2105 1500s -90 FINE

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllä on hankalaa. Miksi kaikkien remottieni pitää olla näin vaikeita!

Eli lataa. Nyt ei ole laturista kiinni, koska Vekottimessa on varmasti toimiva laturi.

Nyt siis kyseessä taas nämä irralliset ja sisäiset jännitteensäätimet ja mitä lie. Laturejakin on niin montaa näköä että näköä haittaa. Pitäneekö näitäkin kuvailla ja kysellä.

Josko Koloraatol olisi joku joka tuntee systeemit. Ripe nyt ainakin äsken kyseli minulta vaikeita laturipuolelta eli hänellä tietoa lienee.

Kytkinsylkkä odottelee kun menee noissa räpeltämisissä aina 10kertaa kauemmin kuin pitäisi. Väsyttävää kun ei juutikaan onnistu ensimmäisellä kerralla missään. :(
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Koloraaton PärinäParlamentin jälkeen meille saapui jälleen TilanneKatselmuksentekijöitä. Kiitos heille.

Saatiin vähän vinkkejä LatanLataamattomuusonkelmaan. Diagnoosivaihtoehtoja:

1. Vääränlainen laturi.
2. Herätevirta pätkii, on heikko tai puuttuu kokonaan.
3. Laturissa kiinni yksi ylimääräinen johdin.
4. Autoon on yritetty rakentaan toimivaa latausvaloa puuttuvan tilalle ja tämä sotkee systeemiä.
5. Vääränlaien omistaja ja osaamaton korjaaja.

Onneksi sain myös vinkkejä miten edetä ettei tarvitse opetella ulkoa latauksen sähkökaaviota, joka voidaan opetella sitten kun tämä ongelma on ratkaistu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Perehdytään sitten sähköihin oikein kunnolla.

Nyt ollaan päästy sulakerasialle asti ja se on irrotettu sekä purettu. Johdotuksia on helppoa seurata. Ainoastaan sulakerasia sotkee niiden seuraamista.

FINEn moottoritilan sivupelleissähän oli niitä releitä. 2 näyttäisi olevan jälkiasennettuja. Jäljitin niiden systeemiä ja johdotuksia.

FINEssä on tai oli 2 jälkiasennettua ajonestojärjestelmää tai ehkä paremminkin käynnistyksen estosysteemiä. Molemmat olivat tietenkin poissa pelistä. Muutenhan en olisi koskaan tätä voinut käyttääkään. Nyt nämä on purettu pois katkaisimineen, nappeineen, johtoineen ja releineen. Paljon kertyi ylimääräjohtoa.

Huom! Nämä järjestelmät oli edellinen omistaja rakennuttanut, koska hänelle oli tehty ikkunakilikali ja vahemmiten oltiin alettu pelätä vähän sitä ja tätä eli kaikkea.

Pitäsisi se heräte jostakin jäljittää. Virtalukkohan sitä katkoo tai ei, näin olen käsittänyt. No, piuhat ovat levällään ja sieltä sitten seurailemaan. Kai se sähkökaaviokin alkaa selvitä kun kerran piuhat ovat kaikki seurattavissa.

On laitettava pari kuvaa muutamasta laitteesta tässä myöhemmin. Yksi näistä on rele, yksi on oikean etukulman isompi rele/säädin -palikka ja mitä lie.

Vieläpä ongelmana on se, että minulle sanottiin, ettei tähän malliin käy kaikenlaiset lauturit. Mikähän tämän 2105 1500s -90 oikealaturimalli on?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Latureitahan minulla on tarjolla seuraavia vaihtoehtoja:

G-221...
G-221... AK12M2
G-224...
G-???...AK9M2 (ensimmäinen numerosarja puuttuu stanssauksista. Sitä siis ei ole ollenkaan.)

Tällä hetkellä kiinni olevan laturin mallinumero ei tietenkään ole ylhäällä. Pitänee kurkkia LadaInfosta, jos siellä olisi tieto sopivasta laturista tähän malliin.

Ja se sopiva laturi on G-222... tyyppinen 45A laturi. Eli juuri tuollainen minulta irtonaisena puuttuu. Voidaanko tuota vehettä edes saada lataamaan noilla muilla latureilla. Täysi arvoitus siis.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 27.4.2010 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja Jokari »

http://ladakerho.fi/ladagalleria/albums ... va015_.jpg

Tällänen mulla on kiinni jos nyt onnistuin ilmaisemaan itseäni taas mahdollisimman epäselvästi paikanpäällä...eli G222

Toi 221 taitaa olla nappiksen laturi (?)

http://ladakerho.fi/ladagalleria/albums ... G_5808.jpg

Ja tossa toi toinen malli johon tulee heräte sittenkin tuonne vasempaan ylänurkkaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

G-221 on yleinen laturi erillisellä mekaanisella jänniteen säätimellä olevaissa autoissa. Tuota G-222 minulla ei juuri ole.

