KÄYNNISTYSMOOTTORI

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
måsräven

KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja måsräven »

KYSELIN N. 3 VIIKKOA SITTEN TEILTÄ ENEMMÄN KOKENEILTA VASTAUSTA VÄÄRÄLLÄ SIVULLA, ETTÄ ONKO VIKA VIRTALUKON POHJASSA KUN EI STARTTI TOIMI. Sain 1-vastauksen : "lukon pohja/kaksoiskäynnistyksen estorele" olisi mahdolline syy miksei
startti skulaa. Kun kysyin neuvoa niin en silloin maininnut mitä tapahtui ennenkuin käynnistimoottori ei toiminutkaan tarvittaessa.
Vähän ennenkuin (n.200m) pysähdyin niin ajoin 40-50 km/t. nopeutta kun kuului rahisevan vinkuva ääni n 2 sek. ja sen jälkeen
NAKS.
Vika tuli siinä, että jostain syystä käynnistysmoottori meni päälle vauhdissa ja meni sitten jumiin - eikä kirjanoppineetkaan
ole pystyneet selittämään ilmiötä miksi näin tapahtui.
Olen ajanut sentään erimerkkisillä autoilla yhteensä yli 1-miljoona km eikä kertaakan ole tapahtunut vataavaa joten
outo juttu. :o

MÅSRÄVEN
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja Marko »

Miullakii on menos toinen miljoona jonkun matkaa,se siitä.Käynnistinmoottoris tai SEN kaapeleis on tapahtunu jonkunlainen oikosulku,eikä lopunperin tarvii kauheen kirjanoppineita sen todetaksee,jos vika on siinä.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja pressa »

måsräven kirjoitti:KYSELIN N. 3 VIIKKOA SITTEN TEILTÄ......
Muistan kysymyksen.
måsräven kirjoitti:Sain 1-vastauksen : "lukon pohja/kaksoiskäynnistyksen estorele" olisi...
Tuollaisen vaihtoehdon annoin virtalukonpohjan lisäksi.
måsräven kirjoitti:Kun kysyin neuvoa niin en silloin maininnut....
Eli halusit vain kokeilla mitä vastauksia saat? Ilmeisesti on pitkällä virta-avaimella oleva malli? Niissä on virtalukkojen jumittamista ollut ..
måsräven kirjoitti:MÅSRÄVEN
Ole hyvä, muuta saa jatkaa..
Peterburger

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja Peterburger »

måsräven kirjoitti:KYSELIN N. 3 VIIKKOA SITTEN TEILTÄ ENEMMÄN KOKENEILTA VASTAUSTA VÄÄRÄLLÄ SIVULLA, ETTÄ ONKO VIKA VIRTALUKON POHJASSA KUN EI STARTTI TOIMI. Sain 1-vastauksen : "lukon pohja/kaksoiskäynnistyksen estorele" olisi mahdolline syy miksei
startti skulaa. Kun kysyin neuvoa niin en silloin maininnut mitä tapahtui ennenkuin käynnistimoottori ei toiminutkaan tarvittaessa.
Vähän ennenkuin (n.200m) pysähdyin niin ajoin 40-50 km/t. nopeutta kun kuului rahisevan vinkuva ääni n 2 sek. ja sen jälkeen
NAKS.
MÅSRÄVEN
Itelle kävi ihan samalla tavalla... 50 km yhtmittasen ajon lopulla
alkoi kuulua rohinaa konehuoneesta ja pysäytyksen jälkeen ei käyntiin.
No Ladaa ei kannata sammuttaa koskaan muuta kuin sellaiseen
paikkaan josta saa helposti mäkistartin :lol:
Niin se vikahan mitä suuremmalla todennäköisyydellä on tuon
pitkäavaimisen virtalukon pohojan huono konstruktio...
Uusi startti 3500pn (ilman vaihtolaitetta) ja
uusi lyhytavaiminen virtalukko 1500p vihreellä ledi valolla 8)
eli yhteensä n. 130 euroa, Suomesta saa vaan vaihtostartin tuohon hintaan...
vanhan startin saa ite korjattua kun uusii bendixin.
måsräven

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja måsräven »

Kiitosta vaan vastauksesta, mutta enpä tiedä tuon avaimen pituudesta onko se pitkä tai
lyhyt, se lukon sisälle menevän osan pituus on 37 mm ja lukossa on vihreä ledivalo.
Jos tuo avain on ns. pitkää mallia niin pitäisi kai vaihtaa lyhyemmäksi ettei tapahtuisi
vian uusiutuminen. Sain startin ja asennuksen 77 eurolla , mielestäni se on ns.
asevelihinta vaikka osa olikin purkuautosta, mutta lähes uudenkarhea.

