Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
2002 vuosimallin Samara sytytti vikavalon ja koska oletus oli, että herja on P0340, niin autolla ajettiin tärkeimmät ajot vikavalosta huolimatta. Viimeisellä ajokerralla auto alkoi sitten hieman nykimään.
En ole nyt ihan varma, oliko testerillä tarkkailemani tieto kuormitustieto (calc load %) vai kaasuläpän asento, (abslt TPS %), mutta joutokäynnillä se näytti 8.7% ja lukema nousi kaasua painettaessa. Erikoista kuitenkin se, että joutokäynniltä hieman kaasua lisättäessä sain lukeman hetkeksi tippumaan nollaan (0%).
Toisaalta minua jäi vaivaamaan myös se, että ymmärtääkseni signaali on ollut liian korkea, jolloin näyttämänhän kuvittelisi olevan toisessa ääripäässä.
Täällä oli maininta, että vikakoodi kannattaa ensin poistaa ja, että se ei välttämättä uusi.
Koodin poistamisen (P0123) ja koekäytön jälkeen, jolloin myös tuo edellä mainitsemani näyttämä kävi nollassa, oli koodi ilmestynyt uudelleen. Koodi oli tilapäinen virhetoiminto (Pend codes), jollaisena se on toistaiseksi pysynytkin.
P0340 oli sytyttänyt vikavalon ja koodin poistamisen, sekä pienen ajolenkin jälkeen oli koodi uusiutunut ja vikavalo syttyi uudelleen.
Tätä vaivaa ilmeisesti kannattaa lähteä korjaamaan vain uuden nokka-akselin asentotunnistimen asentamisella.
Varsinainen kysymys on se, että kun olen lueskellut foorumilta vanhoja aiheeseen liittyviä juttuja, niin muutamassa kohdin oli mainittu, että vanhemman GM-ruiskuisen Samaran TPS olisi vaihtokelpoinen osa tähän uudempaan Euro-3 -järjestelmään.
Minulla taitaa jossain kätköissä olla GM-ruiskuisen Samaran moottorin kansi imusarjoineen. Osaisiko joku kertoa, onko osa tosiaan vastaava ja sellaisella voisi huoletta korvata alkuperäisen TPS:n?
P0340 pohdintaankin saa mielipiteitä sanoa, vaikka siinä kohdin ei varsinaista kysymysmerkkiä ollutkaan. Ja tunnistinta voi tietysti YV:nä tarjota.
P0123 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit High Input (Kaasupolkimen asentotunnistimen A- piirin korkea syöttö)
P0340 Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction (Eli onko tuo nokka-askelin asentotunnistimen toimintahäiriö)
En ole nyt ihan varma, oliko testerillä tarkkailemani tieto kuormitustieto (calc load %) vai kaasuläpän asento, (abslt TPS %), mutta joutokäynnillä se näytti 8.7% ja lukema nousi kaasua painettaessa. Erikoista kuitenkin se, että joutokäynniltä hieman kaasua lisättäessä sain lukeman hetkeksi tippumaan nollaan (0%).
Toisaalta minua jäi vaivaamaan myös se, että ymmärtääkseni signaali on ollut liian korkea, jolloin näyttämänhän kuvittelisi olevan toisessa ääripäässä.
Täällä oli maininta, että vikakoodi kannattaa ensin poistaa ja, että se ei välttämättä uusi.
Koodin poistamisen (P0123) ja koekäytön jälkeen, jolloin myös tuo edellä mainitsemani näyttämä kävi nollassa, oli koodi ilmestynyt uudelleen. Koodi oli tilapäinen virhetoiminto (Pend codes), jollaisena se on toistaiseksi pysynytkin.
P0340 oli sytyttänyt vikavalon ja koodin poistamisen, sekä pienen ajolenkin jälkeen oli koodi uusiutunut ja vikavalo syttyi uudelleen.
Tätä vaivaa ilmeisesti kannattaa lähteä korjaamaan vain uuden nokka-akselin asentotunnistimen asentamisella.
Varsinainen kysymys on se, että kun olen lueskellut foorumilta vanhoja aiheeseen liittyviä juttuja, niin muutamassa kohdin oli mainittu, että vanhemman GM-ruiskuisen Samaran TPS olisi vaihtokelpoinen osa tähän uudempaan Euro-3 -järjestelmään.
Minulla taitaa jossain kätköissä olla GM-ruiskuisen Samaran moottorin kansi imusarjoineen. Osaisiko joku kertoa, onko osa tosiaan vastaava ja sellaisella voisi huoletta korvata alkuperäisen TPS:n?
P0340 pohdintaankin saa mielipiteitä sanoa, vaikka siinä kohdin ei varsinaista kysymysmerkkiä ollutkaan. Ja tunnistinta voi tietysti YV:nä tarjota.
