Samaran valot

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Pipari

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja Pipari »

Testasin ja kyllä kaikki valot toimivat virtalukon ollessa I-asennossa , samoin kun otin ajoneston pois, mutta en käynnistänyt moottoria. Tosin ajoneston pois ottamisen jälkeen ajovalot ensin hieman viivyttelivät. Siis kaikki toimivat tässä asennossa, parkit, ajovalot, kaukovalot ja kaukovalojen vilkkuasento, myös takavalot. Moottorin käydessä päivällä, kun katselin ostoskeskuksen ikkunasta valoja, toimivat siis vain parkit ja kaukovalojen vilkku, eli siis täysin päinvastoin kuin pitäisi. Katsastuksessa vielä keväällä ainakin tilanne oli juuri niinkuin pitikin, kerroin katsastusmiehelle, että kaukovalot eivät muistaakseni pala kuin moottorin käydessä, kun hän yritti niitä laittaa päälle.
Voiko joku rele olla väärin päin ? Tai sitten toiminta palautuu itsellään. Lada kun ei aina ole niin looginen auto kun pitäisi, joten sen vikojakin on joskus vaikea selittää johdonmukaisesti. Yritin tavailla kaaviota, mutta en ainakaan vielä keksinyt mitään ratkaisevaa.
keikkakuski

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja keikkakuski »

siinä on nyt selvästi sellainen ilmiö että kun valot sammuu käynnistäessä, niin jostain syystä ne ei enää syty uudestaan. Kyllä mäkin aloittaisin ainakin virtalukonpohjasta vian etsimisen. Mulla on joskus ollut mitä ihmeellisempiä oireita sen vuoksi, vaikuttaa moneen asiaan.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Voisi ehkä kokeilla seuraavaa:

Virta päälle, sytytä lähivalot (jos syttyvät).

Käynnistä. Käynnistyksessä lähivalot sammuvat, mikä siis kuuluu asiaan.

Jos lähivalot eivät pala, kun moottori käy, käännä virta-avainta kevyesti kohti "sammuta"-asentoa. Ei siis moottorin sammumiseen asti, vaan pelkästään avaimen ja lukon väljäliikkeen verran.

Jos lähivalot nyt syttyvät, on vika erittäin todennäköisesti virtalukon pohjassa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Pipari

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja Pipari »

Virtalukon pohjan vika on siis yksi todennäköinen syy, mutta haluaisin silti tietää, jos joku osaa neuvoa mitä mikin rele on sulakerasiassa. Autossani on releet kahdessa rivissä , ylärivissä 3 erikokoista mustaa, kaksi moottoritilasta edestä katsottuna ylärivissä vasemmalla ei ainakaan ole valoille koska toisessa on kolmion kuva ja toisessa vesisuihkun sympooli. Seuraavana on pitkä iso rele reunimaisena. Alhaalla on jokseenkin neliskulmaisia releitä neljä joista yksi valkoinen, loput mustia.

Koska ajaessani korjaamolta kotiin sateessa ei palanut edes valojen merkkivalot, eivätkä mitkään valot, en ole ihan vielä vakuuttunut syyllisestä. Alueella on raivonnut rajut ukonilmat ja minunkin autoni on seissyt ulkona rankkasateessa jne. Korjaamolla josta autoni hain oli jatkuvasti kaikki tekniset laitteet olleet vuoron perää rikki , koska niitä ei voinut poistaa rajuilmankaan ajaksi.

Oireet ovat kuin joku olisi korjauksien yhteydessä vaihtanut paikkaa eli tuntuu kuin moottorin käydessä vaihtuisi parkkivalojen ja ajovalojen releet tai johtimet. Virtalukko on ehkä väärässä asennossa ajovaloihin nähden, mutta voiko joku muu seikka silti olla vielä kyseessä. Hain Samaran korjausoppaan kirjastosta , mutta sehän on vuosille 1987-1991 eli virtakaaviotkin hieman vanhat.

Toisaalta kyse voisi olla katkaisijastakin, koska se on aiemmin vaatinut silloin tällöin useamman käskyn, ennen kuin ajovalot jäävät päälle, mutta miksi? Toisaalta kaukovalot eivät ainakaan ole aikaisemmin toimineet parkissa seistessä, moottorin ollessa pysähdyksissä.

On tosi ikävää pyytää taas aikaa korjaamolta, entä käykö lähikorjaamo, pitääkö olla sähkökorjaamo, vai ladoihin erikoistunut korjaamo?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Olisiko autossasi jokin alla olevan kuvan rele- ja sulakekoteloista?

Kuva

Tiedon perusteella olisi ehkä helpompi miettiä, mikä rele on mikä.

***

Olen aiemmin pyytänyt auton varustelutietoja, mutta tälle foorumille kovin tyypilliseen tapaan niitä tuntuu olevan hyvin vaikea ilmoittaa. Varustelutietojen avulla pystyy ilman yliluonnollisia kaukokatseita selvittämään, mitä osia ja konstruktiota kyseisessä autoyksilössä on.

***

Kun olen hieman yksinkertainen, en edes yritä päätellä, mikä on "moottoritilan edestä katsottuna vasemmalla ylhäällä".

Autoalalla on tapana:

Oikea ja vasen määritellään auton normaaliin kulkusuuntaan nähden, ei katsojan sijainnin perusteella.

Edessä ja takana määritellään samoin perustein, auton normaaliin kulkusuuntaan nähden.

Ylhäällä ja alhaalla määritellään painovoiman avulla, kun auto on normaaliasennossaan, siis pyöriensä varassa tasaisella alustalla.