Vieläpä sellainen asia, että minkä voimakkuuksinen virta pitäisi kulkea sulakkeen nro. 9 kautta kun se toimii laturin herätevirtana?

Piirilevy haittaa minua siinä, että en osaa jäljittää matkustamon puolelta virtajohtoa, joka tulisi virtalukolta sulakkeelle 9. Tai kai tämä jäljittäminenkin onnistuu, mutta voi olla hankaletta.

Osaisiko kukaan sanoa herätevirtajohdon väriä kabiinin puolella. Koneen puolellahan se on helppo katsoa, kun katsoo mihin oranssi/kellertävä/haalistunut paksu johto tulee 9sulakkeen alle liittimeen. Kai sitä pitäisi osata piirilevyä lukea ja on varmaan opeteltavakin.

No, Ripa tulee tänään vähän vilkaisemaan. Mutta silti olisi hyvä saada jo mahdollisimman paljon siihen mennessä valmiiksi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

On se nyt hemmetti, että romuja ja vähän vähempi romuja on nurkat täynnä, muttei yhtä laturia sitten missään. Ihan menee pelleilyksi jos täytyy Josensuusta tuoda laturi tuohon FINEen.

Aina näin vaikeaa. Varmaan on niin, ettei niitä helppoja remontteja muista. Kai niitäkin on ollut.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Sähköt on sitten käyty läpi. Ei nyt tietenkään kaikkia apulaitteita, jotka toimivat, mutta muuten on seurailtu johtoja ihan urakalla.

Melko väsyttävää puuhaa, kun on oltava koko ajan niin skarppina ajatus mukana. Nyt saa jäädä joksikin aikaa lepoon tuo kunnostus. Lelut loppuivat kesken.

Autossahan oli kolme turhaa relettä. Vasemmalla sivupellissä molemmat olivat jotain jälkiviritelmiä ja ne liittyivät niihin ihme ajonesto- tai sähkövirranestovempeleisiin, jotka sinne kabiiniin oli asennettu. Molemmat hemmettiin. Oikealta purkasin sen yhden reletekeleen myös. Ja kaikki näiden releiden johdotukset lähtivät samalla. Todettiin turhiksi.

Joku lisävalorele on moottoritilan oikeassa etukulmassa. Täytyy se vielä tosiaan kuvata ja viskata tähän kuva. Tai mikä muuntaja lie sitten onkaan. Ruattissa tehty ja selkeät tekstit ajovalovirroista ja parkkien myös.

Sulakerasian purkasin paloiksi, mutta eihän siitä piirikortista mitään voi ymmärtää jos se nyt ei ole täysin hapettunut tai kärähtänyt. Tulipahan katsottua ja Romu 1600SL hyväkuntoinen poksi tilalle. Sulakkeet vaan ovat vähissä, joten en ruvennut kokeilemaan sen enempää. Rasiakin on vielä valeessa kiinni tosin johdotettuna.

Yksi ainoa johto on irrallaan tai siis sellainen jonka kohdetta en tiedä. Johto vaikuttaisi jälkeen päin asennetulta, koska se on niin pitkä. Se kyllä kulkee sulakerasian pohjaan oikealla puolelta toiseen liittimeen eli mustaan töpseliin. Katsottava on tuleeko siihen mitään Virtaskoja kunhan hommaan sulakkeita.

Latureja on tuossa nyt 6 vai 7. Kahta tyyppiä: G-221 ja G-224. Otin irti SÄMIstä eli SamaraSedan -92 Axtec laturin ja se on juuri tuota G-224 tyyppiä, vaikka siinä ei ole tuota merkintää. Siinä on varaosanumero, joka kertoo sen olevan laturi, mutta muuten siinä on erillinen merkintä isoilla kirjaimilla.

Eräässä noista 221 (mitään G -merkintäähän ei niiden numerosarjojen edessä ei ole) on se AK12M2 eli päättelen kaikkien niiden laturien, joissa on jompi kumpi noista olevan samanlaisia ja nämä ovat erillisellä mekaanisella jännitteensäätimellä toimivia.

224... tai AK9M2 ja tuo Samarasta irrottamani ovat samaa sarjaa. Samaran laturissa tuo Isoilla Kirjaimilla ja Numeroilla tehty merkintä on sellainen, että siinä on kyrilisiä, joita en tähän osaa kirjoittaa. Silti näissä kaikissa on jännitteensäädin itsessään, mutta se on mallilataan ja kiinnitykseltään erilainen kuin G-222... joka tähän kuuluisi tai siis varaosanumero menee niin, että 222... (koodi joka tarkoittaa kyseessä olevan laturi).

