Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Olen itse jo ihan lopussa sen autoni kanssa. Soitin mökiltä, kun auto ei pihahtanutkaan sinne auton viimeiselle korjaamolle ja korjaaja vakuutti laittaneensa hyvin sekä maaton, että starttijohdon. (korjaaja tehnyt aiemmin luotettavaa työtä) Korjaajan mukaan alkuperäinen startti oli todella huono ja autossa kiiltelee nyt uusi startti. Itse pelkään että on olemassa joku alkuperäinen syy, joka poltti sitä sulaketta ja vaikutti myös startin hajoamiseen. Vaikea on taas kotoa käsin mitään tehdä kun auton on mökillä, jonne ei pääse kuin tuttavien kyydillä. Valot loistivat lähes ylikirkkaina, joten maatossa tuskin on vikaa. Itsellni oli pieni sulakkeiden mukana tullut johdonpätkä johon sai mliitettyä lampun ja mittasin sillä akun tehoa, valo oli siinäkin kirkas luonnolisesti mitään lukemia en saanut. Hakijani oli lainannut yleismittarinsa juuri muualle, joten muuta emme pystyneet tekemään kuin apukäynnistää mukana olevalla lisäakulla, hakijan autosta ei saa ohjeiden mukaan ottaa virtaa.
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Vielä lisäkysymys vastaajille erityisesti Espooseen , esim. vaikuttaako se (teksti CE = Check Engine) startin toimintaan? Käsittääkseni ko. järjestelmällä on oma toimintapiirinsä ja ne sulakkeet ainakin olivat edelleen ehjät.

Toinen ihmettelyni aihe oli, että missä jäähdytysnesteen kapeamman letkun paikka on?

Päästessäni mökille jäähdytysneste tuoksui ( ajoin aamupäivällä ja puolipilvisenä ajanjaksona, joten kaikkein kuuminta ei päältä, eli oli ko. pisteissä kiinni, samoin siinä startille menevässä johdossa, todennäköisesti kuumentaen em. mainittuja.
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

EDELLINEN UUSIKSI, tipahti tekstiä pois



Vielä lisäkysymys vastaajille erityisesti Espooseen , esim. vaikuttaako se (teksti CE = Check Engine) startin toimintaan? Käsittääkseni ko. järjestelmällä on oma toimintapiirinsä ja ne sulakkeet ainakin olivat edelleen ehjät.

Toinen ihmettelyni aihe oli, että missä jäähdytysnesteen kapeamman letkun paikka on?

Päästessäni mökille jäähdytysneste tuoksui ( ajoin aamupäivällä ja puolipilvisenä ajanjaksona, joten kaikkein kuuminta ei vielä ollut) jäähdytysneteen kapeampi letku kulki akun päältä miinusnavan ja maaton kautta, eli oli ko. pisteissä aivan kiinni, samoin siinä startille menevässä mustassa johdossa, eli todennäköisesti kuumentaen em. mainittuja.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Saanee vastata myös täältä Zelenogorskista ;)

CE-valo ei vaikuta käynnistysmoottorin toimintaan; käynnistysmoottorin päävirta tulee suoraan akulta. Myös ohjausvirta tulee moottorinohjausjärjestelmän ohi.

***

Jäähdytysnesteletkukysymystä en täysin ymmärrä. Tarkoitatko jäähdyttimen alaosasta termostaattikoteloon menevää letkua (ulkohalkaisija suuruusluokkaa 30...50 mm) vaiko jäähdyttimen yläosasta paisuntasäiliölle menevää letkua (ulkohalkaisija n. 15 mm)?

Olipa kyse mistä jäähdytysnesteletkusta tahansa, ei niiden lämpö vaikuta käynnistysmoottorin toimintaan yhtään mitään.

Ei haittaa, jos letku ja sähköjohdin ovat toisissaan kiinni, kunhan eivät hankaa toisiaan rikki tms.

Letkujen reititysohjetta en sen kummemmin osaa antaa; tärkeää on jännityksetön kulku ilman kovin jyrkkiä taivutuksia, ja hankausmahdollisuuksia välttäen.

