2105 jääradalle, turbotus. Vai kehtaako tätä uhrata?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
mick

2105 jääradalle, turbotus. Vai kehtaako tätä uhrata?

Viesti Kirjoittaja mick »

Eli omistukseen tuli tuommonen 2105, vuosimallia 1997. Moottori 1500. Melko terveen oloinen auto päällisinpuolin.
Muutaman vuoden seissu, joten ei oikein käynnisty helposti. Kytkin luistaa melkoisesti.
Auto on pelleiltään hyvä: ei ruostetta, ei lommoja. Pohjakin vaikutti ihan hyvältä, tosin hirmu tarkasti sitä en vielä katsonut.
Papereita ei ole. Tai olisi ne, jos myyjä viitsisi kaivella esille. Sanoin, että tulee jääradalle, ei niin väliä vaikkei papruja olekkaan. Nyt kuitenkin vähän mietityttää, kannattaako uhrata noin kopakka auto jäärata leikkeihin?

Olisiko kukaan kiinnotunut vaihtamaan tuota autoa jo valmiiksi rutattuun? Sisustan puuttuminen ja turvakaaret ei haittaisi yhtään! Eikä kaarien tarvitse olla säännönmukaiset, tulee omaksi iloksi ajelua varten tuo auto.
Kuva
http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada1_800.jpg
Kuva
http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada2_800.jpg
Kuva
http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada3_800.jpg
Kuva
http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada4_800.jpg
Kuva
http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada5_800.jpg
Kuva
http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada6_800.jpg
Kuva
http://projektit.homeip.net/kuvat/lada/Lada7_800.jpg

No joo... Luultavasti tuota ei saa vaihdettua, joten aloitetaan auton valmistelu jääratakautta varten.
Tuossa autossa on nähtävästi sähköisesti ohjattu kaasari, eli yksipisteruisku. Ja pakoputki sisältää katalysaattorin. Onkos tuossa lambda-anturia?
Ajatuksissa on asentaa turbo tuohon. Jos laittaisi tuon sähkökaasarin niin, että turbo imisi polttoaine-ilmaseoksen kaasarin läpi. Näin välttäisin kaasarin paineistuksen, eikös vain? Vai toimisiko tuo paineistettuna? Savumittauksistahan tuon ei tarvitse läpi mennä, joten se ei ole ongelma. Jos autossa on lambda-anturi, niin sehän säätelee polttoaineseosta automaattisesti, eikös vain? Tottakai se puuttuu?

- Mistä kannattaa ottaa öljynpaine? Takaisin menevä öljy varmaankin johonkin öljypohjaan... Turbossa näytti olevan vesijäähdytys, joten sekin pitäisi kait hoitaa jotenkin.

- Katalysaattori lienee turha kapistus myös. Onko järjestelmässä jotain lisähapen venttiiliä katalysaattorille?

- Jos tuossa ei ole lambda-anturia, niin voisiko sähkökaasaria huijata jotenkin? Miten seos säädetään? Onko siellä jotain ohjelmoitavaa, tai elektroniikkaa?

- Mites tuo kytkinpuoli... Minulla on uusi levy ja paineasetelma ainakin. Toivottavasti paketissa tuli myös painelaakeri, kuuluu ääntävän jonkinverran. Kumpi olisi järkevämpi käyttää poissa, kone vai vaihdelaatikko? Laatikossa olisi kiinni vähemmän johtoja ja putkia, mutta saako sitä mitenkään järkevästi pois tieltä? Eipä ole autonosturia. Tosin ei ole moottorinosturiakaan! Ainakaan vielä...

- Mitä öljyä vaihdelaatikkoon kannattaa laittaa? Jonkinverran ujeltaa... Onkohan se rikki vai ominaisuus?

- Mikä pulttijako vanteissa on? 4x98?

/muokkaus
kuvia lisätty
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: 2105 jääradalle, turbotus. Vai kehtaako tätä uhrata?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ensinnäkään sähköisestiohjatulla kaasarilla ja ykspisteruiskulla ei oo mitään samaa, ja ku kyseessä 1,5 niin taitaa olla sähköisesti ohjatulla axtek-kaasuttimella. piti sulle aiheesta puhua jo aiemminkin...

mitä noita turhaan säästämään, vähäpäästönen, axtec ja kanttilamppunen siis kaikkein vastenmielisin lada mitä olemassa. ei tuota kukkaan halua... ja onhan tuo vielä pirun ruman värinenkin... ylimääräset painot pois ja leikkimään...

lambda-anturi on heti pakosarjan jälkeen konetilassa... bensa-autoille ei ole tapana savumittausta tehdä. katti pois putkesta ja joku kunnollinen kaasari sinne axtekin tilalle. jos turpottaa meinaa taitas DAT olla aika hyvä vaihtoehto, heitä vesilintua sillä sähkökaasarilla... mikä piru on lisähapenventtiili? öljynpaine kai tapana ottaa putsarin tai kellon alta.

laatikko tietenkin pois kytkinremppaa varten, ei siihen nostureita tarvii ku vaan vähän saa autoa ylemmäs että soppii alle könyymään...

vaihelaatikkoon tavan GL-4:sta. jos ei öljynlisäyksellä lopu niin anna ujeltaa jos muuten pelaa...

just se 4x98.

onnea.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: 2105 jääradalle, turbotus. Vai kehtaako tätä uhrata?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Mulla on juuri kuvien kaltainen auto. Kantikkaat lamput on hienot, ja väri vallan loistava. Ja mikä tahansa auto kun käy harvinaiseksi, niin se muuttuu mielenkiintoiseksi. Varsinkin, jos on alkuperäisessä kunnossa, ja vähän ajettu. Oli aika jolloin pyöreälamppuiset olivat hirveitä. Ei niitä halunneet muut kuin venäläiset. Eikä niitä vieläkään ihan kaikki suomalaiset halua, vaikka arvostus on jo noussutkin. :wink: Mutta jokainen tyylillään. Kyllä näitä vielä riittää moneen käyttöön.

Oliskohan "lisähapenventtiilillä" tarkoitettu järjestelmää, joka lisää ilmaa pakoputkeen ennen katalysaattoria. Semmoisia on joissakin moottoreissa, mm. Opel Omegassa. Ja olikohan joissan kaasarijenkeissäkin. Ladassa semmoisia ei kaiketi ole.
mick

Re: 2105 jääradalle, turbotus. Vai kehtaako tätä uhrata?

Viesti Kirjoittaja mick »

Joku outo lisäputki tulee kyllä pakoputkeen...
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: 2105 jääradalle, turbotus. Vai kehtaako tätä uhrata?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

se on egr eli pakokaasun takaisinkierrätys. voithan sä sen tulpata niin ei häirihe...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
mick

Re: 2105 jääradalle, turbotus. Vai kehtaako tätä uhrata?

Viesti Kirjoittaja mick »

Kait se EGR nyt jotenkin "kierrättäs" sen pakokaasun? Kun tuo putki alkaa tyhjästä, joku kikkare siinä oli päässä. Ja menee tosiaan sinne johonkin pakosarjan ja pakoputken välille.

Stigan päältäajettavissa (niissä isommissa ainakin) on katalysaattorit, ja niissä on samanlainen putkenpätkä. Ja jotain lisähappea katille se siitä just imeskelee.

Pitänee ottaa ihan kuva tuosta Ladan härpäkkeestä.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: 2105 jääradalle, turbotus. Vai kehtaako tätä uhrata?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Mulla se ylimääräinen putki on tulpattu. En sen enempää vielä miettinyt sen käyttötarkoitusta. Ehkäpä joihinkin maihin on mennyt Ladoja erilaisilla saastehärpättimillä. Ehkäpä putkea voisi hyödyntää jotenkin, jos asettelee imusarjan päälle sitä weberiä. Jos putkea pitkin saisi lisäilmaa pakoputkeen, saattaisi se kaunistaa päästömittarin lukemia. Saattaa tosin mennä aika säätämiseksi.

Mutta tossa mun ladassa on se EGR-alipainekello ihan näkyvissä siinä pakosarjassa. EGR ei ole niin paha juttu oikein toimiessaan, kuin yleisesti luullaan. Takaisinkierrätyksessä kierrätettävät pakokaasumäärät ovat niin pieniä, ettei niistä ole haittaa juurikaan.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: 2105 jääradalle, turbotus. Vai kehtaako tätä uhrata?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ai se tulpattu putki. se on mittausputki josta voi mitata päästöt ennen katalysaattoria, autaa vianetsinnässä. kuuluu tosiaan olla tukossa
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Vastaa Viestiin