Terveisin måsräven
Peterburger

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja Peterburger »

Uudenmallisessa lukossa on tuo vihreä ledivalo, vanhassa ei,
eli virtalukko ei liene syy startin hajoamiseen.
77 euroa on kohtuu hinta käytetystä osasta asennuksineen,
vaikka asennus ei olekkaan mikään fakiirin homma.
Johdot irti, kaks pulttia auki, vanha pois ja
uusi tilalle, pultit ja johdot kiinni ja menoks.
http://www.einotes.com/Lada_110/041.JPG
Vanhan ja uudenmalliset avaimet (uudessa myös kolo ajonestosirua varten).
http://www.einotes.com/Lada_110/040.JPG
Vanha ja uusi lukko

Niin ja sitten vielä sen virtalukon tarkistus... :roll:
yleismittari alueelle 0-20VDC, startin herätepiuha irti
ja sitten mittarin punainen kiinniherätepiuhaan ja
musta runkoon tai vaikka akun miinukseen.
Mittari tuulilasille ja virta-avain lukkoon. :)
Mittari ei saa näyttää jännitettä kuin ainoastaan starttiasennossa!
Jos virrat päällä asennossa on jännitettä, niin silloin lukonpohja on sökö. :-x

Siperia opettaa...
måsräven

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja måsräven »

Tervehdys

Kiitosta palautteesta ja oli erinomainen asia, että mukana oli kuvat po. avaimista
ja olen vakuuttunut siitä, että virtalukossani on lyhyempi avinmalli. Testaan vielä sen lukon
pohjan kunnon ohjeittesi mukaan sillä siinä tuntuisi kuitenkin olevan jotain "veelua".
Kun tuo muisti palautuu mulla hieman pätkittäin niin torstaina läksin kauppakeskuksen
parkkihallista niin heti käynnistyksen jälkeen ilmestyi jarrunesteenmäärän merkkivalo
ja ennenkuin ehdin ajaa hallista ulos havaitsin normaalin moottoriäänen lisäksi selvästi
kuuluva särisevä ääni. Ajoin liikennevaloihin ja silloin välähti tuolla kopan sisällä, että
samalla tavalla kävi silloin kun sitten n. 6 km.n ajon jälkeen meni startti jumiin.
Ajoin vielä n 300m ja 3 kybän vauhdissa katkaisin ja starttasin välittömästi uudestaan
jolloin nesteenvalo sammui ja liika surina ja sirinä oli poissa. :(
Jarrunesteen vähyys ei aiheuttanut edelliselläkään kerralla merkkivalon syttymistä vaan
joku häiriö. Päätin seurata asiaa tarkasti jokaisen startin jälkeen ettei po. merkkivalo ole
päällä eikä moottorista kuulu sivuääniä.
Se ääni voisi olla lähtöisin siitä, että starttimoottorin hammaspyörä raapii vauhtipyörällä olevia vastahampaita ja jos antaa raapimisen jatkua niin lopputulos on se, että starttimoottori
napsahtaa päälle vauhdissa jota se sitten kestä vaan rikkoutuu. Olen nyt ajellut mutta
oireita ei ole ilmennyt toistaiseksi. :lol:

Terveisin måsräven
Peterburger

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja Peterburger »

måsräven kirjoitti: Se ääni voisi olla lähtöisin siitä, että starttimoottorin hammaspyörä
raapii vauhtipyörällä olevia vastahampaita ja jos antaa raapimisen jatkua niin lopputulos
on se, että starttimoottori napsahtaa päälle vauhdissa jota se sitten kestä vaan rikkoutuu.
Olen nyt ajellut mutta oireita ei ole ilmennyt toistaiseksi. :lol:
Niin toi hampipyörän raapiminen voisi olla mahdollisuuksien rajoissa, mutta
ei todennäköistä, koska jos mittaat etäisyyden startin kiinnityslaippatasosta
vauhtipyörän hammastukselle, niin etäisyys on jotakuinkin 36,5 milliä ja
startin kiinnityslaipasta startin hammaspyörän etureunaan noin 33 milliä.
Eli etäisyyttä pitäisi olla noin 3,5 milliä... voi olla että hammaspyörä ei
palaa kunnolla taka-asentoon, jolloin raapiminen voisi tapahtua tai
hampipyörä jopa jäädä kehälle pyörimään. :-?
Oliskohan syytä tarkistaa solenoidin toiminta ettei se jätä nakeliin...
Ongelma on että jopa uusissakin Ladan osissa on tekovikoja, :evil:
niinkuin oli yhdessä noista ostamissani tulpanjohdoista...
Saitko ainoastaan perävalotakuun tuolle startillesi? :roll:
måsräven

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja måsräven »

Tervehdys!
Ei se vika ole siinä käynnistinmoottorissa vaan hommahan lähti ns. käyntiin alkuperäisellä
startilla ja nyt tuli yhdenkerran samat sirinät ja jaruunesteen määrän merkkivalo syttyi kuten
kerran aikaisemmin mainituin seurauksin. Oma diagnoosini on, että käynnistettäessä joku
rele jakaa virtaskaa väärään kohteeseen ja kun surinat ja särinät ovat olleet tarpeeksi kauan
päällä niin N A K S ja startti on taas sökö :shock:

Terveisin måsräven
måsräven

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja måsräven »

Peterburger kirjoitti:
måsräven kirjoitti: Se ääni voisi olla lähtöisin siitä, että starttimoottorin hammaspyörä
raapii vauhtipyörällä olevia vastahampaita ja jos antaa raapimisen jatkua niin lopputulos
on se, että starttimoottori napsahtaa päälle vauhdissa jota se sitten kestä vaan rikkoutuu.
Olen nyt ajellut mutta oireita ei ole ilmennyt toistaiseksi. :lol:
Niin toi hampipyörän raapiminen voisi olla mahdollisuuksien rajoissa, mutta
ei todennäköistä, koska jos mittaat etäisyyden startin kiinnityslaippatasosta
vauhtipyörän hammastukselle, niin etäisyys on jotakuinkin 36,5 milliä ja
startin kiinnityslaipasta startin hammaspyörän etureunaan noin 33 milliä.
Eli etäisyyttä pitäisi olla noin 3,5 milliä... voi olla että hammaspyörä ei
palaa kunnolla taka-asentoon, jolloin raapiminen voisi tapahtua tai
hampipyörä jopa jäädä kehälle pyörimään. :-?
Oliskohan syytä tarkistaa solenoidin toiminta ettei se jätä nakeliin...
Ongelma on että jopa uusissakin Ladan osissa on tekovikoja, :evil:
niinkuin oli yhdessä noista ostamissani tulpanjohdoista...
Saitko ainoastaan perävalotakuun tuolle startillesi? :roll:
Tervehdys!
No joo - pitäisi olla tai oliko kuitenkaan 3,5 milliä välystä silloin kun kuului se rahisevan
helisevä ääni (kuului silloin ennenkuin starttimoottori jumittui "snaks " äänen jälkeen ja nyt
kun oli samanlainen "ennakkoääni", mutta sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen niin
ääni oli poissa ja jarrunesteenmäärän merkkivalo sammui ja helinät olivat pois eikä mitään jälkiseurauksia tälläkertaa tullut. Starttimoottorin takuu on vielä voimassa yli 5 kk joten
sen puolesta on huoletonta ajella, mutta minun RAUTAINEN luottamus siihen ettei LADAan
voi tulla vikaa alkaa horjumaan 37 vuoden ja yli miljoonan kilometrin jälkeen ja jos vika uusiutuu
niin katson tälläkertaa yksilöviaksi ja luovutan ajoneuvon (tai myyn)eniten tarjoavalle ja ostan
uuden LADAn. Olen kokenut jo useitten eri merkkisten kulkemisvälineiden toimivuutta ja kestävyyttä
uudesta alkaen joten ei ole mitään tarvista lähteä hoopoilemaan vaihtamalla "huihai hujanhajan
zädäm" tuotteisiin.

