Samaran nopeustunnistin
Samaran nopeustunnistin
Liikennevaloista lähdettäessä kuului sellainen vähän rääkäisevästi piippaava ääni. Kuulosteltiin kuuluiko se meidän autosta vai jostain viereisestä. Ääni muistutti vähän varashälyttimen ääntä ja kesti noin viisi sekuntia.
Muutaman minuutin kuluttua huomasin, että CE-valo paloi ja BK-16 näytti koodia 0500. Kotona katsoin, että koodi tarkoittaa nopeustunnistimen toimintahäiriötä. En muista katsoneeni nopeusmittaria, toimiko se, ja antaako tuo tunnistin lukemat myös nopeusmittarille. Liekö tuo tunnistin joku mekaaninen härveli vaihdelaatikon kupeessa, ja voikohan se antaa tuollaisen äänen.
Anturikuvissa tuo tunnistin ei ole näkyvissä, mutta ei kai sieltä laatikon kupeesta kovin monia piuhoja lähde. Täytyy tutkia kunhan auto kotiutuu.
Muutaman minuutin kuluttua huomasin, että CE-valo paloi ja BK-16 näytti koodia 0500. Kotona katsoin, että koodi tarkoittaa nopeustunnistimen toimintahäiriötä. En muista katsoneeni nopeusmittaria, toimiko se, ja antaako tuo tunnistin lukemat myös nopeusmittarille. Liekö tuo tunnistin joku mekaaninen härveli vaihdelaatikon kupeessa, ja voikohan se antaa tuollaisen äänen.
Anturikuvissa tuo tunnistin ei ole näkyvissä, mutta ei kai sieltä laatikon kupeesta kovin monia piuhoja lähde. Täytyy tutkia kunhan auto kotiutuu.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran nopeustunnistin
Terve!
Nopeusanturi on mekaanisesti pyörivä, mutta muutoin sähköinen (hall-ilmiö) laite. Tulee vetopyörästön luo samaan paikkaan, missä aiemmin oli nopeusmittarin vaijerin lähtö.
Kuvaamasi ääni ei oikein tuntuisi anturin aikaansaamalta.
Tyypillisin anturihäriö lienee liittimen huono kontakti.
menestystä
SvS
lisätietoja löytyy hakukoneilla esim. haulla ДАТЧИК СКОРОСТИ
Nopeusanturi on mekaanisesti pyörivä, mutta muutoin sähköinen (hall-ilmiö) laite. Tulee vetopyörästön luo samaan paikkaan, missä aiemmin oli nopeusmittarin vaijerin lähtö.
Kuvaamasi ääni ei oikein tuntuisi anturin aikaansaamalta.
Tyypillisin anturihäriö lienee liittimen huono kontakti.
menestystä
SvS
lisätietoja löytyy hakukoneilla esim. haulla ДАТЧИК СКОРОСТИ
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran nopeustunnistin
Eikös se sähköinen nopeusanturi ole kuitenkin jossain siinä kytkinkopassa? Omassa Samarassa taas se nopeusmittarin vaijeri lähtee sieltä vetopyörästön kyljestä. Vai miten se nyt olikaan..
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran nopeustunnistin
Terve!
Kytkinkotelo ja vetopyörästökotelon oikea puolisko ovat yksi ja sama osa.
Nopeusanturi on siellä vetopyörästön puolella samassa paikassa kuin aiemmin oli mittarivaijerin lähtö.
Anturi on hyvin lähellä oikean vetoakselin tyvipäätä.
SvS
Kytkinkotelo ja vetopyörästökotelon oikea puolisko ovat yksi ja sama osa.
Nopeusanturi on siellä vetopyörästön puolella samassa paikassa kuin aiemmin oli mittarivaijerin lähtö.
Anturi on hyvin lähellä oikean vetoakselin tyvipäätä.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Samaran nopeustunnistin
Kaikissa Suomeen tuoduissa Samaroissa pitäisi olla mekaaninen nopeusmittari vaijerilla, vaijerin tyvessä on ruiskumalleissa sähkötunnistin ruiskunojausta varten. jos herjaa nopeustunnistinta ja nopeusmittaritoimii on joku sähköpuolenvika, jos myös nopeusmittari ei toimi, on tunnistimen muovinen akseli katkennut eikä nopeustieto välity ruiskulle eikä mittarille. Itellä nämä vähäiset nopeusanturin viat ovat olleet juuri tämän käyttöakselin katkeamisia.

Re: Samaran nopeustunnistin
Mitenkähän monta näitä vikakooditaulukoita oikein on.
Se, mistä ensin katsoin antoi:nopudentunnistin toimintahäiriö.
