Yksikertaisuudessaan järjestelmä on seuraava. Kuskin puolen ovi on repsahtunut alaspäin ja sitä pitää avatessa työntäen nostaa, että se aukeaa. Muutoin ovea ei saa auki vaikka, sen lukonkin olisi saanut auki. Ja tämä aiheuttaa tietysti polven korkeudelle kolon muodostumisen kuskinpuolen oveen, sekä naisväen paheksunnan sotkuisen housunpolven tähden.
Apumiehen puolelle kehittynyt varkaudenesto järjestelmä taas toimii siten, että kun pahaa aavistamaton apumiehen puolelle pyrkijä yrittää avata oven niin sen aukaisu salpa jää sisälle ja lukitsee oven lukituksen kiinni. Ja ovi vaatii jonkilaista koukkua, että sen lukitussalvan saa auki. Ainoastaan apumiehen puoleisen oven avaimella avaaminen, tai sen lukitusnapin sisältäpäin nostaminen tuottaa sen tuloksen, että oven voi avata, edellyttäen, että sitä ei ole ulkoapäin yritetty ensin avata lukittuna. Toisaalta tämä ominaisuus kertoo sen, jos ovea on kokeiltu, että kiinnostusta Ladaa kohtaan on ollut ja joku on kokeillut päästä sinne.
Vaikka luonnonvoimat ovatkin muokanneet Samarasta varsin vaikean vastustajan, joka voi pysäyttää satunnaisen anastuksen yrittäjän, niin silti olen mielessäni puntaroinut sitä vaihtoehtoa, että palauttaisin ovet ja niiden lukot mahdollisesti alkuperäisesti tarkoitettuun kuntoon.

Mutta miten tässä tulisi menetellä? Kun akuuteimpana ongelmana on se kuskin puoleisen ajon/varkaudenesto järjestelmän muodostuminen. Olisiko rautakanki liian rankka, entä voisiko oven kiinnityksen mekanismia jotenkin korjata? Useissa korjauksissahan voi tulla vastaan metallin myötölujuuden ylittyminen, siitä johtuva venymä tai murtuma. Siksi olenkin aina sanonut, että niinkauan kuin ääniä ja melua riittää on se vain merkki siitä, että auto on elossa, mutta kun ne lopulta lakkaavat, ei autolla voi enää kulkea.