***

Jos käynnistysmoottori ei toimi lainkaan, on ensimmäinen tarkastettava seikka ohjausvirtajohtimen kunnollinen kiinnitys solenoidiin.

***

Jäähdytysnesteen tuoksu ainakaan jatkuvasti ei kuulu asiaan, vaan on oire vuodosta. Jos jäähdytysnestettä on kovin paljon, tulee ylimäärä ulos lämpölaajenemisen vuoksi paisuntasäiliön tulpassa olevan venttiilin kautta, jolloin tuoksu tietysti tuntuu ja on siinä tapauksessa OK.

Kannattanee seurata jäähdytysnesteen määrää.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Tarkoitin siltä pullolta (paisuntasäiliö) lähtevää johtoa, johon jäähdytysnestettä kehoitetaan lisäämään. Moottorin jäähdytysjärjestelmän kaaviokuvan mukaan , samoin käytännössä ylin letku menee jäähdyttimeen ja alin paksumpi termostaatin kautta moottorille.

Ylin letku oli 27km ajon jälkeen tulikuuma avatessani konepellin ja totesin em. ylemmän letkun kulkevan sekä akun - navan ylitse, samoin maaton ja sen startille lähtevän johdon ollen em. kiinni ja letku kulki siis sitä kautta jäähdyttimelle. (voisiko saada kuvan ko. kohdasta moottoritilasta) käyttöohjeissa vain kaaviokuva.

Ko. voimakas haju tuli auton ulkopuolelle ja haistoin sen useita tunteja ajon jälkeen, haisi lähinnä muovin ja jäähdytinnesteen sekoitukselle. Tarkistin nesteen ja totesin sen likaiseksi, puhdistin ruskeaa vaahtoa pois ja lisäsin hieman jäähdytysnestettä.

Mielestäni haju ei johtunut mistään vuodosta, vaan jostakin ylikuumenemisesta. Auton mittaritaulun mukaan auto ei ylikuumentunut ajon aikana liikaa, mutta toisen mittarin neula heilui laidasta laitaan, nimittäin ohjekirjan mukaan nimettynä käyntinopeusmittarin. Ei tosin noussut punaiselle alueelle, mutta ravasi 20 ja keltaisen väliä taajaan tahtiin, tavallisesti (lue aina aikaisemmin) se on minun ajaessani pysynyt alimmilla lukemilla.

Voisiko kyseessä olla jäähdytysjärjestelmän tukkeutuminen tai tuulettimen jumiutuminen, mutta sekään ei kaiketi vaikuta startin toimintaan. ELI STARTTI ei taaskaan toimi, eikä sen takia ole mahdollista tutkia mitään muutakaan.

Kun aiemmin kerroin check engine-merkkivalon syttymisestä, niin se on syttynyt aina polttoaineen täydennyksen yhteydessä, ei aina mutta melko usein. Sammuu sitten aikanaan. myös jos tankki tyhjenee liikaa syttyy sama valo. Valon syttyminen ei vaikuttanut ainakaan syksyn - kevään välillä ajo-ominaisuuksiin, ainoastaan moottorin ääni muuttui toisinaan.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kyllä nuo viat vaikuttavat niin mystisiltä, että siellä taitaa vaeltaa Stalinin haamu. Monenlaisia neuvoja ja arvailuja olet saanut, Sdelanon ohjeita kannattaa uskoa, meiltä muilta tulee aika paljon arvailua ja mutua. Tuo korjaamoiden toiminta ihmetyttää myös.
Se jäähdytysnesteen 80-90 asteen lämpötila vaikuttaa kädellä kokeillen tosiaan tulikuumalta. Jos moottoriöljy ei ole sameaa, eikä jäähdytysneste vähene, eikä sen pinnalla näy öljyläikkiä, ei siitä ruskeasta vaahdostakaan kai kannata huolestua, vaikka minua se joka tapauksessa huolestuttaisi. Minä yhdistän sen aina kansi/kannentiivistevikaan.

Vaikka noita vikoja on noin paljon ja monentyyppisiä, se villakoiran ydin lienee kuitenkin startissa tai virtajohtimissa, jotka kyllä pitäisi miltei joka korjaamolla pystyä korjaamaan. Voisiko noissa muissa vioissa olla vähän samaa, jos lukee netin lääkäri/sairausjuttuja, niin pian itsellä tuntuu olevan kaikkien maailman sairauksien oireet.
Voimia kuitenkin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Moottoritilan lämpötila voi hyvinkin olla kesäkuumalla suuruusluokkaa 100 ºC; jäähdytysnesteen normaalilämpötila on noin 80...110 ºC.

Se ohuehko jäähdyttimen yläosasta paisuntasäiliöön menevä letku on tarkoittu varmistamaan, että jäähdyttimen yläosassa mahdollisesti oleva ilma poistuu paisuntasäiliöön.

Normaalisti kyseisessä letkussa kulkee jonkin verran jäähdytysnestettä sieltä jäähdyttimen yläosasta kohti paisuntasäiliötä. Kyseisen nesteen lämpötila on edellä mainitsemani, joten letku epäilemättä on polttavan kuuma.

Letkusta paisuntasäiliöön valuva neste voi aiheuttaa jonkin verran vaahtoamista, mutta näkemättä on hankala sanoa mitään tarkkaa.

Nesteen ruskea väri voi johtua järjestelmässä olevasta ruosteesta (vähäinen ruoste on normaalia) tai sitten pakkasnesteen ominaisväristä, erityisesti, jos järjestelmässä on sekaisin alunperin erivärisiä nesteitä.

Samarassa ko. letku kulkee normaalisti sieltä akun miinusnavan seuduilta, ohessa kuva:

Kuva

Ainakaan kuvauksesi perusteella mikään ei kyllä viittaa siihen, että jäähdytin olisi tukossa tms., vaikkakin näin matkojen takaa asiaa on mahdoton sanoa varmasti.

Näillä jäähdytysjärjestelmään liittyvillä seikoilla ei liene mitään yhteyttä käynnistysmoottorin toimimattomuuteen.

menestystä hommaan joka tapauksessa

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

piiirakka kirjoitti:mutta toisen mittarin neula heilui laidasta laitaan, nimittäin ohjekirjan mukaan nimettynä käyntinopeusmittarin. Ei tosin noussut punaiselle alueelle, mutta ravasi 20 ja keltaisen väliä taajaan tahtiin
Mulla oli takavuosina ihan sama vaiva ja kun se viisari oikein vispasi, niin käynnitivyys heikkeni ja pakosuuttimesta tuli vihertävää savua.
Eikun asiantuntijalle.. Laavupirssiin. Tutkivat pari päivää ja kertoivat syyksi väljän kuningaspultin. Jaa, tuumasin ja kysyin, että tuleeko kovin kalliiksi (pienellä eläkkeellä kun varat ovat varsin rajalliset). Ei ollenkaan vastattiin.. vain pari-, kolmesataa, osa maksaa 99,- työ satasen kaksi.
Onpa kallis, tuumasin, eihän se auto ole edes noinkaan kallis. Niin saattaahan se tuntua kalliilta, jos on vähän rahaa.. tuumasi Laavupirssin edustaja ja jatkoi.. no korjataanko..

Korjataan, sanoin.. ja soittakaa kun voi tulla hakemaan..
Voi että harmitti, miten iso lovi eläkkeeseen..
Viikon kuluttua soittivat.. nyt on kunnossa. Lasku oli 303,23 (oli kuulemma mennyt jotain pientarviketta).

Kyllä minä suosittelen ammattiliikettä, taas huonojalkainen pääsee itse kauppaan (ei tarvitse pyydellä naapureita eikä sukulaisilta apua kauppareissuille).

Nyt on pirssi toiminut tosi hyvin (kop,kop), ei vipata rinkimittari.. olivat kuulemma pultanneet sen viisarin kiinni kuningaspultin häiriönpoistopultilla (oli kuulemma loppuunkulunut sekin kuningaspultin väljyyden vuoksi).
Nyt pirssi käynnistyy tosi (liki ajatuksesta) hyvin ja pakosuuttimestakin tulee taas tervettä sinistä savua.

Niin pentele oli unohtua.. kinasin tuosta pientarvikelisästä ja vastaus.. asentaja lienee käynyt paskalla.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Elä Kustaa herjaa, kyllä tämä ihminen ihan oikeasti neuvoja tarvitsee. Olen minäkin joskus ihan vähän miettinyt, että mahtaakohan vain vedättää meitä hölmöjä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Tilanne on vaan jo aivan toivoton ja hermot pinnassa. Auto jälleen 30km päässä paikassa, jossa ei sähköjä eikä sinne kulje bussiliikennettä.Tekemättömiä töitä sekä mökillä että kotona.

Todennäköisesti korjaus on silti yhdestä sähköpiuhasta kiinni eli perusvika sähköjohdossa, jota en kuitenkaan itse tuunista eikä vävyni ja ystäväni, jotka ovat vähentyneet pitkäaikaista tutkimustyötä tehdessäni.

Autoni moottoritila oli jokseenkin kuvan mukainen, mutta akku enemmän kuvaa edestä katsoen oikealla , eli lähempänä auton runkoa ja suoremmassa, siksi kaikki piuhat olivat yhtenä klimppinä oikeassa nurkassa ja kaikki kuumenneita, siellä oli myös se startille kulkeva johto ja se tulikuuma paisuntasäiliöltä tuleva letku kulki miinusnavan ja maaton päältä. eli se letku kuumensi akun ja maaton navat ja startin johdon tulikuumaksi. Mielestäni ei kovin terveellistä aikanakaan.

Mikään valo ei matkan aikana hälyttänyt varsinaisesti, mutta aikaisemmista autoista olen todennut, että jos ko. vaahtoa syntyy se "hämää" mittaristoa eli antaa virheellisen hyvän kuvan jäähdytysnesteen tasosta.(korkemmana) Jäähdytysneste oli todellisuudessa lähellä minimi rajaa, siis ei ainakaan ylilyöntejä.

Neuvokaa nyt mitä tehdä, auton korjauksiin kului satasia ja monta tuskien taivalta je se on taas samassa lähtöpisteessä, ei hyödynnä ketään ja myyntikin hyvin hankalaa ja alihintaista.

Mitään tien ym suhteen korjauksien jälkeisillä matkoilla ei voinut lyhyen käytön aikana tapahtua. (kauppoihin on hyvät asfalttitiet) Mökilleni on asvalttitietä (valtatietä ja moottoritietä ) yhteensä noin 24km ja hyvää soratietä 3km. Ajoin puolipilvisellä ja aamupäivällä.
Tilustieltäkin 50m on ruoho palanut lyhyeksi.
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Monet kiitokset kaikille vastaajille, erityisesti Sdelano v SSSR :lle , hänen vastauksensa kyllä taitavat ylittää monien korjaamoiden työntekijöiden ammattitaidon . Samaran ja minun yhteinen tarina taitaa kuitenkin päättyä. Pelkään jo ajaa yhtäkään autoa ja syystä. Syy ei ole Samaran ainakaan yksin vaan kohtalon ja taitamattomuuden. Tuskin yhdelläkään muulla automerkillä on silti näin hyvää apujoukkoa.
Korjaamot toimivat kuitenkin omalla tyylillään. Samarani oli siksi nuori, että pidin järkevänä "rakentaa" siitä vuosittaisella huololla hyvää ja varamaa käyttöautoa. Tilan puolesta olisi sopinut mökki- ja kotiremonttiin hyvin apulaiseksi. Ei liian hienokaan ko. tehtävään.
Auto on kuitenkin ollut "starttaamaton" koko parhaan remonttikauden ja marjastuskausikin olisi ollut parhaillaan ja siis etuajassa. Auton arvo romahti rajusti, hädin tuskin saan autostani edes viimeisiä remonttikuluja. Eihän kulut yksin määrää, mutta jos korjausten jälkeenkään auto ei ole kuin hinattavissa tilanne myydä on ihan toinen. Edellisten murheiden lisäksi Mökkitien kunnostajat vielä ilmoittivat, että tiellä on kohdallani rumputyöt meneillään.