Minulla on 222 -laturiin sopivia jännitteensäätimiä hiilineen, mutta ei noihin 224 -tyyppeihin. Eli on latureita, jotka eivät tuohon suoraan käy ja latureita, jossa ei ole ehjiä jännitteensäädin/hiili elementtejä.

Homma seis ja muuhun rumbaan, mitä tuo ikinä tarkoittaakaan. Toivottavasti keksin vähän kevyempää rumpaa ainakin noin päänvaivaamisen kannalta. Jotain fyysisenpää on tehtävä ja otettava enemmän tuota kivienpotkiskeluaikaa itselle. Saamarin MarkisLomat menevät tuollaiset hemmetin isojen sähköselvityksien takia ihan kuutamoon.

Kyllä nämä ovat yksiä Fhitthuilijoita minulle nämä kaikki LataLelut. Jos vielä tulisi harrastettua niin vetäisin sellaiset Ördärit, että voisin Laatottaa tuonkin Latan oikein kunnolla. Mutta kun ei pysty enää niin olkoon siistinä ja puhtaana.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vähän täytyi muokkailla noita laturien merkintöjä. AK9M2 ja AK12M2 siellä piti olla.

Tietenkään numerosarjan 222-373710 tai 224-373710 edessä ei ole kirjainta G, vaan sama kirjain merkittynä kyrilisillä.

Pitänee ostaa tuollainen 224 sopiva jännitteensäädin MätäNetistä tai jostain. Sillähän siitä selvitään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jäipä jännitteensäätimet ostamatta MopoNetistä. Kaameat hinnat VenäjänRavaajan mielestä. Jos ostaisin sieltä, toimisin iteaalilogiikkaani vastaan. Eli odotellaan käyntiä Venäjällä. Laitetaan tuo Vekotin muuten nyt sitten timmiinsä ja laitetaan Lataamaan lopuksi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Siinäpä FINE sitten seisoskelee hyvillä kesäkumeillaan odottamassa latauksen toimintakuntoon saattamista. Muuten kaikki alkaa olla RediTyRok ja maailmalle Uutta Tointa Etsimään eiku UuttaKotia etsimään.

Onhan siinä nyt tietysti se Syynissä käynti, mutta käytännössä katsottuna ruosteettoman tällaisen vekottimen Syynäyttäminen nyt ei ole teko eikä mikään. Jos nyt joku jarru vähän vinksattaa niin se nyt ei ole iso propleemi.

Herkistelin muuten Jarrupainesäätimen kun FINE oli siinä Räyhäkkäässä remonttiasennossaan. Jos ei lelu siinä liikahtanut niin ei sitten ikinä.

Otin jo jonkin verran Myyntikuvia, mutta täytyy ottaa vielä lisää. En ole mikään spesiaalikuvaaja, joten saattavatpa kuvat vastata kohtuullisesti todellisuuttakin.

Pitänee vielä valkkailla tuolta rengasvarastoista hyvät talvinakit matkaan. Niitähän yleensä kertyy. On ainakin valinnanvaraa.

Harmillista vaan, että täytyy Joensuuhun asti mennä ja vieläpä luultavasti Venäjälle, että saa järjellisin kustannuksin tuon latauksen kuntoon. Ei taida Kymenlaaksossa latureja olla tarjolla. Ei ole tullut yhtään yhteydenottoa vielä. Tuskin tuleekaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Menin ja törsäsin. Ostin G224-373710 -laturiin ihan uuden länsimaisen jännitteensäätimen.

Onneksi sataa. Ei tarvitse ruvata räpeltämään FINEn kimpussa. Toivottavasti sataa huomennakin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lata Lataaaaaaaaaa!

Joskos sitten tämä taistelu kääntyi meidän molempien eduksi viimein. Täytyy vielä tehdä kunnon koetusajot ennenkuin retostaa kovin paljon. Kertoillaan sitten vasta toilailuista kun ne ovat onnellisesti ohi.

Mutta Lataaaaaaaaa!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

hienoa, kohtahan se on vaan ostajaa vaille.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei vielä olla aivan viimeisessä tikissä FINEn kanssa.

Sähköt kyllä toimivat paitsi, lasinpesurin pumppu. No, en nyt siihen jaksanut liiemmin perehtyäkään.

Kytkimensäätöä on vielä tiedossa ja kenties pääsylinterin vaihto.

Onhan sitä kaikkea pientä aina näitten seisoneiden kanssa. Ja jos meinaa laittaa viimeiseen timmiin myyntiä varten, niin eipä sitä paljon tuntipalkoille pääse. Mutta, koska tässä on niin hyväkuntoinen ja todella hyvällä kopalla oleva ajoneuvo niin ei viitsi sutaista. Laitoksen täytyy pelata kunnolla niin voi tarjota kerrankin jollekin hyvän TakaPotkun jopa käyttikseksi. Vaikka minun puolestani menköön vaikka jääradalle sitten.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin