Kärjettömien ja kärjellisten puolien erot?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Kärjettömien ja kärjellisten puolien erot?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Olisin laittanut tämän Teknisten yleisiin, koska tämä koskee sekä Etu- että Takavetoisia kaasutinkoneita. Samarassahan on kärjettömiä sytytyksiä ja ainakin AxtecTakaPotkuissakin.

Siis kysymyksiä:

Mitkä ovat kärjellisten ja kärjettömien puolien selkeimmät tekniset erot? Toimiiko kärjetön sytytys kärjellisellä puolalla? Entä toisin päin?

Miten tunnistaa kärjellisen ja kärjettömän puolan niissä olevista koodeista (suoria varaosanumeroita niissä ei ole)?

Kumpi seuraavista voisi olla kärjetön ja kumpi kärjellinen?

27.3705-01 12V TY36.05108-86 (Valko-Venäjä???)
27.3705 12V TY37.0031184-83 CCCP

Väitän että molemmat ovat kärjettömien sytytysten puolia. Mutta en ole varma. Toinen on käytetty ja se ei oikein voi olla muusta kuin Kärjettömästä AxtecSamarasta.

Sitten vielä yksi varmasti kärjettömän sytytyksen puolan koodi. Taas aivan erilainen:

2108-3705010 027-3705 TSN 1.12 (Ei valmistaja/valmistusmaa -tietoa)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kärjettömien ja kärjellisten puolien erot?

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Minä olen aina ollut siinä uskossa että sillä ole mitään merkitystä. Viksummat ja vilmaattisemmat korjatkaa jos olen väärässä.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kärjettömien ja kärjellisten puolien erot?

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Todennäköisesti ei ole eroa mutta saattaa olla eroa siinä että kärettömän puola on "tehokkaampi" kun ei tarvitse kärkien läpi menevää virtaa ajatella. Eli kärettömän puola ei välttämättä käy kärelliseen (palaa käret nopeemmin) mut kärellisen puola käy kyllä kärettömään.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Kärjettömien ja kärjellisten puolien erot?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kopeeka Classic meinasi jäädä Eestin väärän puolan takia. Kärjettämän puola poltti kärjet noin 30 sekunnissa niin käynti loppui. On siinä melko paljon enemmän ytyä.

Koppasin vahingossa väärän varapuolan kotoa joukkoon...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kärjettömien ja kärjellisten puolien erot?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mutta mistäs nämä puolat erottaa toisistaan muuta kuin kokeilemalla polttaako kärjet?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
kapa
Viestit: 1205
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kärjettömien ja kärjellisten puolien erot?

Viesti Kirjoittaja kapa »

Ensiökäämin resistanssin mittaamalla
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kärjettömien ja kärjellisten puolien erot?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Sekä 27.3705 että 27.3705-01 ovat kärjettömän järjestelmän puolia, ks esim;

http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... aniya.html

Ensiökäämin resistanssi lämpötilassa +25 °С (0,45±0,05) Ω, toisiokäämin (5,0±0,5) kΩ.

***

Kärjellisen järjestelmän puolan arvoja:

http://www.autoprospect.ru/vaz/2101-zhi ... aniya.html

Ensiökäämin resistanssi lämpötilassa +20 °С 3,07...3,5 Ω, toisiokäämin 5,4...9,2 kΩ.

En tiedä, ovatko ko. arvot yleispäteviä kaikkiin Ladoihin, mutta ainakin äkikseltä näyttää, etteivät kärjellisen ja kärjettömän järjestelmän puolat sovi ristiin.

Vielä täydennyksenä, että yhdessäkään etuvedossa tai AxTecissa ei ymmärtääkseni ole kärkisytytystä, joten jos jokin puola on kotoisin jommastakummasta, on kyse kärjettömästä järjestelmästä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kärjettömien ja kärjellisten puolien erot?

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Itse nyt perustelen tuota omaa huuteluani sillä, että aikoinaan meidän iki ihana Asteekki kun sattumalta sippasi, niin otimme kärjellisellä sytytyksellä varustetusta Ladasta siihen puolan. Tällä puolalla sitten ajeli ukko sen aikaa mitä tuo rotisko meillä oli.

Eli selko kielellä laitoimme kärjellisen puolan kärjettömään järjestelmään. Pelasi sen minkä tarvitsi. Toisin päin tehtävästä modifikaatiosta ei ole tietoa että toimiiko vaikö eikö toimia.
Vastaa Viestiin