Itse tekisin seuraavaa: ennen sorvausta käyttäisin levyt uunissa (vaikka 250 astetta ja 1 h) tämän jälkeen suoraksi sorvaus.
Toistaisin menettelyn jos edelleen ovat kierot. Nyt vain pitäisi olla se sorvi.
Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?
Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?
Lada rules
Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?
En nyt ota kantaa sen toimintavarmuuteen, vaan sen tarpeellisuuteen. Itsellä ei ainakaan ole tähän päivään mennessä tuottanut ongelmia ajaa erilaisin kuormauksin autoilla joissa kuorman tunnistavaa säädintä ei ole. Siis sellaisilla, joissa on vain paineensäädin etu/takapään välissä vakiolla (tai säädettävällä) jousikuormalla tai täysin ilman säätimiä etu/takapään välissä. Noin henkilökohtaisena kannanottona, se on ennemminkin vikoja keräävä rasite tuolla välissä.Sdelano v SSSR kirjoitti:stt1 kirjoitti: Tuo takana oleva jarrupaineensäädin vaikuttaa kyllä täysin turhakkeelta ja monimutkaiselta vikapesäkkeeltäTerve!samarai kirjoitti: Samaa mieltä siitä paineensäätimestä.
Jollakin tapaa on jarruvoimien jako etu- ja taka-akselille hoidettava, huomioiden eri kuormitustilanteet ja hidastuvuudet.
Toki moinen laite voidaan konstruktiosta jättää poiskin, mutta epäilenpä, tulisiko autosta kovin paljon parempi.
Ehkä sitten on niitäkin autoilijoita, jotka eivät osaa ottaa huomioon kuormauksen ja auton hallittavuuden suhdetta ajaessaan...
Muokattua: Siitä olen "Sdelano v SSSR":n kanssa yhtä mieltä, että paskaisella (ruostekökköjä seassa veden aiheuttamana) ja vetisellä jarrunesteellä kaivetaan vain verta nenästä. Ruostuu männät, sylinterit ja tukkeentuu paikat paskasta. Itsellä on ollut tapana vaihtaa nesteitä viimeistään 3 vuoden välein kokonaan ja tuon ajan sisälläkin on laskettu sylintereistä pois ilmausruuvin kautta likaisimmat nesteet 1-1,5 vuoden välein. Normaalisti on pysynyt ehjänä jarrusysteemit tällä tavoin jopa 50 vuotiaissa laitteissa. Meinaa nyt hiukan ylittää käsityskyvyn miksi tämä vain viisivuotias risaa vastaan näin kovasti...
- Saku
Viimeksi muokannut stt1, 28.7.2010 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?
Taloudellinen kannattavuus on toki kyseenalaista ja sitä voi laskea monella tapaa. Itse näkisin, että jos pääsee kahden levyn sorvauksesta hinnalla 30e tai alle, niin sitten se on vielä kannattavaa (olettaen, että levyihin jää vielä suhteessa reilusti käyttövaraa). Uudessa levyssäkään kun ei ole 2,2mm enempää käyttövaroja, niin nuo minulla olevat levyt ovat siinä suurinpiirtein puolivälissä sorvauksen jälkeen. Uudet levyt maksoivat tarvikeliikkeessä eilen hiukan vajaa 72e (2kpl). Niissä on nuo tunnistinurat sivussa ja levyissä lukee, että minimipaksuus on 18mm.samarai kirjoitti:Nojoo, mutta oma pointtini vastaavasti olikin lähinnä juuri se, että kannattaako homma taloudellisesti, jos sitä sitä sorvia ei ole käytettävissä ja uuden saa n. 30e.
- Saku
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?
Terve!stt1 kirjoitti:
En nyt ota kantaa sen toimintavarmuuteen, vaan sen tarpeellisuuteen. Itsellä ei ainakaan ole tähän päivään mennessä tuottanut ongelmia ajaa erilaisin kuormauksin autoilla joissa kuorman tunnistavaa säädintä ei ole. Siis sellaisilla, joissa on vain paineensäädin etu/takapään välissä vakiolla (tai säädettävällä) jousikuormalla tai täysin ilman säätimiä etu/takapään välissä. Noin henkilökohtaisena kannanottona, se on ennemminkin vikoja keräävä rasite tuolla välissä.
