentaa, ovat näköjään aikas edullisia. Ja ovatkin jarrukäyttöön tarkoitettuja, elikkä liittimet natsaa. Tuttu koneistaja todennäköisesti pystyy tekemään tarvittavat vermeet siihen säätölaitteeseen. Kai tuollaisellakin säätimellä voi aika paljon muutella jarrutasapainoja, tuskin paljon häviävät noille kalliimmille paineensäätimille, vaativat vain vähän askartelua...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
Jokkis autoihin ollaan tehty käkkäreitä Ladan kytkinsylinteristä. Takalinja vaan läpi sylkystä. Tosin joutuu vähän "pumppaamaan" jos meinaa ajossa käyttää mutta toimii. Orkkis paineensäädin hyttiin takapenkin tilalle ja siitä jäykkä tanko kiinni siihen vipuun säätimessä. Tangon toiseen päähän pystyyn kierretanko mihin hitsattu joku mötti päähän mistä hyvä kiertää, lattiaan reikä ja hitsaat mutterin lattiaan ja siitä kierretanko läpi. Helppoa ja hauskaa kun lapsen lyöminen!
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89
antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89
antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Re: Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
Onkohan tosiaan?ladaani_ kirjoitti:Helppoa ja hauskaa kun lapsen lyöminen!


Ajattelin kyllä jotakin "siistimpää" ratkaisua, ainakin valmiita paineensäätimiä löytyy kaupasta, vaan edullisemmin voisi tehdä tuommoisesta paineensäätimestä... No, pitää joskus tulevaisuudessa suunnitella, jarruputket pitäisi silloin rakennella uusiksi ja jonkinlainen säätölaite rakentaa... Ei kiirettä, huomasin tossa jotta mullakin menee takaset lukkoon ennen etusia, elikkä taitaa se paineensäädin olla jotenkin jumissa, no olkoon, hyvin pysähtyy...

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Hydraulikäsijarru ja erilaiset paineensäätimet
Jos edullisen säätimen haluat, tee hyvä ihminen niin kuin Pressa jo tuossa muutama viesti aikaisemmin neuvoi..
Eli valmistaminen voisi tapahtua esimerkiksi näin;
Ota autosta irti se alkuperäinen säädin ja putsaa se, tai osta vaihtoehtoisesti uusi alkuperäismallinen.
Taivuta esim. 50x5 lattateräksestä c:n muotoinen kaari, johon säädin mahtuu pystysuoraan sisälle (ulostyöntyvä mäntä ylöspäin) siten, että säätimen yläpuolelle jää n. 40mm vapaata tilaa.
Poraa säätimelle kiinnitysreijät kaaren kylkeen.
Poraa M12 ruuville läpireikä kaaren päälle sellaiseen kohtaan, joka on männän keskilinjalla.
Kiinnitä säädin kaareen.
Hio tai sorvaa M12 ruuvin pää siten, että se käy hyvin säätimen männän päässä olevaan hahloon ja sallii sen liikuttamisen pulttia pyörittämällä.
Kierrä kaksi mutteria tämän säätöruuvin kierteille.
Työnnä säätöruuvi läpi reiästä.
Hitsaa toinen muttereista tukevasti kiinnityskaareen kiinni.
Säädettävä jarrupaineen säädin on valmis.
Kun jarrupainetta aletaan säätämään, kierretään säätöruuvia kiinni niin pitkälle, että se painaa mäntää pari milliä sisään ja lukitaan lukitusmutteri.
Ajetaan suoraan ja jarrutetaan täysillä.
Jos jarru ottaa liikaa, avataan lukitusmutteri ja säätöruuvia kierretään kiinni, lukitaan säätö.
Ajetaan ja jarrutetaan.
.
.
Kun jarrutasapaino vaikuttaa oikealta, se on siinä..
Älkää säätäkö jarruja liikaa taakse!
Jos auto puskee, säätäkää mieluummin niitä etupään kulmia, ajettavuus löytyy sieltä, ei jarruilla kikkailemalla.
Eli valmistaminen voisi tapahtua esimerkiksi näin;
Ota autosta irti se alkuperäinen säädin ja putsaa se, tai osta vaihtoehtoisesti uusi alkuperäismallinen.
Taivuta esim. 50x5 lattateräksestä c:n muotoinen kaari, johon säädin mahtuu pystysuoraan sisälle (ulostyöntyvä mäntä ylöspäin) siten, että säätimen yläpuolelle jää n. 40mm vapaata tilaa.
Poraa säätimelle kiinnitysreijät kaaren kylkeen.
Poraa M12 ruuville läpireikä kaaren päälle sellaiseen kohtaan, joka on männän keskilinjalla.
Kiinnitä säädin kaareen.
Hio tai sorvaa M12 ruuvin pää siten, että se käy hyvin säätimen männän päässä olevaan hahloon ja sallii sen liikuttamisen pulttia pyörittämällä.
Kierrä kaksi mutteria tämän säätöruuvin kierteille.
Työnnä säätöruuvi läpi reiästä.
Hitsaa toinen muttereista tukevasti kiinnityskaareen kiinni.
Säädettävä jarrupaineen säädin on valmis.
Kun jarrupainetta aletaan säätämään, kierretään säätöruuvia kiinni niin pitkälle, että se painaa mäntää pari milliä sisään ja lukitaan lukitusmutteri.
Ajetaan suoraan ja jarrutetaan täysillä.
Jos jarru ottaa liikaa, avataan lukitusmutteri ja säätöruuvia kierretään kiinni, lukitaan säätö.
Ajetaan ja jarrutetaan.
.
.
Kun jarrutasapaino vaikuttaa oikealta, se on siinä..
Älkää säätäkö jarruja liikaa taakse!
Jos auto puskee, säätäkää mieluummin niitä etupään kulmia, ajettavuus löytyy sieltä, ei jarruilla kikkailemalla.