Startin apureleestä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
piiirakka

Startin apureleestä

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

- Lada Samarassa on startin apurele moottoritilan etuosassa keskellä
-Omassa 2000 vuoden Samarassani ko. kohtaan oli asennettu 15A sulakkeellinen rele
- Ko. releen sulake paloi ja auto jätti minut kerran viime syksynä ostoskeskukseen, kuukauden omistuksen jälkeen.
-Ongelmia oli ensin löytää sulake, vaikka myyjä auliisti neuvoi, koska samalla käytin huolto-opasta apuna. Samarassani sulakkeita oli siis kolmessa eri paikassa, moottoritilassa vasemmalla ja hansikaslokeron alla ko. moottoritilassa olevan sulakkeen lisäksi. 20A sulakkeen vaihto auttoi.

-Auto toimi hyvin koko pakkastalven.
-Alku kesästä auton moottori sammui mökkimatkalla vähää ennen pihapaikkaa
-Kyseinen startin apureleen sulake paloi sekunnin murto-osassa, yrittäessäni startata
-Testasin sulakkeita 15A-25A asti.

-Auto kuljetettiin hinausautolla lähimpään Lada-korjaamoon, joka oli juhannuksen jälkeen kesälomien aikaan toiminnassa.
-Korjaaja lupasi katsella sitä muiden autojen ohessa.
-Sain kuitenkin auton jo seuraavana päivänä takaisin, mutta en onneksi lähtenyt neljän ruuhkaan sitä hakemaan vilkkaalle Porin valtatielle. Puhelimessa kerrottiin, että syynä oli akun oikosulku ja akku vaihdettiin ja ko. startin rele sulakkeettomaan 30A releeseen
Ihmettelin hieman diagnoosia, koska akku oli toiminut hyvin, valot olivat kirkkaat, samoin starttikin oli toiminut melkein hipaisemalla.
Oireet tuntuivat pikemminkin pahalle oikosululle jossakin, mutta olin kiitollinen päästessäni näinkin vähällä ja sain autoni "korjattuna" takaisin.

-Hakiessani autoa minua opastettiin ihmeekseni startin kanssa, startti ei mennyt päälle, ellei käyttänyt useampia vaihteita ensin.
Korjauslappuunkin oli kirjoitettu, että startti uusittava. Korjaaja kyllä sanoi, että testasi starttia monta kertaa edellisenä päivänä ja se toimi, mikäs sen nyt on.

-Vein auton lähikorjaamolle, koska sain neuvoja että kaikki korjaamot startin osaavat vaihtaa ja ko. korjaamossa oli aiemminkin vaihdettu edelliseen renaulttiini startti.

-Startin vaihdon jälkeen auto käynnistyi noin kolmen matkan verran, korjaamolta kotiinpaluun lisäksi ja olin jälleen alkutilanteessa mökkitielläni. Testasin auton toimintaa ensin käymällä lähikaupoissa ja uskaltauduin sitten mökille. Autosta lähti outo eniten palanutta muovia muistuttava tuoksu. Oletin sen lähtevän jäähdytysnesteen säiliöstä ja letkut, jotka olivat kuumia samoin startin johto ja startti.

-Mökkitiellä oli rumputyöt ja auton "kotiinpaluu" viivästyi

-Auto hinattiin lähikorjaamolle, jossa startille oli annettu vuoden takuu, startti vaihdettiin ja se oli kärähtänyt ja haisi. Ehkä asennettu startti oli viallinen, oli mielipide. Starttausta testattiin korjaamolla useita kertoja ja hain autoni taas jälleen kerran, mutta mökille en uskaltanut lähteä. Startti toimi haun lisäksi kaksi lähtöä ostoskeskuksiin ja takaisin, toisen käynnin jälkeen auto pysähtyi rivitalon kotini
parkkipaikan kapealle tuloväylälle.

-Korjaamosta kerrottiin, että startin asentamisen yhteydessä asennetaan solenoidikin samassa paketissa ja työtä ei voi tehdä väärin.