Ehkä sitten on niitäkin autoilijoita, jotka eivät osaa ottaa huomioon kuormauksen ja auton hallittavuuden suhdetta ajaessaan...
- Saku
Epäilemättä moni pärjäisi umpikumirenkaillakin (eivät puhkea) tai pelkästään takajarrullisilla autoilla (etulevyt ei kulu) ja kampikäynnistyksellä, mutta ei ole tästä maailmasta tehdä pitkäjoustovaraista henkilöautoa, jossa ei olisi kuormantunnistavaa venttiiliä tai muuta vastaavaa järjestelyä.
Pelkällä rajoitinventtiilillä tms. saadaan joko huono hidastuvuus tai tietyissä oloissa takapainoiset jarrut. Pitkäjoustoisissa autoissa on ominaisuutena, että varsinkin etuakselin jarruvoima kehittyy hitaasti, joten niissä on erityinen syy kuormantuntevan venttiilin käyttöön.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?
Ja tämän illan duunailut:
Eteen vasemmalle tehty seuraavat toimenpiteet:
Napa putsattu WD40:llä ja hiomalla ruostejämät pois, rasvoista puhdistettu jarrulevy asennettu ja pistetty paikoilleen napaa vasten parin pultin avulla. Jarrusatula "avattu" yo. ohjeiden mukaan ja palat poistettu, tämän jälkeen avattu toinenkin pultti ja liukutapit otettu ulos, tarkistettu niiden kunto, rasvan määrä ja kumien eheys. Todettu moitteettomiksi ja kasattu takaisin. Männän liikkeen tarkistus vielä satulan ollessa "auki", todettu hyväksi. Satulasta kevyesti vasarrettu irtoruosteet pois sisäpuolelta. Uudet palat asennettu (ja molemman palan maalipintaa/työstöjälkeä hivenen viilattu päistään, että liikkuu hyvin paikoillaan eikä tarvitse vasaroida satulan sisään). Kaikki irroitetut pultit saivat vaseliinia hiukan kierteisiinsä ja pistetty paikoilleen.
Lopuksi ilmattu molemmat etujarrut uudelleen - ei tullut kuplia tai roskia nesteen mukana. Jarrunesteen pinta täytetty maksimiarvoon.
Pyörät asennettu ja pultit kiristetty hissukseen tasaisesti moneen kertaan läpi käymällä. Ei vedetty raivolla kiinni vaan sopivan tiukkaan.
Alas pukeilta ja ajettu testilenkki, jarruteltu ja jäähdytelty vuorotellen, laahaustesti toistettu, ei tunnu laahaavan. Auto myöskin menee jarrutettaessa suoraan (kun paloja ja levyjä oli ensin totutettu hetken aikaa) joskin vasen etujarru ottaa edelleen hivenen enemmän. Lähellä jarrujen lukkiutumista kuuluu vinkunaan ensin vasemmasta eturenkaasta. Selkein ero todettu hiekkatiellä jarrutettaessa - molemmat etujarrut ottavat edelleenkin tasan yhtäaikaa kuten ennen remontin aloitusta, mutta takajarruista ei saa enää jäämään jarrutusjälkeä vaikka hyppäisi jarrupolkimelle. Eli takajarrujen ero näyttäisi tasaantuneen, tosin en tiedä onko tämä nyt sitten hyvä merkki, että niistä ei myöskään jää jälkeä hiekalla jarrutettaessa. Jarrut eivät ravista ainakaan tällä hetkellä. Kaiken testailun jälkeen ajettu jäähdytysajo, että ei jäisi seisomaan kuumana ja kierouttamaan uusia levyjä.
Yritän keritä huomenna tai perjantaina jarrudynoon, koska nämä testitulokset eivät paljoa kyllä lohduta. Kerron sitten miten kävi.
- Saku
Eteen vasemmalle tehty seuraavat toimenpiteet:
Napa putsattu WD40:llä ja hiomalla ruostejämät pois, rasvoista puhdistettu jarrulevy asennettu ja pistetty paikoilleen napaa vasten parin pultin avulla. Jarrusatula "avattu" yo. ohjeiden mukaan ja palat poistettu, tämän jälkeen avattu toinenkin pultti ja liukutapit otettu ulos, tarkistettu niiden kunto, rasvan määrä ja kumien eheys. Todettu moitteettomiksi ja kasattu takaisin. Männän liikkeen tarkistus vielä satulan ollessa "auki", todettu hyväksi. Satulasta kevyesti vasarrettu irtoruosteet pois sisäpuolelta. Uudet palat asennettu (ja molemman palan maalipintaa/työstöjälkeä hivenen viilattu päistään, että liikkuu hyvin paikoillaan eikä tarvitse vasaroida satulan sisään). Kaikki irroitetut pultit saivat vaseliinia hiukan kierteisiinsä ja pistetty paikoilleen.
Lopuksi ilmattu molemmat etujarrut uudelleen - ei tullut kuplia tai roskia nesteen mukana. Jarrunesteen pinta täytetty maksimiarvoon.
Pyörät asennettu ja pultit kiristetty hissukseen tasaisesti moneen kertaan läpi käymällä. Ei vedetty raivolla kiinni vaan sopivan tiukkaan.
Alas pukeilta ja ajettu testilenkki, jarruteltu ja jäähdytelty vuorotellen, laahaustesti toistettu, ei tunnu laahaavan. Auto myöskin menee jarrutettaessa suoraan (kun paloja ja levyjä oli ensin totutettu hetken aikaa) joskin vasen etujarru ottaa edelleen hivenen enemmän. Lähellä jarrujen lukkiutumista kuuluu vinkunaan ensin vasemmasta eturenkaasta. Selkein ero todettu hiekkatiellä jarrutettaessa - molemmat etujarrut ottavat edelleenkin tasan yhtäaikaa kuten ennen remontin aloitusta, mutta takajarruista ei saa enää jäämään jarrutusjälkeä vaikka hyppäisi jarrupolkimelle. Eli takajarrujen ero näyttäisi tasaantuneen, tosin en tiedä onko tämä nyt sitten hyvä merkki, että niistä ei myöskään jää jälkeä hiekalla jarrutettaessa. Jarrut eivät ravista ainakaan tällä hetkellä. Kaiken testailun jälkeen ajettu jäähdytysajo, että ei jäisi seisomaan kuumana ja kierouttamaan uusia levyjä.
Yritän keritä huomenna tai perjantaina jarrudynoon, koska nämä testitulokset eivät paljoa kyllä lohduta. Kerron sitten miten kävi.
- Saku
Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?
Nonnih, nyt on tuore leima. Jarrut siis korjaantuivat loppupeleissä säätimeen ja pääsylinteriin koskematta.
Edessä eroa ~11%
Takana eroa minimaaliset ~3%
Tämä tässä, seuraavaksi pitäisi jatkaa aluvanteiden "entisöintiä", saranankappaleen etsintää ja vielä tänä kesänä hiekkapuhaltaa takaluukun alareunan sisäpuoli ja vetää se hyvällä maalilla.
Suuret kiitokset vielä teille jotka jaksoitte antaa neuvoja jarrujen korjailuun.
- Saku
Edessä eroa ~11%
Takana eroa minimaaliset ~3%
Tämä tässä, seuraavaksi pitäisi jatkaa aluvanteiden "entisöintiä", saranankappaleen etsintää ja vielä tänä kesänä hiekkapuhaltaa takaluukun alareunan sisäpuoli ja vetää se hyvällä maalilla.
Suuret kiitokset vielä teille jotka jaksoitte antaa neuvoja jarrujen korjailuun.
- Saku
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?
Terve!
Onneksi olkoon!
Pääsylinteriviat ovatkin käsittääkseni harvinaisia, eikä etujarruissakaan tavallisesti ol jumittunutta mäntää kummempaa.
Takajarrujen suurin häiriönaihe lienee vetinen neste seurausvaikutuksineen.
Sarananosia saattaisi saada Venäjän-kävijöiltä ostoilmoituksella.
menestystä
Svs
Onneksi olkoon!
Pääsylinteriviat ovatkin käsittääkseni harvinaisia, eikä etujarruissakaan tavallisesti ol jumittunutta mäntää kummempaa.
Takajarrujen suurin häiriönaihe lienee vetinen neste seurausvaikutuksineen.
Sarananosia saattaisi saada Venäjän-kävijöiltä ostoilmoituksella.
menestystä
Svs
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!