E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja pressa »

Päästöhidasteista relettä tarkoitit, mutta sekään ei osaa lämpötilaa tulkita. Sähkömekaanisista osista varmaan paras olisi vanha danforssin lämpörele, säätöalue 10-25 astetta. Säätö kymppiin ja asennus johonkin vesiletkun kylkeen eli kun vesi saavuttaa kymmenen astetta koskettimet aukeaa ja rikastus päättyy...
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Aloitinpa itsekkin moisen kokeilun kun kerran usein kuljen ohi tuosta ST1 joka tuota "moottori alkoholia" tarjoilee. Tankissa oli noin 6-7 litraa 95E ja siihen päälle 20 litraa RE85 polttoainetta.

Sekoitus pitäisi siis olla noin 9 litraa bensaa ja 17 litraa alkoholia. E65 siis.

Kokemukset Lada 110 16V 1,5: kylmänä käyntiinlähto on pienen herkuttelun (sahaamisen)takana ja pyrkii sammumaan, kun pitää pientä peruskaasua ja lähtee varovasti liikkeelle (pientä kytkimen kanssa kikkailua) niin jo 500m ajon jälkeen alkaa jo vetää lähes nikottelematta. Kun moottori on hieman lämmennyt ( noin 3km ajoa) kaikki toimii normaalisti.

Kun 100% bensalla käynnistyy lähes heti niin E65 tarvitsee startata siis 1-2 sekuntia.

Lämpimänä on huomioitava että yli 3500 rpm on selvä tehon puute (puutuminen) havaittavissa kiihdytyksessä. Kiihtyy kyllä mutta ei niin ripeästi kuin 100% bensalla.

Katsotaan nyt kuinka tuo kulutus muttuu.
Lada rules
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kokemuksia E85:stä

"Raa'alla" E85:llä ajettu n. 200 km.

Lämpimän moottorin siirtyminen E60:stä E85:een kävi ongelmitta. Polttoaineen pitkäaikaissyötön korjauskerroin nousi alle 2 km:n matkalla n. 18 %:sta 25 %:iin. Kerroin on E85:llä ollut 19...25 %.

Kylmäkäynnistvyys on E85:llä ollut selvästi huonompi kuin E60:llä, joskin käynnistyslämpötilatkin ovat olleet alempia. Alin jäähdytysnesteen lämpötila E85-käynnistyksessä on ollut +6 ºC, jolloin moottori kyllä käynnistyi noin 2 sekunnissa, mutta sammui heti käynnistyttyään. Sama toistui yhteensä kolme kertaa, minkä jälkeen auto jäi käyntiin. Mittalaitteiden käynnistys vei noin 30 sekuntia, minkä jälkeen liikkellelähtö onnistui moitteitta. Käynnistyksessä syntyi selkeä ilmeisesti palamattoman etanolin haju pakokaasuun.

Täyskaasurikastus ei E85:llä toimi 3000...3500 r/min yläpuolella, pienemmillä käyntinopeuksilla kylläkin. Moottori vetää kuitenkin ongelmitta täyskaasulla kaikilla käyntinopeuksilla. On mahdollista, että ruiskutussuuttimien maksimivirtaama on E85:llä ns. rajalla, jolloin suurten käyntinopeuksien lyhyt ruiskutusaika ei riitä täyskaasurikastukseen. Asiaan voisi ehkä saada parannuksen vaihtamalla ruiskutussuuttimet tai nostamalla ruiskutuspainetta.

Auto on Lada 21113 ilman mitään polttoaine- tai moottorinohjausjärjestelmän muutoksia, siis 110-sarjalainen, 16-venttiilinen, 1,5-litrainen, Bosch MP7.0-ohjain, Euro3-pakokaasunormi, yli 150 Mm ajettu. Koeajot elokuussa 2010, ulkoilman lämpötila +6...+18 ºC.

***

Käynnistyvyydestä

E99:n käynnistyvyysrajana pidetään yleisesti noin +15ºC. Ongelmaksi tulee mm. se, että etanolin vaatima höyrystymislämpö on suuri (ts. höyrystyminen vaatii paljon energiaa, seos jäähtyy höyrystyessä paljon). Kun ajetaan seospolttoaineella, käynnistyvyys huononee etanolin osuuden kasvaessa ja bensiinin osuuden aletessa.