P0123 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit High Input (Kaasupolkimen asentotunnistimen A- piirin korkea syöttö)
P0340 Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction (Eli onko tuo nokka-askelin asentotunnistimen toimintahäiriö)
Viimeksi muokannut audiq, 5.6.2010 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
Ensin kannattaa tietysti liittimet siivota ja johdot tarkistaa (sen varmasti olet jo tehnytkin).
Toinen asia mikä liittyy varsinaiseen kysymisen, vastaajien olisi helpompaa aloittaa edes vastaaminen jos vikakoodin selityksen laittaisi näkyviin (sen kun kerran tietää) niin ei vastaajien tarvitsisi ensin sitä etsiä..
Toinen asia mikä liittyy varsinaiseen kysymisen, vastaajien olisi helpompaa aloittaa edes vastaaminen jos vikakoodin selityksen laittaisi näkyviin (sen kun kerran tietää) niin ei vastaajien tarvitsisi ensin sitä etsiä..
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
Tyypillinen kaasuläpän asentoanturin vika. Korjaantuu kun kyseisen palikan vaihtaa.
Joskus antaa korkean signaalin vikakoodia vaikka olisi toisin. Yleensähän se anturi kuluu siten että yhtäkkiä heilahtaa liian korkeaksi.
Joskus antaa korkean signaalin vikakoodia vaikka olisi toisin. Yleensähän se anturi kuluu siten että yhtäkkiä heilahtaa liian korkeaksi.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
Lisäsin selitykset koodeille.
Liittimet otin auki ja näyttivät olevan kunnossa. Johtoja en vielä mitannut, ainoastaan silmämääräisen tarkistuksen näkyville osille tein.
Ajattelin, että selvitän ainakin tuon TPS-homman ennen perusteellisempia johtojen mittailuja, koska samallahan voisi sitten sen vaihtaa, jos GM-osa korvaavaksi käy.
Vielä tuosta TPS:stä, niin kerran saattoi olla, että lukema hyppäsi 85%:n vaikka kaasua oli vain hiukan. Näin olin näkevinäni sivusilmällä, kun muita lukuja testeriltä tarkistelin, mutta en mene asiaa vannomaan.
Liittimet otin auki ja näyttivät olevan kunnossa. Johtoja en vielä mitannut, ainoastaan silmämääräisen tarkistuksen näkyville osille tein.
Ajattelin, että selvitän ainakin tuon TPS-homman ennen perusteellisempia johtojen mittailuja, koska samallahan voisi sitten sen vaihtaa, jos GM-osa korvaavaksi käy.
Vielä tuosta TPS:stä, niin kerran saattoi olla, että lukema hyppäsi 85%:n vaikka kaasua oli vain hiukan. Näin olin näkevinäni sivusilmällä, kun muita lukuja testeriltä tarkistelin, mutta en mene asiaa vannomaan.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
Terve!
GM-Samaran kaasuläpän asentotunnistin on suoraan vaihtokelpoinen, tämän tiedon vahvistaa myös oma kokemus GM-anturin asentamisesta Euro 3 -110-sarjalaiseen.
Kaasuläpän asentotunnistimen vikakoodi P0123 syntyy, jos tunnistimen signaalijännite on moottorin käydessä yli 4,8 volttia. Syöttöjännitehän on 5,0 V. Siten koodi ja mahdollisesti näkemäsi lukema > 85 % sopisivat hyvin yhteen.
P0340 koodi syntyy, jos
1) kampiakseli pyörii > 100 1/min (siis sata, lyöntivirhe ei jättänyt nollaa pois)
2) nokka-akselin asentotunnistimelta ei tule signaalia moottorinohjausyksikölle yli kahteen sekuntiin
Eli liitin/johdinvika on hyvinkin mahdollinen.
Vikavalo syttyy, jos vikakoodi ilmestyy kahden ajosyklin aikana.
"Pending" tarkoittaa tässä yhteydessä lähinnä "odottamassa vahvistusta" tms. Itse käytän puhekielessä suomen sanaa "tyrkyllä".
menestystä
SvS
GM-Samaran kaasuläpän asentotunnistin on suoraan vaihtokelpoinen, tämän tiedon vahvistaa myös oma kokemus GM-anturin asentamisesta Euro 3 -110-sarjalaiseen.
Kaasuläpän asentotunnistimen vikakoodi P0123 syntyy, jos tunnistimen signaalijännite on moottorin käydessä yli 4,8 volttia. Syöttöjännitehän on 5,0 V. Siten koodi ja mahdollisesti näkemäsi lukema > 85 % sopisivat hyvin yhteen.
P0340 koodi syntyy, jos
1) kampiakseli pyörii > 100 1/min (siis sata, lyöntivirhe ei jättänyt nollaa pois)
2) nokka-akselin asentotunnistimelta ei tule signaalia moottorinohjausyksikölle yli kahteen sekuntiin
Eli liitin/johdinvika on hyvinkin mahdollinen.
