110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Eipä tuo 8V:n kannen höyläys näytä niin välttämätöntä olevan pelkän aukaisun vuoksi, eri asia on sitten jos on päässyt keittämään. Itse avasin reilu parisen vuotta tästä omasta Samarasta kannen venttiilipalon vuoksi, enkä mitään höyläyksiä edes ajatellut, vaan vaihdoin itse pelkän venttiilin ja kansi kiinni. Kyllä täällä siitä silloinkin oli juttua, että pakko höylätä. No nyt on ajettu kohta 40tkm sen rempan jälkeen ja ilman pienintäkään ongelmaa. Joten repikäähän siitä. :)

Itse huomasin ainakin tuossa, että kansi vaati jälkikiristyksen, vaikka siitä ei ohjeissa ole mitään.
Viimeksi muokannut samarai, 8.1.2010 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja tinuri »

No onpa tosiaan tuuri että mahtuu samaan koneeseen 8) Mutta kaikki jotka ovat tutustuneet kuormikkojen kansiin niin tietävät ne ovat nykyään kansi per sylinteri, eli yhtä sylinteriä kohden on oma kantensa. Näin ollen ei tarvitse rakentaa suuria kansia joita on vaikeampi käsitellä ja ovathan ne huomattavasti painavampia. Eli saadaan huomattavasti pienennettyä materiaali kuluja. Myöskin kansi remontin teko on helpompaa, koska ei tarvitse välttämättä irroittaa kuin yksi kansi ja korjata/vaihtaa se parhaimmassa tapauksessa.

Ja voihan tuota lasin päällä testausta kokeilla, ja kyllähän sillä tavalla kannesta saa suoran, HUOM mopon kannesta.
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja Marko »

Minkä verran samarailla liikku kannen pultit jälkikiristyksessä,kun sitä ei kuulemma tosiaa tarvita?
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja audiq »

samarai kirjoitti:... No nyt on ajettu kohta 40tkm sen rempan jälkeen ja ilman pienintäkään ongelmaa. Joten repikäähän siitä. :)
Jos sen koneen tehot ja kulutuksen mittauttaisi nyt ja sen jälkeen tekisi kannen niin kuin se oikeasti kuuluisi tehdä ja mittaisi arvot uudelleen, niin olisi mustaa valkoisella, miksi nuo nuukailut on omiin muroihin kusemista.

Mutta jokaisella toki oikeus mennä tyylillään ja jokaisella toki myös erilaiset tavoitteet hommissa. :D

Itse tein keväällä -04 vuoden Primeraan kansiremontin ja kulutus laski 1.5 litraa sadalla ajotietokoneen mukaan.
Siitä voi laskea, koska 500 euron remontti on maksanut itse itsensä. Tahnalla jos olisin venttiilit läpännyt ja jättänyt kannen oikaisematta, niin tuskin olisi kulutuskaan noin paljoa laskenut. Nuukailulla olisi tullut remontista siis kalliimpi. :D
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

tinuri kirjoitti:Mutta kaikki jotka ovat tutustuneet kuormikkojen kansiin niin tietävät ne ovat nykyään kansi per sylinteri, eli yhtä sylinteriä kohden on oma kantensa. Näin ollen ei tarvitse rakentaa suuria kansia joita on vaikeampi käsitellä ja ovathan ne huomattavasti painavampia. Eli saadaan huomattavasti pienennettyä materiaali kuluja. Myöskin kansi remontin teko on helpompaa, koska ei tarvitse välttämättä irroittaa kuin yksi kansi ja korjata/vaihtaa se parhaimmassa tapauksessa.
Onhan noita sylinteri kohtasia kansia ollut esim. Zetorissa jo 60-luvulla 8) Eikä siinä mitään ihan hyvä systeemi suottahan sitä isoa kantta tekemään kun mahdollisen vian pystyy korjaamaan vähemmälläkin purkamisella.
Samalla saadaan yksinkertaistettua varaosavarastoa/määrää.
Rauhur kirjoitti:oli onni että mahtu samaan laitteeseen millä noita kuustoistalitrasiakin koneistetaan ja hiotaan :)
Varo vaan kun tarttuu lisää tehoa siihen kanteen tuolta Scanian puolelta voi olla että tulee sakot tai lähtee kortti jos huolimattomasti käsket :wink: :-D
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Rauhur kirjoitti:Joo, kansi menee Scanialle koneistuksen alle ja kyllä siitä niiden laitteilla pitäis siitä suoran saada, eihän mulla ois herrajumala ollu varaa alottaa muuten tätä remonttia alkuunkaan jollei hiontaa ois halvalla jostain saanu, ja remontti sai alkunsa vasta kun löyty kaveri joka tuolla työskentelee, oli onni että mahtu samaan laitteeseen millä noita kuustoistalitrasiakin koneistetaan ja hiotaan :)
Tervehdys.
Siinä 16 Lt:ssa on muistaakseni 8 kpl syl.kansia Kompressorissa 9:säs :-)>
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Marko kirjoitti:Minkä verran samarailla liikku kannen pultit jälkikiristyksessä,kun sitä ei kuulemma tosiaa tarvita?
Pultit olivat käytännössä irti, jos ei nyt ihan käsin pystynyt pyörittämään niin ei paljon muutakaan - ja kaikki pultit. Tämä siis heti ensimmäisen koneen käyntilämpöiseksi käyttämisen jälkeen. Tätähän minäkin silloin ihmettelin, mistä se johtui, kun ohjeissa ei mitään puhuta jälkikiristämisestä eikä täällä ole kukaan samaa havainnut. Vai eikö niitä sitten ole tarkastettu, tämän em. kokemuksen perusteella kehoitan ehdottomasti ainakin tarkastamaan niiden kannenpulttien kireyden!
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja samarai »