Kylmäkäynnistyvyyttä voitaneen parantaa aiemmissa viesteissä mainitulla ruiskutusmäärän lisäämisellä, mikä on teknisesti helppo toteuttaa ja vaivaton käyttää. Menetelmän heikkoutena lienee se, että myös käynnistyksessä palamattomaksi jäävän etanolin määrä kasvanee (pakokaasupäästöt, nestemäinen etanoli sylinterin seinämillä).

Muita keinoja ovat jäähdytysnesteen esilämmitys (helppo toteuttaa, varsinkin jos sähkövirtaa saatavilla), polttoaineen esilämmitys (hankala toteuttaa) ja kaikki keinot, joilla puristuksen loppulämpötilaa voidaan nostaa (käynnistyspyörimisnopeuden nosto, imuilman lämmitys, puristussuhteen nosto).

Hyvä keino kylmäkäynnistyvyyden parantamiseen on bensiinin syöttö imuputkistoon juuri ennen käynnistystä (ehkä 5...10 cm3, perussysteemi melko helppo ja halpa, automatisoitu järjestelmä vaatii "rakentamista").

Polttoaineen kulutuksesta

Noin laskennallisesti E99:ää kuluu noin 1/3 enemmän kuin pelkkää bensiiniä. Seospolttoaineiden laskennallinen kulutus nousee etanoli-bensiinisuhteessa.

Happitunnistinsäätöisten ruiskutusmoottorien mittaustulokset ulkomailta osoittavat tyypillisesti, että pienillä seossuhteilla (E20...E30) polttoaineen kulutus (litraa/100 km) jopa laskee bensiinikäyttöön verrattuna; suuremmilla seossuhteilla kulutus yleensä käyttäytyy "laskennallisesti".

Ei-happitunnistinsäätöisten kaasutinmoottorien kulutus riippuu luonnollisesti suuttimien valinnasta yms.

Etanolin oktaaniluku on suuri, mitä voidaan hyödyntää niin tehon nostossa kuin kulutuksen laskussa (suurempi sytytysennakko, puristussuhteen nosto, ahtopaineen nosto).

Koska kulutuserot ovat joka tapauksessa pienehköjä, on näiden lyhyiden käyttökokeiden perusteella melko mahdoton sanoa kulutuksesta mitään.

***

Etanolikäytön kannattavuus riippuu paljolti sen hinnasta. Etanolin vero lienee laskemassa, mikä voi tehdä siitä edullisen; nyt etanoli- ja bensiinikäytön ero on pieni.

***

Tervetuloa, RTJN65, pirtun ja ladailun blandaajien joukkoon!

Svs
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 31.8.2010 0:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Mahdolliset tiiviste ym. ongelmat kai ilmenee pitemmän ajan päästä. Asiaa kai voisi ainakin jollakin tarkkuudella tutkia laittamalla purkkiin polttoaineseoksen sekaan lajitelman vanhoja Ladan polttoainejärjestelmän tiivisteita, muoviosia, letkunpätkiä ym. ja vuodenvaihteessa vertailemalla ennen ja jälkeen valokuvia sekä hypistelemällä osia. Lähinnä vanhojen Ladojen osien kestävyys kiinnostaa sekä uusien venäläisten varaosatiivisteiden laatu. Ruiskulaitteet kaikki ovat/vastaavat länsimaisia?


Itse en ole missään nähnyt E10:ntä tai enemmän alkoholia sisältävää polttoainetta myytävän. . .
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tiivisteistä ja materiaaleista noin yleisesti: se mikä kestää bensiiniä, kestää myös etanolia.

Alkoholipolttoaineiden epäilyttävä maine johtuu metanolista, joka on bensiiniä tai etanolia huomattavasti aggressiivisempaa.

Erityisesti Ukrainassa käytetään paljon etanolipolttoaineita, myös E99:ää, myös Ladoissa. En ole ainakaan Internetistä huomannut mitään materiaaliongelmia.

