Päästöt liian korkeat, ajokielto
Päästöt liian korkeat, ajokielto
Hei
Kuopiolainen katsastusmies muisti ajokiellolla (hätävarjelun liioittelua, koska muuta vikaa ei ollut), koska päästöarvot olivat korkeat. Mutta miksi? Alla arvot:
joutokäynti:
Malli: Lada Samara 1500 i, 1998
co 9,61
hc 793
lambda -
co2 9,05
o2 0,25
Yli 2000 1/min:
co 10
hc 508
lambda 0,72
co2 8,61
02 0,1
Pahasti pielessä siis. Ensimmäiseksi ajattelimme tuttava mekaanikon kanssa vaihtaa lambda-anturin, katsoa tai uusia tulpat, uusia ilmanpuhdistin. Olisikohan hyvä idea samalla vaihtaa jakohihna, voisiko vaikuttaa?
Arvot oli otettu lämpimällä moottorilla (kunnolla lämmitetty).
Olenko oikeilla jäljillä, mikä kaikki voisi vaikuttaa ko, hommiin. Muuten auto todella hyvässä kunnossa.
T: H
Kuopiolainen katsastusmies muisti ajokiellolla (hätävarjelun liioittelua, koska muuta vikaa ei ollut), koska päästöarvot olivat korkeat. Mutta miksi? Alla arvot:
joutokäynti:
Malli: Lada Samara 1500 i, 1998
co 9,61
hc 793
lambda -
co2 9,05
o2 0,25
Yli 2000 1/min:
co 10
hc 508
lambda 0,72
co2 8,61
02 0,1
Pahasti pielessä siis. Ensimmäiseksi ajattelimme tuttava mekaanikon kanssa vaihtaa lambda-anturin, katsoa tai uusia tulpat, uusia ilmanpuhdistin. Olisikohan hyvä idea samalla vaihtaa jakohihna, voisiko vaikuttaa?
Arvot oli otettu lämpimällä moottorilla (kunnolla lämmitetty).
Olenko oikeilla jäljillä, mikä kaikki voisi vaikuttaa ko, hommiin. Muuten auto todella hyvässä kunnossa.
T: H
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto
Terve!
Mitatut päästöt ovat todella suuret.
Äkikseltä vaikuttaisi, että kyse on hyvin rikkaasta seoksesta, sytytyspuolen viat tuntuisivat epätodennäköisemmiltä (happipitoisuus alhainen).
Mahdollisia syitä:
Viallinen happianturi tai sen virtapiiri.
Viallinen moottorin lämpötila-anturi tai sen virtapiiri (antaa ohjausyksikölle tiedon, että moottori hyvin kylmä => kylmäkäyntirikastus jatkuvasti päällä).
Viallinen ilmamassa-anturi tai sen virtapiiri.
Muutkin syyt ovat toki mahdollisia, mutta näistä aloittaisin.
menestystä
SvS
Mitatut päästöt ovat todella suuret.
Äkikseltä vaikuttaisi, että kyse on hyvin rikkaasta seoksesta, sytytyspuolen viat tuntuisivat epätodennäköisemmiltä (happipitoisuus alhainen).
Mahdollisia syitä:
Viallinen happianturi tai sen virtapiiri.
Viallinen moottorin lämpötila-anturi tai sen virtapiiri (antaa ohjausyksikölle tiedon, että moottori hyvin kylmä => kylmäkäyntirikastus jatkuvasti päällä).
Viallinen ilmamassa-anturi tai sen virtapiiri.
Muutkin syyt ovat toki mahdollisia, mutta näistä aloittaisin.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto
Kannattaa todella tarkistaa anturille tulevat johdot, eli rohkeasti poista sitä kangas sukkaa johtonipun päältä. Useita tapauksia tiedossa joissa n. 15cm päästä anturilta on johtojen eristeet rapisseet, siis siellä kangas sukan alla. Jostain syystä johtimen eristeet kovettuvat lämmössä ja moottorin tärinä murentaa ne. Tästä minä aloittaisin.Sdelano v SSSR kirjoitti:Viallinen moottorin lämpötila-anturi tai sen virtapiiri (antaa ohjausyksikölle tiedon, että moottori hyvin kylmä => kylmäkäyntirikastus jatkuvasti päällä).
Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto
Hei
Lämpötila anturi kävisi järkeen, "check engine" palaa ja elää omaa elämäänsä, mutta yleensä räpsähtää päälle kun moottori on tarpeeksi kuuma. Rikkaan seoksen teoria on myös mahdollinen, koska välillä samurai suorastaan lentää paikasta a paikkaan c. Mutta, -missäs se pötikkä nyt sitten olikaan ?
-H
Lämpötila anturi kävisi järkeen, "check engine" palaa ja elää omaa elämäänsä, mutta yleensä räpsähtää päälle kun moottori on tarpeeksi kuuma. Rikkaan seoksen teoria on myös mahdollinen, koska välillä samurai suorastaan lentää paikasta a paikkaan c. Mutta, -missäs se pötikkä nyt sitten olikaan ?
-H
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto
Terve!
Lt-anturi on termostaatin lähellä.
Ks. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941
Moottorinohjausjärjestemän vikakoodit kannattaa lukea heti alkuun:
Ks. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=27955
menestystä
SvS
Lt-anturi on termostaatin lähellä.
Ks. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941
Moottorinohjausjärjestemän vikakoodit kannattaa lukea heti alkuun:
Ks. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=27955
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto
Oman tietämättömyyteni tuon tässä taas ilmi, mutta onkos näistä Bochin ruiskutusjärjestelmällä varustetuista 110 sarjalaisista mahdollista lukea vika koodeja muulla kikalla kuin OBD pistokkeeseen tökättävällä lukijalla tai ajotietokoneella?
Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto
Boschista ei saa koodeja ulos ilman erillistä laitetta (lukija, ajotietokone...). Meidän Euro-2 ei viitsi jutella edes tuollaiselle läppäriin liitettävälle ELM327-boksille, vaikka ajotietokone koodit näyttää lukevankin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto
Hei
Löytyi vihdoin delta-auton ajotietokone koodi (ensimmäinen oire) koodi oli 49, eli ilmeisesti:
Koodi "49 Vacuum leak diagnostic, ilmavuoto ilmamassa-anturin ja sylinterinkannen välillä (jarrutehostin, aktiivihiilisäiliö, kampikammion tuuletusjärjestelmä mahdollisia vian aiheuttajia)"
Vika tuli ilmi,( "check engine" valo alkoi palamaan), heti jarrunesteiden vaihdon jälkeen (ad-varaosat, huoltamo). Kuinka voin tarkistaa kotikonstein sen, että olisiko kyseessä jarrutehostimeen liittyvä vika ? (Jarrut tosin toimivat moitteettomasti.) Ja miten tämä voisi vaikuttaa korkeisiin päästöarvoihin?
T: Heikki
Löytyi vihdoin delta-auton ajotietokone koodi (ensimmäinen oire) koodi oli 49, eli ilmeisesti:
Koodi "49 Vacuum leak diagnostic, ilmavuoto ilmamassa-anturin ja sylinterinkannen välillä (jarrutehostin, aktiivihiilisäiliö, kampikammion tuuletusjärjestelmä mahdollisia vian aiheuttajia)"
Vika tuli ilmi,( "check engine" valo alkoi palamaan), heti jarrunesteiden vaihdon jälkeen (ad-varaosat, huoltamo). Kuinka voin tarkistaa kotikonstein sen, että olisiko kyseessä jarrutehostimeen liittyvä vika ? (Jarrut tosin toimivat moitteettomasti.) Ja miten tämä voisi vaikuttaa korkeisiin päästöarvoihin?
T: Heikki
Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto
Kiitokset neuvoista
Idän samurai palaa puhtailla arvoilla länsivoittoiseen liikennevirtaan. Päästöt kuriin lambda-anturin vaihdolla, uusilla tulpilla ja ilmansuodattimella.
T: H
Idän samurai palaa puhtailla arvoilla länsivoittoiseen liikennevirtaan. Päästöt kuriin lambda-anturin vaihdolla, uusilla tulpilla ja ilmansuodattimella.
T: H
Re: Päästöt liian korkeat, ajokielto
Mulla oli päästöt sekaisin ja kierrokset soutivat kun aktiivihiili suodattimen venttiili jäi auki. Letkut tulpattiin delta-autossa niin oli ok.