audiq kirjoitti:
Jos sen koneen tehot ja kulutuksen mittauttaisi nyt ja sen jälkeen tekisi kannen niin kuin se oikeasti kuuluisi tehdä ja mittaisi arvot uudelleen, niin olisi mustaa valkoisella, miksi nuo nuukailut on omiin muroihin kusemista.

Mutta jokaisella toki oikeus mennä tyylillään ja jokaisella toki myös erilaiset tavoitteet hommissa. :D

Itse tein keväällä -04 vuoden Primeraan kansiremontin ja kulutus laski 1.5 litraa sadalla ajotietokoneen mukaan.
Siitä voi laskea, koska 500 euron remontti on maksanut itse itsensä. Tahnalla jos olisin venttiilit läpännyt ja jättänyt kannen oikaisematta, niin tuskin olisi kulutuskaan noin paljoa laskenut. Nuukailulla olisi tullut remontista siis kalliimpi. :D
Koneen puristukset mittasin silloin 2,5 vuotta sitten heti venttiilirempan jälkeen, niin kaikissa oli tasainen n.13, ennen remppaa palaneessa pytyssä n.5 ja muissa 13. Pakokaasuarvot ovat kolmessa viime katsastuksessa olleet häkä 0 ja hiilivety 0 - aika vaikeaa pistää varmaan millään höyläyksellään paremmaksi. Kulutuksen mittasin joskus toissakesänä Viron reissuilla, niin oli siinä 6L pintaan. viime aikoina mittauksia ei ole tullut tehtyä, mutta tuskin siinäkään mitään ihmeempiä on tullut.

Juuri näin, minähän en ala kyllä ton hintaluokan autoon edes ajattelemaan minkäänlaisia koneistuksia tai isompia koneremontteja. Jos sitä ei itse saa kuntoon, niin se lähtee paaliin ja tuo säilössä oleva toinen GM-Samara tulee tilalle. Näistä koneremonteista on oppirahat jo maksettu 80-luvulla. Tuollainen venttiilinvaihto on juuri siinä rajalla, mitään sitä isompaa ei enää tehdä. Muut saa tietysti tehdä koneistuksia ja koneremppoja niin paljon näkevät tarpeelliseksi, siitähän ei tietysti ole kahta sanaa. Mutta näillä eväillä on itse menty näiden romujen kanssa pitkään ja mennään vastakin. :D Vanhaa kalaa on enää turha opettaa uimaan vastavirtaan. :wink:

Vanhat/paljon ajetut venttiilit voi olla siinä kunnossa, ettei niitä saakaan enää tahnalla pitämään. Ja yleensä onkin, näissä pitää tietysti pitää olla vähän järkeäkin mukana - niihin tuskin saadaankaan riittävää tiivistepintaa hiomalla, eikä välttämättä koneistamallakaan. Uuden venttiilin ollessa kyseessä, tahnalla hiominen ei ole mikään ongelma, jos istukka vaan on kunnossa. Riittävän tiivistepinnan lisäksi kaikkein tärkeimpiä asioita on tietysti tiiveyden tarkastus ennen kannen asennusta. Tässä paras konsti on bensan valuttaminen kanavasta sisään. Kannen oikaisulla en kyllä nää mitään yhteyttä tuohon kulutukseen, kyllä kyse mielestäni on lähinnä niistä vuotavista venttiileistä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja audiq »

samarai kirjoitti:...Kannen oikaisulla en kyllä nää mitään yhteyttä tuohon kulutukseen, kyllä kyse mielestäni on lähinnä niistä vuotavista venttiileistä.
Totta. Kansi oikaistaan sen takia, että silloin voi olla varma, että se on suora, jota alumiinikansi ei käytännössä koskaan ole ennen plaanausta.
Mutta niin kuin itsekin totesit, jokainen tyylillään.
Minulla on vaan sellainen periaate, että kahta kertaa en samaa konetta availe. Eikä ole vielä tarvinnut avatakaan oman kämmin takia.
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Samarain kanssa samaa mieltä tuosta miellekkyydestä. Jos pahvi olisi palanut edellisestä päkätistä niin enpä olisi ehken kantta avannut...
Eli jos alkaa olla näitä iltapuolen autoja niin itsekukin miettikööt mitä kannattaa tai ei kannata tehdä. Tässä oli kuitenkin ihan kohtuu kunnossa olova peli jossa pellitkin tai olla ok, joten miksi kaivaa verta nenästä...

Tuo kannen kiristyshän on mainittu alkuperäisessä huoltovihkossa, tosin irroituksen jälkeen vissiin pitäisi alkaa lukea kannen kohtaa alusta asti...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 110 hb 8v kansipahvi tais mennä?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Joko on ajossa?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Vastaa Viestiin