- Hakiessani nyt mahdollisia syitä, autojen vikakaavoista ja kysymyspalstojen avustajilta, jäljelle jäi seuraavat syyt;

-Oikosulku startin herätejohdossa tai jossakin matkalla virtalukosta startille
- Virtalukon pesän vika
- viallinen laturin rele tai tarkemmin virran ja jännitteen säädin

Miksi autossa oli startille sulakkeellinen apurele?
Miksi ensimmäinen korjaa poisti sulakkeellisen releen, ko tilaanhan olisi voinut vaihtaa sen 30A sulakkeen, itse käytin 25A joka paloi.
Jos ja kun mitä todennäköisemmin akun vaihtamisen jälkeenkin sulake olisi palanut, todellinen vika olisi ehkä löytynyt

Nyt startti paloi toinen toisensa jälkeen, kun niitä vielä testattiin useammankin kerran

Muutamien mielestä on jopa samantekevää minkä arvoisia sulakkeita ja releitä ko. auton startin apureleenä käytetään

MIKÄ ONKAAN KO: APURELEEN TEHTÄVÄ, EHKÄ SUOJATA SITÄ STARTTIA

Kiitos kaikille vastaajille, joiden tiedoista ja tiedonmuruista on syntynyt ko. selvitys
Ehkä se auttaa muita ja mahdollista uutta omistajaa.
peker

Re: Startin apureleestä

Viesti Kirjoittaja peker »

Käynnistinmoottorin apureleen tehtävänä on suojella virtalukon pohjan kytkinpintoja liian suurilta virroilta, joita käynnistettäessä syntyy. Eli solenoidin käynnistysvirta on suuri ja sen lisäksi induktiovirrat käyvät virtalukon pohjan kytkinpintoihin kuumentaen, sekä polttaen kontaktipintoja. Jotta virtalukon kautta ei kiertäisi näin suuria virtoja asennetaan joskus apurele jota ohjataan virtalukon kautta kytkemään käynnistysvirta käynnistinmoottorin solenoidiin, sen veto sekä pitokäämeihin. Näin lyhykäisesti.
pave41

Viesti Kirjoittaja pave41 »

Päivää!
Tiedän miten vaikeeta sähköalan opinnon suorittaneen on ymmärtää auton sähköistä ja vikoja korjata. Varsinkin jos praktiikka on hankittu kunnan kiinteistöhuollossa kesälomien tuuraajana. Olen jopa nähnyt oikeitten sähköinsinöörien tekemiä asennuksia. Ite teen paljon siistimpää jälkeä ja sähköturvallisempaa.

En minäkään tiedä autoista juuri mitään. Kumminkin ite oman kärryn huollan ja pidän kunnossa. Korjaamolla ei ole tarvinnut käydä. Vaihdan öljyt, jarrupalat, pakoputken ym. Kerran kun vaihdoin vetoakselin nivelen suojakumia, en hoksannut ensin tyhjentää lootasta öljyt vaan ne lurahti lattialle. Heh. Tulihan lootan öljyt samalla vaihdettua. Jokin aika sitten oli vika moottorin ohjausjärjestelmään kuuluvassa sensorissa. Sen vian korjaamisesta ei olis tullut mitään ilman tätä Lada-voorumia ja Tokmannilta ostamaani yleismittaria (4,90e).

Mitä sitten tulee kertomaasi vikaan. En oikein ymmärrä miten starttimoottori (moottorit) on voinut palaa. Käytitkö starttia liian pitkään. Sekunteja/minuutteja. Pyörittikö startti moottoria. Mikä starttimoottorissa (moottoreissa) on palanut. Ankkuri tai solenoidi. Saitko palaneen starttimoottorin (moottorit) korjaamolta vai jäikö sinne. Sähköalan tutkinnon suorittaneena sinun pitäis tutkia mikä vika moottoriin (moottoreihin) on tullut.

Enpä tiedä onko omassa kärryssä mitään startin apurelettä. Jos on niin luulisin sen tarkoituksen olevan vähentää virtalukon kautta kulkevaa virtaa. Näin ollen on startissa kaksi ohjausvirtapiiriä.
1. virtalukko-apureleen kela
2. apureleen kosketin-startin solenoidi.
Tällöin jos startin solenoidi nappaa jotain 15-25 ampeeria kulkee virtalukon kautta vain muutama ampeeri. Tämä on vain arvailua.

Sähköalan opinnon suorittaneena tietänet, että sulakkeen tehtävä on suojata sulakkeen virtapiirin johtimia ylikuormitukselta.

Voi kun olisit täällä savonlinnan suunnalla (olen mökillä) tulisin viivana käymään. Yhdessä tutkittais ja korjattais autosi. Ottaisin mukaani työkalut ja Tokmannilta ostamani yleismittarin (4,90e). Ehkäpä myös hiukan "neuvoa antavaa".
terveisin. pave41
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

Miksi samasta aiheesta pitää avata näin monta viestiketjua?

Aiheesta on jauhettu toista kuukautta ja ymmärtääkseni et ole silmämääräistä vilkaisua enempää asian eteen tehnyt, vaikka useampaan kertaan olet kertonut hallitsevasi sähköpuolta.
piiirakka

Jos ette ymmärrä niin ette ymmärrä. Tein nyt selkeän yhteenvedon, josta puuttui juuri vähittäin syntyneet tilannekohtaiset arvailut, eli puhdasta faktaa, jota on pyydetty ( kun se kirjoittelu oli niin sekavaa jo) Auton arvo putosi ko. toimimattomuudesta 1200€:sta jonnekkin 300€ hujakoille? Turhaa itkua on kaiketi koko kesän mökkeilykauden menetys ja tekemättömien töiden, jotka jätin nyt pois tekstistä, palelu ruuatta mökillä jne. Usein vakuutusyhtiö maksaa myös ko. lisähaitoista, seisonta-ajasta ja matkan keskytyksen takia synyneet matkakulut. Eivät nekään ole ylimääräistä. Kaikki ymmärtävät korvaukset pakastimen rikkoutumisen johdosta, ettei pelkkä korjaus riitä korvaukseksi. Minä en saanut edes toimivaa autoa, ainoastaan laskut ja puhelinlaskut ym. ajankulun.

Eikä ko. pilkkaaminen ole palstalla kiellettyä. Tällä palstalla kirjoittaa pari Lada-asiantuntikjaa ja muut ovat ko. henkilöiden tiedon varassa. Olen saanut myös henkilökohtaista postia.ko. asiantuntijoilta: VIELÄ KERRAN TUHANNET KIITOKSET, mutta nekään eivät auttaneet, mutta auttoivatlähemmäksi totuutta.

AUTOA ON KORJANNUT KAIKEN AIKAA VALTUUTETUT AUTON KORJAAJAT JA KUITIT NIISTÄ MINULLA. STARTILLAKIN OLI VUODEN TAKUU JA SE PALOI
Älykyysosamääräni on mitattu olevan reipaasti yli 150, mutta en pysty tekemään ergonoomisesti raskaita autonasennustöitä,tietyt työt kuuluvatkin ammati-ihmisille ja on edesvastuutonta tehdä niitä itse. Olen tehnyt aikoinani turvallisuusalalla ministeriötasolla palkkatyötä ja hirvittää jo korjaajien ja tämän palstan muutamien käyttäjien turvallisuusasenteetkin. Ymmärrän hyvin, että kun asuu syrjäseudulla on joskus pakko niin tehdä, mutta satun asumaan Suomen toiseksi suurimassa kaupungissa.

Jos vika on minun starttaustyylissäni vaan niin autohan on sitten helppo myydä eteenpäin hyvällä omallatunnolla. Olen ajanut vuodesta 1986 ympäri vuoden käytettyjä autoja, joita on ollut yhteensä 3 ladaa, 3 fiattia ja renault. Yleensä yhtä autoa 4-6 vuotta.
Vain yhdestä on vaihdettu startti aikaisemmin.

Katsokaapas nyt sinne peiliin itse sehän on vakilause, kun tiedot loppuvat
Mitä enemmän pitäsi tai voisi tehdä? Älkää todellakaan vinoilko enää sillä, kun autolle on kulloinkin tehty mitä on voitui ja mitä lainmukaan saa tehdä.
piiirakka

Anteeksi yllä oleva purkaus, tarkoituksenani oli kirjoittaa juuri siitä apureleestä, kun luin ylimalkaisesti kirjoitukset, teksti muuttui.

Se rele on kyllä vanhassa Samaran oppaassakin jo sinne laitettuna, todennäköisesti se on joka Samarassa ja kuuluu sinne, mutta ei sulakkeellisena kaikissa.

Omassa autossani sulakkeelinen rele oli vain 15A, samaa sulakkeelista relettä saa myös 30A:lla.
KOSKA SE PALOI, virtapiirissä oli oikosulku. Ensimmäinen korjaaja väitti akun olleen oikosulussa vanhuuttaan, akun vaihto ei auttanut. Hän teki virheen vaihtaessaan heti releen sulakkeettomaan. Jos se olis jätetty oikea syy olis löytynyt. Kun suojaava sulake otettiin välistä pois, rikkoutui startti, sehän suojasi sitä vanhaakin ja kulunutta starttia siihen asti. Sillä vanhalla startilla ajoin vielä sieltä kotiin ja ostoksille myöhemmin sitä vaihekeppiä heilutellen joka tyyli minulle opetettiin korjaamolla ja olin ihmeissäni ko. starttaustyylistä jo turvallisuusyitäkin. Vein ensitilassa auton korjaamolle startin vaihtoon. Startti vaihdettiin ja se paloi noin 9 käynnistyksen jälkeen, vaihdettiin uusi startti takuutyönä ja auto käynnistyi 5 kertaa.

Jos ko. rele olisi säilytettynä sulakkeelisena olisi todennäköisesti tiedetty että loikosulku on edelleen olemassa, joko virtalukon vika na tai johdotuksessa. Autohan toimi 9kk 20A sulakkeella ja sitä ennen kaiketi 10 vuotta 15-20A sulakkeita käyttäen.
Ainahan pitää löytää todellinen syy kun sulake palaa ja se ei ainakaan ollut akussa , autossa on nyt tuliterä 62ah akku.
AUTONI ON MYSTEERIÖ jos ei ko. vikaa ole muissa Samaroissa, tai sitten ne on viety vaan romuttamolle ja sanottu, että moottori kuoli niinkuin jossakin edellä on tapahtunut.

AINA EI KYSYMYKSILLÄ TARKOITETA TÄYDELLISTÄ TIETÄMTTÖMYYTTÄ, vaan tavoitteena on tietyn tiedon vahvistamista.
TUNTUU ETTÄ (AUTO) ALAN AMMATTILAISETKAAN EIVÄT YMMÄRRÄ, sähköopin kannalta yksinkertaisen keksinnön, sulakkeen merkitystä
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Yleensä startin palamisen aiheuttaa rikkinäinen virtalukon pohja joka jättää startin pyörimään vaikka auto käynnistyy, tai kytkee startin uudelleen auton jo käydessä. Starttimoottori ei kestä montaa minuuttia pyöriä niin palaa.
alexandre

Viesti Kirjoittaja alexandre »

Vika on itse virtalukossa joka jää, kun käännät virta-avaimen starttaus asentoon, jumiin sinne ja jättää startin päälle. Eli sama kuin pitäisit itse virta-avainta starttiasennossa ja lähtisit ajamaan, ei kestä montaa kilometriä ajaa kun startti on aivan sökönä.

Tämä tapahtuu yleensä vain lämpimällä säällä ja esim. talvella ei oireita ole.
Mutta sitä minä ihmettelen että onko sinulla kuulossa vikaa kun pitää niin mahdottoman metelin ajon aikana kun startti pyörii mukana.

Vaihdata siis uusi virtalukko niin ongelmat loppuu, ainakin startin osalta.
Voit myös itse testata kuinka virtalukko jää jumiin kun irroitat akun miinuskaapelin ja kääntelet edestakaisin virta-avainta starttiasentoon ja virtapois asentoon . Ei yleensä tarvitse montaa kertaa kokeilla kun avain jää pohjaan jumiin.

Jos et kuitenkaan vaihda virtalukkoa niin käännä virta-avain aina käynnistyksen jälkeen sormin virtapäälle(ajo) asentoon äläkä vain päästä irti virta-avaimesta.
1500i

Viesti Kirjoittaja 1500i »

alexandre kirjoitti:niin käännä virta-avain aina käynnistyksen jälkeen sormin virtapäälle(ajo) asentoon äläkä vain päästä irti virta-avaimesta.
Olenko liian huolellinen vai mikä, mutta itselläni tuo (takaisin kääntö) on ihan normaali asia riiippumatta kulkineesta.
Avensis stw
Ex.21093 -00
piiirakka