Suomessa on myytävänä vain normaalibensiinejä (95E ja 98E, jotka saavat sisältää max. 5 % etanolia, siis E5), osalta pääkaupunkiseudun ST1-asemista saa E85:ttä (ks.http://www.st1.fi, kauppanimi RE85). E10:tä ei Suomessa saa vielä mistään, joten nämä "välilaadut" tehdään tavallisen bensiinin ja E85:n sekoituksina; joko tankatessa tai tarkat seokset mittakannu-kanisterimenetelmällä.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

RTJN65, siirryit siis yhdellä kertaa pelkästä bensiinistä E65:een.

Miten moottori käyttäytyi tankkauksen jälkeen?

Oliko alkuvaiheessa nykyistä enemmän käyntiongelmia vai sopeutuiko E65:een heti?

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

mush kirjoitti:Täällä takana n. 1300km, eikä valittamista täälläkään. Kerran tankattu pelkkää E95:ttä kun ei ollut RE85:ttä lähettyvillä, mutta seuraavana päivänä lisätty taas puuttuva etanoliosuus.
Terve!

Mush, ilmeisesti jouduit kerran siirtymään noin E50:stä (täsmennä, jos en ole oikeassa) lähes pelkän bensiinin käyttöön.

Miten moottori toimi silloin? Oliko esimerkiksi vaikutelmaa rikkaalla käynnistä?

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Lattarauta kirjoitti:
RTJN65 kirjoitti:
Lämpimänä on huomioitava että yli 3500 rpm on selvä tehon puute (puutuminen) havaittavissa kiihdytyksessä. Kiihtyy kyllä mutta ei niin ripeästi kuin 100% bensalla.
Voi menovesi maistua aika hyvin jos joutuu normaalia enemmän polettamaan...

Mut laittakaa niitä kulutuslukemia.
Terve!

Noin kylmiltä veikkaisin, että tehonpuute kiihdytyksessä johtuu siitä, että ruiskutussuuttimien tuotto ei riitä täyskaasurikastukseen. Ehkä kyse pelkästään siitä, että suuttimien mitoitus hieman liian pieni E65:lle.

Jos kyseessä vika jossain, lienee syynä alhainen polttoainepaine (pumppu, suodatin, paineensäädin tms).

Ko. ilmiöstä kulutus pikemminkin laskee kuin nousee.

menestystä

Svs
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Etanolipolttoaineen arvioinnista ja mittauksista

Olen näissä etanolipolttoainekirjoituksissani kertonut täyskaasurikastuksista, katalysaattorin toiminnasta yms.

Asiaan liittyvät perustiedot ovat kotoisin moottorinohjausjärjestelmästä, sen eri antureilta kokoamista ja osin prosessoimista tiedoista.

Mitta-arvot on luettu auton diagnostiikkaliittimen kautta apumiehen paikalle istutetulle kannettavalle tietokoneelle. OBD2-liittimen ja tietokoneen välillä on ElmScan 5 (ELM 327) välikappale. Tietokoneohjelmana on perusilmaisohjema Scantool.net 1.20.

Mittaustuloksina saa mm. jäähdytysnesteen ja imuilman lämpötilan varsin tarkkaan. Samoin molempien happitunnistimien jännitteet. Lisätietoina mm. sen toimiiko moottori ykköshappitunnistimen ohjaamana vaiko ei (open/closed loop). Myös polttoaineen syötön korjauskertoimet (fuel trim) tulevat ohjausyksikön laskemina suoraan.

Ykköshappitunnistimen jännitteestä voi päätellä esimerkiksi palamisen täydellisyyden kylmäkäyttövaiheessa sekä täyskaasurikastuksen toiminnan.

Kakkoshappitunnistin (siis se katalalysaattorin jälkeinen) kertoo melko hyvin katalysaattorin toiminnasta.

Polttoaineen syötön pitkäaikaiskorjaus on pohjana päätelmille, kuinka nopeasti ohjausyksikkö sopeutuu polttoainelaadun vaihtoon sekä siitä, onko jotain etanoli-bensiiniseosta ylipäätään järkevää edes yrittää käyttää ilman järjestelmän muutoksia (riittääkö ohjausyksikön "säätövara").

Ajettavuus-, suorituskyky-, tyhjäkäynnin tasaisuus- yms. arviot perustuvat pääosin ns. p-tuntumaan.

E85 yhä tankissa -terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

RTJN65, siirryit siis yhdellä kertaa pelkästä bensiinistä E65:een.