Terveisin måsräven :lol: :lol:
Uubeegee

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja Uubeegee »

Oli taannoin samanlaiset oireet. Epäilin aiheuttajaksi takertelevaa virtalukon patruunaa ja ainakin toistaiseksi on aseöljy auttanut.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 982
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

måsräven kirjoitti:
Kun tuo muisti palautuu mulla hieman pätkittäin niin torstaina läksin kauppakeskuksen
parkkihallista niin heti käynnistyksen jälkeen ilmestyi jarrunesteenmäärän merkkivalo
ja ennenkuin ehdin ajaa hallista ulos havaitsin normaalin moottoriäänen lisäksi selvästi
kuuluva särisevä ääni.
Minulle kävi samoin joskus vuosia sitten. Merkkivalo paloi, samoin startti. Viikonlopun ajan Lada käyntiin lykkäämällä. Korjaus Delta-Autossa. Vaihdettiin startti ja lisättiin rele(et), jotka vetävät varmasti startin pois päältä.

Hyvin on toiminut, mitä nyt muutaman kerran varovalo on jäänyt palamaan. Nopeasti virta pois ja uusi käynnistys. Ei vaurioita (vielä).
måsräven

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja måsräven »

KSE 1995 kirjoitti:
måsräven kirjoitti:
Kun tuo muisti palautuu mulla hieman pätkittäin niin torstaina läksin kauppakeskuksen
parkkihallista niin heti käynnistyksen jälkeen ilmestyi jarrunesteenmäärän merkkivalo
ja ennenkuin ehdin ajaa hallista ulos havaitsin normaalin moottoriäänen lisäksi selvästi
kuuluva särisevä ääni.
Minulle kävi samoin joskus vuosia sitten. Merkkivalo paloi, samoin startti. Viikonlopun ajan Lada käyntiin lykkäämällä. Korjaus Delta-Autossa. Vaihdettiin startti ja lisättiin rele(et), jotka vetävät varmasti startin pois päältä.

Hyvin on toiminut, mitä nyt muutaman kerran varovalo on jäänyt palamaan. Nopeasti virta pois ja uusi käynnistys. Ei vaurioita (vielä).
Joo - kun kerran sattuu jotta joutuu uusimaan startin niin kun tai/jos muistaa mitä tapahtui ennen kuin kuuluu se käynnistyksen
jälkeen helisevä outo ääni ja jos ajoa jatkaa niin jonkun kilometrin ajon jälkeen kuuluu jokunen sekuntti voimakas sirisevä ääni
ja poks startti on sitten valmis. Se on asiassa hyvä puoli, että jarrunesteen varoitusvalo syttyy vaikka nestesäiliö on täynnä ja
varoitaa mitä on tulossa ja kun sammuttaa moottorin välittömästi ja käynnistää moottorin uudestaan niin säästyy startin
vaihdolta. Minulla ei ole esiintynyt nyt sen jälkeen ko. ilmiötä kertaakaan.

Terveisin måsräven
fe7370

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja fe7370 »

Tuli ostettua laadukas itäauto (lada111 vm.-00), starttiongelmia minullakin, ei puhu eikä pukahda kun avaimesta vääntää eli olisiko joku rele vika, mutta mistä löydän käynnistysreleen? Konepellin alla ei kyllä ole ainuttakaan relettä
måsräven

Re: KÄYNNISTYSMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja måsräven »

fe7370 kirjoitti:Tuli ostettua laadukas itäauto (lada111 vm.-00), starttiongelmia minullakin, ei puhu eikä pukahda kun avaimesta vääntää eli olisiko joku rele vika, mutta mistä löydän käynnistysreleen? Konepellin alla ei kyllä ole ainuttakaan relettä
Tervehdys quote !

En oikein uskoisi sen olevan relevika, kokemukseni mukaan relevika on yhtä harvinaista herkkua kuin 7 oikein lotossa.
Ensiksi tulee mieleen virtalukonpohja ja heti seuraavaksi starttimoottori. Jos viitsit lukea minulle tulleita vastauksia tästä
viestiketjusta niin sieltä löytyy arvokasta tietoa miten pitää testailla ja mitä etsiessään mahdollista vikaa.

Toivottavasti sinulle on tästä vastauksesta hyötyä.

Terveisin måsräven
Vastaa Viestiin