Saatatte olla oikeassakin, mutta asia ei ole nyt kaiketi testattavissa, ellei se akun navan irroittaminen kerro sitten myös tässä nykytilanteessa jotakin, sillä tällä hetkellä startatessa auto ei jälleen enää inahdakkaan. Eli taas kerran ollaan alkutilanteessa. Polttaisiko se viallinen virtalukon pesä jatkuvasti myös sen startin apureleen sulakkeen? Miksi eivät korjaajat asiasta mitään maininneet tai syytä huomanneet, mitään ylimääräistä ääntä en ole huomannut, autoni korjaamoista haettuani.(toisaalta startti oli äänekkäämpi kuin aikaisemmin silloin ensimmäisellä kerralla kun startti oli vaihdettu uuteen, mutta ääni ei kuulunut enää moottorin käydessä ja oletin uuden startin olevan erilaisen. Kuuloni kyllä erottaisi poikkeavat äänet, kun harrastan sähköurkujen soittoa, siihen vaaditaan paljon herkempi ääniskaalan erottelukyky, kuin mitä auton moottorin sävelkorkeuserot kykenenevät tarjoamaan. Toisaalta minua on tällä palstalla syyllistetty sen mittarin käyttämättömyydestä, mutta kun sitäkään ei ole tehty kertaakaan korjaajienkaan toimesta, auton korjaamolla käydessä vaikka olen kertonut epäilyni oikosulusta ym. Sekin vaatii opettelun ja tilanteet ovat aina muuttuneet.

Ymmärrän hyvin mitä yritätte selittää startista ja virtalukon asennosta. Tieto olisi ollut tarpeen jo aikaisemmin. Ehkä lada on sen suhteen juurikin muita autoja herkempi.
1500i

Viesti Kirjoittaja 1500i »

piiirakka kirjoitti:Ehkä lada on sen suhteen juurikin muita autoja
Tuskin mikään startti kestää jättää päälle moottorin käydessä...
Avensis stw
Ex.21093 -00
piiirakka

Joko lada samara on herkempi tai erilainen sen startin+ virtalukon suhteen, kun monet muut autot tai syy ei sittenkään ole startin jäämisestä päälle virtalukon kulumisen takia. Kerroin jo aikaisemmin, että olen ajanut useita muita käytettyjä autoja ja paria ladaakin aiemmin, enkä ole ko. ilmiöön törmännyt (yhteensä 24 vuotta). Ihmettelen edelleen miksi korjaajat eivät ole ko. seikkaa ymmärtäneet tai edes mainninneet aikaisemmin. Joka tapauksessa oli virhe vaihtaa se startin rele ensin sulakkeettomaan (minun olisi pitänyt ottaa se vanha sulakkeellinen rele mukaani voisin testata) ja pitää akkua syyllisenä. Todennäköisesti releen sulake olisi palanut edelleenkin akun vaihtamisen jälkeen ja myös edelleenkin startin vaihtamisen jälkeen, vaikka sulakkeellinen rele olisi ollut sen 30A. Toisaalta, jotta auto olisi ollut entisessä kunnossa ko. paikalla olisi pitänyt kestää 20A sulake, joka siinä oli koko talven vaikka kylmä talvi vaati startilta ja moottorilta paljon.
MITÄ MUTEN TAPAHTUU kun ja jos 30A sulakkeettoman releen läpi kulkee esim. 60A virta?
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Käsittääkseni kuumenee ja kärjet kärsii ellei ennenpitkää leikkaa kiinni (hitsautuvat yhteen)....no ei ainakaan hyvää tee.
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Joitakin kommentteja, joista osa on edellisissä vastauksissa olleen toistoakin.

Ns. apureleen tehtävä on vähentää virtalukon kontaktikärkien kautta kulkevaa virtaa ja suojata siten kontaktikärkiä ja mahdollistaa ohuempien johtimien käyttö lukon virtapiirissä. Apureleestä on myös "sekundaarisia" hyötyjä, kuten sytytyksen ensiöjännitteen pienempi lasku käynnistyksen aikana.

Mahdollinen tapausten kulku on: virtalukon pohja jumittaa käynnistysasentoon > apurele kytkee jatkuvasti > solenoidi saa jatkuvasti virtaa > solenoidikäämi kuumenee > käämin eriste sulaa > käämin kierteet saavat kontaktin toisiinsa ja mahdollisesti myös maahan > solenoidivirta = apurelevirta kasvaa > apureleen mahdollinen sulake palaa

On siis mahdollista että viallinen virtalukon pohja on - noin mutkan kautta - aiheuttanut apureleen sulakkeen palamisen. Samalla tietenkin solenoidi ja ehkä muukin käynnistysmoottori ovat vaurioituneet.

Noin näppituntumalla voisi ehjän solenoidin vetovirta (virta käynnistyksen alussa) olla suuruusluokkaa 30 ampeeria ja pitovirta (virta, kun käynnistin pyörittää) olla suuruusluokkaa 10 A.

Magnetismin lakien mukaisesti on solenoidivirta lisäksi sitä suurempi, mitä vähemmän sen sydän on liikkunut.

Apureleen sulakkeen tarpeellisuuteen on osaa sanoa mitään varmaa. Laaja kokemus on osoittanut sen tarpeettomaksi, varsinkin kun apureleen virtapiiri on lyhyt ja melkoisen varmatoiminen. Ei siitä sulakkeesta toisin mitään haittaakaan liene, paitsi pari kontaktipintaa lisää virtapiiriin.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
piiirakka

Startin apureleeseen ei ole vanhempiin samaroihin ainakaan sitä sulaketta laitettu, toisaalta tuntui ajossa vaaralliseltakin jos pieni ylivirta voi pysäyttää matkanteon kokonaan, silloin kun esim. uusi omistaja ei tiedä tai ymmärrä ko. sulakkeen sijaintia ja olemassaoloa edes. Näin kävi minulle viime syksynä.
Sen alkuperäinen amppeerimäärä 15A oli kaiketi kiistatta liian alhainen ja se 30A olisi ollut oikea ko. kohtaan. Kun sulake nyt kesällä kuitenkin paloi jatkuvasti sekunnin murto-oasassa, se olisi pitänyt pitää paikoillaan niin kauan, että sen avulla olisi päässyt selville korjaantuiko vika. (jos ja kun sulake palaa edelleen (esim. 25A), vaikka on uusi akku ja uusi startti vika on mitä todennäköisemmin muualla´m.o.t) Akku ei selvästikkään ollut syypää tässä tapauksessa eikä starttikaan vaikka vanhoja olivatkin, kummankaan vaihto ei poistanut vikaa, jota seikkaa yritin kaiken aikaa korjaajillekkin selittää, mutta turhaan, sillä ne toimivat siihen asti suhteellisen hyvin vielä) Jäljelle jäävät nyt virtalukon pesä tai virtajohdon närheentyminen. Perusteet: uusi startti tuntuu kestävän hetken liikakuumenemista, mutta sammahtaa sitten tai sen johdot palaa ym.

Tuntuu myös järjen vastaiselle, että vika sittenkin saattaa olla vain johdon närheentymisessä tai muusta oikosulusta startin virtapiirissä. Otetaan esim. kaikkien tuntema yksinkertainen laite pölyimuri, jonka pistorasialle kulkeva suojajohto on mennyt jostain kohden poikki (vaikka marsun järsimänä) ja sisällä olevat 0- ja vaihejohdot taipuvat ajan kanssa myös poikki ja ottavat yhteen tai ovat paljaina ja niihin tipahtaa vesipisara. Sulake palaa imuroitaessa, palaa toinenkin ja aina uusi. Asiaa ei auta vaikka imurin koko moottori vaihdettaisiin uuteen tai tehokkaammat suulakkeet tai uusittaisiin seinän pistorasia.(SE JOHTO ON KORJATTAVA)

Näin tunnutaan tehtävän nyt auton kohdalla, omani ei ole ainoa, vaihdetaan osia kunnes vika löytyy käyttämättä omaa päätä tai mittalaitteita. Tietooni tuli juuri tapaus, jossa taas virtalukon pesää on vaihdettu kerta toisensa jälkeen ja auto jää aina mökille tai muualle.

Näin kasvatustieteilijänä ja koulutuspoliittiselta kannalta tarkasteltuna tuntuu kuin autonasentajien ammattitaidot ovat hiipumassa, mitä monimutkaisempia ja enemmän sähkölaitteita uudet autot sisältävät sitä vähemmän niistä korjaajat tuntuvat tietävän, niistä vanhemmista ja yksinkertaisimmistakin, joihin vielä käsittääkseni käynnistyksen virtapiiri kuuluu. Minusta tuli nyt samaran omistajana vähän liikaakin auton sähköpuolen asiantuntija ainakin teoreettisesti (kiitos hyvien opettajien). Tavoitteenani oli kyllä keskittyä ihan muuhun. Toivotaan että muut pystyvät jotakin oppimaan tästäkin tarinasta. JOku toinen saa jo halutessaan jatkaa tätä tarinaa eteenpäin
Vastaa Viestiin