Vikavalo syttyy, jos vikakoodi ilmestyy kahden ajosyklin aikana.
"Pending" tarkoittaa tässä yhteydessä lähinnä "odottamassa vahvistusta" tms. Itse käytän puhekielessä suomen sanaa "tyrkyllä".
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
Kiitoksia vastauksista ja tiedoista!
Löysin kätköistä tuon mainitsemani GM-ruiskulla olleen Samaran imusarjan ja siinä oli TPS-anturi kiinni.
Koitan huomenna käydä vaihtamassa löytämäni anturin. Katsellaan sitten, mitä Samara siitä sanoo.
Löysin kätköistä tuon mainitsemani GM-ruiskulla olleen Samaran imusarjan ja siinä oli TPS-anturi kiinni.
Koitan huomenna käydä vaihtamassa löytämäni anturin. Katsellaan sitten, mitä Samara siitä sanoo.
Re: Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
Omalla anturilla joutokäynnillä TPS näytti 8.7% ja kaasu pohjassa 60%.
Huomasin samalla, että kaasuläppä ei avaudu täysin auki. Mutta kiristää ei voi, koska sen jälkeen kaasuläppä ei palautuisi rajoitinta vasten.
Ilmeisesti vaatisi polkimen päähän tai kaasuläpän vaijerikiekkoon jonkun muutostyön, mutta se homma ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen.
Asensin GM-anturin ja havaitsin, että vanhan anturin pohjan ollessa pyöreä, on GM-osassa yksi sivu suora. Sopii kuitenkin kiinnikkeisiin ja töpseli paikoilleen.
GM-anturilla joutokäynnillä TPS-arvo oli 10.1% ja sitä pienemmäksi en saanut lukemaa säädettyä. Täyskaasulla vastaavasti arvo oli noin 62%.
Eilistä pitemmän koekäytön jälkeen ei TPS:stä enää herjaa tullut. Aika näyttää, miten jatkossa.
Eilen kun oli epäselvää se, mitä arvoa testeri näytti, niin kyllä se oli TPS:n anturitieto. Eilen sain anturin näyttämään kovemmalla kaasun poljennalla 85%, niin tänään se ei käynyt uudella, eikä vanhalla anturilla oli tuon 62%. Erona mittauksissa se, että eilen kone oli 99 asteinen ja tänään 15, eli täysin kylmä.
Kun GM-anturilla koneen käytti lämpöiseksi, lukemat pysyivät samoissa kuin kylmälläkin koneella ja lukema seurasi tarkemmin kaasupolkimen asentoa. Myös kone vastasi kaasuun joutokäynniltä lähdettäessä paremmin.
Kun saan käsiini nokka-akselin asentotunnistimen, niin palataan pellin alle ja päivitetään tiedot tähän viestiketjuun.
Ai niin, 10.5V näytti yleismittari nokka-akselin asentotunnistimen liittimistä, liitin irti. Sama jännite akun maata vasten mitattaessa anturin plusjohdosta. Akun jännite mittaushetkellä 13V ja auto sammuksissa.
TPS GM ja Bosch. Ei välttämättä ihan oikeat anturit numeron mukaan, mutta sama ero joka tapauksessa antureilla oli. Toisessa siis yksi sivu suora ja toisessa pohja pyöreä.
Huomasin samalla, että kaasuläppä ei avaudu täysin auki. Mutta kiristää ei voi, koska sen jälkeen kaasuläppä ei palautuisi rajoitinta vasten.
Ilmeisesti vaatisi polkimen päähän tai kaasuläpän vaijerikiekkoon jonkun muutostyön, mutta se homma ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen.
Asensin GM-anturin ja havaitsin, että vanhan anturin pohjan ollessa pyöreä, on GM-osassa yksi sivu suora. Sopii kuitenkin kiinnikkeisiin ja töpseli paikoilleen.
GM-anturilla joutokäynnillä TPS-arvo oli 10.1% ja sitä pienemmäksi en saanut lukemaa säädettyä. Täyskaasulla vastaavasti arvo oli noin 62%.
Eilistä pitemmän koekäytön jälkeen ei TPS:stä enää herjaa tullut. Aika näyttää, miten jatkossa.
Eilen kun oli epäselvää se, mitä arvoa testeri näytti, niin kyllä se oli TPS:n anturitieto. Eilen sain anturin näyttämään kovemmalla kaasun poljennalla 85%, niin tänään se ei käynyt uudella, eikä vanhalla anturilla oli tuon 62%. Erona mittauksissa se, että eilen kone oli 99 asteinen ja tänään 15, eli täysin kylmä.
Kun GM-anturilla koneen käytti lämpöiseksi, lukemat pysyivät samoissa kuin kylmälläkin koneella ja lukema seurasi tarkemmin kaasupolkimen asentoa. Myös kone vastasi kaasuun joutokäynniltä lähdettäessä paremmin.
Kun saan käsiini nokka-akselin asentotunnistimen, niin palataan pellin alle ja päivitetään tiedot tähän viestiketjuun.
Ai niin, 10.5V näytti yleismittari nokka-akselin asentotunnistimen liittimistä, liitin irti. Sama jännite akun maata vasten mitattaessa anturin plusjohdosta. Akun jännite mittaushetkellä 13V ja auto sammuksissa.
TPS GM ja Bosch. Ei välttämättä ihan oikeat anturit numeron mukaan, mutta sama ero joka tapauksessa antureilla oli. Toisessa siis yksi sivu suora ja toisessa pohja pyöreä.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
Terve!
Nokka-akselin asentotunnistimen liittimen pitäisi "toimia" seuraavasti, kun liitin irti anturista:
- liitinnasta A (toisessa reunassa): resistanssi maahan lähellä nollaa
- liitinnasta B (keskimmäinen): akkujännite, kun virta on päällä
- liitinnasta C (A:han nähden vastakkaisella puolella): jännite 2..3 volttia akkujännitettä alempi, kun virta on päällä
SvS
Nokka-akselin asentotunnistimen liittimen pitäisi "toimia" seuraavasti, kun liitin irti anturista:
- liitinnasta A (toisessa reunassa): resistanssi maahan lähellä nollaa
- liitinnasta B (keskimmäinen): akkujännite, kun virta on päällä
- liitinnasta C (A:han nähden vastakkaisella puolella): jännite 2..3 volttia akkujännitettä alempi, kun virta on päällä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
Ai se on hieman tavallisesta poikkeava kytkentä hall-anturille. Monesti signaali on keskimmäinen.
Eli mittasin reunimmaisista johdoista, jolloin toinen oli maa ja toinen sitten signaali. En mennyt sitä keskimmäistä sorkkimaan, koska oletin sitä signaalijohdoksi.
Täytyy vielä sitten sekin mitata. Mutta toistaiseksi siis ihan järkeviä lukuja tuli, kun jännite oli tosiaan muutaman voltin akkujännitettä alhaisempi.
Kiitoksia tiedoista!
Eli mittasin reunimmaisista johdoista, jolloin toinen oli maa ja toinen sitten signaali. En mennyt sitä keskimmäistä sorkkimaan, koska oletin sitä signaalijohdoksi.
Täytyy vielä sitten sekin mitata. Mutta toistaiseksi siis ihan järkeviä lukuja tuli, kun jännite oli tosiaan muutaman voltin akkujännitettä alhaisempi.
Kiitoksia tiedoista!
Re: Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
Nokka-akselin asentotunnistin ja pyöreäpohjainen TPS-anturi vaihdettu. Tyrkyllä ollut P0340 nollattu ja nyt sitten seuraillaan, miten Samara alkaa toimimaan.
Tuo uudelleen vaihdettu TPS-anturi meni aika samoihin arvoihin kuin GM:läinenkin. Vaikka tuo GM-osakin tuntui toimivan, niin vaihdoin sen kuitenkin oikealla varaosanumerolla olevaan anturiin, niin on nyt sitten taas TPS-anturin reikä peitossa kokonaan imusarjassa.
Tuo uudelleen vaihdettu TPS-anturi meni aika samoihin arvoihin kuin GM:läinenkin. Vaikka tuo GM-osakin tuntui toimivan, niin vaihdoin sen kuitenkin oikealla varaosanumerolla olevaan anturiin, niin on nyt sitten taas TPS-anturin reikä peitossa kokonaan imusarjassa.
Re: Samaran vikakoodit P0123 ja P0340
MIL-valo on toistaiseksi pysynyt poissa.
Ei ole kuulemma Samara kiihtynyt koskaan niin hyvin kuin nyt kiihtyy. Ilmeisesti kaasuvaijerin pieni kiristys auttoi. Harmi, että siellä olisi vieläkin kaasuläpässä varaa, mutta kun muu mekanismi ei anna myöten.
Tuli vaan mieleen, että tuskin on ainoa Samara, jossa on kaasuvaijeri löysällä. Joten halpojen hevosten metsästäjälle ihan kelvollinen tarkistuskohde.
Ei ole kuulemma Samara kiihtynyt koskaan niin hyvin kuin nyt kiihtyy. Ilmeisesti kaasuvaijerin pieni kiristys auttoi. Harmi, että siellä olisi vieläkin kaasuläpässä varaa, mutta kun muu mekanismi ei anna myöten.
Tuli vaan mieleen, että tuskin on ainoa Samara, jossa on kaasuvaijeri löysällä. Joten halpojen hevosten metsästäjälle ihan kelvollinen tarkistuskohde.