Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ladani 111 on seisonut pihalla kohta kuukauden ja auton sisälle on ilmestynyt kosteutta, joka on sitten jäätynyt ikkunoihin ja kattoverhoiluun.
Laitoin sen lämmitykseen, noin tunniksi ja sitten käymään ja myös siirsin sitä pariin kertaan edestakaisin, jotta kytkin ei ryydy.
Annoin moottorin lämmetä melkein käyntilämpöiseksi ja sitten sammutin. Suoritan uudestaan saman, noin 1-2 viikon välein, kunnes otan sen taas käyttöön.
Mun mielipiteeni on, että jos autolla ajelee lähes päivittäin, niin kosteus pysyy auton sisältä pois. Myös sisätilan lämmitintä käyttämällä auto pysyy kuivana sisältä. Jos säilyttää katoksessa, niin vähemmän kosteutta tulee ja ikkunatkin pysyvät auki.
Olette varmaan huomanneet, että jos auto seisoo seinän lähellä, niin seinänpuolimmaiset ikkunat eivät jäädy sillä tavalla kuin muut ikkunat, riippuu ilmankosteudesta.
Ilmassa on aina kosteutta ja laskeutuu ikkunapinnalle.
Ladani 111, siinä on paksu lumikerros päällä ja sitä en harjaa pois, koska lumi on hyvä eriste ja suojaa moottoria ja akkua pakkaselta.
Laitoin sen lämmitykseen, noin tunniksi ja sitten käymään ja myös siirsin sitä pariin kertaan edestakaisin, jotta kytkin ei ryydy.
Annoin moottorin lämmetä melkein käyntilämpöiseksi ja sitten sammutin. Suoritan uudestaan saman, noin 1-2 viikon välein, kunnes otan sen taas käyttöön.
Mun mielipiteeni on, että jos autolla ajelee lähes päivittäin, niin kosteus pysyy auton sisältä pois. Myös sisätilan lämmitintä käyttämällä auto pysyy kuivana sisältä. Jos säilyttää katoksessa, niin vähemmän kosteutta tulee ja ikkunatkin pysyvät auki.
Olette varmaan huomanneet, että jos auto seisoo seinän lähellä, niin seinänpuolimmaiset ikkunat eivät jäädy sillä tavalla kuin muut ikkunat, riippuu ilmankosteudesta.
Ilmassa on aina kosteutta ja laskeutuu ikkunapinnalle.
Ladani 111, siinä on paksu lumikerros päällä ja sitä en harjaa pois, koska lumi on hyvä eriste ja suojaa moottoria ja akkua pakkaselta.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
En tunne tilannetta laajemmin, mutta Kallavedellä aivan pian avataan jäätiet liikenteelle.Jaska HKI kirjoitti: ...onko siellä Pohjois Savossa paljon avoimia vesistöjä tähän aikaan![]()
...minulla on 1/2 kilometrin päässä avoin Suomenlahti jossa kosteutta riittää.
Muuten Jaska, sinä jossakin topicissasi mainitsit irroitelleesi vararengasta rengasraudalla
koska se oli jäätynyt poteroonsa. Sieltäkin sitä kosteutta voi ehkä tulla? Ja sehän on
paljon lähempänä kuin Suomenlahti.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Mitenkä teillä ne lukot jäätyvät?
Jäätykö lukkopesä, jolloin avain ei liikahda yhtään, vaiko vipusysteemi, jolloin avain kyllä liikahtaa, mutta sitä ei uskalla vääntää tarpeeksi kovaa.
Jäätykö lukkopesä, jolloin avain ei liikahda yhtään, vaiko vipusysteemi, jolloin avain kyllä liikahtaa, mutta sitä ei uskalla vääntää tarpeeksi kovaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Nyt on kyllä jäätyneet ne oven sisällä olevat mekanismit.Jos liian kovaa kääntää niin takuulla irtoaa...siellä hajoaa sellainen muoviklipsu joka on rautatangossa kiinni.Se korvattiin vuosia sitten metallilla.Peräkontissa ja vasemman sivulokasuojan kuopassa on ollut kosteutta vaihtelevasti vuosien ajan.Mitään vikaa ei siihen ole löytynyt se on ominaisuus.Lisäksi täytyy huomauttaa että:Pavlovits kirjoitti:Mitenkä teillä ne lukot jäätyvät?
Jäätykö lukkopesä, jolloin avain ei liikahda yhtään, vaiko vipusysteemi, jolloin avain kyllä liikahtaa, mutta sitä ei uskalla vääntää tarpeeksi kovaa.
-peräpeilissä on lisätuulettimet jotka poistavat ilmaa aina kun valot on päällä
-lumet on aina harjattu auton päältä ennen ovien avaamista
-takajalkatilaan lattiasuuttimiin on tehty muovipullon puolikkaista ohjurit jotka ohjaavat taakse tulevan ilmavirran ylöspäin
-lattiamatot on kopisteltu lumesta riittävän usein
-ovitiivisteet on uitettu silikonilla
-lukossa on käytetty vain lukkoöljyä
-eräänä talvena käytin jeesusteippiä kuljettajan lukon päällä jäätymisen estämiseksi
-lukkosulaa on käytetty vain hätätapauksissa
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Asensin lukkomekanismin lähelle oven sisään 15 watin energiasäästölampun,virran otan sisäpistorasiasta,piuha tulee oviverhoilun alareunasta saranapuolelta ulos.Kahden tunnin kokeilun perusteella näyttäisi toimivan.Kiva tietää että aamulla autoon pääsee edes sisälle muualtakin kuin peräluukusta.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Joku puhui tuolla vaseliinistakin noissa vipumekanismeissa. Aika jytyähän se pakkasella on, mutta hyvin rasvattuun niveleen ei vesi tartu eikä siis jäädy.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tässä omassa Samarassa jäätyy lähinnä ne lukkopesät. Ne ei nyt pahemmin itseä haittaa, enkä ole enää moneen vuoteen niistä välittänyt, kun en niiden ovien ja takaluukun lukitsemista ole tosiaan pitänyt tuossa tarpeellisena. Kuuluu sekin omasta mielestäni tällaisen "loppuunajetun romun" etuihin, kun ei tarvitse huolehtia varkaista eikä sitä että joku kolauttaa parkkipaikalla. Ja kyllä ne varkaat tarvittaessa lukitunkin oven auki saa, jos sisällä näkyy jotain kiinnostavaa. Joskus hieman oikein ärsyttääkin, kun veli jaksaa kuitenkin jatkuvasti huomauttaa, että Samaran ovet ja takaluukku ei ole lukossa.
Oikeastaan itseä eniten kiusaa pakkasella vain se takaluukun painonappi, mikä jäätyy tuossa tosi herkästi jumiin pienelläkin pakkasella eikä saa luukkua auki ilman toimenpiteitä.
Veljeltä kyselin 110:nsä lukkojen jäätymisestä, niin sama juttu tuntui olevan kuin Jaskallakin. Pahimpana vikana valitti kuitenkin siinä sisätilojen höyrystymistä.
Veljeltä kyselin 110:nsä lukkojen jäätymisestä, niin sama juttu tuntui olevan kuin Jaskallakin. Pahimpana vikana valitti kuitenkin siinä sisätilojen höyrystymistä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Itellä ei ole lukkojen kanssa ollut ongelmia, mutta taas lumihangessa ajon jälkeen kuskin puoleinen takarengas jäätyi jumiin. Hetki naputtelua vasaralla ja tuurnalla jarrurummun kupeisiin ja taas matka jatkui. Kun siihen pakoputken ja rummun välille sais jonkin eristesysteemin estämään lumen sulamista, niin ei tuotakaan ongelmaa olisi.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Joskus Kuplavolkkarilla kesämökkipaikkaa katsastaessa oli aika syvä umpihanki ja pois lähdettäessä toinen takapyörä oli jämähtänyt jäähän. Koko porukka vuorotellen pissille siihen pyörän päälle ja heti irtosi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