Irtonaisen osan tai komponentin suunnat määritellään kuin osa olisi kiinni autossa normaalilla paikallaan. Symmetrisistä irto-osista (jotka voidaan asentaa kummalle puolelle autoa tahansa), kuten jarrulevyt tai pyörät, voidaan selvyyden vaatiessa käyttää myös määritelmiä ulkopuoli tai sisäpuoli. Samoja termejä voidaan käyttää myös pyörivistä tai kotelomaisista (vast) osista.

terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Pipari

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja Pipari »

Ei yksikään, eniten yhdenmukaisuutta on viimeisessä (B). Sulakkeiden sijainti ja lukumäärä releisiin nähden on omassani täsmälleen samanlainen. Releitä omassa sulakerasiassani on kuten kuvasin kolme ylärivissä ja neljä alarivissä.

Ylärivin releistä ensimmäisessä oikealta on kolmion sympooli ja toisessa suihhku, kolmas rele on muita suurempi (muistuttaa ensimmäisen kuvan K4:ää). Mitään symbolia ja numeroita en muista releistä tai sulakkeista löytänyt, sulakerasian kannen piirros ei vastaa sulakkeiden osalta lainkaan itse rasian sisältöä ja releitä rasian kannessa on kuvattuna 9 ja kaikki sulakkeet yhdessä pitkässä rivissä.

Autossani ei ole sähköllä toimivia ovia, ei myöskään ajovalojen pyyhkimiä, josta osittain erot johtuvat.

Jos autossani ylärivin releet olisivat K2, K3 ja K4(todennäköisesti) jäisi arvattaviksi mitkä releet alhaalla ovat K8, K6, K9 ja K7
Avatar
pressa
Viestit: 10429
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja pressa »

K6 äänimerkki (voi olla korvattuna oikosulkupalalla), K7 takalasin lämmitys, K8 kaukovalot, K9 lähivalot.
Pipari

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja Pipari »

Kyllä ne varmaankin ovat mainitsemasi, mutta niiden keskinäistä sijaintia en pysty vieläkään ihan tarkkaan päättelemään, kun niistä puuttuvat ne kirjain- ja numerotunnukset. Toinen oikealta on erilainen ja valkoinen, mutta samankokoinen kuin muut muiden ollessa mustia ja päällä mustissa releissa on näkyvissä joitain kytkentäkaavioita. Lähetetyissä mallikuvissakaan releet eivät noudata esim. numerojärjestystä. Omassa autossani sulakerasian kannessa olevat piirrokset puolestaan vastaavat lähes täysin ensimmäistä hyvin selkeää kuvaa.

EPÄASIALLISEN LISÄYS: Tälle päivälle on luvassa rajuja ukkosmyrskyjä jälleen, edellisen aikana kaatui lyhyellä matkalla lähellä rannassa 5 isoa puuta kuntopolulle,joten releiden ja valojen jatkotestit siirtyvät todennäköisesti.
Pipari

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja Pipari »

Huomenta jälleen. Huomasin, että en silti korjannut tekstiäni releiden sijainnin osalta muuta kuin vasen oikea dimensiolla, eli kirjoitin releiden sijainnin olevan ylärivissä ja alarivissa ja ylärivi on siis autossa taaempana ja alarivi edessä Eikö sentään autotekniikassakin, kuten kaikessa muussakin tieteessä ja taiteessakin nimenomaa asianomaisesta asiasta tehtyä kuvaa katseltaessa puhuta kuvassa vasemmalla ja kuvassa ylhäällä.
Jos puhutaan autosta ja sen isoimmista komponenteista on luonnollista puhua edessä - takana jne. Kuvissa olevista komponenteista puhutaan yleensä kuvan vasen oikea ym. mukaisina. Näin olisi helpompaa ja yhdenmukaisempaa. Tosin omasta autostani ei ole nyt sulakerasiasta kuvaa, mutta helpompi on selvittää, että vastaavilla paikoilla kuin kuvassa jne.

No siis autosta puhuttaessa edessä ja jos olisi kuva niin kuvan alarivissa olisivat äänitorven. lämmityslaitteen ja molempien valojen - kauko- ja lähivalojen releet, mutta keskinäinen järjestys on epäselvä. Sulakkeista ei ole senkään vertaa tietoa, monta sulaketta on esim. väriltään ruskeaa ja 7,5 A. MIKSI IHMEESSÄ kaikki tehdään niin vaikeaksi. Yksinkertaisetkin asiat ja niiden kuvaukset.
Avatar
pressa
Viestit: 10429
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja pressa »

onko sulakerasia tälläinen??
Kuva
Pipari

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja Pipari »

Kyllä, releiden ja sulakkeiden sijainti on lähes täsmälleen sama, paitsi reunimmaiset releet oville ja ajovalojen pyyhkijöille puuttuvat K1 ja K5 ja mitään releitä tai sulakkeita ei ole merkattuna numeroilla ja kirjaimilla, sulakkeetkin ovat saman arvoisia paria sulaketta lukuunottamatta, jotka on voitu vaihtaakkin myöhemmin.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jos nyt oikein muistan, niin tuossa oman Samaran sulakekotelon kannen alapuolella on merkinnät noista releistä ja sulakkeista.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
piiirakka
Viestit: 102
Liittynyt: 2.9.2009 10:44

Re: Samaran valot

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Niin tietysti pitäisi olla, mutta aikaisemmin olen juuri selvittänyt, että kannen piirrokset eivät vastaa vähääkään itse autossa olevia sulakkeita ja releitä. Oletettavasti nyt saamieni tietojen mukaan lähivalojen rele olisi kuvassa alhaalla oikealla ja siis autossa edessä vasemmalla.
Vastaa Viestiin