Lopuksi se rele, josta kaikki lähti liikkeelle näkyy siinä Sdelano v SSSR :n lähettämässä moottorikuvassa eikä ko. kuvassa ole releessä sulaketta.Miksi se autossani oli alkuaan sulakkeelline on arvoitus. Rele on näkyvissä moottoritilan keskiviivan kohdalla takareunassa. Onkohan uusi asennettu rele edes arvoltaan oikeaa tyyppiä?

Nyt vika ei ainakaan voi olla akussa eikä startissa ja koska käynnistykseen ei vaikuta muut laitteet ei ajotietokone eikä käynnistyksen esto, vian täytyy olla käsittääkseni jossakin ko. virtapiirin johdossa eli sen johdon "närheentyminen" tai se uusi rele on väärä tai palanut em. syystä. Liian yksinkertainen syy esim. kuolla ajossa jonkin rekan murjomana, kun oma auto hyytyy ja liian piani vika olla ilman autoa koko paras kesäkausi kerjäämässä kyytiä ja korjaajia ja liian pieni myös alentamaan auton arvoa yli 100%.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja mush »

Eikö joku voisi tehdä sinulle siihen vanhan kunnon nappistartin? Jos startti on uusi ja päävirtakaapeli on kunnossa, niin ongelma ratkennee sillä (joskaan ei kovin sivistyneesti, mutta toimivasti).

Tarvikkeet löytyy Motonetistä tai Biltemasta varmasti kympillä. Tarpeeksi virtaa kestävä painonappi, 4mm2 johtoa, liittimiä ja vielä sopiva tarpeeksi järeä sulake väliin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Kyllä ja ei. Mökilläni ei ole edelleenkään sähköä ja autokorjaajat eivät muutenkaan tee kotikäyntejä, kuten tietokonekorjaajat, vaikka toimimaton tietokone on helppo viedä omalla autolla korjaamolle, mutta toimimatonta autoa ei ole helppo eikä turvallista ainakaan omin neuvoin viedä korjaamolle. Autohan on jo kerran ollut samasta viasta kuljetusliikkeen kyydissä lähimmälle merkkikorjaamolle. Entä se nappistartti, sopiiko se yhteen ajonestolaitteen kanssa? Ajonestolaitteen kaiketi pitää toimia, kun se kerran on autoon laitettu. Ajotietokonetta ei ole kyllä pakko vielä tässä vuosimallissa lukea katsastuksen yhteydessä.

Itse en taida enää uskaltaa ottaa riskejä, en toimimattoman auton ajamisen suhteen enkä rahamääräisiä.
Ikävä on vanhaa entisajan ladaa, jonka kanssa rakensin mökkini. vein katolla niin savupiipun kun kiukaankin ja kukaan taustapellit eikä auto nurissut, saati jättänyt matkalle vaikka ikää oli ostaessa 15v ja hyvästeltäessä 20v.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos startti on kunnossa ja kaapeli siltä akkuun on kunnossa, saat startattua kun otat mukaan noin metrin pätkän johtoa, jossa on päässä lattaliitinnaaras.

Lattaliitin alkuperäisen johdon tilalle solenoidille herätysvirtaliittimelle. Kuittaat ajoneston, laitat vaihteen vapaalle ja käsijarrun päälle, sytytsvirta päälle ja yhdistät johdon toisen pään akun plusnapaan kunnes auto käynnistyy.

Ajonesto katkaisee polttoaineensyötön, joten se ei vaikuta tähän.

Startti on jotakuinkin tuonnäköinen rumilus:
Kuva
Kyseinen lattaliitin näkyy solenoidin (6) takaosassa, nro 7:n nuolien kohdista vähän yläoikealle.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Kiitos, jos joku itseäni rohkeampi uskaltaa ajaa auton pois. Oma seikkailunhaluni kyllä loppui jo. Teknistä osaamistani lisää tieto, että ajonesto estää polttoainesyötön. Auton ostaessani ihmettelinkin, miksi ajonesto sallii startin pyöriä vaikka auto ei käynnisty, nyt sekin selvisi. Startin kyllä tunnistin, kun se uusi kiilteli Samaran moottoritilassa selvästi eroten ympäristöstään, nyt opin osatkin kuvasta.
Vastaa Viestiin