Miten moottori käyttäytyi tankkauksen jälkeen?

Oliko alkuvaiheessa nykyistä enemmän käyntiongelmia vai sopeutuiko E65:een heti?

menestystä

SvS
Siis tankkauksen jälkeen ajoin 35km jotta tankattu 20l re85 ja olemassaoleva 7l 95E sekaantuvat hyvin. Seuraavassa ajossa oli käynnistys heikko kylmänä ja esim ylämäkeen ajo oli käynniltään (ja vedoltaan) heikompaa kuin 100% bensalla. Joutui siis vaihtaamaan pienemmälle aikaisemmin jotta kulkee muun liikenteen tahtiin.

Nyt 160km ajettuna ei juuri muutosta E65 bensaan huomaa kuin kylmäkäynnistyksessä. Ja sitten tuossa yli 3500 kierroksen jälkeisessä vedottomuudessa/puutumisessa (kiihtyy kumminkin).

Nyt tulee pakollinen 1,5 viikon stoppi kokeiluihin koska on oltava asiaksakäynnillä "parempi" auto alla ja ensi viikolla käydään pureksimassa patonkia La-Roche-sur-Yon nimisessä paikassa.

Kaipa tuo siis alkoi säätäämään itseään polttoaineen mukaan??
Lada rules
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

RTJN65, kiitos vastauksesta,joka oli jopa laajempi kuin kysymäni asia, toki kysymykseenkin tuli täsmällinen vastaus.

Kokemukseni mukaan eri aineet sekoittuvat tankatessa käytännössä tankissa heti, joten autosi on syönyt E65:ttä jokseenkin heti asemalta. Siitä olinkin kiinnostunut, että sopeutuiko moottorinohjausjärjestelmä muutokseen heti, ilman nykimisiä tms.

Näin on siis näköjään tapahtunut, mikä on tietysti hyvä juttu. Myös omat kokemukseni ovat samat, sopeutuminen tapahtuu käytännössä heti, kun happitunnistiin alkaa säätää. Eli lämpimällä moottorilla välittömästi käynnistyksen jälkeen.

Itse en ole vain vielä kokeillut näin suurta muutosta bensiinistä E65:een kerralla.

***

Menestystä Ranskan-matkalle. Jos huoltoasemia tutkit on SP95-10 lyijytöntä 95-oktaanista, jossa 10 % etanolia ja E85 sitten sitä lähes kirkasta.

Ranska on EU:n toiseksi suurin bioetanolin polttoainekäyttäjä. Sieltähän on kuulunut Lada-kokemuksiakin (hyviä).

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lienee niin, että ainakin näissä 16v-2112-moottoreissa, joissa Bosch MP7.0H -ohjain voi hyvin ajaa tuonne E50...E60 asti. Käynnistyvyys alkaa heiketä näin syksyä kohti, mutta siihenhän tietysti löytyy konsteja.

Itselläni ei ollut mitään heikkoa tuoton kanssa E60:llä. E85:lläkään en itse huomaa mitään, mutta lambda-anturi kertoo, että täyskaasurikastusta ei enää tule yli 3000 r/min. Seos ei kyllä mene laihaksikaan. Eli ehkä ollaan rajalla.

Tämä ruiskutusjärjestelmän tuoton riittävyys lienee hieman myös autoyksilökysymys, joka riippuu esimerkiksi ruiskutuspaineesta (paineensäädinyksilö, polttoainepumppuyksilö, mahdollinen suodattimen tukkeutuma).

***

Mitään polttoaineenkulutusmittauksia en ole yrittänytkään tehdä. Ei ole niin tarkkoja mittalaitteita, pitäisi itse tehdä. Tankkauspistooli-matkamittarimenetelmä on niin epätarkka, että pitäisi ajaa satojen kilometrien matka, jotta kehtaisi puhua mitään. Sitten pitäisi vaihtaa polttoaine ja ajaa sama lenkki täsmälleen samalla tavalla ja samoissa oloissa uudelleen.

Mutta noin ihan metrimitalla mitattuna:

E85:ttä on minulla nyt kulunut 7...8 l/100 km. Samoilla matkoilla pelkällä bensiinillä kulutus olisi 5...6 l/100 km. Vertailukelpoisuutta huonontaa (bensiinin eduksi), että E85:llä ajo on sisältänyt tarkoituksella runsaasti kylmäkäynnistyksiä, täyskaasukokeita (moottoritiellä jarrutus-täyskaasutus 800...6200 r/min- jarrutus-kokeen toisto jne.) sekä pysähtymisiä mittalaitteiden räpeltämiseen.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja mush »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Mush, ilmeisesti jouduit kerran siirtymään noin E50:stä (täsmennä, jos en ole oikeassa) lähes pelkän bensiinin käyttöön.

Miten moottori toimi silloin? Oliko esimerkiksi vaikutelmaa rikkaalla käynnistä?
Anteeksi, meinasi mennä ohi minulle osoitettu viesti.

Kyllä, kerran jouduin tankkaamaan pelkkää ysivitosta tankissa olleen noin E50-seoksen käydessä vähiin. Heti tankkauksen jälkeen jonkin matkaa moottori tuntui vastaavan pintakaasuun todella herkästi, mutta ilmiö normalisoitui kuitenkin muutaman kilometrin matkalla. Käynti ja käyntiinlähtö oli kuitenkin koko ajan normaalia.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tov. mush, ei Sinulla mitään anteeksipyytämistä ole; minähän lähetin vain yhdelle henkilölle osoitetun kysymyksen näin julkisella palstalla, jonka seuraamiseen meillä tavallisilla kirjoittajilla ei ole mitään velvoitetta. Mutta halusin ikäänkuin kaikkien tietoon, että toki näillä etanoli-bensiiniseoksilla ajettaessa tulee vastaan myös kysymys: miten moottori käyttäytyy, kun polttoainelaatu yht'äkkiä vaihtuu? Olisihan hankalaa, jos moottori nikoisi, kakoisi ja kieltäytyisi kymmenien kilometrien matkan.

Kokemuksesi perusteella uskallan päätellä, että Sinunkin tapauksessasi moottorinohjausjärjestelmä oppi "uusille tavoille" käytännössä heti. Ilmeisesti aivan alkumatkalla seos on ollut hieman rikas, mikä on loogistakin.

***

Kun nyt summaan mushin, RTJN65:n ja omat kokemukseni voi tehdä päätelmän, että

Bosch MP7.0H -moottorinohjausjärjestelmällä varustetut Ladat toimivat moitteitta, vaikka etanoli-bensiiniseossuhde äkillisesti muuttuu paljonkin.

Näin ainakin silloin, kun moottori alkaa toimia happitunnistimen ohjaamana jokseenkin heti tankkauksen jälkeen, ja sitten ajetaan muutama kilometri. Kokemus on sama kuin muissakin automerkeissä, joissa on vastaava järjestelmä.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Bensiinikäynnistys E85:llä

E100-käytössä (esim. Brasilia ja Ukraina) kylmäkäynnistysvaikeudet alkavat noin +15 ºC:ssa myös etanolikäyttöön konstruoidulla moottorilla.

Vakio-Lada 21113:lla ja E85:llä kohtuullisen kylmäkäynnistyvyyden raja on noin +10 ºC:ssa.

Kylmäkäynnistysapuna käytetään usein pientä bensiiniannosta, mitä tarkoitusta varten on moottoritilassa tavallisesti pieni apusäiliö.

Asiaa piti tietysti kokeilla.

Sekä imuilman että jäähdytysnesteen lämpötila oli +12 ºC. Käynnistysapuna oli 8 cm3 kesälaatuista bensiiniä nestemäisenä imuputkistossa.

Moottori käynnistyi nopeasti ja kävi käynnistyksen jälkeen erittäin hyvin. Kun käynnistysbensiini oli palanut loppuun, oli käynti hetken aikaa ontuvaa, mutta parani pian.

***

Noin lisähuomiona: Veto oli ensimmäisten satojen metrien matkalla hento, kuten E85:llä kylmäliikkeellelähdössä tavallista. Veto parani normaaliksi täsmälleen samalla hetkellä, jolloin moottori siirtyi happitunnistinsäätöön.

Saattaa olla, että heikko veto liikkeellelähdön jälkeen on ainakin osin pelkästään laihasta seoksesta aiheutuvaa.

SvS


Kuva
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin