oven saranan tappi
oven saranan tappi
Minun 110HB:sta putosi ajajan puolen oven saranan tappi. Tappi onneksi löytyi.
Siinä on kahdella puolella urat koko tapin pituuden matkalta.
Ovatko ne voitelua varten vai lukittuuko tappi niiden urien avulla paikoilleen.
Tappi vaikuttaa olevan tasapaksu ja en oikein keksi, miten se pysyy paikoillaan.
Voisiko tapin korvata tapin paksuisella pultilla?
Siinä on kahdella puolella urat koko tapin pituuden matkalta.
Ovatko ne voitelua varten vai lukittuuko tappi niiden urien avulla paikoilleen.
Tappi vaikuttaa olevan tasapaksu ja en oikein keksi, miten se pysyy paikoillaan.
Voisiko tapin korvata tapin paksuisella pultilla?
Re: oven saranan tappi
Silloin kun edelliseen Samaraani olisin Deltasta halunnut ostaa saranatapin, sieltä kerrottiin, että saranatappi tulee mukaan ostettaessa uusi ovi.
Pelkkää tappia ei saa, ja Deltassa kuulemma on tappi tehty putkisokasta. Siinä on juuri mainitsemasi ura tai kaksi, jolla se lukittuu paikalleen. Tappi on sinänsä tiukka, mutta se ura (tai kaksi) antaa periksi niin, että sokka mahtuu reikään.
Pelkkää tappia ei saa, ja Deltassa kuulemma on tappi tehty putkisokasta. Siinä on juuri mainitsemasi ura tai kaksi, jolla se lukittuu paikalleen. Tappi on sinänsä tiukka, mutta se ura (tai kaksi) antaa periksi niin, että sokka mahtuu reikään.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: oven saranan tappi
Kerronpa nyt oman kokemukseni... 110 farmarista meni tuo tappi jumiin saranan sisään (ovi oli jäykkä koko ajan) ja kaikista voiteluyrityksistä huolimatta lopulta koko saranan latta meni tapin vierestä poikki! Läjäsin sen sitten häthätää hitsaamalla sen jälkeen kun olin saanut tuhottua ko. lattaa ja saranatappia niin paljon, että sarana taas toimi. Tapista ja saranan latasta sen osalta on jäljellä enää n. 40-50% alkupeäisestä. Valitettavasti ovi ei ole enää myöskään oikeassa asennossa, vaan vähän liian ulkona ja takapää roikkuu liian alhaalla aiheuttaen sen iskeytymisen lukon vastakappaleeseen suljettaessa.
Eli, jos teillä käy ovi jäykäksi sulkea, niin voi olla jumissa tuo tappi, kannattaa käyttää kaikki konstit sen saamiseksi liikkeelle, tapin ja saranoiden korjaaminen on tuskallinen kokemus ainakaan ovea irroittamatta. Ei ole myöskään kovin kiva havaita kaupungissa, että koko ovi repsahtaa kynsille kun sen nykäisee auki.
Noh, samarassa olisi kuulemma ovissa vastaavaa korin ja saranan välistä lattapalaa kuin 110:ssä. Tarvitsen tuommoisen palan, vaikka koko oven tuhottavaksi, jos vain joltakulta liikenee... Silmämääräisesti ainakin farmarin ovissa on samanlainen osa niin etuovissa kuin takaovissakin.
- Saku
Eli, jos teillä käy ovi jäykäksi sulkea, niin voi olla jumissa tuo tappi, kannattaa käyttää kaikki konstit sen saamiseksi liikkeelle, tapin ja saranoiden korjaaminen on tuskallinen kokemus ainakaan ovea irroittamatta. Ei ole myöskään kovin kiva havaita kaupungissa, että koko ovi repsahtaa kynsille kun sen nykäisee auki.
Noh, samarassa olisi kuulemma ovissa vastaavaa korin ja saranan välistä lattapalaa kuin 110:ssä. Tarvitsen tuommoisen palan, vaikka koko oven tuhottavaksi, jos vain joltakulta liikenee... Silmämääräisesti ainakin farmarin ovissa on samanlainen osa niin etuovissa kuin takaovissakin.
- Saku
Re: oven saranan tappi
Aivan uskomatonta
.Kyllähän saranatappi on jo niin high endiä venäläisille ettei sitäkään osata valmistaa. 


Re: oven saranan tappi
Jos vaan käytetään niin pitkään, kun yhtään ovet aukeaa niin joutaakin sillon särkyä
Joo se lukkoöljy ym. on tosiaan niin kallista ettei sitä ole missään tapauksessa varapistää korjataan sitten ennemmin miten pystyy.
Tiedän itsekkin sellaisia auton pitäjiä,että saranat vinkuu ja tuntuu, että pelti vääntyy ennen kun ovi aukeaa. Samaten lukkopesä toimii vain kuskinpuolella vänkärin puolta onkin turha avaimella kokeilla sitten tuskaillaan jossain vaiheessa, että pitäs tehä jotain...
En tarkota tällä ketään jotka ovat tänne kirjoittaneet, mutta meitä ns. on moneen junaan.

Tiedän itsekkin sellaisia auton pitäjiä,että saranat vinkuu ja tuntuu, että pelti vääntyy ennen kun ovi aukeaa. Samaten lukkopesä toimii vain kuskinpuolella vänkärin puolta onkin turha avaimella kokeilla sitten tuskaillaan jossain vaiheessa, että pitäs tehä jotain...
En tarkota tällä ketään jotka ovat tänne kirjoittaneet, mutta meitä ns. on moneen junaan.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: oven saranan tappi
Kyse ei ollut siitä etteikö ovi olisi avautunut, se oli vain jäykkä. Sen sai auki ja kiinni, yhtä puuta se ei missään vaiheessa ollut, ei edes edellisellä kerralla ennenkuin rauta antoi lopullisesti periksi. Eikä sitä millään ylimaallisilla voimilla käytetty, vaimokin sen avasi ja sulki. Yritettiin syöttää saranoihin vuosien varrella sitkostettua spray-öljyä, aseöljyä, lukkoöljyä ja moottoriöljyä (ei tässä nimenomaisessa järjestyksessä). Näitä aineita annettiin myös valuvan paljon noihin saranoihin. Yritin lämpöä, kylmyyttä yms. mutta en antanut laikkakonetta enää saranan kylkeen (ennenkuin tuo latta sitten olikin jo poikki) kun viimein uskoin, että ovi vain nyt on luonnostaan jäykkä tässä nimenomaisessa Ladassa ja sillä selvä. Sitten lopulta se latta menikin poikki (kesti muuten noin "55tkm ajan"). Purettaessa sarana (ja koko "holvi" saranoiden ympäriltä) pitikin putsata monin rätein öljystä. Sen sijaan poralla saranaa "tuhottaessa sisältä tuli vain kuivaa metallia ja ruostetta... Paljastui, että saranan alapuoli oli jumittanut lattapalaan ja puoliväliin asti oven rungon puoliskaan kiinni, yläpuoli toimi vielä kuten pitää.
Missään vaiheessa sarana ei myöskään pitänyt vinkunaa, mikä oli sinänsä hämmentävää ja johti osaltaan päätelmään siitä, että sen kuuluukin vain olla jäykkä tässä yksilössä.
Täysin paska rakenne kyllä mielestäni tuollainen umpitappi, sitä on vaikea vaihtaa ja kun kerran keksii jumahtaa kunnolla, niin lähestulkoon myös täysin mahdoton saada voideltua. Tämä on tullut nähtyä harrastepeleissä missä kulunut holkki on tehty "tiukaksi" korvaamalla se pultilla/rautanaulalla/jollain muulla virityksellä. Tai pahimmillaan holkin sisälle on työnnetty jotain em. mainituista. Liki aina tuommoinen umpitappikötöstys on poraushommia vaihtovaiheessa ja/tai parin päivän takomisurakka erilaisin välinein ahtaassa tilassa. Kokemuksia on ovien irroittamisesta autoista joissa ovea ei saa pulttaamalla mitenkään irti, vaan se on täysin tappien varassa.
No, tässä nyt kävi näin tällä kertaa. Jostain syystä muuten kuskin ovikin on jäykän tuntuinen (ei toki noin jäykkä kuin repsikan ovi oli), mutta kyllä sen saranapuoliskot ihan silmämääräisestikin liikkuvat. Öljyä niihinkin on työnnetty tasaisin väliajoin, tiedä sitten meneekö siitäkin saranan latta vielä poikki
- Saku
Missään vaiheessa sarana ei myöskään pitänyt vinkunaa, mikä oli sinänsä hämmentävää ja johti osaltaan päätelmään siitä, että sen kuuluukin vain olla jäykkä tässä yksilössä.
Täysin paska rakenne kyllä mielestäni tuollainen umpitappi, sitä on vaikea vaihtaa ja kun kerran keksii jumahtaa kunnolla, niin lähestulkoon myös täysin mahdoton saada voideltua. Tämä on tullut nähtyä harrastepeleissä missä kulunut holkki on tehty "tiukaksi" korvaamalla se pultilla/rautanaulalla/jollain muulla virityksellä. Tai pahimmillaan holkin sisälle on työnnetty jotain em. mainituista. Liki aina tuommoinen umpitappikötöstys on poraushommia vaihtovaiheessa ja/tai parin päivän takomisurakka erilaisin välinein ahtaassa tilassa. Kokemuksia on ovien irroittamisesta autoista joissa ovea ei saa pulttaamalla mitenkään irti, vaan se on täysin tappien varassa.
No, tässä nyt kävi näin tällä kertaa. Jostain syystä muuten kuskin ovikin on jäykän tuntuinen (ei toki noin jäykkä kuin repsikan ovi oli), mutta kyllä sen saranapuoliskot ihan silmämääräisestikin liikkuvat. Öljyä niihinkin on työnnetty tasaisin väliajoin, tiedä sitten meneekö siitäkin saranan latta vielä poikki

- Saku
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: oven saranan tappi
Terve!Pavlovits kirjoitti:Silloin kun edelliseen Samaraani olisin Deltasta halunnut ostaa saranatapin, sieltä kerrottiin, että saranatappi tulee mukaan ostettaessa uusi ovi.
Pelkkää tappia ei saa, ja Deltassa kuulemma on tappi tehty putkisokasta.
Kaikki saranan osat ovat erillisiä osia; mikään niistä ei "kuulu" oveen.
Varaosanumerot ovat
saranatappi 2108-6106020
osat, joita tappi yhdistää
saranahaarukka (oven puoli) 2108-6106018
saranan keskiosa (kehyksen puoli) 2108-6106010
saranan kannatin 2108-6106016 (koriin kiinnitetty kulmarauta, jossa mutterikierre saranan ruuvia varten)
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: oven saranan tappi
Noin minulle Kouvolan Deltassa valehdeltiin ja että myöskään koko saranapakettia tappeineen ei saa kun oven kylkiäisenä.
Näkyvät samat palikat käyvän myös 110-sarjalaisiin.
Näkyvät samat palikat käyvän myös 110-sarjalaisiin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: oven saranan tappi
Terve!Jaska HKI kirjoitti:Aivan uskomatonta.Kyllähän saranatappi on jo niin high endiä venäläisille ettei sitäkään osata valmistaa.
Näin on. Iivana ei osaa hienomekaniikkaa tehdä sen enempää kuin tsuhna sitä käyttää

***
11X:n ovet ovat melko tarkkaan metrin leveät. Jos saranoita ei voidella, saa metrin vipuvarrella melkoisen momentin jumittavaan saranaan esimerkiksi pienehköltä tuntuvalla 50 newtonin voimalla ovea avaten ja sulkien . Kyllä sarana siitä riittävillä toistoilla rikkoutuu. Jos saranatappi jumittuu vuoroin haarukkaan ja haarukan vastakappaleeseen, kuluvat voitelemattomat osat varmasti ja maan keskipiste kutsuu tappia luokseen enemmin tai myöhemmin.
***
Kuljettajan oven saranoiden lähistöllä on toinenkin hienomekaaninen laite, josta kannattaa pitää huolta: konepellin aukaisuvipu. Suurikenkäiset ja varomattomat kuljettajat potkivat vivun joskus katki, minkä jälkeen konepellin saranat eivät kulu.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: oven saranan tappi
"instrument" sanoi ryssä rautakangesta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: oven saranan tappi
Hmm, myös minun on annettu ymmärtää, että noita saranan paloja ei saa irrallisena vaan vain oven mukana. Se tappi näyttää jopa päällisin puolin olevan tehtaalla prässätty lievästi päistään siten, että sitä ei saisi edes mitenkään pois paikoiltaan käyttämättä jonkinlaisia voimatyökaluja.
No, tarvitsen tämän osan hyvänä käytettynä tai uutena:
saranan keskiosa (kehyksen puoli) 2108-6106010
Tapiksi laitan kyllä nykyaikaisen sokan/holkin, sellaisen voitelu jopa jotenkin voi onnistuakin jatkossa.
Ensimmäinen kirjoittaja muuten mainitsee tapissa olevat urat. Mielestäni tuossa 110:ssä ei uria ole ainakaan tappi asennettuna näkyvissä, vaan yläpuolelta katsoessa kaikki tapit ovat umpinaisia päästään. Ainoa tapa saada voiteluainetta sisään onkin yrittää ruiskutella sitä saranan kyljestä sisään.
- Saku
No, tarvitsen tämän osan hyvänä käytettynä tai uutena:
saranan keskiosa (kehyksen puoli) 2108-6106010
Tapiksi laitan kyllä nykyaikaisen sokan/holkin, sellaisen voitelu jopa jotenkin voi onnistuakin jatkossa.
Ensimmäinen kirjoittaja muuten mainitsee tapissa olevat urat. Mielestäni tuossa 110:ssä ei uria ole ainakaan tappi asennettuna näkyvissä, vaan yläpuolelta katsoessa kaikki tapit ovat umpinaisia päästään. Ainoa tapa saada voiteluainetta sisään onkin yrittää ruiskutella sitä saranan kyljestä sisään.
- Saku
Re: oven saranan tappi
Moi,
Pikaisella tarkistuksella huomasin, että myös omassa samarassa kuskin oven saranoissa on melkoisesti väljää. Kun oven avaa se putoaa alemmaksi. Suljettaessa ovea täytyy hieman nostaa.
Keksiikö kukaan millä nuo saranatapit saa irti, mieluiten vaivattomasti? Toinen vaihto-ehto on, että joku tuo uuden oven venäjältä minulle.
Pikaisella tarkistuksella huomasin, että myös omassa samarassa kuskin oven saranoissa on melkoisesti väljää. Kun oven avaa se putoaa alemmaksi. Suljettaessa ovea täytyy hieman nostaa.
Keksiikö kukaan millä nuo saranatapit saa irti, mieluiten vaivattomasti? Toinen vaihto-ehto on, että joku tuo uuden oven venäjältä minulle.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.