Jossain toisessa oli :Speed sensor (VVS) malfunction.
Ja kolmannessa VSS sensor malfunction.
Tyyppikilvessä on S 20 eli Bosch Euro3
Ja BK-16 vikakoodi 0500
Mahtaako tuo VSS/VVS ero olla panovirhe, vai voiko kysymyksessä olla joku muu sensori. Nopeusmittari toimii, ja BK-16 nopeus näyttää myös järkeviä lukemia. kunhan tuonne ahtaaseen koloon pääsee käsiksi, täytyy tarkistaa ne anturin liittimet jos vaikka siellä olisi ajoittaisia kosketushäiriöitä.
Se, mistä ensin katsoin antoi:nopudentunnistin toimintahäiriö.
Jossain toisessa oli :Speed sensor (VVS) malfunction.
Ja kolmannessa VSS sensor malfunction.
Tyyppikilvessä on S 20 eli Bosch Euro3
Ja BK-16 vikakoodi 0500
Mahtaako tuo VSS/VVS ero olla panovirhe, vai voiko kysymyksessä olla joku muu sensori. Nopeusmittari toimii, ja BK-16 nopeus näyttää myös järkeviä lukemia. kunhan tuonne ahtaaseen koloon pääsee käsiksi, täytyy tarkistaa ne anturin liittimet jos vaikka siellä olisi ajoittaisia kosketushäiriöitä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran nopeustunnistin
Terve!
Vikakoodit on standardoitu, joskin osa koodeista on varattu autonvalmistajien vapaavalintaiseen käyttöön. P0500 kuuluu ei-vapaavalintaisiin.
VSS = vehicle speed sensor (ajoneuvon nopeusanturi), VVS lienee näppäilyvirhe
Ladassasi koodi P0500 tarkoittaa "ei signaalia nopeusanturilta". Se syntyy, kun seuraavat ehdot täyttyvät
Vikavalo syttyy, jos sama toistuu kahden ajosyklin aikana.
menestystä
SvS
Vikakoodit on standardoitu, joskin osa koodeista on varattu autonvalmistajien vapaavalintaiseen käyttöön. P0500 kuuluu ei-vapaavalintaisiin.
VSS = vehicle speed sensor (ajoneuvon nopeusanturi), VVS lienee näppäilyvirhe
Ladassasi koodi P0500 tarkoittaa "ei signaalia nopeusanturilta". Se syntyy, kun seuraavat ehdot täyttyvät
- käyntinopeus on yli 1600 r/min
- jäähdytysnesteen lämpötila on yli 80 ºC
- moottorin kuormitusparametri TL on yli 3 ms
- nopeusanturin ilmoittama tieto vastaa ajonopeutta enintään 5 km/h
- em. ehdot täyttyvät yhtäjaksoisesti vähintään 5 sekunnin ajan
Vikavalo syttyy, jos sama toistuu kahden ajosyklin aikana.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran nopeustunnistin
Kiitoksia taas perusteellisesta selvityksestä. Netissähän on tosi paljon asiaa näistä anturiasioista, mutta meikäläiselle kaikki hohtimia monimutkaisemmat tekniikat ovat vaikeita. Selostuksestasi ymmärsin kaiken muun paitsi tuota kuormitusparametria.
Joka tapauksessa anturi on ehjä, koska antaa oikeat lukemat sekä mittarille, että tietokoneelle. Tuota suditteluakaan ei tapahtunut, joten täytyy seurata tilannetta. Se vikavalo syttyi vain sen yhden kerran, sen jälkeen pukkaili sitä koodia, jonka aina kuittasin.
Miten katsastusmies suhtautuu jos tuollainen koodi löytyy sen mittareista?
Joka tapauksessa anturi on ehjä, koska antaa oikeat lukemat sekä mittarille, että tietokoneelle. Tuota suditteluakaan ei tapahtunut, joten täytyy seurata tilannetta. Se vikavalo syttyi vain sen yhden kerran, sen jälkeen pukkaili sitä koodia, jonka aina kuittasin.
Miten katsastusmies suhtautuu jos tuollainen koodi löytyy sen mittareista?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran nopeustunnistin
Terve!
Jos EOBD/OBD2-järjestelmä ilmoittaa vian, on katsastuspäätös "hylätty".
SvS
Jos EOBD/OBD2-järjestelmä ilmoittaa vian, on katsastuspäätös "hylätty".
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran nopeustunnistin
Kiitoksia vastaajille. Nyt tuokin asia tuli tutuksi. Nyt myös vikakoodin saa kuitattua. Yhden päivän ajan aina kun koodin nollasi, se ilmestyi heti uudelleen. Meinasi jo yöunet mennä kun nopeudet näytti oikein ja kuitenkin väitti, että nopeustieto on virheellinen tai olematon. Lienee se korjaamokeiju.