mä olen nyt Samarassa käyttänyt ovien lukkoja aina, se on niin helppoa ja hauskaa kun tossa on keskuslukko, niinkuin 110.ssä on myös. Lähinnä käytän niitä myös siksi, että musta tuntuu, että noi ladan sähkösysteemit ei kestä jos ei niitä käytä, hapettuu ja jymähtää, siksi räpsin lukkoja aina kun mahdollista, toisaalta ei ehdi kuskin oven lukko jäätyäkään kun sinne avainta sörkitään kokoajan.... ja sisätilan lämppäriä en käytä, se on turhaa, se vasta jäädyttääkin lukkoja ja aiheuttaa muuta harmia, kuluttaa se sähköäkin ja edistää näin ilmaston muutosta.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eipä ole lukot jäässä vaikka sisätilanlämppäri on pyörinyt jostain lokakuusta päivittäin. Aseöljy on kumma tuote. Ja provoksi kannattaa yrittää jotain muuta kuin mukavihreyttä..Lada-Jussi kirjoitti:...ja sisätilan lämppäriä en käytä, se on turhaa, se vasta jäädyttääkin lukkoja ja aiheuttaa muuta harmia, kuluttaa se sähköäkin ja edistää näin ilmaston muutosta.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Sisätilanlämmitin on hyväksi ympäristölle. Ei tarvitse tyhjäkäyttää autoa kun odottaa että lasit aukeavat tai tyhjäkäyttää sitä aikaa, kun krapaa laseja. Sekin on hyväksi ympäristölle, että lasit ovat valmiiksi auki eivätkä pyri umpeen. Jos lasit pitää itse krapata auki, ei kuitenkaan tule jokaista lasia auki asti krapattua. Tuokin on valtava turvallisuustekijä. Jos autosi menee lunastukseen ja sitä varten pitää tehdä uusi automobiili, sekin aiheuttaa valtavasti päästöjä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Oman rapakympin ovet rapsahtivat auki, niin kaukolla (joo, hyvin toimii, noose, kiitos) kuin avaimella, joten ei vissiin ole vaseliinit liian jäässä. Päkätti seissut jo pari päivää taivasalla ilman lämpöjä...
Tuli tässä pakkasaikaan mieleen josko sitä taas tunaroisi jotenkin.
Onkos kukaan viritellyt näitä akkulatureita lämppärinroikasta?
Kattelin tuossa josko ctecillä tai vast. olisi joku sopiva malli, Defan oma akunkeittäjä kun on oikeasti vain reguloitu jännitelähde, joten ei ole hyvä.
Tähän mennessä tuo Ctec XS 800:nen vaikuttaa parhaalta, mutta valmistaja kieltää kylmässä käytön, toisaalta onhan minulla tuo sisälämppäri...
Ja sitten raskaassa kalustossahan lämmitellään akkuja, jokohan pitäsi alkaa viritellä vaikka jostain säteilylämmittimestä ja putkesta semmonen "tein ite tuli hyvä"-viritelmä.
Samalla patentilla voisi sitten keitellä vaikka vaihdelaatikon öljyjä niin ei käy kuten velihopealla
Alkaa kohta tulla kiire näissä patenteissa kun tuo talvi ehtii loppua ennen hyötyä - kesällähän ne on sitten painona...
Tuli tässä pakkasaikaan mieleen josko sitä taas tunaroisi jotenkin.
Onkos kukaan viritellyt näitä akkulatureita lämppärinroikasta?
Kattelin tuossa josko ctecillä tai vast. olisi joku sopiva malli, Defan oma akunkeittäjä kun on oikeasti vain reguloitu jännitelähde, joten ei ole hyvä.
Tähän mennessä tuo Ctec XS 800:nen vaikuttaa parhaalta, mutta valmistaja kieltää kylmässä käytön, toisaalta onhan minulla tuo sisälämppäri...
Ja sitten raskaassa kalustossahan lämmitellään akkuja, jokohan pitäsi alkaa viritellä vaikka jostain säteilylämmittimestä ja putkesta semmonen "tein ite tuli hyvä"-viritelmä.
Samalla patentilla voisi sitten keitellä vaikka vaihdelaatikon öljyjä niin ei käy kuten velihopealla
Alkaa kohta tulla kiire näissä patenteissa kun tuo talvi ehtii loppua ennen hyötyä - kesällähän ne on sitten painona...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Minulla oli parissa autossa Defan systeemin akkulaturi, joka latasi aina kun lohko-ja sisätilanlämppäri oli päällä. Systeemi oli toimva, vahinko vain, että sitä mötikkää en saanut mahtumaan Samaran pellin alle.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Enpä ala enää satakympppiä modaamaan tuon kosteusongelman kanssa.Olen alkanut pitää takaikkunalla kosteudenpoisto pussukkaa 1200grammasta.Hyvin on toiminut ja lasit on kirkkaat.Helppo ja halpa kun ilman sain.