Kuten Jussi kertoikin Samaran anturista lähtee sekä vaijeri mittarille, että piuhat ohjausyksikölle ja anturi on vasemman vetoakselin kupeessa. Satakympissä mittari lienee sähköinen ja anturi oikealla puolella kun sieltä ei tarvitse vetää vaijeria mittarille.
Kuten Jussi kertoikin Samaran anturista lähtee sekä vaijeri mittarille, että piuhat ohjausyksikölle ja anturi on vasemman vetoakselin kupeessa. Satakympissä mittari lienee sähköinen ja anturi oikealla puolella kun sieltä ei tarvitse vetää vaijeria mittarille.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samaran nopeustunnistin
Toimii milloin sattuu. BK-16 on nyt nopeusnäyttöasennossa ja näyttää milloin näyttää. Oma nopeusmittari toimiii. Sen anturin elektroniikkaosassa ei liene kuluvia osia, joten kai niitä johtoliitoksia on alettava rapsuttelemaan. On vain niin inhottavassa paikassa, että pitääköhän irrottaa ilmanputsarin koppa, jotta sinne näkisi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran nopeustunnistin
Terve!
Helpottaa sitten osan löytämistä, kun sitkeästi etsit sitä oikeanpuoleisen vetoakselin luota. Samasta paikasta kuin 110:ssäkin
Nro 10 on nopeusmittarin vetolaite, nro 7 oikeanpuoleisen vetoakselin reikä.

menestystä
SvS
Helpottaa sitten osan löytämistä, kun sitkeästi etsit sitä oikeanpuoleisen vetoakselin luota. Samasta paikasta kuin 110:ssäkin

Nro 10 on nopeusmittarin vetolaite, nro 7 oikeanpuoleisen vetoakselin reikä.

menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran nopeustunnistin
Ja minä kun olen tähystellyt kuskinpuolen vetoakseliin, sinne mistä nopeusmittarin vaijeri lähtee.
Ei kun uudestaan etsimään.
Etsivä löytää-detektiven hittar.
Ei kun uudestaan etsimään.
Etsivä löytää-detektiven hittar.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran nopeustunnistin
Terve!
Nopeusmittarin vaijeri lähtee kuljettajan puolelta vain niissä Samaroissa, joissa on oikeanpuoleinen ohjaus.
Lähettämäni kuva on Samaran laatikosta; siitä kohdasta 10 kasvaa mittarinvaijeri sekä mahdollinen sähköinen nopeusanturi.
Vasemman vetoakselin luota ei löydy sen enempää mittarinvaijeria kuin nopeusanturia yhdessäkään Samarassa.
menestystä
SvS
Nopeusmittarin vaijeri lähtee kuljettajan puolelta vain niissä Samaroissa, joissa on oikeanpuoleinen ohjaus.
Lähettämäni kuva on Samaran laatikosta; siitä kohdasta 10 kasvaa mittarinvaijeri sekä mahdollinen sähköinen nopeusanturi.
Vasemman vetoakselin luota ei löydy sen enempää mittarinvaijeria kuin nopeusanturia yhdessäkään Samarassa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran nopeustunnistin
Väitin itsepintaisesti siitä kuskinpuoleisesta vetoakselista. Eihän sen vaijerin päästä mitään anturia löytynyt kun se oli kytkinvaijeri. Tuon kuvan perusteella pitäisi löytyä kunhan tuon kytkinkopan vielä pääsisi näkemään. Toivottavasti alapuolelta näkyy paremmin kuin päältä.
Katselin varuilta sitä viisikielistä varaosaluetteloa ja siinä oli kolmenlaista datsikkia. B290 kuvassa oli varmaan Kaasarisamaraan, B291 kai ruiskuun ja B292 Satakymppiin.
Se mekaaninen osa näyttäisi olevan kaikissa samanlainen, ruiskussa siihen istutetaan se sähköpalikka, josta lähtee sekä vaijeri, että johdot, ja satakympin vähän erinäköisestä Legosta vain johdot.
Katselin varuilta sitä viisikielistä varaosaluetteloa ja siinä oli kolmenlaista datsikkia. B290 kuvassa oli varmaan Kaasarisamaraan, B291 kai ruiskuun ja B292 Satakymppiin.
Se mekaaninen osa näyttäisi olevan kaikissa samanlainen, ruiskussa siihen istutetaan se sähköpalikka, josta lähtee sekä vaijeri, että johdot, ja satakympin vähän erinäköisestä Legosta vain johdot.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.